11

Re: Securitas

dim, laat het me zo stellen. Mogelijk zat er bij één of andere bewakingsfirma op directieniveau een pipo met verregaande bedoelingen. Kan zijn natuurlijk, er waren individuen die ons liever zagen saluereren i.p.v. goede dag te zeggen. maar soit. Het bewakingswereldje in die tijd was een wereldje van binnenrijven van contracten, liefst goedkoper dan de concurrentie en als daarvoor een bewaker 's nachts door de modder moest kruipen, dan sloot je dat contract af.

Er was geen ruimte om zijsprongen te maken. Daarom ook dat onze strenge Lt kol. en Majoors spoedig andere vruchtbare gronden opzochten. Ik schreef het reeds op dit forum. Bewaking in 1985 was een lachertje. Eén kogelwerende vest en één FN 6.75 voor twee bewakers. En zo stond je dan tussen een massa volk met de mond vol tanden als een sportschutter of wapenkenner even met je wou babbelen. roll

Toen ik alleen aan de Delhaize's stond met de hond zou ik per inzet 100 Bef ontvangen bij mijn loon voor het inzetten van de hond. Dit resulteerde in een maandelijkse scheldpartij op bureel in Brussel waarbij gedreigd werd met onmiddellijk ontslag. Je moest toen sterk in je (eigen) combat-shoe's staan om niet naar de RVA te lopen.

Maar vergeet de betrokkenheid van bewakingsfirma's, ze hadden niet de "guts", de kennis en de geldelijke middelen.

12

Re: Securitas

Hoe meer betrokkene bij bendevorming, hoe groter de zwijgplicht ... Lijkt mij twijfelachtig.

Re: Securitas

LEO wrote:

Ik was bewaker, en veiligheidsagent, en bodyguard, en shootinginstruktor, en hondenmeester, en waardetransporteur van 1973 tot 2011.

Zoals Leo zegt, had je bij deze firma's zeer snel een dergelijk diploma. Zo kwamen bij mij mensen van de oude garde schieten die een brevet bodyguard hadden. Als ik u vertel dat de gemiddelde schutter in de schietstand minstens 10 keer beter overweg kan met een wapen dan is dit niet overdreven. Wel had je bij deze firma's enkele uitzonderlijke fanatiekelingen, maar dat kunnen ze nu van mij ook zeggen. Als het aan mij lag zouden er snel een paar wapendrachten ingetrokken worden.

14

Re: Securitas

LEO wrote:

Maar vergeet de betrokkenheid van bewakingsfirma's, ze hadden niet de "guts", de kennis en de geldelijke middelen.

dim heeft het volgens mij ook niet over de betrokkenheid van de bewakingsfirma's maar over bepaalde elementen die toevallig bij een bewakingsfirma werken, in dit geval Securitas. Dat als firma (toevallig) een dubieus verleden heeft.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

15

Re: Securitas

Exact. Maar wat is toevallig... Kan handig zijn om op de plaatselijke bewakers (al dan niet van dienst of via inside info) te kunnen rekenen als bepaalde sites moeten worden overvallen, neen? Bekomen van plattegronden, situeren van doelwitten, identificeren vluchtwegen, omzeilen obstakels, afzetten alarmen, ... Ik zeg maar iets.

Re: Securitas

De dag van vandaag lijkt mij een dergelijke betrokkenheid door bewakingsfirma's erg moeilijk. Mede dankzij de verstrengde wetgeving sinds de jaren 90. Maar ik denk dat de tijd ervoor wel ruimte en mogelijkheden heeft geboden voor meer onconventionele werkmethodes. Toen kon men nog makkelijker iets verbergen en de sector "bewaking" had toen minder duidelijk omschreven grenzen. De zones tussen Politie en private bewaking en andere overheidsdiensten waren toen grijs en de overgang niet altijd duidelijk.

Het beste voorbeeld is hoe Beijer en Bouhouche na hun sinistere Rijkswachtjaren een detective bureau kunnen openen. Iets wat tegenwoordig onmogelijk is. Die wereldjes liepen in elkaar over. Vandaag nog is het een kleine wereld, en dat was het toen des te meer. Dus ik zou die optie toch niet helemaal negeren. Ook ik heb ervaringen in de private bewakingssector, net als Leo, maar ik zou niet durven zeggen dat bepaalde elementen uit de bewakingssector niet in staat waren om deel uit te maken van bepaalde netwerken en daar ook acties in uitvoerden.

