Re: Temse: 10 September

Ben wrote:

Anonieme getuige: "Oog in oog gestaan met Bende van Nijvel én nummerplaat doorgegeven"

Ik heb oog in oog gestaan met de Bende van Nijvel. Dat vertelt een man anoniem aan de redactie van TV Oost Nieuws. Onze getuige heeft het over de overvallers die toesloegen bij weverij Wittock-Van Landeghem begin jaren tachtig in Temse. Bij die overval viel toen één dode, de concierge. Een week voor de overval zou onze getuige de gangsters per toeval hebben betrapt toen ze de buurt aan het verkennen waren. Hij kon de nummerplaat van hun auto noteren. Die bleek op naam van een Griek te staan.

Bekijk hier het interview » www.tvoost.be

Federaal parket over nieuwe Bende-onthulling: "Elke tip ernstig onderzocht"

Elke tip die over de Bende van Nijvel binnenkomt, wordt ernstig onderzocht. Dat zegt het federaal parket over de anonieme getuige die gisteren zijn verhaal deed in het TV Oost Nieuws. De man vertelt in de reportage dat hij oog in oog heeft gestaan met de Bende, kort voor ze de overval bij textiel-fabriek Wittock-Van Landeghem pleegde in 1983. De daders zouden toen op verkenning zijn geweest. De man kon de nummerplaat van hun wagen noteren en gaf die door aan de rijkswacht in Sint-Niklaas. Maar volgens de getuige is er toen niets met die informatie gebeurd. Het federaal parket laat aan onze redactie weten dat het geen details kan geven over het onderzoek. Maar de tip wordt, net zoals alle tips over de Bende, ernstig onderzocht, klinkt het.

Bron: TV Oost

502

Re: Temse: 10 September

Elke tip is destijds ernstig onderzocht, zo luidt het impliciet. Het jammere van de hele zaak is de notie 'geheim van het onderzoek' - en dat loopt nog altijd en zal nog wel even blijven lopen. Vanuit de hoek van de magistratuur valt weinig nieuws te rapen, lijkt me. Het feit dat die getuige wist dat de nummerplaat op naam stond van een Griek, vind ik toch wat vreemd. Normaal gezien kan/mag hij dat toch niet weten, want wellicht betrof het een Belgische nummerplaat en de politie kan die getuige niet zomaar vertellen van wie die nummerplaat was. Meer zelfs: Men heeft hem een (lange) naam medegedeeld. Ik weet niet wat ik hier van moet denken, te meer omdat de overval in Temse een van de cruciale bendefeiten moet geweest zijn.

503

Re: Temse: 10 September

Ik vind de getuige wel geloofwaardig en in de jaren 80 gebeurde nog heel via zendapparatuur dat altijd luid stond    Als de getuige op het commissariaat zat kan het perfect dat hij alles hoorde.  Dit bewijst alleen maar dat het deksel op de doofpot moet blijven

504

Re: Temse: 10 September

Kortom gesteld : met dat verhaal van die fotograaf in St Niklaas kun je helemaal niets aanvangen.  Dat kan vanalles en nogwat geweest zijn en niet meer traceerbaar.

505

Re: Temse: 10 September

Aubanel wrote:

Het feit dat die getuige wist dat de nummerplaat op naam stond van een Griek, vind ik toch wat vreemd. Normaal gezien kan/mag hij dat toch niet weten, want wellicht betrof het een Belgische nummerplaat en de politie kan die getuige niet zomaar vertellen van wie die nummerplaat was. Meer zelfs: Men heeft hem een (lange) naam medegedeeld.

En daarbij nog eens de vraag: stond de kentekenplaat op een Griek of stond het op iemand met een Grieks-klinkende naam. Dat is ook een niet onbelangrijk detail.

Aubanel wrote:

Ik weet niet wat ik hier van moet denken, te meer omdat de overval in Temse een van de cruciale bendefeiten moet geweest zijn.

idem

Non semper ea sunt quae videntur

506

Re: Temse: 10 September

De nummerplaat die op een Griekse naam stond doet me sterk aan de moord op Angelou denken. tevens is er het volgende over de broers Lafaurie;

De Lafauries zaten in de in-en uitvoer van tweedehandsauto's naar Libanon en hedden bars in Brussel en een 'zeer twijfelachtige reputatie' in Frankrijk, Belgie en Nederland. Gérald was een drugsgroothandelaar uit Lyon, die samen met zijn broer opereerde aan de Belgisch-Nederlandse kust, in Brussel, Schilde en Sint-Niklaas, en hij was ook, alweer toevallig, de man die de gewezen rijkswachter Bob Beijer zijn baan kostte bij de BOB van Brussel, Beijer had hem afgeluisterd toen een collega de Fransman verhoorde

Er is via de broers Lafaurie een link naar de omgeving van De Staerke waar Nitelet opvalt. De Griekse nummerplaat en de rijrichting van de Saab bij de ontmoeting met de fotograaf zijn dus niet zo vreemd.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Temse: 10 September

Er is nergens sprake van een Griekse nummerplaat.

508

Re: Temse: 10 September

ja, het is een nummerplaat op Griekse naam dat ik bedoel.

dim wrote:

De handel in tweedehandsauto's, die gesitueerd was rond het Brusselse Zuidstation en vooral in handen was van Grieken en Libanezen, zou als dekmantel gediend hebben voor de handel in wapens-voor-drugs met Libanon. Ook Youssef Chebib (zie zaak Dekaise), die beheerder was van het Brusselse import-exportbedrijf "Cartrans", en Hage Maroun waren betrokken bij wagenverkoop. Angelou liep inderdaad samen met zijn halfbroer Panagiotis Stellakis rond met naamkaartjes waarop "Belcar" stond, verwijzend naar hun bedrijfje in de Rue de Liverpool 54 (dat nooit officieel deze naam gedragen heeft), waarmee ze sinds april 1981 betrokken zouden zijn geweest bij de handel in tweedehandsauto's naar Libanon.

Nadat Angelou eind 1981 opnieuw begon te werken als taxichauffeur werd zijn garage overgenomen door Georgios Basmagioglou, een vriend van... Francesco Nardella! In 1982 zou Angelou opnieuw in contact geweest zijn met Libanezen uit het automilieu. In die periode zou hij bovendien zware schulden hebben opgelopen bij het kaarten. Behalve de vermoorde Angelou en de in zijn cel opgehangen Jean-Luc Lafourie, zouden ook Pangiotis Stellakis en Gérald Lafaurie spoorloos worden.

Grieken en auto's wapen en drugs.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

509

Re: Temse: 10 September

De roots van Kevlar reveleren wel iets. Ook vanuit een totaal andere wereld dan wapenfreaks kan er interesse zijn geweest voor nieuwe ontwikkelingen in Kevlarachtig materiaal. Uit een gespecialiseerd boek over Porsche:

Kevlar is a heat-resistant and strong synthetic fiber, related to other aramids such as Nomex and Technora. Developed by Stephanie Kwolek at DuPont in 1965, this high-strength material was first commercially used in the early 1970s as a replacement for steel in racing tires.

Twee paragrafen vroeger gaat het over Jacky Ickx, die Le Mans reed met Porsche.

510

Re: Temse: 10 September

Trojan wrote:

Twee paragrafen vroeger gaat het over Jacky Ickx, die Le Mans reed met Porsche.

Straks ga je nog vertellen dat Jacky Ickx de reus was.