Re: Psychologisch profiel

De meesten moorden waren laf tegen ongewapende verraste slachtoffers. Het gaat hier om de reeks '82/'83. Een profiler kan daar veel uithalen. Over '85 is dat een ander verhaal. Dus Raf mijn uitspraken beperken zich tot de eerste reeks.

82 (edited by Merovinger 02-03-2012 00:22)

Re: Psychologisch profiel

De reactie van procureur Valkeneer (die aan de journalist van Paris Match toegegeven heeft dat hij het rapport niet heeft gelezen!). Volgens de procureur is het rapport heel vaag en onbruikbaar voor verder onderzoek. De journalist van Paris Match en mevr. Finné beweren net het tegenovergestelde en zeggen dat het heel gedetailleerd is. Wat moeten wij dan nu weer denken van de reactie van de procureur?

» www.rtbf.be

Andere kritische vraag: waarom komt het rapport nu in het nieuws, net na de 21 huiszoekingen en de verklaring van de speurders dat ze het extreem-rechtse spoor volgen en vlak vóór de vergadering met de slachtoffers van 5 maart? Is het extreem-rechtse spoor het juiste en probeert men met dit artikel/manoeuvre de speurders op een andere verkeerde piste te brengen? Of is het extreem-rechtse spoor het verkeerde spoor en is er iemand (Zucker, iemand van het CWB, iemand van de burgerlijke partijen?) die beseft dat de speurders totaal de verkeerde kant opgaan en op deze manier aan de alarmbel tracht te trekken? Ik ben heel benieuwd wie het rapport van Zucker aan de journalist heeft overhandigd maar de bron zal zeker niet vrijgegeven worden.

Er komt nu ook een perverse hypothese in mij op (vermoedelijk totaal van de pot gerukt maar in dit dossier weet je het uiteindelijk nooit): stel dat de personen die Zucker aanwijst effectief de daders zijn van de periode 1982-1983 en dat deze daders de feiten inderdaad louter om de buit pleegden. Eind 1983/begin 1984 komen sommige Rijkswachters of anderen, die dromen van een verstevigd Rijkswachtkorps, de daders op het spoor. Deze Rijkswachters zien in deze personen de ideale uitvoerders voor een plan om de Staat te destabiliseren met als doel een sterker korps en een rechtse Staat. Deze Rijkswachters sluiten een deal met de daders van de eerste periode. In ruil voor absolute bescherming dienen de daders de plannen van de Rijkswachters uit te voeren. Het neemt tijd om de raids en de valse sporen goed voor te bereiden.

Deze voorbereiding neemt heel het jaar 1984 in beslag. Voor de feiten in 1985 worden wapens gebruikt uit de eerste periode. Sommige daders uit 1982 nemen ook effectief deel in 1985 maar worden aangevuld met nieuwe criminelen. Deze nieuwe criminelen weten niet in welk spel ze spelen, ze zijn er gewoon ingeluisd en zullen nooit spreken uit schrik om voor alle bendefeiten te moeten opdraaien (dus ook deze van 1982-1983 waar ze totaal niets mee te maken hebben). De duistere machten spelen hun spel bijzonder goed en zorgen ervoor dat het onderzoek nooit in de juiste richting gaat (valse sporen, valse getuigenissen, wegnemen dossier uit Dendermonde, ...). Ik weet het dit is misschien héél ver gezocht  maar indien het zo zou zijn gebeurd kan dit veel verklaren.

Ben wrote:

Een tweede puntje: zij heeft de feiten van 1985 niet kunnen onderzoeken?

Mevr. Finné heeft aan Stefaan De Clerck gevraagd om Zucker de opdracht te geven voor een profiling van de daders van de feiten van 1985. Mevr. Finné zal dit nu ook vragen aan de nieuwe minister. Het is dus nu aan Justitie om te beslissen.

83 (edited by Hestur 02-03-2012 00:21)

Re: Psychologisch profiel

Staat er verder iets in het artikel over de radiostilte van '84? Over het plotse stoppen van de Bende? Over wie van de WNP juist betrokken is? Ik vind dit net als Ben waanzinnig interessant.

Re: Psychologisch profiel

In het artikel staat niets over 1984 maar zie eens mijn bedenking hierboven.

Re: Psychologisch profiel

Super die vertalingen Merovinger, bedankt!

86 (edited by Michiel 02-03-2012 11:42)

Re: Psychologisch profiel

Raf wrote:

Zonder probleem een vuurgevecht aangaan, er zelfs op staan wachten, de meer dan uitgekiende strategie die telkens naar voren komt. Buitengewone kennis van omgeving en vluchtwegen. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Dat de daders geen amateurs zijn ben ik van overtuigd. Dat in de samenstelling van de dadergroep 1 of meer "huurlingen" zaten geloof ik ook. (Misschien niet als schutter maar om andere capaciteiten.)

Dat het Frans van "ons" Nederlanders over het algemeen niet bijster goed is, allez. Maar wij hebben allemaal de zelfde doelstelling, en dat is (indien mogelijk) het oplossen van dit grote vraagstuk. Of in ieder geval zorgen dat het niet van tafel wordt geveegd! Zoals ze zo mooi zeggen: de neuzen de zelfde kant op en mekaar waar nodig aanvullen. En inderdaad die vertalingen zijn top!

87

Re: Psychologisch profiel

Merovinger, er is sprake van een zestal daders. Wordt er toegelicht welke dat zijn, wie waar was, ...?

88

Re: Psychologisch profiel

Mevrouw Zucker had blijkbaar beter haar mond gehouden:

Le procureur du Roi de Charleroi, Christian De Valkeneer, a tenu, lundi, à rectifier des propos tenus dans l'hebdomadaire Paris-Match, qui faisaient état de "pistes négligées" dans le dossier des Tueries du Brabant, alors qu'elles étaient issues du rapport établi par la profileuse Danièle Zucker. "Les pistes qui devaient être exploitées l'ont été", a assuré le procureur du Roi.

"J'estime toutefois qu'une facture de 56.000 euros pour un rapport de 70 pages était exagérée et proche de l'escroquerie, compte tenu des conclusions tirées par Mme Zucker", a déclaré Christian De Valkeneer.

La juge d'instruction Martine Michel a par ailleurs précisé que ce rapport était "partial et partiel", compte tenu de ce qu'il n'étudiait qu'une période limitée et qu'il était issu d'un travail entre la profileuse et un seul enquêteur.

Enkele jaren geleden nog het witte konijn, nu veel te duur, veel te nutteloos en veel te beperkt. Maar ze hebben een nieuwe site!

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

89

Re: Psychologisch profiel

"Ze heeft een rapport van 70 pagina's gemaakt en heeft daar 56.000 euro voor gevraagd. Ik vind dat op het randje van oplichting", zei Christian De Valkeneer, de procureur des konings van Charleroi, luid en duidelijk.

Had zij dan op voorhand geen offerte gemaakt? Ze nemen een externe kracht aan, vragen haar een onderzoek te doen maar vergeten te vragen hoeveel ze ervoor aanrekent. Hadden ze gedacht dat ze het gratis ging doen? Heel gemakkelijk om nu te roepen dat het bijna oplichting is. Ik wil hier mevr. Zucker niet beschermen, maar mijnheer Valkeneer gaat hier wel heel kort door de bocht.

"Het was niet alleen niet volledig. Het was ook vaag en op sommige momenten partijdig. Eén van haar conclusies was dat één van de daders van één van de feiten in een straal van 2,5 kilometer rond Watermaal-Bosvoorde woonde. Ik vraag me af wat we daar kunnen mee doen? Tienduizenden mensen één voor één uit hun huis sleuren?"

Wat je daarmee kan doen? Eens kijken welke verdachten er allemaal wonen binnen die straal van 2.5 kilometer. Dat zou al een goed begin zijn. Daarna kan je eens kijken of daar interessante garageboxen, huizen, appartementen, getuigenissen, feiten ... zijn. Op die manier kan je die 2.5 kilometer misschien nog kleiner maken. Maar daar heeft mijnheer Valkeneer precies geen zin in. Als je zegt alles op alles te zetten maar dan zo'n (eenvoudige?) taak niet wil doen, dan vraag ik mij toch af waarom deze mensen na 2015 nog verder zouden moeten doen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Psychologisch profiel

Ik vind het nogal onprofessioneel, onserieus, om niet te zeggen: schandalig hoe de procureur afgeeft op een profiler. Te meer omdat er kennelijk weinig is gedaan met haar aanbevelingen. Bovendien, een onderzoek dat kennelijk door de FBI is gevalideerd. En onze procureur uit de provincie vindt het maar niks.

En ja, die mevrouw zal wel geld hebben gekost, maar allez, de tijd die het kost om het dossier door te bladeren moet ook betaald worden en we weten hoeveel bladzijden dat zijn... Het is haar schuld niet dat de onderzoekers door de jaren heen miljoenen stukken papier hebben opgestapeld.

Wat had De Valkeneer eigenlijk verwacht van Zucker? Straatnamen en huisnummer van de daders, inclusief een koffer vol materiële bewijzen? Ze geeft blijkbaar zelfs namen! En zoals Ben zegt, een politieman met een functionerend stel hersens zal toch op zijn minst die straal van 2.5 kilometer vergelijken met gegevens van verdachten. Of mevrouw Zucker met haar conclusies goed zat, weet ik niet, maar als haar werk zo openlijk wordt weggemieterd, is wel zeker dat we het nooit zullen weten.

Ondertussen worden we blij gemaakt met een DNA-profiel dat na 25 jaar eindelijk is ontdekt. Maar is het wel van de daders? Het kan ook afkomstig zijn van iemand die een van de voorwerpen die in de zakken zaten ooit (onder andere omstandigheden) heeft aangeraakt. Het verband tussen het DNA en de Bende van Nijvel is daarmee niet groter en misschien zelfs kleiner dan het verband tussen de Bende van Nijvel en al die robotfoto's die opeens niet meer belangrijk genoeg zijn....