261

Re: Verhaal van Insider

Merovinger wrote:

Insider, zoals ik zei moet dit absoluut niet als een aanval beschouwd worden. Zeker niet. Het sterke aan dit forum is dat we hier allen van gedachten wisselen om na te gaan of info kan kloppen. En daarbij mag iedereen kritisch uit de hoek. Als dit niet kan of mag dan is dit zeker geen onderzoeksforum.

Ik heb alles zeer aandachtig en begrijpend gelezen. Misschien kan je al een aantal antwoorden geven op de pertinente vragen die je zelf hebt gesteld. Want dat zijn zeer goede vragen die de speurders inderdaad aan jou (hadden) moeten stellen. Je stelt de vraag maar je geeft er geen antwoord op. Ook in je brieven aan de onderzoeksrechter beperk je je info. Als ik een getuige zou zijn zou ik toch wel van bij aanvang alles vertellen wat ik weet. Jij legt maar een beperkte getuigenis af. Waarom hou je de info achter en geef je dit niet meteen mee aan de speurders of de onderzoeksrechter? Ik geef hier nu dus een aanzet. Graag een antwoord op:

• Wanneer heb je die trainingen gegeven?
• Wie waren de deelnemers aan die trainingen?
• Waar werden de trainingen gehouden?
• Welke plaats en welke locatie?
• Wat was het doel van die trainingen? Wat was de intentie?
• Heb je ze nog andere dingen geleerd en zo ja, wat precies?
• Waren er meer van dergelijke trainingen? Zo ja, waar was dat en wie waren daarbij?
• Hoe werden die technieken uitgevoerd? Kunt u dat demonstreren? Neem mij mee stap voor stap. Leg eens uit?
• Denkt u dat de betrokken deelnemers in staat waren om deze technieken daadwerkelijk in de praktijk uit te voeren?
• Of enkelen van hen? Wie waren dat? Waarom denkt u dat?

En dan nog een persoonlijke vraag van mij die ik aan bovenstaand lijstje toevoeg: welke training heb je exact gegeven, enkel wurgmethodes of ook schietoefeningen?

Merovinger, ik zie jou reactie zeker niet als een aanval. Ik ben een oud-militair, zodoende ben ik iemand van direct reageren, zonder bijbedoeling. Met jou ben ik het eens, dat iedereen kritisch mag reageren.

Wat betreft jouw stelling dat ik geen antwoord geef op de door mijzelf gestelde vragen, het volgende: ook Merovinger heeft niet goed gelezen wat ik aan het onderzoeksteam heb geschreven. Van het hele verhaal wat ik heb geschreven kom jij met alleen de vragen over de instructie over de bindtechnieken. Dan geef  je aan dat ik wel de vraag stel, maar niet het antwoord daarop geef? Hoe bedoel je? Is het niet de taak van het 'Team' om aan mij te vragen antwoorden te geven? Heb jij mijn verhaal wel echt gelezen? In ieder geval heb je het volgende gemist, o.a., de informatie in de 8 bijlagen, maar ook dat ik stelde:

Hoewel het een lang verhaal mag lijken, het is nog maar een fractie van wat er speelde destijds, veel namen en gebeurtenissen heb ik bewust nog niet genoemd, zodat ik later niet te horen krijg van: "die informatie hadden wij al."

Dan kom je met je zogenaamde aanzet, niet over het geheel, maar zoals reeds gesteld, beperkt tot de trainingen. Was de rest niet belangrijk? Maar ook hier kom je met geen enkele vraag van jezelf, je herhaalt alleen mijn vragen en verwacht daar een antwoord op. Er zijn meerdere redenen waarom ik dat niet ga doen. Ten eerste, de brief gericht aan de onderzoeksrechter ging over de hiaten in het onderzoek. De onderzoeksrechter beschikt over het hele dossier. Zij beschikt over mijn getuigenverklaring opgenomen door commissaris Vos en kan wat doen met het door mij gestelde. Wat kan jij doen met door mij geleverde informatie?

Ben jij een onderzoeksjournalist? Misschien is er dan een mogelijkheid om samen onderzoek te doen, mits je een krant of tijdschrift met mogelijkheden achter je hebt staan, maar dan alleen buiten het Forum om. Of gaat het alleen om het bevredigen van je eigen nieuwsgierigheid? Ook geen verkeerd standpunt, maar daar leen ik mij niet voor. Hiervoor is de tweede reden. Over de hoofdpersoon in dit verhaal, Graaf Carl Armfelt, heb ik een boek geschreven , dat in oktober uitgegeven wordt, met de titel, "Het geheime leven van de Graaf".  Hierin wordt tot in detail, de voorbereiding en de trainingen beschreven, met naam en toenaam van alle betrokkenen. Als je echt geïnteresseerd bent, kun je hierin alle informatie vinden.

Wat je persoonlijke vraag betreft. Ik gaf les in Close Combat en Speciale Gevechtstechnieken. Wat de schietoefeningen betreft, ze kregen geen schietoefeningen van mij. De meeste deelnemers konden beter schieten dan ik. Ik heb wat dat betreft wel dingen van hen geleerd.

