Re: Christian Elnikoff

"Andouille" is een oudere benaming, en werd ook gebruikt in de film Le Corniaud ... een populaire Franse film met De Funes & Bourvil. Die toevallig gaat over een idioot (Bourvil) die zonder zijn weten een lading heroïne de grens moet oversmokkelen. Er zijn wel meer punten waarbij ik denk dat de Bende zich toch ook wel liet inspireren door Franse, Engelse en Amerikaanse misdaadfilms en -series.

62

Re: Christian Elnikoff

Andouille komt van de benaming van een Frans soort worst. Het is een scheldwoord dat meestal al lachend gebruikt wordt. In Brussel, Elsene, Ukkel, enz werd het woord ook vaak gebruikt in de jaren 80.

Re: Christian Elnikoff

Klopt het dat dit al eerder op de site is besproken?

64

Re: Christian Elnikoff

vleermuisje1971 wrote:

Klopt het dat dit al eerder op de site is besproken?

Inderdaad dat klopt, maar ik weet niet meer in welk topic.

65

Re: Christian Elnikoff

Bovenaan op dit forum staat in de menubalk "Search". Daar geef je "Andouille" in bijvoorbeeld, et voila. Eerste keer "Andouille" in een post stond was op 02-10-2015 » Forum

De "zoekfunctie" op dit forum is enorm handig. Een zoekrobot is volgens De Valkeneer een handige tool. wink

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Christian Elnikoff

Het was toch bij de Delhaize dat een vrouw dat gehoord had (in Braine of Overijse)? In Colruyt ook. Ik kan iedereen aanraden Le Corniaud te bekijken. Exact waar Farcy zich mee bezighield (en smokkelen doet hij waarschijnlijk nog steeds). Als je het mij vraagt waren ze naast stereo-installaties ook erg geïnteresseerd in film.

Re: Christian Elnikoff

Michel Libert over het vermoeden van Paul Latinus over de betrokkenheid van WNP-leden bij de feiten in Waals-Brabant:

Comment Latinus pouvait-il prétendre que quelqu'un ou des quidams inconnus de nos lignes puissent être à l'origine de déviances alors que chacun était tout naturellement "encadré" et que tous ceux qui ne pouvaient plus l'être de façon optimale, étaient, d'une part, renseignés aux instances avec lesquelles nous collaborions et, d'autre-part, anticipativement compromis par des mesures adéquates prisent à leur insu (notamment par le marquage de munitions ou le piégeage de documents par une ponctuation particulière).

Je me permettrai de vous rappeler que les individus qui, malgré toutes nos précautions régies par un strict protocole administratif, se révélaient être potentiellement dangereux et susceptibles d'agir en élections libres, étaient signalés instantanément à la cellule de la Sûreté Nationale dont nous répondions. Ce fut "notamment" les cas de Elnikoff et de ses satellites directs connus, de Xavier Sandron et son cercle "Kiss" ainsi que de Hermann Wachtelaere et son univers de relations plus qu' équivoques, et ce malgré son rang.

Volgens Michel Libert zouden de namen van Christian Elnikoff, Xavier Sandron en Herman Wachtelaer zijn doorgegeven geweest aan de staatsveiligheid omdat ze potentieel gevaarlijk waren en vatbaar waren om eigen initiatieven of acties te ondernemen. Naast de melding aan de staatsveiligheid werden volgens Michel Libert ook maatregelen genomen tegen potentieel gevaarlijke individuen, zonder dat deze daar iets voor wisten, door bijvoorbeeld munitie te markeren of documenten op een bepaalde manier op te stellen (ik vermoed zodat men achteraf te weten kan komen wie deze documenten aan wie en waar heeft doorgespeeld).

Re: Christian Elnikoff

Ben wrote:

Waarschijnlijk één van de belangrijkste nieuwigheden van de week: Christian Elnikoff zat tijdens de 22 maanden durende pauzeperiode van de Bende van Nijvel een hele tijd in de cel. Eind augustus 1985 werd hij vrijgelaten.

Ben je daar zeker van? Is er een bron?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Christian Elnikoff

Ben, dat klopt niet van die 22 maanden. Elnikoff was zeker vrij tijdens en na de dood van Latinus.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Christian Elnikoff

Uit de archieven van Walter De Bock:

08.11.1983: Getuigeverhoor van Christian Elnikoff: rapport mogelijkheid diefstal wapens van de rijkswacht op datum van 02.07.1983 (Militie, pv 32).

Heeft iemand hier meer informatie over? Gaat het om de wapendiefstal van het SIE op 1 januari 1982 of om een specifieke wapendiefstal die plaatsvond op 2 juli 1983?