151

Re: Michel Libert

Merovinger wrote:

Ik had het ook gelezen Ben maar heb de tekst niet gepost omdat op het ogenblik van dat feit Michel Libert aangehouden was (opgepakt op 13 september 1983) en dus niet die man kan zijn. Tenzij ...

Inderdaad, maar ik ging er van uit dat Acke dat zou weten. Had hij eventueel nog andere elementen die Libert aan Nijvel of de Saab kunnen linken? Zo ja, dan betekent dit dat Libert mogelijk die dag niet in de gevangenis zat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Libert

Ben wrote:

In diezelfde nota's van Willy Acke staat nog volgende info van Michel Libert:

[Libert] Overhandigt foto ontvangen van onbekende in GB Kraainem in 1986, voor aanhouding
Vertoont P(ERSOON) DRAGER V E riot gun
Zou dader Aalst zijn

In het kader van ordres de marche van BURAFEX via BKA.

Zie ook pagina 719 van mijn boek 'De Elite van de Macht' (Van Halewyck, 2015).

153

Re: Michel Libert

Uit de nota's van Wille Acke, een samenvatting van een verhoor van Michel Libert (24 april 1989):

Regelmatig met de dood bedreigd
Bomaanslag
Staatsveiligheid wil zijn vel

Had 55.000 dossiers/300 informanten
Situeert Lekeu in WNP - GAP - rond Van Vinck
= formeel/wist echter niet dat Lekeu rijkswachter was. Heeft Latinus over Lekeu horen praten.

Koepel = Burafex
WNP = 1 van de segmenten
Burafex = internationale misdaadstructuur, groepeert politici + industriëlen, is links noch rechts maar geld. Geeft ODM's (bv. Esperanza/Pastorale), fondsen, wagens, auto's, protectie.
Alleen Latinus / de "fetes" (*) wisten van wie de ODM's kwamen.

(*) Geen idee wat Libert bedoelt met "fetes".

Libert was VA (*) voor info. Libert en Van Vinck hadden in '83 plannen om detectivebureau en ambulancedienst op te richten.

(*) Geen idee wat Acke bedoelt met de afkorting VA.

In '82-'83 willen Libert-De Lombaerde controle over informanten overnemen. 
CCC = project Latinus (...)
Libert voert in '84 OMD's uit i.v.m. Delhaize, GB's, BBL (beveiliging, bewaking, openings- en sluitingsuren).

  • Baas Burafex: monsieur Guillaume

  • In WNP nooit KV's gezien.

  • Latinus = PRL

  • VMO's waren lid van WNP

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

154

Re: Michel Libert

Volgende uit de nota van Willy Acke is toch wel heel belangrijk:

Ben wrote:

Situeert Lekeu in WNP - GAP - rond Van Vinck
= formeel/wist echter niet dat Lekeu rijkswachter was. Heeft Latinus over Lekeu horen praten.

Alsook:

Ben wrote:

Libert en Van Vinck hadden in '83 plannen om detectivebureau en ambulancedienst op te richten.

Dus Lekeu en Van Vinck kenner elkaar dus volgens de nota! Het moest wel, beiden ex-para en vriend en buren van Latinus. De diefstal van de Peugeot en de overval in Genval alsook de aanslag op Franse doelen met de diefstal van de ambulance die nacht zou wel eens niet veraf kunnen zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

155

Re: Michel Libert

Trojan wrote:

Na de ontdekking van de WNP in 1983 richtte Libert deze organisaties op:

  • Les compagnons du Christ Graal

  • CERSBER: centre d'étude et de recherche socio-biologique et raciale

Michel Libert zou niet de oprichter zijn van CERSBER:

(...) Dit politiek avontuur was evenwel van korte duur. DELTA (*) zag zich genoodzaakt haar activiteiten te staken toen haar leiders op grond van de wet op het racisme (de wet Moureaux) voor de rechtbank gedaagd werden door de beweging tegen racisme (BRAX). Aanleiding tot deze klacht was de voortdurende propagande pro-rassensegregatie en discriminatie. Nochtans werden Conti en Calmeyn door de correctionele rechtbank in 1986 vrijgesproken, vrijspraak die door het Hof van Beroep in 1987 bevestigd werd. Nog voor het opdoeken van DELTA hebben in 1983 enkele leden, waaronder Jacques Calmeyn, een nieuwe organisatie opgericht: de vzw CERSBER.

Deze vzw, die slechts uitgroeide tot een kortstondig randverschijnsel, telde onder haar leden een zekere Michel Libert. Deze laatste werd lid na zijn strepen verdiend te hebben bij het Front de la Jeunesse en Westland New Post voor wiens rekening hij vertrouwelijke documenten stal in het NAVO-hoofdkwartier in Evere. Hij had toegang tot de NAVO in z’n hoedanigheid van onderofficier bij het Belgisch leger. De oud-gedienden van DELTA en CERSBER, enigszins verweesd achtergelaten, bleven niet lang actief.

