1

Op het Franstalige forum vond ik nog een interessante afbeelding over de tactiek van de Bende tijdens de overvallen van 1985. De afbeelding gaat ervan uit dat er steeds een persoon moest worden uitgeschakeld tijdens de 'overvallen': 

http://i42.servimg.com/u/f42/11/22/12/24/method10.jpg

De tekst is zeer slecht leesbaar, maar ik heb het even ontcijferd en vertaald. Delhaize - bovenaan - symboliseert het warenhuis waar zich het doelwit bevindt (personne cible). Het slachtoffer moet naar een bepaalde zone 'gebracht' worden waar het voor hem/haar onmogelijk is om te ontsnappen. Het doelwit moet deze zone - in het midden van de tekening - in vluchten. Vanaf het moment dat het slachtoffer in deze zone is, is hij/zij omsingelt.

De overval gebeurt met twee wagens en vijf gangsters. Wagen 1 (Saab - links) wordt achtergelaten op de parking na de moordpartij. Wagen 2 (Golf - rechts) wordt door gangsters 3, 4 en 5 gebruikt om te ontsnappen.

Gangsters 1 en 2 komen op de parking aan met wagen 1. Deze groep gangsters gaat naar links. Schutter nummer 1 schiet naar links om mensen weg te jagen. Schutter 2 gaat samen met gangster 4 het warenhuis in. Na de aanslag vluchten gangster nummer 1 en 2 weg via de natuur.

De tweede groep - gangsters 3, 4 en 5 - komen op de parking aan met wagen 2 (Golf). Gangster 3 schiet naar rechts en gangster 4 gaat samen met 2 het warenhuis binnen waar ze op alles schieten.

Door te werken met twee groepen, die allebei in een andere richting gaan, omsingelt men het doelwit. Gangster nummer vijf heeft als doel om het doelwit uit te schakelen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Interessant, een reconstructie had veel twijfels kunnen omzetten in (bijna) zekerheden.

Ben wrote:

Na de aanslag vluchten gangster nummer 1 en 2 weg via de natuur.

Dus gangster 1 en 2 houden buiten de wacht. Dit zou kunnen verklaren waarom ze hun wagen lieten draaien, want zeg nu zelf, die wagen zomaar achter laten was toch een groot risico. En 1 en 2 zullen waarschijnlijk dan door een 3de wagen opgewacht zijn (eens de natuur voorbij).

3

Renne wrote:

Dus gangster 1 en 2 houden buiten de wacht. Dit zou kunnen verklaren waarom ze hun wagen lieten draaien, want zeg nu zelf, die wagen zomaar achter laten was toch een groot risico.

Daar had ik zelf nog niet aan gedacht, maar dat zou inderdaad die vraag kunnen oplossen. Met drie het warenhuis binnenstormen en je wagen onbewaakt achterlaten, is nu niet echt een slimme zet. Een parking aan een warenhuis - en zeker die in Aalst - biedt altijd veel mogelijkheden om je te verstoppen: tussen wagens, tussen een paar struiken, ... Als je daarbij nog eens het feit telt dat het meestal donker was wanneer de Bende toesloeg, dan ben je als gangster bijna onzichtbaar.

Daarbij komt ook het feit dat het in Aalst zo goed als vaststaat dat er een vierde gangster was en dat die via het Osbroekpark naar het rusthuis van Erembodegem is gelopen. Als je al deze elementen bij elkaar telt, lijkt deze tekening wel heel dicht bij de waarheid te staan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Ben wrote:

Delhaize - bovenaan - symboliseert het warenhuis waar zich het doelwit bevindt (personne cible). Het slachtoffer moet naar een bepaalde zone 'gebracht' worden waar het voor hem/haar onmogelijk is om te ontsnappen. Het doelwit moet deze zone - in het midden van de tekening - in vluchten. Vanaf het moment dat het slachtoffer in deze zone is, is hij/zij omsingelt.

Dus eigenlijk is het doel in Aalst volgens deze theorie mogelijk de familie Vanden Steen. Zo komt het toch over met de verklaring van David: "Het leek wel of ze ons stonden op te wachten achter een muurtje (...)". Misschien waren zij het hoofddoel van de hele operatie, wagen één kan hen perfect gevolgd zijn die dag (avond) tot aan de parking. Niet vergeten dat er later nog een wagen is terug gevonden met dezelfde nummerplaten als die van Albert Vanden Abiel (vader van Marie-Therese VdA- de vrouw van Gilbert Vanden Steen).

En voor het winkel gaan ging de familie Vanden Steen telkens bij Albert Vanden Abiel langs, grootvader van David en Rebeca. Die avond zijn daar toch wat vreemde zaken gebeurd: De kinderen en vader zijn meegegaan naar het warenhuis, wat normaal niet gebeurde. Normaal gingen ze te voet de straat over en lieten ze hun auto staan bij Albert Vanden Abiel. Ze namen die bewuste avond de auto en reden naar de achterkant van de parking. Luister nu goed: Jumet ging er al meer dan 20jaar vanuit dat ze de auto lieten staan bij grootvader Vanden Abiel. Maar moest dat gebeurd zijn hoe konden ze dan op de parking vermoord worden. Je kan je al gaan afvragen hoe dat onderzoek is gevoerd.

Verder waren er al vreemde individuen aan het Osbroekpark te zien, waarschijnlijk om te zien hoe men van aan de Delhaize het best kon vluchten naar het Osbroeckpark maar het zou wel eens evengoed kunnen dat ze daar voor 2 zaken waren. Enerzijds de vluchtweg en anderzijds waar grootvader Vanden Abiel woonde. Dus het kan evengoed dat wagen 1, halt aan het houden was aan de woonst van grootvader en toen de familie vanden Steen van daaruit vertrok naar de Delhaize is wagen 1 hen gevolgd en na een tijdje wagen 2 inschakelde.

Wat ik mij dan afvraag: zou het kunnen dat er betrokken mensen zich samen met de familie vanden Steen in de winkel bevonden, als zij effectief het doel waren was de timing wel perfect te noemen. Ze werden beschoten bij het naar buiten gaan, dus als er iemand in dienst van de Bende in de winkel hen schaduwde moest hij er juist voor zorgen dat hij voor hen buiten was en dan teken geven.

5

Zoals ik al elders opmerkte: kan je met drie gangsters in een wagen stappen? Heb je de tijd om dan weg te rijden? Dat de wagen blijft draaien, maakt het scenario al makkelijker voorstelbaar.

Iemand die de wagen ook nog moet aanzetten is helemaal riskant. Maar toch lijkt het me logischer dat een chauffeur was die al in de wagen zat, en dus dat er één wagen is waar maar één bendelid instapte. Een andere wagen (met chauffeur) waar er twee instapten.

Dat verklaart dat er zowel gti's gezien werden met 2 en met 3 manspersonen. In totaal kom ik zo ook aan vijf deelnemers, waarvan twee weliswaar ten minste naar het einde van de overval toe meteen achter het stuur in de wagen zitten: klaar om weg te scheuren wanneer de bendeleden/het lid instapt.

6

Vergetelheidje: één wagen zou twee deuren hebben gehad, de andere vier, volgens getuigen. Ook dit probleem met het aantal deuren wordt zo dus opgelost.

Dat er drie mannen in een wagen met twee deuren stappen is onwaarschijnlijk, al is het er gegeven dat de killer in de koffer stapt: indien er geen achterdeuren zijn is er niet veel keus. Volgens sommige bronnen (onder andere op deze website) stapt de killer echter achteraan in en blijven deze achterdeuren open, terwijl de wagen in de nacht verdwijnt.

Je kan die man in de winkel als "schaduw" uitsluiten.

De meest courante (Westerse) aangeleerde surveillance technieken, ervaan uitgaand dat het hier om méér dan alleen gangsters gaat, zal nooit een surveillant mee naar binnen sturen tenzij het absoluut nodig is.

Als het "target" een gebouw ingaat, zal het schaduwteam in de zogenaamde "housing" fase gaan. Ze zullen discrete posities innemen, "trigger" in het jargon, om alle in en uitgangen te controleren en het target terug op te pikken wanneer deze het gebouw verlaat.

Servo per Amikeco

Tueur du brabant Wallon: comment faisaient-ils pour éviter les barrages

Il est maintenant acquis que les tueurs bénéficiaient d’une excellente logistique. Chaque tuerie était décidée et planifiée d’avance par des décideurs (peut-être les mêmes qui avaient planifié l’opération Oesling). Pendant l’action, un ou plusieurs véhicules de reconnaissances et d’observations, avec scanners et émetteurs récepteurs embarqués, patrouillaient aux alentours des cibles.

Les scanners balayaient les fréquences des forces de l’ordre (Daisy pour la gendarmerie et Opéra pour la police) qui travaillaient à l’époque dans les 2 mètres. La SE utilisait également ce moyen de communication. Les équipages de ces véhicules étaient en coordination radio permanente avec les tueurs afin de leur permettre d’approcher facilement leurs lieux d’opération sans faire de mauvaises rencontres une fois le lâche attentat commis, vérifier que les directions de fuites soient bien dégagées.

Pour faire simple et résumer leurs missions en une ligne: ils précédaient l’arrivée des tueurs pour vérifier si la voie était libre et sécurisaient leurs directions de fuite en les tenant informés des déplacements et des positions des forces de l’ordre. Ce qui permettaient aux tueurs d’éviter les barrages routiers.

Cet élément n’est pas nouveau et est bien connu des enquêteurs. Pour la complète information des lecteurs, les membres de Force Nouvelle, du Front de la Jeunesse et du WNP étaient amateur de radio, sans être radio amateur.

Bron » objectifsecurite.be