Misschien wel een van de belangrijkste elementen van het dossier. Omdat de Saab op één plek wordt gezien:

  • of werkten 2 verdachten die voor hun arrestaties opschepten  over het aanvallen van supermarkten

  • of een vreemde zelfmoord vond een paar uur na zijn vlucht plaats.

Deze punten hadden verder moeten worden onderzocht.

Doordat de Borains zijn vrijgesproken is deze piste ondergesneeuwd. Jammer genoeg.

73

robert wrote:

Is er nu al meer geweten over wat er gedaan was om de Saab sneller te maken? Zoals ik begrijp uit de uitleg van Michel Jadot heeft die zelf de turbodruk wat opgedraaid om zijn "demowagen" indrukwekkender te maken. Hij zegt zelf dat wat de dieven er mee gedaan hebben niet zo complex was en dat je er geen uitgebreide garage voor nodig had. Jammer genoeg zegt hij er niet bij wat er dan juist gedaan is.

Robert, turbomachines werden destijds en vandaag ook gemanipuleerd door onder andere de overdrukklep langer dicht te houden bij oplopende turbodruk. Dat verhaal is exponentieel, dus heel kritisch bij hoge toerentallen. Ofwel draait de turbo zwaar in het rood ofwel en meestal krijgt de motor zoveel benzine/luchtmengsel binnen onder zodanige druk dat ie bij de compressieslag voor het bovenste kantelpunt spontaan ontbrandt en zo de pistons/drijfstangen/krukas om zeep helpt...en dat gaat heel plotseling.

Die ingreep is zeer simpel. Soms werd die overdrukklep definitief gesloten en moest je dus vertrouwen op de chauffeur die zijn toerenteller niet één keer in het gevaarlijke gebied liet komen.

Eigenlijk zeer gevaarlijk spel voor -pro- misdadigers want betrouwbaarheid lijkt toch nummer 1 op de agenda te zijn.

De borains werden vrijgesproken, maar je kunt je afvragen wie ze bezochten.

robert wrote:

Ik vraag me ook af wat die mannen ermee gedaan hebben om die zo kapot te maken; uit dezelfde uitleg blijkt de versnellingsbak kapot "passe plus la 3ieme" is de turbo kapot en is er een piston gebarsten.

ddd wrote:

Robert, turbomachines werden destijds en vandaag ook gemanipuleerd door onder andere de overdrukklep langer dicht te houden bij oplopende turbodruk. Dat verhaal is exponentieel, dus heel kritisch bij hoge toerentallen. Ofwel draait de turbo zwaar in het rood ofwel en meestal krijgt de motor zoveel benzine/luchtmengsel binnen onder zodanige druk dat ie bij de compressieslag voor het bovenste kantelpunt spontaan ontbrandt en zo de pistons/drijfstangen/krukas om zeep helpt...en dat gaat heel plotseling.

Die ingreep is zeer simpel. Soms werd die overdrukklep definitief gesloten en moest je dus vertrouwen op de chauffeur die zijn toerenteller niet één keer in het gevaarlijke gebied liet komen.

1-0 voor ddd smile

76

Dat weet ik, ik vroeg me af of het iets anders kon zijn omdat er in de pers over hoogstaande tuning gesproken werd.

Een overdruk klep dicht zetten is in mijn ogen absoluut geen specialistenwerk eerder macgyver gepruts. Waarschijnlijk moeten we hieruit besluiten dat de meeste journalisten geen bal verstand hadden van auto's of er gewoon niet naar gevraagd hebben en zo maar wat geschreven hebben. Hetzelfde valt ook op als er over wapens geschreven wordt. Men schrijft maar wat en de goed bedoelende speurders hier op het forum raken zo compleet de kluts kwijt.

De bende wordt zo afgeschilderd als een elite team, rallyrijders, topschutters,... terwijl er daar in mijn ogen geen reden toe is.

77

De versnellingsbak was niet kapot! De motor had geen kracht genoeg meer om in derde versnelling te rijden.

78

Waar heb je die info vandaan?

Robert, dat de pers er de meest gekke verzinsels bijhaalt, eigen verhalen aan elkaar breidt en wat uit hun nek lullen om er een goedkoop / goedverkopend schrijfsel uit te "persen", is al lang een oud zeer.

80

De bende van de 2de golf lijkt wel iets professioneler, hebben ze bijgeleerd of zijn er andere daders bijgekomen? Of is het een compleet andere equipe? Het valt me op dat op vlak van voorbereiding en planning toch mensen bezig geweest zijn die kennis hadden van hoe de politiediensten functioneren (bv. 2 overvallen elk aan een kant van de taalgrens, ze wisten blijkbaar waar er wegversperringen zouden opgezet worden).