301

Re: Temse: 10 September

Merovinger wrote:

Bij een blokkering van deze oprijlaan door ordediensten bevinden de daders zich voor hun vlucht in een ware muizenval.

Misschien is dit wel de reden waarom ze niet naar de fabriek gereden zijn en hun auto op straat hebben laten staan. Ze wisten namelijk dat wanneer de politie zou komen, ze met hun auto in de val zouden zitten.

Merovinger wrote:

Zijn ze dus met de wagen gestopt aan de oprijlaan en verder te voet gegaan zijn omdat ze niet wisten dat het labo ver van de straat gelegen was en dat ze met de auto tot aan het labo konden geraken?

Ze hebben een raam ingegooid vlakbij het labo, dat lijkt er toch op te wijzen dat ze wisten waar ze ongeveer moesten zoeken. Als je niet waar ze liggen, begin je toch vooraan te zoeken?

Merovinger wrote:

Als dat effectief het geval is geweest, wisten ze vermoedelijk ook niet dat er een conciërge aanwezig was in de fabriek.

Dat kan ik volgen. Ze zijn niet subtiel te werk gegaan aan de fabriek: raam ingegooid, lampen kapot geschoten, banden stuk gemaakt, ... Dit zou er op kunnen wijzen dat ze er niet vanuit gingen dat er mensen op het fabrieksterrein woonden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

302

Re: Temse: 10 September

Is raar dat als je op de hoogte bent van de aanwezigheid van geheime vesten maar niet van de situatie ter plaatsen.

303

Re: Temse: 10 September

Dat de Saab op de oprit is blijven staan om een vluchtweg te garanderen klinkt plausibel. Ze zijn dan waarschijnlijk met z'n 3'en eerst gaan kijken. Dit omdat met de enige shotgun die gebruikt is, zowel op Jos is geschoten als de ramen van de buren.

Dader met de shotgun is te werk gegaan om eerst de situatie rond de fabriek in de gaten te houden, en de eerste 'uitschakeling' te doen, vervolgens is hij naar de Saab gewandeld om daar de auto te starten en op de uitkijk te staan. Dader .22 long rifle maakt dan executies compleet om zeker te zijn en gaat dan met de 3e persoon de vesten halen - en ik ga er ook vanuit dat ze wisten waar de vesten lagen, zoals Ben zegt, omdat het labo toch nog een eind van de ingang af lag en ze maar 1 raam hebben ingetikt/geschoten.

Ook ga ik er vanuit dat ze van plan waren om veel lawaai en chaos te creëren - en een Bende-inbraak zonder schieten wordt waarschijnlijk ook niet herkent als een Bende-inbraak. Dus misschien speelt het helemaal geen rol of ze wisten of de conciërge aanwezig was of niet. Het standpunt van de Bende lijkt sowieso om iedereen die in de buurt komt uit te schakelen.

304

Re: Temse: 10 September

Kunnen we er van uitgaan dat er steeds een dader bij de auto is gebleven en dat de twee andere zich binnen hebben begeven in de fabriek?

Het lijkt me logisch om de auto niet tot het einde te rijden. Mocht je het doen en de ordediensten komen, dan zit je als een rat in de val. Het lijkt dan ook wel onlogisch om slechts één persoon bij de wagen te laten of erger nog, de wagen alleen te laten en samen in te breken en terug te keren.

Hoeveel personen heeft Linda gezien? (Of is dit niet bekend?)

De getuige in het huis heeft slechts één persoon gezien aan de wagen. Dat lijkt me niet echt sluitend. In het donker is het sowieso al moeilijk te zien of er bv. nog iemand in de wagen zit, ergens anders staat en al zeker niet wanneer je onmiddellijk onder vuur wordt genomen.

Verder, als we er van uitgaan dat men met de vesten te voet is gekomen (180m) dan lijkt het me dat men eigenlijk niet wou schieten. Je loopt, na het vuren, immers het risico dat mensen hierop reageren en dus getuige kunnen zijn, ordediensten kunnen bellen, ... Wellicht is de getuige uit zijn diepe slaap ontweken door de schoten, maar heeft deze dat niet bewust meegemaakt en is hij enkel gaan kijken omdat hij dan die wagen hoorde draaien. (Als je niet al te gek doet met die auto die nog aanstaat is de kans dat iemand er wakker van wordt volgens mij niet heel groot.) De schoten moesten dus niet gevallen zijn en de reactie bij de wagen is daarvan een gevolg.

305

Re: Temse: 10 September

Leaks wrote:

Kunnen we er van uitgaan dat er steeds een dader bij de auto is gebleven en dat de twee andere zich binnen hebben begeven in de fabriek?

