Re: Julien De Staerke

Een wapen in stukken cq delen kan je wel makkelijker op verschillende plekken droppen. En het gerecht vind zo nooit een compleet wapen.

Re: Julien De Staerke

Zal de bedoeling geweest zijn, ofwel vals spoor leggen.

13

Re: Julien De Staerke

Uit het eerste boek van Guy Bouten:

In Sint-Pieters-Leeuw ga ik nog even langs in de Stokerijstraat waar Julien (Garçon) De Staerke woonde. Yvette, de vriendin van Johnny, was er enkele keren geweest en had het huis tijdens haar ondervragingen door de Deltacel beschreven als groot en met een hek en een koer. Maar het nummer 8 blijkt een kleine arbeiderswoning te zijn en de koer behoort toe aan het nummer 10. De bewoners kennen De Staerke niet en verblijven er nog maar vier jaar. De overbuur weet veel meer want hij heeft Julien en zijn familie goed gekend en langdurig kunnen observeren.

"Het was een zeer gesloten personage. Hij zei nauwelijks goeiendag, sprak soms Nederlands maar vooral Frans en bezat een witte bestelwagen die hij kriskras op straat parkeerde, waar er plaats was want hij had geen garage. Hij kreeg vooral bezoek van Johnny en zijn vader Henri, die een eind verderop woonde, in de Bezemstraat. Pas op, er kwamen nog andere mannen, onder wie een heel grote en nogal zwaar van postuur. Johnny kwam altijd te voet, hij liet zijn wagen in een andere straat staan."

"Eind 1986 heeft er eens een huiszoeking plaatsgevonden. Zeker 25 rijkswachters waren erbij betrokken. Ze hebben zelfs zitten graven en kappen op de koer die eigendom was van de buur. Die ochtend is Julien samen met zijn vrouw en de camionette vrij vroeg vertrokken. Ik vertelde dit aan de rijkswachtcommandant die de operatie leidde. Hij zei me letterlijk: 'Ik weet het, Julien is getipt dat er een huiszoeking zou plaatsvinden. Maar toch hebben we iets interessants gevonden. Op zolder hebben we een geheime bergplaats ontdekt waar 840.000 frank lag opgeborgen.' Het waren letterlijk zijn woorden. Ik geloof dat hij in 1988 verhuisd is. Van moetens. De laatste jaren betaalde hij immers zijn huur niet meer."

Julien stond dus in contact met bepaalde politiediensten want de commandant bevestigde dit. Het gevonden geld kon de buit zijn van een overval of zwijggeld voor de rekrutering van zijn broer Johnny en zijn schoonbroer Pinta Farkas die deelnamen aan de voorbereiding of de uitvoering van enkele Bende-overvallen.

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

14

Re: Julien De Staerke

Uit Beetgenomen van Hilde Geens:

Julien De Staerke stond bekend als de bankier en de intellectueel van de familie. Zijn naam dook op in gerechtelijke onderzoeken naar wapenhandel. Hij had banden met handelaren in Brussel, Luxemburg en Duitsland. De Luxemburgse foorkramer Emile U. was er zo een. Een onderzoek naar een wapentransactie waarbij de militaire attaché van Congo in België, kolonel Mbuwe Longelé, betrokken was en de namen van Julien, Jean Baugniet en Jean Bultot opdoken, belandde in Brussel in de doofpot toen Congo zijn kolonel terugriep. In Luxemburg en Duitsland werden de betrokkenen wel veroordeeld.

Volgens tipgevers van Delta trok Garçon op met de voor corruptie veroordeelde Brusselse substituut Claude Leroy. Julien sprak dat tegen, maar zeker is dat de magistraat herhaaldelijk vergaderd heeft in het kantoor van een intieme zakenpartner van Garçon (Julien gebruikte diens Makro-kaart), wapenhandelaar en barhouder Patrick Baudry, met wie Julien in het kader van een transactie in gestolen schilderijen in voorarrest gezeten had. Julien en Baudry deden in 1987 samen de markten.

In de tweede helft van de jaren 70 hield Julien de Troika open in de buurt van de Naamse Poort, met Leon 'Sammy' Bil, broer van een voor heling veroordeelde chauffeur van de Brussel slager-politicus Paul Vanden Boeynants, Jean-Claude Bil.

Een vriend van Johnny vertelde de politie hoe hij Garçon ooit een telefoonnummer bezorgde waarop Philippe De Staerke hem kon bellen. Julien codeerde het nummer onmiddellijk met zijn telmachientje. "Garçon is slim, zeer slim", vertelde een vroegere speurder van Interpol die in Spanje op hem is gebotst. "Hij had relaties in de zwaarste misdaadmilieus van Europa. De bende helers waarvan hij samen met Simonne Menin de spil was, was actief tot in Zwitserland. De gestolen cheques lieten ze verzilveren door hoertjes. Aan de andere kant: Garçon was de buurman die iedereen zich zou wensen. Als hij 's nachts op stap ging, duwde hij zijn bestelwagen altijd een paar meter vooruit, dan bolde hij rustig de helling af, en pas daarna zette hij de motor aan. Hij had er wat voor over om de mensen niet te storen."

Garçon was de interessantste De Staerke, de gevaarlijkste ook, zei iedereen die de familie kende, en ik [Hilde Geens] heb lang geaarzeld om hem tegen beter weten in toch eens op te zoeken. "Dat zal moeilijk gaan", zei een magistraat. Hoezo? Alweer in de gevangenis? "In de gevangenis? In de hemel, ja." Julien was zonder dat het een krant haalde op 3 november 2003 overleden. Zijn overlijdensbericht stond op het internet. "Mort naturelle", stond erbij, geen overbodige vermelding in zijn geval. De grote broer van Johnny was amper 52. Op zijn strafblad stond een fameuze palmares van kleinigheden. Een zware veroordeling had hij nooit opgelopen en de tientallen informatieonderzoeken waarin hij betrokken leek, waren door het parket van Brussel consequent nooit ernstig genoeg gevonden om ze bij een onderzoeksrechter in behandeling te geven.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

15

Re: Julien De Staerke

Deze Julien is inderdaad veruit de interessantste van de clan en zijn profiel past netjes in het De Pomp-spoor (Baugniet, Jonathan-wapenhandelaars, ...), de drugs/wapensconnectie (o.a. Bil > Vanden Boeynants, Farcy, Vogeleer, ...) en de Gol/Staatsveiligheid-link (via Leroy), maar ook nog in andere Bende-hypotheses: o.a. cheques, Menin, ... > Zeyen, Nitelet, ... (zie hiertoe ook Godbille, p. 9). Volgens w424785 op het forum tueries kwam Nitelet vroeger ook in de Jonathan.

Ook de link met Spanje is niet oninteressant, zie Nitelet (vastgoed en arrestatie in Spanje) en de getuigenis van "Robert French": in deze context dringend te herbekijken!

Is er mogelijk sprake van een complex SDRA/Sûreté/De Pomp/Baugniet/Jonathan/Nitelet/De Staerke doorheen de twee Bende-golven? Met Johnny, Ghijsels, Wojda, ..., & co die erin sukkelen via Julien?

Re: Julien De Staerke

Ben wrote:

In Sint-Pieters-Leeuw ga ik nog even langs in de Stokerijstraat waar Julien (Garçon) De Staerke woonde. Yvette, de vriendin van Johnny, was er enkele keren geweest en had het huis tijdens haar ondervragingen door de Deltacel beschreven als groot en met een hek en een koer.

Is op een 200-tal meter van waaruit Bultot zijn JB Run hield.

17

Re: Julien De Staerke

Léon De Staerke heeft alle banden met zijn broer Julien verbroken:

"Met hem heb ik alle banden verbroken, zoals met Pinta. Garçon is een informant van de politie en dus volledig onbetrouwbaar. Ooit was onze familie hecht en gesloten. Maar dat is al lang geleden. Ik geef toe, een goede flik is volledig afhankelijk van zijn informanten. Jammer dat er één in onze familie zit. Toen Johnny en ik in Gent zware straffen kregen, ging Garçon vrijuit. In ruil waarvoor, denk je?"

"Een aantal jaren geleden heeft hij me dan op de koop toe bedrogen. Voor in totaal acht miljoen frank (200.000 euro). Mijn spaarpotje. Eerst heeft hij bij mij thuis vijf miljoen (125.000 euro) gestolen. Ik bewaarde het geld in een kous in de kleerkast. Weet je, ik vertrouw de banken niet. En daarna kwam meneer om geld schooien."

