171

Re: Claude Nitelet

Ik wil hier toch even iets aanhalen vooralleer een verhaal z'n eigen leven begint te leiden:

Het kanaal dat door Ronquières stroomt, noemt het "kanaal Brussel-Charleroi".

Ik schreef vorige week ergens dat deze verklaring werd afgelegd door Nicolas Karafilis. Nitelet zegt dat het op basis van deze verklaring is dat de speurders gaan zoeken zijn. Dat is niet onjuist, maar is misleidend. Het is niet door deze verklaring dat ze in de zwaaikom in Ronquières zijn gaan zoeken. Even verklaren:

Freddy Troch en zijn team wou de wapens van de "Bende van Baasrode" terugvinden. Kort samengevat had Karafilis verklaard dat deze in het kanaal Brussel-Charleroi werden geworpen. Troch en zijn ploeg zijn daardoor gaan zoeken in het kanaal Brussel-Charleroi, niet héél ver van de zwaaikom. Tot daar het verhaal waar Nitelet in verband werd gebracht.

Terwijl er in opdracht van Troch gezocht werd naar de wapens van de "Bende van Baasrode" kwam men met de verklaringen af van de getuigen i.v.m. de zwaaikom in Ronquières die ook langs het kanaal Brussel-Charleroi ligt. Omdat ze daar "toch in de buurt" bezig waren, hebben ze dan ook maar in de zwaaikom van Ronquières gaan zoeken (en gevonden).

Dus: Troch & team zaten inderdaad op het kanaal Brussel-Charleroi te zoeken door de verklaringen van Karafilis, maar niet in de zwaaikom. Louter en alleen op basis van de verklaring door Karafilis, had men dus niet gezocht in de zwaaikom.

Dus:

  • Heeft de verklaring er voor gezorgd dat de speurders op het kanaal Brussel-Charleroi terecht kwamen?: ja

  • Heeft de verklaring er voor gezorgd dat de speurders de bendewapens hebben gevonden: neen, niet rechtstreeks.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Claude Nitelet

Interessante verduidelijking. Af te leiden valt misschien wel dat Nitelet een belangrijke rol had in de Bende van Baasrode? Wat nog niet werd beantwoord: De vraag of de schoonvader van Nitelet de eigenaar van de loods (Julien De Smet) was en dat de achterbank van de Golf van Eigenbrakel/Overijse in de buurt van die loods werd gevonden.

Waarom is dit belangrijk: als Nitelet bij de Bende van Baasrode was en de achterbank van een Bendegolf werd gevonden in de loods bij zijn schoonvader zijn Nitelet en de Bende van Baasrode wellicht betrokken bij de Bende van Nijvel. In het topic over de loods staat dat de Bendegolf ontmanteld werd in de loods. Dan is het niet eigenaardig dat de achterbank in de buurt werd gedropt.

Zie ook » Nieuws

173

Re: Claude Nitelet

Popolino (Van Esbroeck) vertelt in zijn boek daar iets zeer interessants over. Van Esbroeck beweert dat het grote ruzie was in de bende van Baasrode met De Staerke. De Staerke is het met de GTI afgebold toen. Ter vervanging zou Salesse Van Esbroeck erbij gehaald hebben. Van Esbroeck is goede maatjes met zowel Salesse als Nitelet. De Staerke zou daar in de buurt in een caravan verbleven hebben. Wat is daarvan de bron?

In Popolino's boek staat over de donkergroene GTI:

In de Machtenslaan hadden we een groene BMW staan die Dominique [Salesse] en ik in Knokke hadden gestolen. In de andere box stond een donkergroene metaalkleurige Golf GTI die Salesse en ik ergens in debuurtvan Antwerpen hadden gepikt, maar daarmee was Johnny de Staerke vandoor gegaan.

De auto's werden geprepareerd door Salesse en de bende GTI's hadden veel gelijkenissen: oa het kunnen openen van de koffer via de binnenkant. En het verwijderen van de achterbank.

De achterbank verwijderen gebeurde voor de overvallen. Niet na de overvallen tijdens het demonteren van de auto. Dus volgens mij is die GTI dan ook geprepareerd in de buurt van Nitelet. De achterbank verwijderen deed men immers vooraf.

Popolino legt toch een interessante link tussen De Staerke, Salesse en Nitelet (en de bende van Farcy en dikke Marcel).

174

Re: Claude Nitelet

Charlie Hedo wrote:

Af te leiden valt misschien wel dat Nitelet een belangrijke rol had in de Bende van Baasrode?

Welnu, ooit moet Nitelet zéér goed bevriend zijn geweest met de De Staerke's. Leon De Staerke is de (doop)peter van 1 van de kinderen van Nitelet. Dat is iets wat je niet zomaar doet. Nitelet zegt dat dit een foute beslissing was die hij ooit maakte en spijt van heeft. Volgens mij kan je dus uit dat afleiden dat ze dus vroeger heel goed beviend waren en nu in onmin leven met elkaar.

Charlie Hedo wrote:

Wat nog niet werd beantwoord: De vraag of de schoonvader van Nitelet de eigenaar van de loods (Julien De Smet) was

Dat werd hier wel al besproken. Lucien (niet Julien, ik maakte ooit eens hetzelfde foutje smile ) had 4 kinderen, 4 zonen (volgens de rouwbrief). Ook op stamboomgegevens vond ik het zo en kwam er nergens een dochter in voor. Het lijkt me dus minder waarschijnlijk dat Lucien de schoonvader was.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Claude Nitelet

FreCR wrote:

Dat werd hier wel al besproken. Lucien (niet Julien, ik maakte ooit eens hetzelfde foutje smile ) had 4 kinderen, 4 zonen (volgens de rouwbrief). Ook op stamboomgegevens vond ik het zo en kwam er nergens een dochter in voor. Het lijkt me dus minder waarschijnlijk dat Lucien de schoonvader was.

Dank je. Ik had dit al gelezen van je. Je tussenkomsten zijn altijd verhelderend. Maar ik bleef bij dit gegeven hangen omdat er altijd iets over het hoofd kan gezien worden. Bvb: die mr De Smet was 96. Zijn zonen misschien rond de 70. Misschien hebben zij dochters. Nitelet is dan wel iets te oud voor zo'n dochter, maar toch. Lucien zou in deze hypothese de schoongrootvader zijn. De zoons kunnen op dezelfde eigendom wonen of vlakbij.

176

Re: Claude Nitelet

Ik heb daar kortbij gewoond. Dat is de grens Overijse Hoeilaart. Zelfs de lokale bevolking weet soms niet welke gemeente bij welke straat hoort. Dus het mag niet verbazen dat een inwijkeling de 2 gemeenten door mekaar haalt. Niks achter zoeken. In de jaren 80 stonden alle straten daar vol serren. Ondertussen allemaal verdwenen. De politie van Overijse moet dan toch alles weten? Ik zou eerder “chercher la femme” doen.

Hoe noemde dat lief van Nitelet? De familie Desmet waren serristen zoals iedereen daar. Waar zou hun dochter in de jaren 80 zonder Tinder een bandiet van de andere kant van Brussel hebben leren kennen? Trouwens doet dit wel terzake? Ik vind het trouwens straf dat ne zigeuner van Halle of omstreken in volle Bende van Nijvel actie in een caravan in dezelfde straat woonde als den atelier waar “ze” hun auto’s lieten ombouwen. Is dit geverifieerd want belangrijke link Nitelet De Staerke.

177

Re: Claude Nitelet

Nitelet was in het huishouden met een Italiaan. De vader van de Italiaan had een koffie in Overijse. Ik weet niet waar ... Maar de achternaam is volgens mijn informatie: Catucci of Cattuci ...

178

Re: Claude Nitelet

pami75 wrote:

Nitelet was in het huishouden met een Italiaan. De vader van de Italiaan had een koffie in Overijse. Ik weet niet waar ... Maar de achternaam is volgens mijn informatie: Catucci of Cattuci ...

Italiaan? Mannelijk dus. Angelina is ook Italiaans. Ik ken uit die tijd geen Italiaanse koffiebar in Overijse of Hoeilaart. Een koffiebar zou opgevallen zijn in die tijd. En dus de vader van die Angelina (geverifieerd?) had een huis waar een serreput aan was om die achterbank in te dumpen. Niemand zegt dus dat dat in de buurt van den hangar van Desmet moet geweest zijn maar wel goed mogelijk natuurlijk als dat de plek is waar ge auto’s ontmanteld. Waar woonde Nitelet?

179

Re: Claude Nitelet

finn wrote:

Waar woonde Nitelet?

Nitelet z'n adres was ten tijde van de Bende van Nijvel in Eigenbrakel (waar ongeveer kan je wel vinden op dit forum ergens denk ik).

Waar hij hedendaags woont weet ik ook. Dat adres is niet belangrijk met oog op het bendeverhaal aangezien hij daar toen nog niet woonde. Ik zie ook geen enkele link met die locatie en een crimineel feit ofzo... ook geen "verstopplaats" voor iets. Daarom is het niet relevant dat ik het zou plaatsen. Als alles "toeval" blijkt te zijn en hij niets met de Bende van Nijvel te maken heeft, hoeven we hier ook geen privacy te schenden. smile  Er is 1 iets wat wel "grappig" is: zijn huis heeft merkbaar extra beveiliging (meer dan een normale woning) tegen inbrekers. big_smile big_smile big_smile

Non semper ea sunt quae videntur

180

Re: Claude Nitelet

Googles catucci. Document scrib. Komt terug in dossier Haemers en konsoorten. Waarschijnlijk niks mee te maken die mevrouw.

FreCR wrote:

Nitelet z'n adres was ten tijde van de Bende van Nijvel in Eigenbrakel (waar ongeveer kan je wel vinden op dit forum ergens denk ik).

Waar hij hedendaags woont weet ik ook. Dat adres is niet belangrijk met oog op het bendeverhaal aangezien hij daar toen nog niet woonde. Ik zie ook geen enkele link met die locatie en een crimineel feit ofzo... ook geen "verstopplaats" voor iets. Daarom is het niet relevant dat ik het zou plaatsen. Als alles "toeval" blijkt te zijn en hij niets met de Bende van Nijvel te maken heeft, hoeven we hier ook geen privacy te schenden. smile  Er is 1 iets wat wel "grappig" is: zijn huis heeft merkbaar extra beveiliging (meer dan een normale woning) tegen inbrekers. big_smile big_smile big_smile

Schoonvader met serreput. Desmet zijn keet. De Staerke die wat verder in een caravan woont. Toch wel link.