Servo per Amikeco

17

Re: Securitas

Begin dit jaar kwam Amazon Duitsland nog in opspraak over de praktijken van een veiligheidsfirma die zij hadden ingehuurd voor haar (buitenlandse) tijdelijke werknemers in de gaten te houden » www.nrc.nl

Re: Securitas

Het voorbeeld van HESS is natuurlijk niet politiek gebonden. Maar ik bedoel specifiek een firma waar de meeste medewerkers corrupt zijn en duistere opdrachten uitvoeren voor de witte boord criminaliteit. Waar zowel directie als uitvoerend personeel tal van duistere connecties heeft met zowel politiek als crimineel milieu en ingezet wordt om in die milieus zaken te gaan uitvoeren.

De wetgeving omtrent private bewaking is daar trouwens helemaal anders dan hier. Zo mogen bewakers daar bepaalde verweerwapens dragen die hier verboden zijn. Desondanks de wetgeving weet iedereen in de sector dat elke firma zo zijn geheimen heeft. Maar een firma inzetten om het vuile werk te doen van pakweg de CIA, die tijd is voorbij.

Servo per Amikeco

19

Re: Securitas

Over Securitas (en café 421, de sudisten en Braine-l'Alleud):

Securitas België werd opgericht door Maurice Fastrez, gewezen inspecteur-generaal bij de Rijkswacht. Zijn zoon kolonel Etienne Fastrez was de adjunct van René Mayerus. André Moyen [die van 1935 tot 1942 les gegeven heeft in het College Cardinal Mercier in Braine-l'Alleud] was van 1962/1965 tot 1980 directeur was bij Securitas in Erps-Kwerps (Engerstraat 87? later Group 4 Securitas en nog G4S) voor België en Marokko. Moyen maakte gebruik van personeelsleden van G4S bij zijn inlichtingenwerk, ondermeer YM die hem bijstond bij onderzoek om Patrick De Baets in diskrediet te brengen in 1991.

Het ex-hoofd van Group4Securitas, Sven Carlsson, ontmoette regelmatig Benoît de Bonvoisin, ondermeer in de Brusselse Hilton. In 1981 was er een ontmoeting in de Boulevard Saint-Michel in aanwezigheid van PDG-beheerder Jean-Marie Detournay, waarbij een aantal honderdduizenden franken aan PDG werd gestort. Officieel betrof het headhunter-contracten waarbij PDG een verkoper en verkoopsdirecteur zou leveren, maar deze personen zouden nooit in dienst treden bij Securitas. Volgens de Bonvoisin hield de storting verband met VdB die geld nodig had voor een verkiezingscampagne. In 1982 stelde de Bonvoisin aan Securitas voor om een nieuw filiaal op te starten (Secury-Press), waarbij "Europe Magazine" aangebracht werd als klant. De marktstudie werd gedaan door een para die helikopterpiloot geworden was in Koksijde, die hiervoor betaald werd!

Op 1/10/1985 vond men "Way-Up" van Karel Delombaerde op de klantenlijst van Secury-Press. Ook advocaat José Saels werd bij de financiering betrokken. Een aantal ex-sudisten werken ook nog in 2012 voor de beveiligingsfirma G4S (o.a. Pierry D. en Chr. B.). "Wolf" geeft trouwens volgende hints:

"Comme par hazard c'est dans ce même café le 421 que se retrouvaient des agents de chez sécuritas dont un inspecteur qui comme par hazard connaissait très bien le dépôt VW à Erp Kwerps" en "Cherchez qui était le transporteur pour les différents garages VAG, qui de la bande ses sudistes roulait pour cette société, qu'elle était la société de gardiennage du client?".

Securitas zou een contract gehad hebben voor de bewaking van de VW-fabriek van Vorst, de VAG's in Erps kwerps, Rue du mail, Waterloo. Securitas zou moeten gezien worden, net als Wackenhut overigens, als een bedrijf dat gestuurd werd door de CIA. Zo zou ondermeer de bende Haemers getipt geweest zijn over en door Securitas bij het opzetten van hun overvallen? Zie ook de getuigenis in Terzake (09/02/1996) van Jan Flour, ex-gedelegeerd bestuurder van Securitas, over de financieringsoperaties van extreem-rechts via PDG en baron de Bonvoisin.

De zetel van Securitas bevond zich (toen ook al?) in de Chaussée de Bruxelles 483, dezelfde baan waar 2 km verder ook de VAG van Waterloo gesitueerd was die een aantal keer terugkomt in de Bende-dossiers. Een ex-beheerder van Securitas, Philippe Alexandre, wordt genoemd met Pierre Eveillard in een corruptiezaak (bewakingsopdrachten EU). Volgens het schema van WNP-kopstuk Paul Latinus stond Eveillard in verband met de huurlingenmilieu's (o.a Charles Mazy en "Soldier of Fortune"). In die context is het ook interessant om te zien dat Guy Weber in de buurt woonde (avenue du Prince Charles 28).

20

Re: Securitas

http://i19.servimg.com/u/f19/15/00/61/71/secu10.jpg

http://i19.servimg.com/u/f19/15/00/61/71/secu110.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube