Re: Michel Cocu

Dat Cocu niet altijd correct ondervraagd werd zal niemand betwisten maar je moet hem nu ook niet voordragen voor heiligverklaring en al wat hij zegt als zoete koek slikken. Het was een crimineel. Er is een verschil tussen sceptisch/kritisch zijn en hier op de site fanboy spelen van allerhande al tig keren voor andere zaken veroordeeld gespuis. Je vergeet ook te vermelden dat hij diverse belastende verklaringen afgelegd heeft bij de onderzoeksrechter en die heeft hem beslist niet mishandeld.

Hij en een paar anderen uit heel die bende marginalen wisten bepaalde zaken die ze enkel konden weten indien ze erbij waren of indien ze rechtstreeks contact hadden met daders. Omwille van de simpele reden dat de politie op het ogenblik dat ze dat verklaarden zelf nog die info niet hadden, dat kon m.a.w. niet ingefluisterd geweest zijn. Enne, zijn naam komt in meer zaken naar voor dan enkel de historie aan de Colruyt te Nijvel.

Alleen was een veroordeling hopeloos: onvoldoende materiële elementen en dan de polemiek over dat wapen en het handig opduiken van het spaghettipistool temidden van het proces. Die vrijspraak en hetgeen eraan voorafging, dat was één van de grote drama's in heel de zaak en politie en gerecht hebben de opzettelijk verkeerd uitgezette bakens als lemmingen gevolgd.

62

Re: Michel Cocu

Wat Xenophon hier aangeeft, is absoluut correct. Dat de agenten waarschijnlijk onorthodoxe manieren hebben gebruikt tijdens de ondervragingen, is niet te betwisten. Maar we mogen absoluut niet vergeten dat hij wel degelijk op bepaalde momenten zaken heeft bekend en gezegd die je alleen als dader kon weten. Daarom is het verhoor van in de gevangenis van Nijvel, op 24 november 1983, zo belangrijk. Het verhoor werd afgenomen door onderzoeksrechter Guy Wezel.

Tijdens dat verhoor verklaart Cocu dat hij de chauffeur was in

Daarnaast verklaart hij dat hij nooit geschoten heeft en dat hij nooit gewapend was.

Over de feiten in Nijvel verklaart hij:

  • Er waren zeven daders: drie (Cocu, Adriano, Baudet) in een BMW, vier in de Saab

  • Cocu bleef heel de tijd in de BMW. Hij kon enkel de pompen en de zijkant van het warenhuis zien.

  • De wapens zaten in de Saab en werden uitgedeeld toen Cocu de BMW parkeerde aan het warenhuis.

  • Iedereen - behalve Cocu en Baudet - had kogelvrije vesten aan.

  • Tijdens hun vlucht zat er in de BMW een vierde persoon. Deze man woonde in Eigenbrakel. (Cocu, Baudet, Adriano zaten ook in de BMW.)

  • Het station van Eigenbrakel was een “point de chute”. Daar stond een Fiat 132. (Wat achteraf door Cocu wordt ingetrokken.)

  • In Eigenbrakel hebben ze de vier personen van de Saab tegengekomen en hen naar het station gebracht zodat ze konden overstappen in de Fiat.

De man uit Eigenbrakel kent hij niet. (Achteraf zegt hij dat hij die man verzonnen heeft.) De vier andere personen: hij durft hun namen niet zeggen. Hij heeft zeer veel schrik van hen. Hij omschrijft ze als eer gevaarlijke mensen. Van Baudet en Vittorio heeft hij geen schrik. “Baudet is even bang als ik.”

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Cocu

En werden met betrekking tot de "wereldschokkende" verklaringen van Cocu dan de noodzakelijke verificaties verricht? En zo ja, wat waren de resultaten ervan?

Re: Michel Cocu

Xenophon wrote:

Dat Cocu niet altijd correct ondervraagd werd zal niemand betwisten maar je moet hem nu ook niet voordragen voor heiligverklaring en al wat hij zegt als zoete koek slikken. Het was een crimineel. Er is een verschil tussen sceptisch/kritisch zijn en hier op de site fanboy spelen van allerhande al tig keren voor andere zaken veroordeeld gespuis. Je vergeet ook te vermelden dat hij diverse belastende verklaringen afgelegd heeft bij de onderzoeksrechter en die heeft hem beslist niet mishandeld.

Hij en een paar anderen uit heel die bende marginalen wisten bepaalde zaken die ze enkel konden weten indien ze erbij waren of indien ze rechtstreeks contact hadden met daders. Omwille van de simpele reden dat de politie op het ogenblik dat ze dat verklaarden zelf nog die info niet hadden, dat kon m.a.w. niet ingefluisterd geweest zijn. Enne, zijn naam komt in meer zaken naar voor dan enkel de historie aan de Colruyt te Nijvel.

Alleen was een veroordeling hopeloos: onvoldoende materiële elementen en dan de polemiek over dat wapen en het handig opduiken van het spaghettipistool temidden van het proces. Die vrijspraak en hetgeen eraan voorafging, dat was één van de grote drama's in heel de zaak en politie en gerecht hebben de opzettelijk verkeerd uitgezette bakens als lemmingen gevolgd.

Geen lid van de Cocu fanclub maar dat belet me niet mezelf te verbazen over jullie interesse in de man. Zoals ik het lees had hij een bijrol in een bijrol, veel meer kan ik van zijn eigen verklaringen niet maken. In Aalst was er na het gedoe rond Bonkoffsky eind 2017 de klassieke uitspraak 'er wordt een soldaat genoemd, maar waar zitten de Generaals'.

Ergens schreef je dat Cocu te weinig weet om betrokken te zijn en teveel om niet aanwezig te zijn. Betere samenvatting kan je volgens mij niet maken. Bij werkelijk alles wat ik lees over Nijvel heb ik de indruk dat er een team 'gewone inbrekers' en een team Killers aanwezig waren. Nog nooit heb ik de indruk gehad dat de Borains in staat waren dit zelf op poten te zetten noch dat ze bekwaam zouden zijn om de politie onder vuur te nemen zoals ze dat deden aan de Diable.

Ik denk dat ze daarvoor simpelweg te dom waren. Of om het met de uitspraak van een vermoedelijke Killer te duiden: 'De Borains konden nog geen fatsoenlijke hold up plegen'.

Re: Michel Cocu

Mijn interesse in hem is te verklaren door het feit dat in die kring van figuren een aantal concrete aanwijzingen van linken met de rest te vinden zijn. Vittorio heeft overigens - na de vrijspraak - tegenover de politie toegegeven dat hij wel degelijk betrokken was en meer wist. Maar toen was het kalf natuurlijk verdronken: ne bis in idem. Wat er ook gebeurde, ze konden nooit meer voor die feiten vervolgd worden, ook al schreven ze er een boek over.

Om iemand te vermoorden moet je geen genie zijn: een wapen, de wil om het te gebruiken en 25 Newton kracht op de trekker volstaan. Cocu zat in een schietclub en trainde. Bepaalde ammunitie die teruggevonden werd was herladen (zo hadden ze een kogelkop van een 9 mm x 19 op een .38 huls geplaatst, wat zorgt voor een fractionele 'undersizing'): dat herladen zie je enkel in de sfeer van schietclubs en practical shooters. Het waren overigens geen practical shooters, dat zie je aan quasi alles. Toegegeven, wat er gepresteerd werd aan de diable, daarover kan gediscussieerd worden.

66

Re: Michel Cocu

Spectator Of Life wrote:

Zoals ik het lees had hij een bijrol in een bijrol, veel meer kan ik van zijn eigen verklaringen niet maken.

Dus dan was hij wel degelijk medeplichtig aan de misdaden van de Bende van Nijvel? wink

Spectator Of Life wrote:

Bij werkelijk alles wat ik lees over Nijvel heb ik de indruk dat er een team 'gewone inbrekers' en een team Killers aanwezig waren.

