101 (edited by Sebastiaan 16-02-2013 19:16)

Re: Claude Nitelet

Als je in deze blog op 'a propos' klikt, zie je de naam van Robert Massart verschijnen, een man die al ter sprake kwam op dit forum, namelijk in deze link » Christian Beauduin. Dit zou kloppen met het feit dat het over zijn familie gaat (ttz schoonbroer) en dat hij dit al enkele jaren beweert. Vermits het intussen niet meer over Nitelet gaat, misschien deze blog verder onder dat topic bespreken?

Dit roept wel enkele vragen op, als daar zijn:

Is deze piste reeds grondig onderzocht, of is men er nu pas aan begonnen? Zouden dit de nieuwe ontwikkelingen zijn waar de onderzoeksrechter het over had ipv de verklaringen van Nitelet? De blogger beweert in ieder geval dat hij nu - na al die jaren - bij de Cel Waals Brabant toch wat extra uitleg moest gaan geven.

Kent iemand de details van het dossier rond Christian Beauduin: hoe is deze man precies aan zijn einde gekomen en wat is er gebeurd met de gevonden wapens?

102 (edited by Merovinger 19-03-2013 14:19)

Re: Claude Nitelet

Una peligrosa red criminal belga cae con la ayuda policial espanola

La Policia espanola ha facilitado el desmantelamiento en Belgica de una banda que asaltaba casas y empresas en su pais, al detectar que el jefe de la misma vivia en un lujoso chale de Benajarafe (Malaga). Las sospechas sobre el belga de 44 anos Claude Nitelet hicieron que la Policia espanola comenzara las investigaciones de acuerdo con sus colegas belgas.

Allí, Nitelet dirigia une organizacion compuesta por seis personas que asaltaban domicilios y empresas. El pasado 30 de mayo, la Policia belga detuvo a todos ellos cuando pretendian llevar a cabo un nuevo golpe. Tras su detención, la Policia espanola registró la lujosa vivienda de Nitelet y detuvo a su companera sentimental, una espanola de 27 anos, M.H.C., y a dos hermanas que vivian en la casa, donde se intervino un revolver, una pistola, joyas, relojes y otros efectos.

Vrije vertaling (met behulp van Google):

Een gevaarlijke Belgisch crimineel netwerk valt met behulp van de Spaanse politie

De Spaanse politie heeft, nadat ze ontdekt heeft dat de kop van de bende in een luxe chalet in Benajarafe (Malaga) leefde, de ontmanteling vergemakkelijkt van een Belgische bende die huizen en bedrijven bestormden in haar thuisland. Vermoedens rond de ongeveer 44 jaar oude Belgische Claude Nitelet maakten dat de Spaanse politie een onderzoek rond hem begon in overeenstemming met de Belgische collega's.

Daaruit bleek dat Nitelet het hoofd is van een organisatie die bestaat uit zes mensen die overvallen plegen in woningen en bedrijven. Op 30 mei arresteerde de Belgische politie alle bendeleden toen ze probeerden een nieuwe slag te slaan. Na hun arrestatie doorzocht de Spaanse politie de luxewoning van Nitelet en arresteerde ze zijn vriendin, een 27-jarige Spaanse, M.H.C., en twee zusters die in het huis woonden en namen een revolver, een pistool, sieraden, horloges en andere effecten in beslag.

Bron » ABC (Madrid) | 5 juni 1997

Re: Claude Nitelet

Bedankt voor dit bericht. Zeer interessant. Zelf enig speurwerk verricht of is dit op een andere manier bij u beland? Hoe dan ook, als ik dit lees, zou je bijna denken dat de Bende van Nijvel al in 1997 is gearresteerd. Dat hadden ze ons wel eerder mogen vertellen. smile

104

Re: Claude Nitelet

Merovinger wrote:

Volgens La Libre.be zou onderzoeksrechter Michel de komende dagen vergaderen met het parket en de speurders. Er zijn inderdaad recent nieuwe, en van groot belang zijnde, elementen opgedoken in het onderzoek. Er zal eveneens een oproep naar de bevolking gebeuren. Maar de onderzoeksrechter zal eerst de info aan de families van de slachtoffers meedelen.

Was dit niet voorzien voor 20 maart?

105

Re: Claude Nitelet

Hoe zou het nog zijn met Claude Nitelet? Iemand een idee?

106

Re: Claude Nitelet

Nitelet weet wat hij op foto's moet verbergen: zijn ogen. Het zou kunnen dat hij zichzelf niet als dader beschouwt omdat hij, gesteld dat hij de reus was in Eigenbrakel en Overijse, hooguit instond voor dreiging en voor het vergaren van de buit.

Re: Claude Nitelet

Inderdaad Aubanel. Hij verbergt zijn ogen wel duidelijk.

Maar dan heb ik toch wel één bedenking. Mocht ik in het criminele milieu zitten en een robotfoto lijkt sterk op mezelf zou ik (zelfs indien onschuldig) toch wel aan denken om mijn uiterlijk te veranderen. Snor weg, ander kapsel, ... Deze heeft wel degelijk dezelfde haarlijn, snorretje en exact dezelfde neus, alsook gelaatsuitdrukking (2 verticale lijnen uiteinden voorhoofd)!

Ik heb pas deze week deze foto gezien en over Nitelet gelezen, tot dan had ik eerlijk gezegd nooit van de man gehoord. Dit is ontegensprekelijk hem op de robotfoto. Daarnaast herken ik op andere robotfoto's duidelijk Bouchouche en Beijer. Als ze hem "bevoorrechte getuige" noemen in dit onderzoek kan ik hier uit maar één ding concluderen. De onderzoekers kennen de uitvoerders wel degelijk, maar zijn meer geïnteresseerd naar de "opdrachtgevers".

Verder zou ik niet veel aandacht besteden aan interviews en onderviews door verdachten zelf. Criminelen proberen zichzelf altijd in een beter daglicht te praten, ze scheppen graag op over hun daden met benadrukken steeds dat ze regels van het klassieke misdaadmilieu niet overtreden: enkel gericht op buit, geen slachtoffers.

"Sudisten" en mensen die opzichtig slachtoffers maken zonder reden waren in die tijd zeker niet geliefd, deze waren de oorzaak van de ondergang van het klassieke banditisme. Ik vraag me dan ook af dat 'klassieke gangsters' zouden willen functioneren met dergelijke personen.

Graag had ik ook meer geweten over het verstoppen van die wapens nabij Delhaize. Waarom stapt iemand als hij op sterven na dood naar de pers. Dat is volgens mij eenvoudig? Geldnood. Hij is niet meer in staat om misdaden te plegen en dus minder inkomsten

Gangsters met schuldgevoel? Nee daar geloof ik niet in. Zijn vooral overlevers die met zichzelf bezig zijn, veel geld nodig hebben en niet graag werken. Als ze naar de pers stappen is het denk ik uit pure armoede. Als je gewoon pent duizende Euro's per week binnen te halen en op te leven ... Ineens kan je niet meer en moet je het doen met wat inkomsten uit Immo. Voor de modale burger kan dat veel lijken, maar voor zulke mensen is dit een peulschil hé.

Is hij nog steeds in bezit van die Immo, of is dat verbeurd verklaard? Nog iemand op de hoogte van zijn toestand? Is hij nog steeds in leven? Hoe zit het nu met die grote onthullingen? Of gaat men wijselijk wachten tot na de verkiezingen en regeringsvorming?

Re: Claude Nitelet

Ik denk dat de uitvoerders in hetzelfde schuitje zaten als de slachtoffers en onderzoekers: weigeren mee te doen, achteraf praten: bedreigingen, moord, afpersing. Als je dergelijke opdracht uitoefent zou je toch verwachten dat ze voor de rest van hun leven "binnen" zijn, en ergens kunnen gaan rentenieren op een warm eiland.

Of er is hun een groot bedrag beloofd of ze deden het onder chantage. Ik kan me niet voorstellen dat je dergelijke opdracht gaat riskeren voor je plezier, als je voor meer geld "zorgeloos" een bank of postkantoor kan overvallen.

Het feit dat Leon De Staerke op zijn bejaarde leeftijd nog steeds overvallen, homejackings en carjackings moet plegen getuigt niet van luxe. Je zou dan toch denken dat die overvallen hun "levensverzekering" waren. Want net door die overvallen komt het milieu van het bandistisme in gevaar en worden ze één na één als zondebok aangeduid.

Re: Claude Nitelet

Robotfoto 19 is volgens mij toch wel duidelijk Nitelet. Hij was vooral bezig met de buit, niet moorden. Dan zou z'n verklaring kunnen kloppen dat hij geen bloed aan z'n handen heeft. Wat hij toch wel voor z'n dood bevestigd wilde t.o.v. zijn kinderen en familie.

Hij was toen ernstig ziek en vermoedde dat de zaak binnen het jaar ging opgelost zijn (2013). Weet iemand meer over zijn toestand? Is hij nog in leven? Zou het kunnen dat we meer te weten komen na z'n dood. Ik heb toch wel gevoel dat hij meer weet.

Re: Claude Nitelet

Is er inmiddels nog info over Nitelet? Is hij nog in leven? Was hij terminaal ziek of gewoon ernstig ziek?