Werner wrote:

Insider, bezorg mij eens de gerechtstransscriptie (notulen) van uw getuigenis & verhoor tijdens het proces in Suriname?

Waarom zou ik die aan jouw moeten bezorgen? Spoor jij wel?

262

Re: Verhaal van Insider

Insider wrote:

Waarom zou ik die aan jouw moeten bezorgen? Spoor jij wel?


Mag ik hieruit afleiden dat je deze ook in uw bezit hebt? Dan is het wel merkwaardig dat je liever je correspondentie met de Bende van Nijvel onderzoeksrechter op deze website te grabbel gooit dan de notulen van uw getuigenis in Suriname. Was het een pijnlijke ervaring? In uw eerste posting plaatst u uw motieven toch een beetje anders:

Insider wrote:

Na de reconstructie en de getuigenis van David van de Steen ben ik daar anders over gaan denken en heb toch besloten om mijn kennis te gaan delen met de leden van het forum om te zien wat we nog kunnen reconstrueren.


Was dit een zwak moment waarbij u lijkenpikkerij heeft gebruikt voor uw eigen agenda?

263

Re: Verhaal van Insider

Insider wrote:

Over de hoofdpersoon in dit verhaal, Graaf Carl Armfelt, heb ik een boek geschreven , dat in oktober uitgegeven wordt, met de titel, "Het geheime leven van de Graaf". Hierin wordt tot in detail, de voorbereiding en de trainingen beschreven, met naam en toenaam van alle betrokkenen. Als je echt geïnteresseerd bent, kun je hierin alle informatie vinden.

Ik kijk er alvast naar uit! Bij welke uitgever? Geef je ons een seintje bij verschijnen?

264

Re: Verhaal van Insider

Werner wrote:
Insider wrote:

Waarom zou ik die aan jouw moeten bezorgen? Spoor jij wel?


Mag ik hieruit afleiden dat je deze ook in uw bezit hebt? Dan is het wel merkwaardig dat je liever je correspondentie met de Bende van Nijvel onderzoeksrechter op deze website te grabbel gooit dan de notulen van uw getuigenis in Suriname. Was het een pijnlijke ervaring? In uw eerste posting plaatst u uw motieven toch een beetje anders:

Insider wrote:

Na de reconstructie en de getuigenis van David van de Steen ben ik daar anders over gaan denken en heb toch besloten om mijn kennis te gaan delen met de leden van het forum om te zien wat we nog kunnen reconstrueren.


Was dit een zwak moment waarbij u lijkenpikkerij heeft gebruikt voor uw eigen agenda?


Je hebt dus niets begrepen van mijn vraag, ‘Spoor jij wel?’.

Nog afgezien van de onbeschofte manier waarop jij naar die getuigenverklaring vroeg. Wie zit er te wachten op notulen van een verhoor van drie uur, dat maar zijdelings met hetgeen hier besproken wordt te maken heeft.

Voor de goede orde, de griffier bij de krijgsraad maakt een samenvatting van het verhoor en voegt die toe aan het dossier. Ook wordt een afschrift verstrekt aan de Auditeur Militair en aan de verdediging. Nimmer aan de getuige zelf. Wat zou die er ook mee moeten?

Jouw mening over iets op de website te grabbel gooien en lijkenpikkerei, neem ik voor kennisgeving aan en weergeeft gelijk jouw kijk op het gebeuren.

265

Re: Verhaal van Insider

Beste Insider, alhoewel ik me bescheiden op de achtergrond hou met commentaar over je "wetenswaardigheden" i.v.m. de Bende van Nijvel hier op het forum zou ik je toch een vraag willen stellen. Een vraag waarmee mijn hypothese kan vallen of staan:

Bestaat de kans, dat bij het uitvoeren van de raids op de warenhuizen en de bijbehorende moorden, een beroep werd gedaan op ingehuurde huurlingen?

Vele namen die voorkomen in het tot nu toe gevoerde onderzoek zouden een contact kunnen hebben met het huurlingenmilieu: De ganse rijkswacht-top, Bouhouche, Beijer, Mendez, Calmette, de Staatsveiligheid, de Militaire inlichtingsdienst, Bultot, ...

Mijn hypothese is niet gebaseerd op "wie zijn de daders?", maar "wie zijn de opdrachtgevers?". Een omgekeerde werkwijze dus. Van top naar bodem. Het is ongewoon dat men na zulke moordpartijen geen enkel spoor vindt. Dat zelfs de nationale penoze zich blind staart op werkelijke reden. Daarom mijn vraag aan U: Denk je dat de piste van ingehuurde huurlingen, als daders, tot de mogelijkheden behoort?

Insider, toch even meegeven. Ik ben geen fantast en reeds bij de Bende van Nijvel betrokken sinds 1985. Beste groeten en bedankt voor meelezen.

266

Re: Verhaal van Insider

LEO wrote:

Insider, toch even meegeven. Ik ben geen fantast en reeds bij de Bende van Nijvel betrokken sinds 1985. Beste groeten en bedankt voor meelezen.


Wie zijn jouw kompanen Leo? smile

267

Re: Verhaal van Insider

Leo, ik ken je achtergrond en je opstelling op het forum en heb alle respect daarvoor.

Wat betreft jouw hypothese, dat er beroep gedaan zou zijn op huurlingen, denk ik dat je daarmee best wel eens op de goede weg kunt zitten. Vergeet niet, dat mij verteld werd bij het samenstellen van de deelnemers aan de couppoging in Suriname, ook op zoek te gaan naar huurlingen met een militaire achtergrond.

Wel is het zo om goed rekening te houden met de geslotenheid van de betrokken groepen in die tijd. Hoe komt het dat er geen verklaringen komen van groepen die meededen met trainingen en opleidingen, zoals de WNP, de WACL, De Dienst en het PIO. Geen verklaringen, wel veel liquidaties, regeert de angst? Waarschijnlijk met reden.

Je standpunt om uit te gaan van 'de opdrachtgevers' en niet van 'de daders', kan ik alleen maar onderschrijven. Hetzelfde heb ik tegen commissaris Vos gezegd: wil je de mensen achter de bende hebben of de daders die steeds in een andere samenstelling werkten.

Ik heb reeds eerder aangegeven dat er steeds gewerkt werd met verschillende teams voor een actie. zogenaamde A en B teams. Misschien toch maar eens nagaan of niet steeds een van de teams bestond uit ingehuurde personen die met de verdere zaak niets te maken hadden. Interessant uitgangspunt. Laten we daar eens verder op ingaan.

268

Re: Verhaal van Insider

flipflip, Albert Raes natuurlijk! De man die het geluk heeft nog niet overleden te zijn!

Samen met Leo wil ik ook nog eens vragen:

We weten nu van u (Insider) dat België en Nederland elk via hun staatsveiligheid een eenheid oprichtten om in Suriname een (buitenlegale) staatsgreep te plegen. U traint deze mensen, evenals Bouhouche zijn steentje bijdraagt. Van de staatsgreep komt niets in huis. Maar bij de trainingen al, blijkt dat de Belgische eenheid, die oorspronkelijk omwille van haar taak uit killers bestaat, ingezet zal worden in het Belgische binnenland.

Ik neem aan wat u zegt. Maar wat is nu de meerwaarde van deze intern-Belgische acties? Toch niet om een rechts beleid aan de macht te krijgen? Integendeel: de kranten beweerden immers dat het extreem-rechts was, hoewel extreem-rechts hier niets mee te maken had. De "Zwarte Baron" is anti-nazi omdat zijn grootvader door de nazi's is vermoord. Bouhouche heeft een joodse connectie. De eerste aanval greep trouwens plaats in Frankrijk ! willen ze daar ook een extreem-rechts beleid? De CCC zou effectiever zijn om België extreem-rechts te krijgen, maar Pierre Carette heeft absoluut niets met de Bende van Nijvel of staatsveiligheid te maken: hij is een echte communist. Ik heb de jaren '80 ook meegemaakt en weet dat de extreem-rechts-theorie in de linkse media verscheen en door rechtse rakkers van de politie en het leger wordt nagepraat. Sommigen denken nog altijd dat er een extreem-rechtse revolutie gaat komen.

Ook heeft de Bende van Nijvel niets met Delhaizes te maken, want daarvoor hebben ze te veel Colruyten gedaan.

Het valt op dat de groep doorheen de jaren sterk georganiseerd was en vooral bleef en blijft. Ook vandaag doet niemand zijn bek open. Dit doet vermoeden dat de kracht achter de Bende nog altijd actief is. Bouhouche alleen kan deze klus onmogelijk geklaard hebben, maar dan nog: wat zouden zijn redenen zijn om mee te doen?

M.a.w. kan u eens zeggen, wat u denkt van het waarom van de Bende? (en geen extreem-rechtse samenzwering in België theorie aub). Of moeten we wachten tot uw boek in oktober uitkomt (wat ik zeer wel kan begrijpen)?

269

Re: Verhaal van Insider

Charly, dan moet je toch het parcours van de Bonvoisin eens beter onder de loep nemen, de man is roetzwart. trouwens, een groot deel van Leopoldistisch post-w.o. II ultrarechts stamt uit het verzet tegen de nazi's. niet al wat extreem-rechts is is ook nazi, het uitschot komt in verschillende kleurtjes en geurtjes, de één al onwelriekender dan de andere. Waarmee ik niet gezegd heb dat de Bende van Nijvel uit extreem-rechtse overwegingen handelde. Maar dat er een extreem-rechts tintje aan zat, dat lijkt me niet onwaarschijnlijk, vooral bij het "voetvolk". Maar de eigenlijke doelstelling ligt vermoedelijk elders.

Wat betreft de huurlingen: heeft Insider misschien weet (op welke manier dan ook) van een Franstalige huurling met woeste baard, en met één slecht oog, luisterend naar de naam Jean-Claude (Darville that is). Bob Goossens? Mazy? Usuwiel? Bepaalde Belgen uit het nest van Denard of Schramme?

270

Re: Verhaal van Insider

Insider, bedankt voor het meedenken.