71

Re: Paul Vanden Boeynants

Dat Vanden Boeynants als organisator wordt genoemd van de Bende van Nijvel heb ik nooit begrepen. De man had geweigerd om mee te doen aan de staatsgreep in’73 en als gevolg zeer veel vijanden gemaakt. Velen zagen hun carrière gefnuikt als gevolg hiervan.

Wat zeker is, is dat hij een zeer slechte relatie had met Albert Raes en dat VDB een parallelle inlichtingendienst had opgericht, tot groot ongenoegen van Raes. Het lijkt me evident dat VDB en De Bonvoisin mee in het verhaal zijn getrokken, enerzijds als een afrekening, anderzijds om het de speurders zeer moeilijk te maken.

72

Re: Paul Vanden Boeynants

De babyboom generatie waatoe een groot deel van verdachten, magistraten, politiekers vermeld op dit forum hier behoorden wordt een dagje ouder. De serie 1985 heeft een aantal jongeren nieuwsgierig gemaakt naar de loden jaren. Een tijdje geleden vroeg een prille tiener aan mij hoe ik VDB zou omschrijven en of ik hem kon vergelijken met een politieker van nu. Ik heb niet lang moeten nadenken. Donald Trump natuurlijk. Hij vond dat ik een Amerikaanse President toch maar moeilijk kon vergelijken met een Belgische minister. Ik heb toen maar gezegd dat VDB ergens in het midden zat tussen Trump en Boma van de Kampioenen. De PDG van de vleesindustrie met zijn vriend de commandant van het leger die samen de Pussycat bezochten. Wij noemden hem Pol Pens. De man die veel bonden van gepensioneerden elk jaar een dag pensen met appelmoes schonk. In de kampioenen is er spijtig genoeg geen vriend advocaat die in de Poussycat adreskaartjes gaat rondstrooien van een bekende magistraat.

Het is eigenlijk beschamend uit te leggen hoe corrupt wij waren.

Re: Paul Vanden Boeynants

fenix wrote:

Een tijdje geleden vroeg een prille tiener aan mij hoe ik VDB zou omschrijven en of ik hem kon vergelijken met een politieker van nu. Ik heb niet lang moeten nadenken. Donald Trump natuurlijk. Hij vond dat ik een Amerikaanse President toch maar moeilijk kon vergelijken met een Belgische minister. Ik heb toen maar gezegd dat VDB ergens in het midden zat tussen Trump en Boma van de Kampioenen. De PDG van de vleesindustrie met zijn vriend de commandant van het leger die samen de Pussycat bezochten.
Het is eigenlijk beschamend uit te leggen hoe corrupt wij waren.

De aller-allerbeste beschrijving van VDB die ik in al die jaren in geleerde en minder geleerde boeken gelezen heb! Thnx Fenix!

74

Re: Paul Vanden Boeynants

Jij bent bedankt Thomas2 omdat je zo gul bent met complimentjes en niet alleen bij mij trouwens ('t is eens wat anders dan ruzie maken). Toevallig had ik onlangs je post 54 onder de Theorie van Leo gelezen, vond hem ook zeer goed. We zitten dus blijkbaar ook samen met Leo op hetzelfde spoor. Tof.

Re: Paul Vanden Boeynants

fenix wrote:

Een tijdje geleden vroeg een prille tiener aan mij hoe ik VDB zou omschrijven en of ik hem kon vergelijken met een politieker van nu.

Dichter bij huis heb je ook Silvio Berlusconi nog natuurlijk, eveneens een rechtse populist, oude snoeper en iemand die in 101 louche zaakjes verwikkeld zat. En er is ook een link tussen de twee. De Siciliaanse maffiosi waar Berlusconi en zijn rechterhand Marcello Dell'Utri in de jaren 70 zaken mee deden, zijn dezelfde voor wie drugkoerier Albert Gillet in de zaak-François werkte.

76

Re: Paul Vanden Boeynants

patrick111: Lees zeker eens "‘Verdediging maakt proces van rijkswachtstaf" van Walter De Bock in De Morgen van 17 februari 1982.

Re: Paul Vanden Boeynants

De persoon naast VDB op deze afbeelding wordt wel eens geïdentificeerd als Madani Bouhouche (zie bijvoorbeeld de Flickr-pagina van Ben). Het gaat om een screenshot uit een Canvas-documentaire.

https://live.staticflickr.com/181/366069490_7f81c974ca_w.jpg

Online vond ik een grotere afbeelding terug waarop de man ook te zien is. De foto werd getrokken op de verkiezingen van maart 1968. Dat kan je zien aan onder meer de verkiezingsaffiches van VDB op de achtergrond. De foto staat ook in de Gazet van Antwerpen van 1 april 1968, met als bijschrift dat VDB net het stemlokaal verlaten heeft. De man heeft met zijn zonnebril iets weg van een lijfwacht.

https://i.ebayimg.com/images/g/OcQAAOSwAsJj2V8k/s-l1600.jpg

Op een andere foto is VDB in het stemlokaal zelf te zien, met volgens mij dezelfde man naast hem. Deze keer draagt de man geen zonnebril, die lijkt hier in zijn borstzak te steken. Het lijkt me niet Madani Bouhouche te zijn. Die was immers 16 jaar in 1968. Om te mogen stemmen in 1968 moest je minstens 21 jaar zijn. Het lijkt me ook geen lijfwacht, zoals eerst gedacht, aangezien hij voor de ogen van de pers naast VDB mag pronken en op hetzelfde moment zijn stembrief in de bus mag droppen. Een jonge partijgenoot? Een schoonzoon? Nergens heb ik een naam kunnen terugvinden.

https://cdn.imago-images.de/bild/st/0061879363/m.jpg

78

Re: Paul Vanden Boeynants

Hotel Beau Rivage en het losgeld voor VDB

In februari 1989 was de omgeving van hotel Beau Rivage van belang bij de ontknoping van de ontvoering van Paul Vanden Boeynants (VDB). De aanwijzingen voor het betalen van losgeld voor VDB lagen onder een krant bij het monument voor de eerder genoemde Karel II van Brunswijk (1804-1873), gesitueerd op een paar meter afstand van de plek waar Sisi in 1898 werd vermoord. Brunswijk stierf net als Sisi in het Beau Rivage hotel en heeft sinds 1879 een monument vlakbij dat zelfde hotel. Niet lang na de betaling van het losgeld werd Vanden Boeynants (VDB) vrijgelaten door zijn ontvoerders. Later bleken de beruchte Belgische crimineel Patrick Haemers en zijn handlangers achter de ontvoering te zitten. Haemers pleegde in 1993 zelfmoord. VDB stierf in 2001

Bron » historiek.net

79

Re: Paul Vanden Boeynants

Geen arrestatie na inbraak bij Vanden Boeynants

Men weet dat er onlangs werd ingebroken in de kantoren van de vleeswarenfirma te Anderlecht, die door gewezen eerste minister Vanden Boeynants wordt beheerd. Na deze inbraak heeft Paul Vanden Boeynants klacht ingediend bij het parket van Brussel. Daar werd vrijdag onderstreept dat er geen enkele arrestatie werd verricht na de klacht van Vanden Boeynants.

Bron: Gazet van Antwerpen | 26 Maart 1983

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Paul Vanden Boeynants

Ik heb het boekje 'Het Leugenpaleis VDB' door Hugo Coveliers nog eens overlopen. Hier enkele nota’s die waarschijnlijk door de meest forumleden wel gekend. Bekijk ze als opfrissertjes

Uit de verslagen vd Parlementaire onderzoekscommissie van 21-2-1990

Cercle des Nations

Commissie: In rapporten vd rijkswacht (Majoor De Cockx) die we hebben wordt gesteld dat u een vd dirigenten en financiers zou zijn van de NEM-clubs. Deze NEM-clubs zaten wellicht achter een eventuele staatsgreep.
VdB: Had die bewijzen? Dit is een schande!
VdB: Ik maak geen deel uit vd raad van bestuur van de Cercle des Nations. Ik ben er ooit 2 of 3 keer gaan eten. Maar hij vergeet te zeggen dat hij erelid was.

Groep G

Commissie ivm de goep G: Lekeu heeft met een andere wachtmeester Mievis een uiterst rechtse groep gevormd die waarschijnlijk niet groot was 10?20?30? personen en die overal trachtte te infiltreren
VdB: Groep G ken ik niet. Nooit van gehoord

- Info-vergadering van groep G: Een aantal van onze rechten zoals het eigendomsrecht of de vrije meningsuiting zijn in essentiële waarden van onze beschaving. Die waarden zijn in gevaar en wie de naam vrije mens waardig is kan niet ongevoelig blijven voor het rode gevaar.(!)

PIO

VdB over de rol van het PIO: Dit bureau werd op voorstel van Generaal Roman opgericht toen we vaststelden dat er een campagne gevoerd werd tegen mijn voorstellen inzake uitstel van legerdienst en het statuut van gewetensbezwaarden. De taak was voordrachten voorbereiden en pers-revues maken (!)

CEPIC

VdB over de rol van het CEPIC: Bestond uit mensen die vonden dat de fiscaliteit te hoog was, dat er een overvloed aan ambtenaren was, dat goede ambtenaren te weinig betaald werden, dat de invloed vd vakbonden te groot was en dat er een tegengewicht nodig was.
Commissie: Men zegt dat CEPIC en uzelf het Front de la Jeunesse gefinancierd hebben
VdB: Dat is schandelijk! C’est honteux! Ik verwijs naar François Mitterand:”Lieg, lieg zolang tot de leugen het aanschijn vd waarheid krijgt.”

- VdB schaatst hier vlot naast de waarheid. Het PIO werd in 1974 opgericht door VdB minister van landsverdediging als een paralelle militaire inlichtingendienst en werd geleid dr de extreem-rechtse majoor Jean-Marie Bougerol.
In 1979 werd Bougerol ook ingezet om de perslekken in het kabinet van Defensie op te sporen ivm de merkwaardige levering van pantsers aan het belgisch leger, het Eurosystem dossier en de rol vh prostitutienetwerk van Fortunato.
Het PIO werd door de legerleiding wel opgedoekt maar verhuisde de brusselse Belliardstraat 39 onder de nieuwe naam PDG waar het hoofdkwartier vh CEPIC gevestigd was en waar Baron De Bonvoisin de allerhartelijkste contacten onderhield met Nouvel Europe Magazine, de NEM clubs en het Front de la Jeunesse. Via deze NV incasseerde De Bonvoisin grote bedragen van bedrijven en banken om ze te herverdelen over de PSC, het CEPIC, de kiescampagnes v politieke vrienden van VdB.. Het staat vast dat VdB in al deze organisaties een leidende rol speelde. Het is onmogelijk dat hij niet op de hoogte was vd onderlinge verstrengeling en financiering.

- Vertrouwelijke nota vd staatsveiligheid: de Bonvoisin betaalt de huur vh NEM, ook de bezoldiging van Francis Dossogne en het anti-communistische blad “INFOREP”.
Tevens steunt de Bonvoisin via via het “Front de la Jeunesse” ook financieel”.

Latinus

Commissie: Latinus was lid van PIO en CEPIC

VdB: Nooit!

Commissie: Hij was tevens lid vd PSC van Molenbeek.

-In 1980 schreven een reeks prominenten om Latinus aan een baan te helpen op het ministerie van arbeid en tewerkstelling. Vrijwel de volledige PSC-CEPIC top: VdB, Jean Breydel, Cecile Goor, José Desmarets en Pierre Jonnart. 10 jaar later lijden deze excellenties aan collectief geheugenverlies: Latinus? Connais pas.

Drugs

Commissie: In mei 79 beginnen er verdenkingen te rusten op commandant Francois. Wachtmeester Francois Raes spreekt er zijn oversten over, schrijft een brief nr de generaal maar krijgt geen antwoord en gaat uteindelijk naar substituut Michel Peytier in het justitiepaleis in Brussel. Raes werd aan de kant gezet.

VdB: Ik weet dat allemaal niet meer zo goed. Van de affaire Francois heb ik het eerst via de pers gehoord.

Commissie ivm het transport van drugs in bevroren vlees door de firma Congel vanuit Luxemburg:De heren Goffinon, Raes en Vernaillen hebben dit verklaard.

VdB: Ik ken de firma Congel niet. Deze firma bestaat niet in Belgie. Ik heb alle handelsregisters nagekeken. Ons bevroren vlees komt trouwens uit Argentinië. Dit is een leugenachtige kwakkel. Ik zeg dat het een schande is en de eerste die nog over die drugzaak durft te schrijven kan het voor een rechtbank gaan uitleggen.

Commissie: De firma Congel bestaat uiteraard niet in België maar wel in het Groot-Hertogdom Luxemburg.

- Er zou wél een verband VdB-Congel zijn. Congel is een dochteronderneming van de firma Ghysels waarvan VdB mede eigenaar is. Er zou een connectie zijn Ghysels - MMC of de Mediterranean Meat Company die opgericht is in Malta in 1981. VdB zijn naam vindt men wel niet in de oprichtingsakte van dit bedrijf maar wel bij een van de stichters aandeelhouders namelijk het Zwitsers bedrijf AG für Gastgewerbe Betriebe waarachter een zekere VdB schuilgaat.
VdB werd tijdens het fiscaal fraude proces door eerste substituut René Marchal ‘een bedrieger en een valspeler’ genoemd. Voor voorzitter Amores was hij een ‘diepgeworteld, verstokt en onverbeterlijk fraudeur’.

Maar Vdb tenslotte, emotioneel: ‘Ik ben ervan overtuigd dat de meeste commissieleden over voldoende gezond verstand beschikken om zich niet bij de neus te laten nemen, maar laat u me toe me nogmaals mijn droefheid (!) te uiten over een zo grote midelmatigheid en een dergelijke afrekening via tussenpersonen’.

- In het fraudeproces kwam naar boven dat VdB eigenaar van ongeveer 80 bedrijven was

De Staatsveiligheid

VdB: Ik heb persoonlijk vastgesteld dat de administrateur-directeur-generaal vd staatsveiligheid (Albert Raes) niet aarzelde om tegen de eerste minister te liegen. (Het betreft het “dossier De Vlieghere”). In 1981 realiseerde ik me niet dat Albert Raes een rapport had bezorgd waarin CEPIC als een extreem rechtse organisatie werd beschreven. De heer Godbille heeft hier voor deze commissie verklaard dat dit rapport inexact en vals is. C’est de la qu’est partie l’intoxication.

- VdB loog wanneer hij voor de commissieverklaarde door de staatsveiligheid niet op de hoogte te zijn gebracht over de mogelijke aanwezigheid van huurlingen in Zaïre op het moment dat de Belgische regering besloot paracommando’s te sturen. De staatsveiligheid bevestigde echter gedetailleerde rapporten bezorgd te hebben omtrent de rekrutering van huurlingen, de identiteit van hun chef en hun verplaatsingen.