Topic: Operatie Libië

Corsica en Libië? Op een bepaald moment probeert men een aantal WNP-leden te doen vertrekken naar een opleidingskamp in Libië. De zaak ging niet door, het verhaal is dat Calmette het hen heeft afgeraden. Vraag: wie zit achter die opleidingen in Libië? Ook Militis?

Cruciale vraag lijkt me.

2

Re: Operatie Libië

Eric Lammers: "Twee maanden na het drama in de rue de la Pastorale heeft Latinus ons voorgesteld een trainingskamp te volgen voor terroristen in Libië. Radicale Palestijnen zouden ons opleiden en we kregen een riante vergoeding. Maar Smets gaf me de raad niet op het voorstel in te gaan omdat het een valstrik was om ons te doden."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Operatie Libië

Militis, nah. Al Ajjaz?

4

Re: Operatie Libië

Marcel Barbier in brief nummer 6 van februari 1986:

Faez Al Ajjaz was ook betrokken bij de 'operatie Libië'. Het zit zo. Op het Rouppeplein bevond zich een opvangtehuis voor jonge en verwaarloosde Noord-Afrikanen. Hij wou hen een nuttige bezigheid bezorgen en stelde voor hen op te leiden tot strijders voor de Islam. U kunt het vervolg raden: ze zouden in Libië een terrorisme opleiding krijgen. Ik moest hen hier voorbereiden opdat ze in de zware testen en proeven zouden slagen. Door mijn donkere huid en mijn nieuwe naam, Zwaël Boukadida, leek ik een kind van een Tunesische vader en een Belgische moeder.

Mijn ouders waren zogezegd bij een ongeval omgekomen. In Libië zou ik dan goed worden ontvangen en undercover inlichtingen inwinnen over de terroristische netwerken in Europa. In een eerste fase zouden Lammers, Nemry en Saucez vertrekken. Ik zou volgen samen met Libert. Ik kreeg echter van Calmette en Christian Smets de tip om zeker niet op het voorstel in te gaan omdat me anders een gewisse dood wachtte.

Veel later vernam ik dat we ter plaatse zouden zijn ontmaskerd en geliquideerd. Zij die ons moesten verraden zouden daarna in Europa worden ingezet om de instellingen te destabiliseren met terroristische aanslagen, bijvoorbeeld op grootwarenhuizen. Ik krijg een punthoofd als ik hierover nadenk.  

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Operatie Libië

Dit is een zaak waarbij de lijnen USA, Saoedi-Arabië en Mossad zich lijken te kruisen? Brothers in arms, maar niet altijd? Je zou voor minder een punthoofd krijgen.

Re: Operatie Libië

Lijkt dan eerder dat het niet de bedoeling was om op te leiden, maar om op te ruimen, in casu de heethoofden van WNP.

Toch fascinerend om te zien dat zowel Al Ajjaz als Lekeu, François en Militis dezelfde reflex hebben om jonge mensen die de weg wat kwijt te zijn, een duwtje te geven richting 'heilige strijd', waarbij de signatuur, pro islam, of anti-communist, er misschien niet eens toe doet. Als er maar heibel van komt.

7

Re: Operatie Libië

Trojan wrote:

Toch fascinerend om te zien dat zowel Al Ajjaz als Lekeu, François en Militis dezelfde reflex hebben om jonge mensen die de weg wat kwijt te zijn, een duwtje te geven richting 'heilige strijd', waarbij de signatuur, pro islam, of anti-communist, er misschien niet eens toe doet. Als er maar heibel van komt.

De 'heibel' is niet noodzakelijk het doel, maar kan veeleer een middel zijn om hen later te gebruiken voor andere doeleinden. Iemand met een extreme ideologie die bepaalde grenzen heeft overschreden is vaak een krachtig wapen.

Re: Operatie Libië

In het topic over Jean-Marie Millet lees ik dat hij in Namen recruteerde voor kampen in Libië. Dient toch opgehelderd... Wat is het nu? Wil Al Ajjaz een aantal WNP'ers de dood insturen? Of bestonden daar wel degelijk trainingskampen? En wat hielden die dan in?

Re: Operatie Libië

Over de aanslag in Bologna in 1980:

De aanslag werd opgeëist door NAR, Nuclei Armati Rivoluzionari, extreem-rechts en verbonden met P2. En nu komt het: de daders waren opgeleid door de Russische geheime dienst in een trainingskamp van de Libische leider Ghadaffi.

Bron: Wikipedia

Zoals dim hierboven zegt: een punthoofd krijg je er van, links, rechts, averechts.

10

Re: Operatie Libië

Uit een boek van Ann Jones:

Gaddafi's camp was a kind of finishing school for paramilitary groups and potential dictators. I imagine it as a small-scale version of America’s own Cold War academy, the U.S. Army School of the Americas (SOA)— known in Latin America as the School of Assassins. Like the SOA, Gaddafi ’s school taught such skills as kidnapping, torture, execution, assassination, and the multiple uses of fear.

And it made use of U.S. Army equipment: huts, trucks, uniforms, and other gear abandoned at a base in Libya where once American soldiers trained for the war in Vietnam. There Gaddafi schooled recruits from dozens of countries, including several that became scenes of long- term suffering: Sri Lanka, Sudan, Zaire (later the Democratic Republic of Congo), Colombia, and Haiti.