1

Topic: Guido Bellemans

Bijgenaamd "sherrif". Hij was als onderzoeksrechter belast met het onderzoek naar de overval in Beersel. Hij ging in 2007 op pensioen » Afscheid in mineur voor Guy Bellemans

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Guido Bellemans

Zwarte geld-circuit ontdekt bij ex-Anderlechtspeler Jef Jurion (uitbater Auberge du Chevalier te Beersel waar conciërge werd vermoord) leidde tot de Kirschen-affaire met Hilaire Beelen (vriend Paul Cams en andere industriëlen en financiers: Blijweert, Blaton, De Pauw, Rossignol). Het onderzoek naar de boekhouding van Jef Jurion leidde eveneens tot de onthulling van het voetbalomkoopschandaal (Standard) en de blootlegging van het zwarte geldcircuit bij voetbalclubs en dan vooral bij Anderlecht. Bank van Loo (Ronald Rossignol) was de huisbankier van Anderlecht. De vader van de vermoorde Jacques Van Camp zat in het bestuur van Anderlecht. Bank van Loo en Ronald Rossignol waren gelieerd met de bank Copine (Blijweert). Leon Finné werkte bij de bank Copine.

Re: Guido Bellemans

En zeggen dat Guy Bellemans zelf nog bij de junioren van Anderlecht heeft gespeeld. Maar schaken kon hij niet. Guy, als je dit leest, weet je wie ik ben.

Re: Guido Bellemans

Guido Bellemans tijdens zijn getuigenis op de Tweede Bendecommissie in juni 1997:
https://nbocdn.akamaized.net/Assets/Images_Upload/2004/09/27/NBSV_C1BELLE.MM.jpg?maxheight=460&maxwidth=638&scale=both

5

Re: Guido Bellemans

Ik weet uit de de eerste hand - en dat wil in dit hele kluwen toch wel wat zeggen - dat Bellemans de enige onderzoeksrechter in België was die toen met een wapen rondliep. Hij had groot gelijk, lijkt me, met de Jurions en andere onbetrouwbare sujets. Guy, spreek me maar tegen als het niet zo is. Mijn codewoord is: 'Michel' en 'De Strijcker'.

6

Re: Guido Bellemans

Behalve onderzoeksrechter van de overval op Delhaize Beersel, was hij ook onderzoeksrechter rond de wapendiefstal bij het SIE en ook voor de aanslag op Vernaillen en de bomontploffing met de auto van de BOB (i.v.m. Goffinon). Het was ook Bellemans die Buslik onder aanhoudingsmandaat liet plaatsen.

Non semper ea sunt quae videntur

7

Re: Guido Bellemans

Bellemans was ook de onderzoeksrechter in het onderzoek naar de moord op Alfred Vlassenroot. In dat onderzoek werd hij blijkbaar met de dood bedreigd:

Onderzoeksrechter Bellemans bewaakt na doodsbedreiging

De Brusselse onderzoeksrechter Benoit Dejemeppe, die het dossier Kirschen in handen heeft, krijgt de jongste dagen steeds meer kritiek te verwerken. Zijn positie zou omwille van zijn zachte aanpak, zo omstreden zijn geworden, dat overwogen wordt de zaak door te schuiven naar de keiharde onderzoeksrechter Bellemans, bijgenaamd “de bulldozer”.

Maar Bellemans zelf zit ook in een lastig parket. Hij wordt dag en nacht door gewapende rijkswachters bewaakt nadat het gerecht ontdekte dat onbekenden hem voor een premie van 12 miljoen frank uit de weg willen ruimen.

Tijdens het onderzoek naar de moord op de schatrijke Brusselse industrieel Alfred Vlassenroot, ontdekte de gerechtelijke politie enkele geschriften, waaruit bleek dat Guy Bellemans moet worden vermoord. Men weet dat Alfred Vlassenroot, op verzoek van zijn vrouw - die veel ouder was dan hij - werd vermoord. Die vrouw deed daarvoor beroep op een detective-agentschap.

Bulldozer

Bellemans nam die bedreiging zeer ernstig op en bracht de procureur des konings op de hoogte. Vandaar dat de onderzoeksrechter een lijfwacht kreeg, die hem op elke verplaatsing vergezelt. Ook zijn woning te Lombeek wordt door de rijkswacht bewaakt. Bellemans: “Als ik ’s morgens mijn kuikens moet voederen heb ik een rijkswachter met machinepistool in mijn onmiddellijke buurt.”

Onderzoeksrechter Bellemans, die de bulldozer van het Brusselse parket wordt genoemd, is de jongste jaren vaak in het nieuws geweest. Met het blootleggen van het zwart-geld-circuit in de voetbalwereld trapte hij menigeen tegen de schenen. Dat werd hem door enkele zeer kwalijk genomen.

Nu zou aan Bellemans het dossier inzake de fraude bij het Antwerpse wisselkantoor Kirschen worden toevertrouwd. Er duikt immers een gerucht op waarbij de huidige Brusselse onderzoeksrechter in de zaak Kirschen, met name Benoit Dejemeppe, op de vingers is getikt. Dejemeppe zou een bediende van Kirschen, na haar arrestatie door de rijkswacht, hebben vrijgelaten. Die vrouwelijke bediende, eigenlijk een soort geldkoerier, zou nu spoorloos zijn. En die fout wrijft men Benoit Dejemeppe aan.

Wespennest

In de directe omgeving van voornoemde Brusselse onderzoeksrechter weet men niets af van een tuchtonderzoek. De ganse zaak-Kirchen slaat evenwel zulke kronkelwegen in, is zo delicaat dat het Brusselse parket niets officieel wil meedelen. De reden waarom ook niet is geweten wat er allemaal rond de persoon van onderzoeksrechter Dejemeppe aan het gebeuren is.

Sommigen vragen zich af, waarom rechter Bellemans, die bekend is om zijn liberale gezindheid, nu van hogerhand zou worden belast met het uitroken een wespennest dat zich grotendeels in het liberale kamp bevindt. Alles is echter mogelijk. Want van Bellemans is geweten dat hij recht door zee gaat en niet is tegen te houden. Zelfs als hij daarvoor politieke vrienden tegen het lijf zou moeten lopen.

Gelet daarop is het niet uitgesloten dat de hoogste gerechtsinstanties Guy Bellemans willen inschakelen om in de zaak van het wisselkantoor Kirschen, schoon schip te maken. Intussen lijkt het er toch ook op dat de Brusselse magistraten niet altijd de beste maatjes zijn. Dat ze elkaar meer dan eens in de wielen rijden, dat partijpolitieke benoemingen nog altijd schering en inslag zijn, dat sommigen hun collega’s hun vingers laten verbranden.

Bron: Gazet van Antwerpen | 5 Maart 1986

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube