131

Re: Herman Vernaillen

Scaramouche wrote:

Luc Maes heeft het geschopt tot eerste voorzitter van het hof van beroep van Brussel. Een topfunctie. Al die magistraten die een topfunctie hebben bemachtigd zouden eens onder de loupe moeten genomen worden (zie ook Luc Hennart).

Een lange lijst, Scaramouche. Doet me herinneren aan een Brussels Procureur die een tuchtstraf opliep om daarop vervolgens een hogere benoeming te bekomen. Merk ook de politieke benoeming van Hennart. Voldoende stof aanwezig dat de Hoge Raad voor Justitie zou moeten en kunnen tussenkomen in een houding dat een magistraat onwaardig is. In 2023 worden nog zaken met de mantel der liefde toegedekt.

132

Op pagina 1 van dit topic staat reeds een artikel van De Tijd over de getuigenis van Herman Vernaillen voor de Eerste Bendecommissie. Hier is er nog eentje:

Binnen de rijkswacht bestond een complot voor staatsgreep

Luitenant-kolonel Vernaillen, de intussen gepensioneerde rijkswachtofficier die in oktober 1982 het slachtoffer werd van een aanslag, getuigde dinsdag voor de parlementaire onderzoekscommissie naar banditisme en terrorisme.

Vernaillen zei dat hij waarschijnlijk de avond voor de aanslag die op hem gepleegd werd, al bij toeval ontsnapt was aan een eerste poging om hem te vermoorden. Hij vertelde ook dat hij begin jaren ’80 op de hoogte was gebracht van geruchten over een complot binnen de rijkswacht om een staatsgreep te plegen. De man die hem de inlichtingen daarover verschafte, kwam in 1985 om bij een “raid” van de Bende van Nijvel.

Vernaillen was de rijkswachtofficier die begin jaren ’80 belast was met het onderzoek van de “zaak François”, zo genoemd naar de chef van de anti-drugbrigade van de rijkswacht, commandant Leon François, die ervan verdacht werd met zijn ploeg te ver gegaan te zijn bij de infiltratie van het drugmilieu. François werd in april 1982 veroordeeld tot een jaar voorwaardelijk. Voor de commissie verklaarde Vernaillen dinsdag dat hij steeds de indruk gehad heeft dat de rijkswachttop zijn onderzoek wou afremmen. In november 1980 kreeg hij zelfs een nota van zijn overste, kolonel Devos, waarin gevraagd werd te stoppen met het onderzoek. Volgens Vernaillen zei Devos toen te handelen in opdracht van luitenant-generaal Beaurir, de toenmalige opperbevelhebber van de rijkswacht.

Moordaanslag

Op 25 oktober 1981 werd dan de moordaanslag op Vernaillen gepleegd. Hij werd ’s ochtends beschoten toen hij zijn woning verliet. De avond voordien had zijn chauffeur hem, zuiver toevallig, naar huis gebracht met een privé-wagen in plaats van met de gewone dienstwagen. Toen ze over een verlaten weg reden, bemerkten de officier en zijn chauffeur toen een auto met twee mannen aan boord. Vernaillen vermoedt dat het die twee waren die de volgende morgen bij hem tuis de aanslag pleegden, en dat zijn leven en dat van zijn chauffeur de avond voordien gered werd omdat de gangsters de wagen niet herkenden.

De chauffeur van Vernaillen was de toenmalige adjudant Viville, wiens zoontje Joris tijdens de voorbije paasvakantie vermoord werd in Frankrijk. “Maar dat is waarschijnlijk toeval”, aldus Vernaillen dinsdag. Achteraf kwam Vernaillen nog achter het merkwaardige detail dat een aantal gevangenen in de gevangenis van Sint-Gillis al een maand voor de aanslag wisten dat die zou plaats hebben.

Staatsgreep

Vernaillen deed trouwens nog een andere merkwaardige onthulling. Begin jaren ’80 leerde hij een zekere mijnheer Finney [Finné] (*) kennen. Die had geruchten opgevangen over een complot binnen de rijkswacht om een staatsgreep te plegen. Finney noemde de namen van verscheidene hoge rijkswachtofficieren en van een minister. “Finney vertelde mij toen wat ex-rijkswachter Martial Lekeu in maart jl. verteld heeft aan La Dernière Heure”, aldus Vernaillen. Op 27 september 1985 was dezelfde Finney een van de slachtoffers van de overval van de Bende van Nijvel op het warenhuis Delhaize te Overijse.

Luitenant-kolonel Vernaillen overhandigde aan de commissie een aantal documenten met verduidelijkingen en namen van betrokkenen die hij niet in openbare zitting wou noemen. Hij zal waarschijnlijk nog een tweede keer gehoord worden.

Bron: Gazet van Antwerpen | 10 Mei 1989

(*) Ook in dit artikel staat er "Finney" in plaats van Léon Finné.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

133

In mijn voorbereidend onderzoek naar de reconstructie van de feiten in Nijvel heb ik de getuigenis van Herman Vernaillen voor de Eerste Bendecommissie nog eens gelezen. Daarin gaat het onder andere over de inbraak in Nijvel. Vernaillen geeft tegenover de commissie ook zijn mening over die gebeurtenissen:

Voorzitter: Hebt u te maken gehad met wat men gemeenzaam "de feiten van Waals-Brabant of de overvallen van Waals-Brabant of de Bende van Nijvel of van de Boringen noemt?

Vernaillen: "Helemaal in het begin. Ik ben ter plaatse geweest na de overval in Nijvel waar rijkswachter Morue en de twee burgers aan de benzinepomp werden gedood. Ik ben ter plaatse geweest in hoedanigheid van tweede commandant van de groep Brabant. Het onderzoek werd gedaan door de heer Deprêtre, de Procureur des Konings in Nijvel. Ik was daar min of meer van bepaalde zaken op de hoogte zonder de details te kennen."

"Ik heb ook de eerste acties meegemaakt van zware controles die werden uitgevoerd in gans Zuid-Brabant. 's Avonds en in de weekends stelden wij dispositieven op om alle voertuigen die bepaalde penetratiestellingen voorbijgingen te controleren."

Voorzitter: Was dat bij alarm of routine?

De heer Venaillen: "Dat was een eigen initiatief."

"In verband met het onderzoek kan ik nog zeggen dat het werd gedaan door Nijvel, door een pas opgerichte cel. Dat was eind 1983. Voor Brabant had, meen ik, majoor Gilbert de leiding. Hij was er althans veel mee bezig. Soms ging ik daar ook wel eens een kijkje nemen omdat ik graag gerechtelijke zaken deed. Ik weet dat tamelijk vlug de eerste aanhoudingen zijn verricht, dat waren Cocu, Vittorio enzovoort. Zij werden nadien terug vrijgelaten om daarna opnieuw te worden aangehouden, maar toen was ik reeds weg uit de gerechtelijke diensten."

Voorzitter: U hebt die mensen niet ondervraagd?

Vernaillen: "Neen."

Voorzitter: Hebt U ook geen expertises gedaan of de plaatsen bezocht?

Vernaillen: "Neen. Het enige plaatsbezoek dat ik heb verricht, betrof de overval in Nijvel. Daar ben ik ter plaatse geweest."

Voorzitter: Wij hebben een wedersamenstelling van de feiten gezien. Zijn er op dat ogenblik geen ideeën in u opgekomen? Welk waren uw eerste reacties nadat u de vaststelling had gedaan? Voor ons zou het interessant zijn dat te weten. Dacht u op dat moment dat men opnieuw een overval had gepleegd omwille van het geld of meende u dat het ditmaal toch iets anders was? Is een dergelijke bedenking bij u of bij de anderen opgekomen?

Vernaillen: "Voor mij was het iets onbegrijpelijks. Ik kan er nog altijd niet bij waarom men twee onschuldige burgers die benzine komen nemen, doodschiet. Dat zij op een rijkswachter schieten kan ik nog enigszins aannemen alhoewel ik dit - versta mij niet verkeerd - ook niet normaal vind, maar een dief die wordt betrapt is een moordenaar. Dat zeggen wij altijd. Het kon een gewone overval zijn geweest of "gewone dieven" die in dat warenhuis kwamen stelen, en wanneer dan een rijkswachterscombi daar onverwachts toekomt en onder vuur wordt genomen, dan is dat spijtig maar niet zo verwonderlijk."

Voorzitter: Volgens u was het dus louter toeval en niet uit te leggen?

Vernaillen: "Inderdaad. Het was ook de eerste in de reeks."

Voorzitter: U hebt zich ook geen vragen gesteld omtrent de gebruikte methodes? Ter plaatse maakte u zich geen bedenkingen zoals: zij gebruiken militaire technieken of het zijn liefhebbers of het zijn beroepsmensen die zich daarvoor hebben getraind?

Vernaillen: "Ik denk niet dat dit militaire technieken waren om de eenvoudige reden - dat is een persoonlijke visie - dat men in Nijvel toch in het wilde weg geschoten heeft."

Voorzitter: U denkt dat men ook in het wilde weg geschoten heeft?

Vernaillen: "Als ik zie hoeveel kogelgaten er in die combi waren, dan is dat niet precies geweest."

Voorzitter: Dat is wat u daar heeft gezien. Ik vind het belangrijk dit eens te horen. Nadien begint men er allerlei wetenschappelijke uitleg aan te geven. Soms is een eerste indruk nogal waarachtig.

Vernaillen: "Iemand die in koelen bloede doodt en kan schieten, schiet geen twintig keer."

Beckers: Tenzij hij het doet om de zaak in te dekken.

Vernaillen: "Dat kan ook."

Voorzitter: In al die feiten werd toch vastgesteld dat men mensen door het hoofd schiet.

Vernaillen: "Om zeker te zijn dat ze niets meer gaan vertellen. Toen men mij beschoten heeft, heeft men twee keer geschoten om te treffen en heeft men getracht om met de kolf van een geweer de deur in te slagen. Ik weet dat het met de kolf van een geweer was omdat de indruk nog altijd in de deur te zien."

Bron: Getuigenis Herman Vernaillen | Eerste Bendecommissie | 9 Mei 1989

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

134

Hoger officier recupereerde rijkswachtauto voor eigen gebruik

Herman Vernaillen, lt-kolonel van de rijkswacht, die de leiding heeft van het Logistiek Centrum, is buiten de schreef gelopen en moet zich daarvoor verantwoorden.

Vernaillen heeft een rijkswachtauto, een BMW 320, gesloopt en voor eigen gebruik hersteld. Het wrak liet hij overhevelen naar de dienst Registratie en Domeinen waar hij het in juni, tijdens een openbare verkoop, zelf opkocht voor 18.000 frank.

De BMW 320 verhuisde dan opnieuw naar de werkplaatsen van het Logistiek Centrum, waar de auto werd heropgebouwd. Het rijkswachtpersoneel presteerde heel wat werkuren en er zijn bedragen genoemd die echter worden weerlegd. De BMW 320 was bestemd voor een van Vernailles dochters.

Lt-kolonel Vernaillen heeft als hogere officier de voorrang van rechtsmacht, wat inhoudt dat hij zo vlug mogelijk voor het hoogste rechtscollege moet verschijnen, en dit is het Krijgshof. Tegen dit rechtscollege is geen beroep mogelijk.

Veel van de hem ten laste gelegde feiten worden door de betrokken officier ontkend. In de kennissenkring van Vernaillen wordt aangevoerd dat “men” al ruime tijd de keihard optredende officier aan het zoeken was om hem op een fout te kunnen betrappen. Men mag niet vergeten dat het Herman Vernaillen is geweest die het geruchtmakende onderzoek heeft geleid in de zogeheten “zaak François” tengevolge waarvan hij heel wat vijanden heeft gemaakt.

Vijf jaar geleden hebben tot dusver niet ontmaskerde boeven de toenmalige majoor Vernaillen en zijn vrouw onder vuur genomen in zijn nieuwgebouwde villa te Hekelgem. Er werden 21 kogelgaten aangetroffen. Duidelijk was dat Vernaillen het slachtoffer werd van een afrekening.

Het militair Auditoraat-Generaal te Brussel, dat nu de misstap met de BMW 320 onderzoekt, heeft ook de feiten van oktober 1981 te Hekelgem niet naast zich neergelegd.

Bron: Gazet van Antwerpen | 28 November 1986

Kolonel Vernaillen overgeplaatst

Rijkswachtkolonel Herman Vernaillen (45) die in oktober 1981 door onbekenden onder vuur werd genomen doch het er heelhuids van afbracht, is sedert maandag verbonden aan de diensten van kolonel Delbecque, commandant van het gebied Antwerpen-Limburg.

De overplaatsing van Brussel, waar betrokkene de leiding had van het Logistiek Centrum van de rijkswacht, naar Antwerpen is een strafmaatregel. Het krijgsauditoraat onderzoekt momenteel of het allemaal klopt wat de over lt-kolonel Vernaillen uit Hekelgem is beweerd.

De kolonel zou een dienstwagen van de Luikse rijkswacht in het Logistiek Centrum ten onrechte hebben laten afkeuren en daarna de opdracht hebben gegeven de BMW 320 te ontmantelen en ter beschikking te stellen van de Domeinen. Daar kocht kolonel Vernaillen zelf de wagen voor 18.000 fr.

Achteraf werd de BMW volledig hersteld en ondergeschikten van de nu in opspraak gekomen hogere rijkswachtofficier zouden werkuren hebben moeten presteren.

Kolonel Vernaillen is de officier die het onderzoek heeft geleid naar de misstap van het Nationaal Drugsbureau van de rijkswacht. Een onderzoek dat veel schade aanrichtte aan het imago van de generale staf.

Bron: Gazet van Antwerpen | 2 December 1986

135

Er zijn geen witte ridders. Niemand was spic&span, ook niet Vernaillen, Raes, Goffinon, ...

Vernaillen z'n carrière was over, niet toen hij besloot achter François aan te gaan maar toen de kip met de gouden eieren ook sneuvelde en hij te dicht in de buurt van de PSC & de toenmalige minister VDB -'ce grand en honnête démocrate' dixit Christian Smets - en zijn gevolg begon te komen. Ze waren gewoon aan het wachten om hem te pakken en hij heeft hen de kans gegeven, zo simpel was het.

Hoererende ministers, hoge ambtenaren en bestuurders zijn van alle tijden, ik denk niet dat hetgeen gebeurde rond 'de Bende' daar iets mee te maken had. Volgens mij was 'de Bende' een spinoff waar toevallig een aantal personen die ook wisten van de eerdere affaires mee te maken hadden. Waarom is Farcy nooit serieus verontrust voor een paar moorden waar er bewijzen tegen hem waren en is hij in 1985 naar tropische oorden verkast om daar o.a. verder in de tweedehands wagenhandel te blijven doen? Farcy-Willy D- Bruno Vandeuren- Goffinon-Chang-PDS-Beijer-Bouhouche ...

In die context is de getuigenis, aangehaald in het Complot van de stilte, die spreekt over Willy De Schepper en zijn album met bekende personen mogelijk relevant. En ik geloof ook niet dat onze Baloo zomaar een zigeuner of Borain was, die man moet connecties of bescherming hebben gehad.

Ik weet dat je sceptisch staat tegenover Goffinon en ik begrijp waarom (de stunt met de garagebox is merkwaardig), maar je plaatst hem hier tussen zware criminelen en vrij waarschijnlijke leden van de Bende. Verdenk je hem van betrokkenheid bij de bomauto en/of de aanslag op Vernaillen? Het is louter een vraag, ik heb hierover onvoldoende kennis om een oordeel te plaatsen.

En nu we toch bezig zijn, wat doe je met Pint? Zijn uitspraken en de H&K tekening hebben het onderzoek meer dan in een bepaalde richting geduwd.

137

Goffinon zat met handen en voeten vast aan Farcy&co en werd zeer waarschijnlijk gechanteerd. Ik denk niet dat hij zelf betrokken was bij bende-feiten maar hij kon het zich niet veroorloven dat bepaalde personen die dat wel (zijdelings) waren zouden opgepakt worden en beginnen praten. Het gaat niet enkel over de garagebox, hij heeft op talloze momenten onverklaarbare beslissingen genomen. Ik weet niet of hij de fameuze man was rond de feiten bij Vernaillen.

Wat betreft Pint: volgens mij bedoelde hij het niet slecht maar moesten de feiten het soms ontgelden tegenover zijn idee van hoe het gegaan was.

138

Xenophon wrote:

Er zijn geen witte ridders. Niemand was spic&span, ook niet Vernaillen, Raes, Goffinon, ...

Vernaillen was leidinggevende, hij moest beter weten. "Iedereen deed het", geldt niet als argument, zeker niet voor een commandant. Bij een ander "bedrijf" word je voor zoiets op staande voet ontslagen.

139

Xenophon wrote:

Vernaillen z'n carrière was over, niet toen hij besloot achter François aan te gaan maar toen de kip met de gouden eieren ook sneuvelde en hij te dicht in de buurt van de PSC & de toenmalige minister VDB -'ce grand en honnête démocrate' dixit Christian Smets - en zijn gevolg begon te komen. Ze waren gewoon aan het wachten om hem te pakken en hij heeft hen de kans gegeven, zo simpel was het.

Hoererende ministers, hoge ambtenaren en bestuurders zijn van alle tijden, ik denk niet dat hetgeen gebeurde rond 'de Bende' daar iets mee te maken had. Volgens mij was 'de Bende' een spinoff waar toevallig een aantal personen die ook wisten van de eerdere affaires mee te maken hadden. Waarom is Farcy nooit serieus verontrust voor een paar moorden waar er bewijzen tegen hem waren en is hij in 1985 naar tropische oorden verkast om daar o.a. verder in de tweedehands wagenhandel te blijven doen? Farcy-Willy D- Bruno Vandeuren- Goffinon-Chang-PDS-Beijer-Bouhouche ...

Jawel, Spic en Span waren Johannes en Simon, toch?

140

Mincky wrote:

Jawel, Spic en Span waren Johannes en Simon, toch?

Vraag eens aan Willem en Michael zaliger of ze die zo clean zouden gevonden hebben.