Er werd een nieuwe organisatie in de startblokken gezet. Haar oprichtingsakte verscheen in het Belgisch Staatsblad op 4 november 1986, onder de naam SOS-Agression.

Bron: De barbaren: migranten en racisme in de Belgische politiek | Hugo Gijsels

(*) Heeft deze Delta iets te maken met de Delta van Michel Libert?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Libert

Aansluitend op de post van Ben (02.11.2016) n.a.v. verhoor Michel Libert (nota's Willy Acke). Libert en Van Vinck plannen in 1983 de oprichting van een detectivebureau en een ambulancedienst. Een jaar later, op 01.07.1984, wordt Samu-Bastogne (ambulancedienst) opgericht door Martial Lekeu net voor zijn vertrek naar de USA, doch het is niet duidelijk of deze zaak effectief opgestart werd (zie ook post the end - 13.11.2016).

Een detectivebureau oprichten is gezien de entourage van voornoemde heren geen verrassing (zie trouwens ook Beijer-Bouhouche, Bob Louvigny, G. Vandycke), maar een ambulancedienst... Laat de logica spreken, als deze heren en hun entourage, gewapend verzet organiseren neemt de kans op ongevallen en gekwetsten toe. Blijkbaar waren ze op alles voorbereid en geef toe, een persoon met schotwonden binnenbrengen ter verzorging zal snel leiden tot identificatie en linken leggen naar medeplichtigen.

In hetzelfde verhoor spreekt Libert ook over de baas van Burafex = monsieur Guillaume. Was dit Denis Guillaume, Cdt. Belgisch Leger, ESR, OTS, ex-para en "médecin-parachutiste"? (Verschillende bronnen en ook Le Soir, 25.04.2000).

157

Re: Michel Libert

"Monsieur Guillaume", interessant lijkt me... (ook Verdeyen suggereerde iets rond OTS in het kader van de Bende).

158

Re: Michel Libert

Ja, heel zeker. Maar een andere belangrijke Guillaume, is Guillaume Vogeleer, waarschijnlijk zijn ze vingers van dezelfde hand. Die wereld is niet groot en Vogeleer was toen een halve legende. En ik vraag me heel sterk af hoe ver of dicht Guy Van Vinck en Nitelet daar vanaf stonden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

159

Re: Michel Libert

Merovinger wrote:

In 1989 verklaarde Michel Libert:

"Thans ben ik ervan overtuigd dat de overvallen op de grote warenhuizen van bij ons kwamen. Ca venait de chez nous. Ik was een tijd uitgeschakeld, opgesloten in de gevangenis in die dagen, maar ik heb toch veel meegemaakt.

Zo kwamen Paul Latinus en Karel De Lombaerde mij weghalen van een scoutskamp. Voor mij was dat een bevel, ik volgde hen. Ik had het gevoel dat ze mij toen vooral aan andere mensen wilden tonen, die mij in de gaten moesten houden. Een duidelijke uitleg kreeg ik niet. Wel spraken beiden over 'les grands évènements' die op til waren en waarvoor alle secties zich paraat moesten houden.

Dus tijdens een scoutskamp word Libert weggehaald. Ergens waar veel volk moet geweest zijn, want ze gingen ergens naartoe waar Libert geobserveerd zou kunnen worden. En het staat in relatie met grote gebeurtenissen. Die wandeling zal in '83 plaats gevonden hebben. Dus de foto, het zand, veel volk, wandelen? Rarara?

dolorean wrote:

En dat hij niet met foto in de krant wil staan omdat hij niet door een commando wil afgemaakt worden.

Is die uitspraak geïnspireerd op de dood van Michel Verdeyen van een tijdje ervoor of op de wandeling met Latinus i.v.m. de grote gebeurtenissen en de onbekenden die hem observeerden?

Het is ook opmerkelijk dat de angst voor een commando hem in 2014 doet verklaren dat hij niets met de bende te maken heeft, dit in tegenstelling tot al zijn eerdere verklaringen!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

160

Re: Michel Libert

the end wrote:

Het is ook opmerkelijk dat de angst voor een commando hem in 2014 doet verklaren dat hij niets met de bende te maken heeft, dit in tegenstelling tot al zijn eerdere verklaringen!

Zulke uitspraken van Libert moet je volgens mij met een grote korrel zout nemen. Zoals ik in dit topic al een paar keer heb aangegeven, was het vooral Libert die de leden van WNP manipuleerde met bepaalde verklaringen » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube