141

Re: Apostolos Papadopoulos

Dit trok ik van » Forum

Un second Papadopoulos arrêté à Anderlecht

A la demande du parquet de Termonde, des membres du groupe Delta se sont rendus, mercredi soir, à Anderlecht, aux fins d'y procéder à l'arrestation de Sotirio, frère d'Apostolos Papadopoulos.

Le parquet de Nivelles a créé une cellule info pour arrêter les tueurs du Brabant. Le parquet de Termonde a mis sur pied, lui, une unité qu’il a appelée le groupe Delta. Ce sont des gendarmes de ce groupe Delta qui ont arrêté le jeune homme. Sotirio Papadopoulos a été immédiatement conduit à Termonde. Au palais de justice, il a été interrogé à partir de 20h jusqu’à très tard dans la nuit par le juge Freddy Troch. On ignore tout des résultats de cet interrogatoire.

Une démarche de géant

Papadopoulos doit comparaître ce matin devant la chambre du conseil de Termonde. On ne sait pas encore si l'Anderlechtois rejoindra ensuite son géant de frère à la prison d'Audenaerde, où les conditions de détention, qui relevaient déjà de la haute sécurité, ont encore été renforcées après la découverte, par des plongeurs du parquet de Termonde, de cinq armes abandonnées par les tueurs du Brabant dans le Canal de Charleroi.

Apostolos Papadopoulos est en prison depuis plus d'un an. Suspecté dans l'affaire des tueries, il fut montré aux printemps aux témoins les plus fiables des massacres au riot gun d'Overijse et d'Alost. Les témoins en eurent froid dans le dos tant la démarche de ce malabar d’ 1m92 leur rappelait celle du colosse aperçu aux portes et près des caisses dans les Delhaize. Dans le milieu, Apostolos Papadopoulos, collectionne les surnoms: on lui connaît ceux de 'Stéreo' et de 'Serge le Grec'.

Si le mutisme est de rigueur, on conserve à Termonde le même sourire que celui qu'affichaient les responsables du groupe Delta quand ils apprirent qu’ils avaient eu mille fois raison d’envoyer des plongeurs de l'armée remuer la vase du canal de Ronquières.

Bron: La Dernière Heure | 21 november 1986

Hieruit komt naar voren dat Apostolos Papadopoulos langer dan een jaar in de gevangenis zit. De aanvangsdatum van zijn detentie - voor, op of na 9 november 1985 -, is mij nog steeds niet duidelijk.

Indien wordt uitgegaan van de premisse dat Apostolos Papadopoulos op 4 of 6 november 1985 is opgepakt in Rijsel, wat is er dan nadien met hem gebeurd? Is hij gerepatrieerd (naar België) en zo ja, wanneer? Welke (politie)dienst heeft zich daarmee bezig gehouden? In welke inrichting(en) verbleef hij en onder wiens toezicht stond hij daar? Is hij na zijn aanhouding continu boven de radar gebleven? Is er ooit dna van hem afgenomen of heeft de politie op andere wijze aan zijn DNA kunnen komen? Ik draaf door, ik weet het, maar ook dit zou ik graag willen weten.

142

Re: Apostolos Papadopoulos

Het verhaal Apostolos Papadopoulos, inclusief zijn aanhouding in verband met een overval(?) of moord(?) op een prostituée(?), voor(?), op(?) of na(?) 09-11-1985, in het raam van het zonder meer koopwaardige boek ‘Het land van de onbestrafte misdaden’, van oud-rechter Walter De Smedt, zonder hier en nu te willen beweren dat er in het geval Apostolos Papadopoulos sprake was van een parallelle politiële en/of justitiële operatie (‘gedegenereerde’ politiemensen/rijkswachters/magistraten, om met Hugo Coveliers te spreken), waarin onder anderen een onderwereldfiguur als Papadopoulos een rol speelde, onder zowel de paraplu als radar van de zogenaamde Belgische rechtsstaat. Hoe ziek zou dat zijn?

Uit het boek ‘Het land van de onbestrafte misdaden’ (2020):

“In het verslag van het vast Comité P (Comité van Toezicht op de politiediensten; Darty) werd gesteld dat de operaties Othello en Décimes geen parallelle operaties waren en dat onderzoeksrechter Doutrèwe zowel schriftelijk als mondeling van alles in kennis was gesteld. Het verslag van de parlementaire onderzoekscommissie stelde echter dat het wél parallelle, geheime Rijkswacht-operaties betrof waarover niet aan onderzoeksrechter Doutrèwe werd gerapporteerd.Meer nog, dat zij in een ander arrondissement en bij een andere onderzoeksrechter waren aangevraagd onder het voorwendsel van diefstallen; dat alle informatie via fax of interne dienstnota’s plaats vond, en nooit via een proces-verbaal; en dat over deze werkwijze overleg werd gepleegd met de hiërarchische chefs.”

Ik zal er verder niet meer uit citeren - mag eigenlijk ook niet -, koop het maar.

Beschrijft De Smedt hier ook de modus operandi van (het brein of de breinen achter) de Bende van Nijvel? Ik ben geneigd die vraag bevestigend te beantwoorden. Met andere woorden: je kunt niet verwachten dat het Belgische justitiële apparaat met vrucht een onderzoek zal doen naar haar (eigen) uitwassen, waaronder die van de Bende van Nijvel.

Voor zover ik weet is Apostolos Papadopoulos op een gegeven moment vertrokken, met onbekende onbestemming. Waar is hij nu en wat is zijn (eigenlijke) verhaal? Was hij bijvoorbeeld in 1985 deelgenoot van een of meer parallelle operaties (onder de radar) en zo ja, welke?

143

Re: Apostolos Papadopoulos

Darty wrote:

Is er ooit dna van hem afgenomen of heeft de politie op andere wijze aan zijn DNA kunnen komen? Ik draaf door, ik weet het, maar ook dit zou ik graag willen weten.

Van alle verdachten uit de omgeving van De Staerke zijn DNA, bloed en haar stalen af genomen. Dat parallelle onderzoek van de rijkswacht is boven gekomen tijdens het proces van de Borains.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

144

Re: Apostolos Papadopoulos

Uit de omgeving van De Staerke, oké en heeft Apostolos Papadopoulos als onderdeel van die omgeving, ook DNA afgestaan?

Vide » Nieuws vandaar mijn vraag.

145

Re: Apostolos Papadopoulos

Wel ik zal ge navragen, nog een beetje geduld je andere vragen zal ik ook nog beantwoorden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

146

Re: Apostolos Papadopoulos

the end wrote:

Wel ik zal ge navragen, nog een beetje geduld je andere vragen zal ik ook nog beantwoorden.

Beste the end, is het nog gelukt? Ben benieuwd.

Re: Apostolos Papadopoulos

Hallo, weten we of is vastgesteld dat Apostolos Papadopoulos niet in België was tijdens Braine/Overijse?

148

Re: Apostolos Papadopoulos

Citaat uit voorgaande post van Merovinger: “A Alost son but était de le faire croire: Papadopoulos venait d’être arrêté deux jours plus tôt.”

Darty wrote:

Beste the end, is het nog gelukt? Ben benieuwd.

Hiervoor stelde Merovinger de vraag of Apostolos Papadopoulos ten tijde van de overvallen in Eigenbrakel en Overijse, op 27-09-1985, (al dan) niet in België was.

Ik stel hier nogmaals de vraag of Apostolos Papadopoulos ten tijde van de overval in Aalst zich (na zijn arrestatie) inderdaad (nog) in hechtenis bevond. Een (overtuigend) antwoord op die vraag heb ik helaas nog niet kunnen vinden.

149

Re: Apostolos Papadopoulos

the end wrote:

Wel ik zal ge navragen, nog een beetje geduld je andere vragen zal ik ook nog beantwoorden.

En?

150

Re: Apostolos Papadopoulos

Heb er nog niet de tijd voor gehad  Erbij je moet de daders niet in de riool of in het banditisme zoeken.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.