"Ik bezat een bloeiende handel in namaakkleren en luxeschoenen met kleine défauts en verkocht die op het Vossenplein. Ze gingen als zoete broodjes van de hand. Ik toonde Garçon mijn voorraad. 's Anderdaags was alles weg. Allemaal lege kartonnen dozen. Voor zeker drie miljoen frank (75.000 euro). Adieu spaargeld. We zijn beginnen vechten en bibi kreeg zes maand aan zijn been."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

18

Re: Julien De Staerke

Guy Bouten: "Garçon onderhield de relaties met bepaalde Brusselse politiediensten. Pas op, ík zeg dat niet, dat is de mening van de speurders van de Deltacel. Zo bleken Johnny en zijn maten soms bijzonder goed op de hoogte van het verloop van het onderzoek. Niki Karafilis bijvoorbeeld ging na de arrestatie van Johnny te rade bij Garçon om meer te weten te komen. Enkele telefoontjes volstonden, blijkbaar naar hooggeplaatste personen om de bevestiging van de arrestatie van mijn broer te vernemen. Garçon tipte Karafilis ook over een huiszoeking, net vóór ze zou plaatsvinden. Misschien kreeg hij die info van de Staatsveiligheid, hoewel ik daar geen bewijzen van heb."

Léon De Staerke: "Guy, croyez-moi, c'est un homme rusé. Hij is heel sluw, hij neemt nooit risico's. Ben je daarom intelligent? Misschien, maar in elk geval ben je niet sympathiek. Vergelijk het met een wieltjeszuiger in de koers die in het zicht van de meet uit het wiel komt, geen meter kop heeft gedaan en de overwinning op zak steekt!"

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

19

Re: Julien De Staerke

De Deltacel ontdekte dat er van Philippe De Staerke een spoor leidde naar zijn broer Julien, die onwel werd toen hij de Samsonite-koffer in het bureau van de onderzoeksrechter zag staan. Philippe had de koffer inmiddels opgegraven en achtergelaten bij zijn nieuwe vriendin. De koffer was bij haar aangetroffen en bevatte kruitsporen van Legia-munitie die ook door de Bende gebruikt werd.

Een arts constateerde trouwens dat de inzinking van Julien gesimuleerd was. Kort daarna werd hij zelfs door een politieman in het toilet betrapt toen hij stiekem een foto van zijn schoonbroer Farkas verscheurde. Wat wilde Julien De Staerke verdonkeremanen?

De Staerkes eerste vriendin bleek een echte kroongetuige. Ze gaf details die Julien duidelijk in het nauw dreven, want af en toe vergezelde ze haar toenmalige vriend wanneer die naar zijn broer ging in Sint-Pieters-Leeuw. Zo zag ze hem een paar keer wapens overhandigen, waarvoor hij in ruil telkens een envelop kreeg. Ze vermoedde geld, maar het konden ook richtlijnen zijn.

Toch kwam Julien, ondanks herhaalde aanrakingen met het gerecht, nooit in de cel terecht. Hij leek wel beschermd. Ik sprak met een buurman die een huiszoeking bij de afwezige De Staerke bijwoonde. De rijkswachtcommandant vertrouwde hem toe dat Julien getipt was. Toch vonden zijn manschappen in een schoendoos op zolder 20.000 euro.

Was Julien een tipgever van de rijkswacht en dankte hij daaraan zijn status? Vormde hij de link met Bouhouche, die in het rijkswachtkorps nog altijd op steun van ex-collega's kon rekenen? Kennissen omschreven Julien als sluw en beminnelijk, maar ongetwijfeld intelligent, als een man die altijd zijn telefoonnummers codeerde door er een getal bij te voegen, een praktijk die bepaalde leden van Westland New Post ook toepasten. Julien deed weliswaar denigrerend over zijn broer, "C'est une personne folle, un garçon nerveux", maar was dat geen afleidingsmanoeuvre?

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

20

Re: Julien De Staerke

Julien De Staerke was blijkbaar uit ander hout gesneden dan zijn familieleden. Hij was intelligent en sluw, de bankier van de clan. Insiders beschouwden hem als een middelman tussen de Bende en de stromannen van de opdrachtgevers. Zo kwam Julien onverwacht in beeld in het dossier rond de staatsgreep Opération Bleue van 1981. Hij bleek duistere zaken te doen met Léon Finné van de banque Copine. Daarbij was onder andere sprake van een schilderijenzwendel. Julien had trouwens met de eerder genoemde Baudry in voorarrest gezeten in een affaire van gestolen schilderijen. 

Bron: Crapule de Luxe | Walter Baeyens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube