Re: Bernard Mercier

Huiszoeking M.

K55 - MA II - CWB - 27.09.1989 - PV 23041 = 23045/89

Er wordt een huiszoeking gedaan bij M. in Landelies en bij zijn vriendin B. in Binche; wapens en munitie worden in beslag genomen. Opgemerkt zij dat M. in de informatieverslagen van de BOB van Waver voorkomt als lid van het CEPIC dat voor rekening van de Veiligheid van de Staat de gangen van De Bonvoisin heeft nagegaan (zie spoor F 16). Er wordt nagetrokken waar de wapens die bij M. in beslag werden genomen, vandaan komen.

Verhoor van M.

K56 - OR Collin -27.08.1991

Het betreft een verhoor van M. door het Hoog comité van toezicht, dat op 18 juni 1990 heeft plaatsgevonden; M. is de voormalige voorzitter van het NEM van Charleroi en vervolgens van het CEPIC; hij geeft gedetailleerde uitleg over zijn contacten met Latinus en een aantal leden van WNP, alsmede met commissaris Smets van de Veiligheid van de Staat. Deze documenten werden op 27 augustus 1991 door onderzoeksrechter Collin van Brussel overgebracht naar het onderzoeksdossier inzake Waals-Brabant.

22

Re: Bernard Mercier

Bernard Mercier » YouTube

23

Re: Bernard Mercier

Herkent er iemand deze 'pins' op zijn vest?

http://i.imgur.com/YaQrpMk.png

Re: Bernard Mercier

Michel Libert over Bernard Mercier:

Bernard Mercier m'a été personnellement présenté par Paul Latinus comme supérieur hiérarchique mais relevant d'une autre strate dont je ne connaissais aucune porte d'entrée, à l'époque. Il était "multi-casquettes", "multi-cartes" et n'entrait pas dans une considération "opérationnelle" réservée au WNP au sens propre.

J'ai tenté, à plusieurs reprises, d'obtenir de Paul Latinus plus de renseignements sur les qualités, fonctions et rangs réels de Bernard Mercier. Il m'a répondu "fermement" que je n'avais pas à en connaître le détail et que sa fonction relevait d'un monde/d'un niveau que je n'étais pas capable d'appréhender ni de comprendre.

De nombreux épisodes ont émaillé notre parcours avec bien des questions encore latentes aujourd'hui. Ce fut notamment le cas lorsque Bernard Mercier, en présence de Christian Smets, m'a présenté au Commissaire de la Sûreté Perrat (Charleroi) avec lequel je me devais de mettre mes services à sa disposition sans en piper mot à mes référants officiels Joseph Kausse et Bernard Estievenart. J'admets, sans regret aucun, que j'ai fais mine d'acquiescer. Je m'en suis alors confié, endéans la semaine qui suivit, à Joseph Kausse pour qu'il soit au courant de ce que je considérais/subodorais comme une pratique fort malsaine, voire une trahison interne flagrante.

Lors de nombreuses discussions chez Emile Lecerf ainsi qu'en compagnie de Paul Latinus et/ou de Karl de Lombaerde (ensemble ou séparément) ... il était très souvent question de Bougerol et Mercier. Ce fut notamment le cas (à rallonge) lors des dispositions prises ou à prendre au sujet des ModulMed avec Michel Naro.

Par ailleurs, eut égard à mes expériences, observations et conclusions, il est "in-envisageable" et "impensable" qu'ils se soient rendu en Espagne sans être passé par la case Degrelle.

25

Re: Bernard Mercier

Speelt Mercier een rol in de vzw die enkele jaren terug 15 miljoen (!) euro kreeg van een of andere overheid om de klokken van de abdij van Aulne te restaureren? Hij is in elk geval nadrukkelijk aanwezig in een YouTube-clipje rond deze blijde gebeurtenis.

Bernard Mercier is in elk geval een goed voorbeeld van hoe circa 1982 een aantal extremisten van CEPIC/PSC overlopen naar de PRL van Jean Gol.

26

Re: Bernard Mercier

Om eerlijk te zijn, ik denk dat Bernard Mercier in het hele verhaal niemand is. Als zijn naam verschijnt weet je dat ze (o.a. Michel Libert) aan het liegen zijn of toch zeker onwaarheden verkopen. Sporen hiervan kan je terugvinden in het boek van Geens en ook weer in verband met die klokken nu. Die gast heeft er niks mee te maken, geen aandacht aan verspillen.

Re: Bernard Mercier

In heel dat WNP-verhaal volgens mij 95% meelopers/tooghangers die zich van geen kwaad bewust waren en 5% losgeslagen gekken.

Re: Bernard Mercier

Dus alles wat geschreven is over WNP kunnen we doorspoelen? Prima gaan we weer door op de Franse slag.

29

Re: Bernard Mercier

Nog niet, er zijn nog xxx pistes te verkennen.

30

Re: Bernard Mercier

Ben wrote:

Guy Bouten heeft Mercier ontmoet. Hieronder het verslag:

"Als u altijd naar dezelfde slager gaat en die blijkt plots een drugsdealer te zijn, bent u dan ook bij de drugszaak betrokken? Neen toch? Wel, dat is mij overkomen. Ik heb handjes geschud van mensen die later in allerlei louche zaken zaten waar ik niets mee te maken had. Ik denk dan aan de talrijke recepties die ik bijwoonde in de Cercle des Nations, een privéclub voor de Brusselse aristocratie."

Laatst schreef er iemand dat er vragen gesteld moeten worden aan deze die het kunnen weten. Wel deze is meer dan op de hoogte (gevulde kippen) in die aard zelfs dat hij de dure smaak van de daders kan duiden! Na vele jaren nadenken zegt die man, ik ben op recepties geweest die achteraf gezien gevaarlijk waren! Straf hé, het wordt nog straffer als je weet wat er in die clubs besproken wordt. Nog veel succes.

Ook belangrijk voor het DNA onderzoek (peuk), dit op basis van deze die het kunnen weten!