Dit zou kunnen kloppen. Of misschien werd Cocu meegesleurd in de misdaden van een bende koelbloedige gangsters, dit door o.a. chauffeur te spelen. Een bende waarvan hij zoveel schrik had dat hij verschillende keren verklaart dat hij hun namen niet durft noemen omdat ze extreem gevaarlijk zijn.

Spectator Of Life wrote:

Nog nooit heb ik de indruk gehad dat de Borains in staat waren dit zelf op poten te zetten noch dat ze bekwaam zouden zijn om de politie onder vuur te nemen zoals ze dat deden aan de Diable.

Aan de overval in Nijvel is eigenlijk niets “spectaculair”. Ze stelen een wagen en een snijbrander en branden daarmee de deur van het warenhuis open in de hoop de brandkast te kunnen kraken. Dat is het. Waarom zouden de Borains niet in staat geweest zijn om zoiets te kunnen doen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Cocu

De Borains zijn vrijgesproken ook al stond de betrokkenheid van sommigen onder hen vast. Cocu legde bekentenissen af en trok die pas na een jaar weer in na een ondervraging door niemand minder dan François Achten die zelf verdacht wordt van manipulatie van de wapenvondst in Ronquières. Het proces van de Borains werd de grond ingeboord door de foute analyse van een wapen dat door Christian Amory werd aangebracht. Niet minder dan twee foute speurders waren betrokken bij het saboteren van deze piste. Eigenlijk te zot voor woorden.

68

Re: Michel Cocu

Zijn verhoor van 24 november 1983 is zonder aanwezigheid van zijn advocaat. Op 2 december 1983 wordt hij opnieuw verhoord door onderzoeksrechter Wezel, dit keer in het justitiepaleis van Nijvel en in aanwezigheid van zijn advocaat. Het zijn totaal andere verklaringen die hij deze keer aflegt. Een aantal belangrijke punten:

  • Hij is de mededader van de diefstal van de VW Golf in Plancenoit.

  • De gestolen Saab werd geparkeerd bij Brouette.

  • Hij is in Nijvel de chauffeur van de Saab. Het tweede voertuig is geen BMW meer maar een Peugeot 604 met Baudet en Dramaix. In de Saab zaten Cocu (chauffeur), Ali, Vittorio en Estièvenart.

  • Hij is wel in het warenhuis geweest. Samen met Ali, Adriano en Estièvenart.

  • Hij heeft geschoten met een riot gun in de richting van de rijkswachtcombi.

Het is opvallend dat hij - deze keer in aanwezigheid van zijn advocaat - zichzelf een veel grotere rol toebedeelt. Hij is nu niet enkel de chauffeur maar een actieve mededader die met een riot gun naar de rijkswacht heeft geschoten. Ook zijn kameraden uit Borinage, waar hij in een vorig verhoor nog spijt zijn over betuigde dat hij ze als onschuldigen in de cel had gepraat, worden nu zijn medeplichtigen. De vier onbekende daders - waar hij een doodse schrik van heeft - worden nu niet meer vernoemd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Cocu

De verklaringen van Cocu zijn van dezelfde orde dan de brief die Philippe De Staerke heeft geschreven aan het weekblad Panorama anno 1991. Mocht ik in Cocu zijn plaats zijn geweest ik zou identiek hetzelfde hebben gedaan.
Mochten de verklaringen van Cocu ook maar 1 woord waarheid hebben bevat zou Cocu nooit zijn vrijgelaten op 21 mei 1985.

Re: Michel Cocu

Da's dan jouw mening, Stropkens, niet ondersteund door enig bewijs of argumentatie maar dat zijn we gewoon. Ik ga voortaan gewoon niet meer reageren op je posts want dat heeft geen enkele zin, je gaat nooit inhoudelijk in op argumenten en blijft altijd maar dezelfde agenda pushen.