Het probleem wat ik met die stelling heb, want het is inderdaad logischer om iemand bij de auto te laten (als chauffeur, zoals je ook bij enkele andere overvallen ziet), is dat diegene die bij de getuige Riské de ramen heeft ingeschoten, ook Jos de conciërge heeft neergeschoten. Dus dader shotgun is zeker niet continue bij de wagen op post geweest.

306

Re: Temse: 10 September

Daarom zou het interessant zijn om te weten hoeveel daders er effectief binnen waren, tenzij dit al ergens vermeld is? (De enige die hier wellicht meer uitsluitsel kan geven is wellicht de vrouw van de conciërge, de kinderen zal al wat moeilijker zijn.)

Als we zo kunnen weten dat er bijvoorbeeld drie personen binnen waren dan lijk het me bijna duidelijk dat er een vierde in de wagen bleef. Bestuurder vluchtauto en uitkijk.

De overval werd afgerond, ondanks de dode toch geslaagd want de vesten hebben ze mee. De drie personen wandelen terug naar de wagen (180m). De laatste die moet instappen in de auto is de dader shotgun. Omdat de bestuurder de auto al start wordt Riské wakker en die gaat kijken. De dader, nog in volle adrenaline van de net gebeurde moord, schiet en schiet nog eens. Dan vlucht men weg.

Dit past bij wat Chenda zegt: 4 mannen (waarvan één in burger). Het lijkt me plausibel dat de 3 'para's' dan de overval doen en de 'burger' de uitkijk en auto bemant. Ik ga tenslotte geen persoon daar zetten langs de weg, tussen de huizen, die eruit ziet alsof hij op overval gaat.

Of ze lieten de wagen even alleen.

307

Re: Temse: 10 September

Persoonlijk zou ik nooit de Saab juist voor de inrit van Wittock geplaatst hebben, zeker niet als er aan de andere kant van de straat de parking van het kerkhof is. Een normaal geparkeerde wagen op een parking valt veel minder op dan eentje plaatsen waar het sowieso al niet mag.

De fabrieksterreinen oprijden was het zelfde scenario als Delhaize Aalst, geen optie. Het enige wat je kan is volledig rond de fabriek rijden, er zijn aan de andere kan wel laad en loskades, maar deze zijn door poorten van de openbare weg afgesloten (zeker s 'nachts). Bovendien kom je dan in een woonwijk uit, een waar kluwen van straten.

Op de foto's zie je het raam dat gebroken werd om in het labo te raken, ditzelfde raam zat er tot de afbraak van het labo in. Men kon duidelijk zien aan de silicone afdichting dat er een nieuw in geplaatst werd. Dit raam bevind zich juist achter de slaapkamer van de conciërgewoning. ik heb even gekeken/gemeten, en kom tot een afstand van maximaal 2,5 meter tussen het slapend conciërge-echtpaar en dit raam.

Het was perfect mogelijk om elders in de fabriek binnen te dringen, en dan binnendeuren te forceren. De kans ontdekt te worden was dan veel kleiner geweest. Hier is overduidelijk de makkelijkste , en snelste weg gekozen, eventuele gevolgen waren onbelangrijk.

Re: Temse: 10 September

Leaks wrote:

Daarom zou het interessant zijn om te weten hoeveel daders er effectief binnen waren, tenzij dit al ergens vermeld is? (De enige die hier wellicht meer uitsluitsel kan geven is wellicht de vrouw van de conciërge, de kinderen zal al wat moeilijker zijn.)

Als we zo kunnen weten dat er bijvoorbeeld drie personen binnen waren dan lijk het me bijna duidelijk dat er een vierde in de wagen bleef. Bestuurder vluchtauto en uitkijk.

De overval werd afgerond, ondanks de dode toch geslaagd want de vesten hebben ze mee. De drie personen wandelen terug naar de wagen (180m). De laatste die moet instappen in de auto is de dader shotgun. Omdat de bestuurder de auto al start wordt Riské wakker en die gaat kijken. De dader, nog in volle adrenaline van de net gebeurde moord, schiet en schiet nog eens. Dan vlucht men weg.

Dit past bij wat Chenda zegt: 4 mannen (waarvan één in burger). Het lijkt me plausibel dat de 3 'para's' dan de overval doen en de 'burger' de uitkijk en auto bemant. Ik ga tenslotte geen persoon daar zetten langs de weg, tussen de huizen, die eruit ziet alsof hij op overval gaat.

Of ze lieten de wagen even alleen.

Volgens onderstaand screenshot van een overzichtstabel van de speurders, staat het vast dat er drie daders waren in Temse. De rode plaatsnaam wijst op het feit dat de daders bij deze feiten dodelijke slachtoffer(s) gemaakt hebben. Op de website van de Cel Waals-Brabant is er sprake van meerdere daders en zijn er maar van twee daders een persoonsbeschrijving voorhanden.

http://nsm08.casimages.com/img/2016/06/28//16062801390814738714339117.jpg

Edhelre wrote:
Leaks wrote:

Kunnen we er van uitgaan dat er steeds een dader bij de auto is gebleven en dat de twee andere zich binnen hebben begeven in de fabriek? 

Het probleem wat ik met die stelling heb, want het is inderdaad logischer om iemand bij de auto te laten (als chauffeur, zoals je ook bij enkele andere overvallen ziet), is dat diegene die bij de getuige Riské de ramen heeft ingeschoten, ook Jos de conciërge heeft neergeschoten. Dus dader shotgun is zeker niet continue bij de wagen op post geweest.

Er zijn maar drie overvallen geweest waarbij de chauffeur van de Bende van Nijvel bij de wagen is gebleven, nl. de overval op Dekaise (waarbij de chauffeur de politieagent beschoten heeft), de overval op de Colruyt in Halle en de overval van de Delhaize in Ukkel. Bij alle andere overvallen hebben ze de auto achtergelaten en zijn ze alle drie de overval gaan uitvoeren. Dat is een modus operandi dat zelfs een amateurbende misdadigers nooit zou voeren. De Bendeleden van de Bende van Nijvel hebben hierdoor ongelofelijke risico's genomen. Tenzij hun doel dus niet de buit maar de overval/geweldpleging an sich was (vandaar hun zware bewapening) en de daders geen angst hadden om gepakt te worden (doordat ze bijvoorbeeld wijsgemaakt werden dat ze in opdracht van de staatsveiligheid voor een goed doel werkten en dat ze daarbij volledig gecoverd waren).

Re: Temse: 10 September

Ben wrote:

Merovinger wrote: Bij een blokkering van deze oprijlaan door ordediensten bevinden de daders zich voor hun vlucht in een ware muizenval.

Misschien is dit wel de reden waarom ze niet naar de fabriek gereden zijn en hun auto op straat hebben laten staan. Ze wisten namelijk dat wanneer de politie zou komen, ze met hun auto in de val zouden zitten.

Edhelre wrote:

Dat de Saab op de oprit is blijven staan om een vluchtweg te garanderen klinkt plausibel.

Leaks wrote:

Kunnen we er van uitgaan dat er steeds een dader bij de auto is gebleven en dat de twee andere zich binnen hebben begeven in de fabriek? 

Het lijkt me logisch om de auto niet tot het einde te rijden. Mocht je het doen en de ordediensten komen, dan zit je als een rat in de val. Het lijkt dan ook wel onlogisch om slechts één persoon bij de wagen te laten of erger nog, de wagen alleen te laten en samen in te breken en terug te keren.

Raf wrote:

De fabrieksterreinen oprijden was het zelfde scenario als Delhaize Aalst, geen optie.

En toch hebben ze dat net wel gedaan in Aalst. Daar hebben ze wel die optie genomen. Als ze in Temse bezorgd waren over een mogelijke gesperde vluchtweg uit de muizenval van het fabrieksdomein, waarom zijn ze dan twee jaren later de muizenval van de parking van Aalst dan wél ingereden waar ze zelfs nog door andere bestuurders of auto's geblokkeerd konden worden?

In Temse was het net geen probleem om 's nachts tot aan de fabriek te rijden. De kans dat ze daar eventueel opgemerkt zouden worden en eventueel ordediensten sneller ter plaatse zouden zijn dan dat de daders konden wegvluchten, was in Temse vele malen kleiner dan in Aalst. Het is net omdat ze de Saab aan de oprit geparkeerd hebben dat de buurman ze heeft opgemerkt. Moesten ze tot aan de fabriek gereden zijn met de Saab dan zouden ze aan de fabriek de vesten ingeladen hebben en zouden ze daarna in volle snelheid het fabrieksterrein verlaten hebben.

Niemand zou dan een persoonsbeschrijving hebben kunnen geven van de daders noch van de vluchtende auto. Vandaar dat ik vermoed dat ze helemaal niet bezorgd waren over een gesperde vlucht in Temse maar eerder dat ze aan de oprit/straat gestopt zijn en hun auto daar achtergelaten hebben omdat ze de site niet of onvoldoende kenden.

310

Re: Temse: 10 September

Merovinger, als op de hoogte ben van geheime vesten en weet waar ze zich bevinden op een groot fabrieksterrein, weet je ook wel hoe de toegang is geregeld.