271

Re: Leon Finné

Bossi wrote:

Er zijn nog andere verbanden, Bely.

Dat er nog andere verbanden zijn wil ik van u zeker geloven. Bossi, uw bijdragen zijn een verrijking voor het forum en worden door mezelf met aandacht gelezen. Top! Mocht je, indien mogelijk, deze verbanden willen delen zou ik dit enorm waarderen.

272

Re: Leon Finné

14 dagen voor de overval op Dekaise (30 september 1982) ontsnapt Vandeuren uit de gevangenis. In de periode van 20 september 1982 tot 30 september 1982 wordt de blauwe VW Santana meermaals gespot in de omgeving van bemeubelde appartementen. Huurder onder valse naam: Madani Bouhouche! Investeerder van het pand: de bank waar Leon Finne werkt (via een zusterbedrijf)

Na een stop van 22 maand is Leon Finne een ongelukkig slachtoffer, op de verkeerde plaats op de verkeerde moment. Maanden daarvoor voelt dit ongelukkig slachtoffer zich bedreigd en verteld in de krantenwinkel dat Delhaize een mogelijk doelwit is.

Bovenstaand hebben we allemaal feiten, vaststellingen en getuigenissen terug te vinden op het forum. Toch wel een heleboel omstandigheden die mooi samenlopen om allemaal een ongelukkig toeval te zijn, of toch de sleutel voor het volgende puzzelstukje?

Vergezocht of met logisch redeneren een antwoord op enkele belangrijke vragen? Finne botst per toeval op het safehouse van de bende via de bank waarvoor hij werkt en in het pand investeert. De gangsters merken dat hun documenten doorzocht zijn of dat er bewijslast is verdwenen (verklaring voor de snelle huiszoeking met de bedoeling deze bewijslast terug te vinden) en moeten dus hun activiteiten tijdelijk stopzetten om hun opnieuw te organiseren (verklaring voor de plotse stop in 1983).

Als Finnéf na verloop van dreiging toch te zenuwachtig rondloopt en te loslippig wordt heeft de bende geen andere keuze dan Finne finaal het zwijgen op te leggen met een duidelijk signaal naar elk ander wie teveel zou weten en starten ze hun bloederige reeks in 1985.

273

Re: Leon Finné

Kurosawa wrote:

Hypothese 3

Finné was op voorhand gedood en daar gelegd. Als dit kort voor de raid was zou de lijkschouwer dit alvast niet kunnen weten door het doodstijdstip want dit zou maar kort voor de raid zijn dan. Men kan met de riot gun nog richting het lijk geschoten hebben zodat er inslagen zichtbaar waren. De Schoten in zijn lichaam kunnen ook ter plekke nog gebeurd zijn zelfs al was hij al overleden.

Als niemand (ook de plakkers hadden Finné en de Sierra niet gezien, nochtans stonden zij er aanvankelijk vrij dicht bij) Finné voor of tijdens het begin van de raid gezien had, hoe kon het gerecht dan weten dat de dader er naar toe gewandeld is en men hem omgedraaid had voor een genadeschot? Volgens mij kon de gerechtsarts te plekke de enige zijn die dit vastgesteld had als er hier geen getuige van was.

Pathologisch onderzoek en onderzoek van de scène + kleding. Ingangswonde/uitgangswonde. Vitale reactie van weefsel (hangt af van timing en andere factoren maar je kan zo zien of een verwonding pre- of post mortem aangebracht werd). Zie ook hypothese dat hij elders vermoord en daar gelegd werd, zelfde redenering. Ook: dat (lijk er deponeren) is zeer moeilijk te bewerkstelligen als je geen 100% zekerheid hebt van totale controle over de scène.

Er moet maar één zaak scheef gaan en degenen die dit zouden opgezet hebben zitten met een getuige die verklaart dat daar een lijk neergelegd werd, hoe zou dat eruit zien? Enne, Finné was geen licht pluimpje: voorzie maar 3 man enkel om daarmee te beginnen sleuren of gegarandeerd blijven er (sleep)sporen achter.

Lijken bloeden niet.

Kurosawa wrote:
  • Waarom parkeerde hij niet gewoon op een goed verlichte plek, in het zicht van de andere winkelaars en recht voor de Delhaize ipv op die donkere plek buiten het zicht? Misschien uit gewoonte omdat hij normaal zijn krant in dat winkeltje ging kopen maar die was al lang dicht, wat Finné heel goed wist en ook bij het parkeren en voor het uitstappen kon zien.

  • Iemand die maanden op voorhand verkondigt dat er aanslagen (of een staatsgreep, dit had hij enkele jaren er voor aan Vernaillen verteld) aan zaten te komen, mogelijk zelfs op die bewuste plek... die gaat daar op dat late uur toch niet even ongewapend en met 91.000 frank op zak stoppen in het donker?

  • Was het ook niet logischer dat als iemand een lange rit van Luxemburg, met tussenstop Zaventem, achter de rug had, dat die dan liefst zo snel mogelijk thuis zou willen zijn?

Mijn hypothese hier over is: hij had een afspraak in Zaventem, daar werd hij onder bedreiging van gedwongen om richting de Delhaize in Overijse te rijden. Zijn ontvoerder wachtten vervolgens tot de 2de Golf Gti (ik meen dat Braine & Overijsel door een andere Golf met 3 daders gedaan werd, de Golf van de raid in Braine kon volgens mij echt niet op tijd in Overijse geraakt zijn) in actie schoot en reed toen de aanval al begonnen was de parking op om daar ter plekke Finné te vermoorden of het lijk van Finné er te dumpen (dat ze dan ergens tussen Zaventem en Overijse reeds gedood hadden) en het er laten uit zien alsof hij daar per toeval gedood werd.

Iedereen doet elke dag dingen die niet volledig 'logisch' of efficiënt zijn. Niemand maalt daarom, totdat er iets zoals in dit geval gebeurt en men alles begint te analyseren. Maar het is niet omdat er een 'anomalie' gevonden wordt of een correlatie van gebeurtenissen dat er een oorzakelijk verband is. Meestal - toegegeven, niet altijd - is de simpelste uitleg die het minste aantal 'externe interventies' vereist, de meest waarschijnlijke.

Als Finné dood moest en het mocht geen overduidelijke moord zijn dan zijn er toch makkelijker manieren zoals een ongeval met vluchtmisdrijf in scène zetten, of een 'zelfmoord'. De man had genoeg problemen aan zijn hoofd.

Re: Leon Finné

Dit vind ik een moeilijke; de voornaamste aanwijzingen dat Finné geen toevallig slachtoffer is, zijn de verhalen van een aantal getuigen onder wie de Britse dame + alle verhalen rond de man.

Ik denk dat we hier moeten verwijzen naar berichten van voormalig forum lid 'the end'. Van alle auteurs en forumgebruikers zat deze persoon naar mijn mening het dichtste bij de waarheid mbt '85. Als je sommige van zijn posts leest moet ik haast besluiten dat hij wist hoe het in elkaar zit. Deze 'end' stelde met zekerheid dat Eigenbrakel en Overijse voor een duidelijk gedefinieerd motief zijn gebeurd en dat de slachtoffers bijgevolg willekeurig waren. Ik snapte er destijds niets van maar denk nu wel te begrijpen wat deze persoon bedoelde. En dan zou het inderdaad zo zijn dat Finné een toevallig slachtoffer was.

Let wel, een eerder grijze verklaring ipv zwart/wit is hier mogelijk. Het is best mogelijk dat een uitvoerder een auto of bestelwagen op de parking herkent en hij deze persoon liever uitgeschakeld ziet. Ik denk dan ook aan de verklaringen die Hilde Geeens recentelijk deed mbt Bozidar.

275

Re: Leon Finné

Fout.

Spectator Of Life wrote:

Dit vind ik een moeilijke; de voornaamste aanwijzingen dat Finné geen toevallig slachtoffer is, zijn de verhalen van een aantal getuigen onder wie de Britse dame + alle verhalen rond de man.

Ik denk dat we hier moeten verwijzen naar berichten van voormalig forum lid 'the end'. Van alle auteurs en forumgebruikers zat deze persoon naar mijn mening het dichtste bij de waarheid mbt '85. Als je sommige van zijn posts leest moet ik haast besluiten dat hij wist hoe het in elkaar zit. Deze 'end' stelde met zekerheid dat Eigenbrakel en Overijse voor een duidelijk gedefinieerd motief zijn gebeurd en dat de slachtoffers bijgevolg willekeurig waren. Ik snapte er destijds niets van maar denk nu wel te begrijpen wat deze persoon bedoelde. En dan zou het inderdaad zo zijn dat Finné een toevallig slachtoffer was.

Als je the End citeert, dan lees je inderdaad dat de (meeste) slachtoffers van de Bende van Nijvel NIET toevallig gekozen werden.
Je kan zijn post ondermeer hier lezen:
https://www.bendevannijvel.com/forum/vi … 661#p35661

Geen idee waarom je zijn posts verkeerd interpreteert.
The end schreef wel degelijk het tegengestelde,
namelijk dat de (meeste) slachtoffers ('van de Bende van Nijvel')NIET TOEVALLIG gekozen zijn.
Dat er opmerkelijk en uiteraard volledig toevallig veel links tussen de slachtoffers zijn.
Dat ze dus NIET toevallig 'gekozen' waren.

the end wrote:
Leaks wrote:

Er zijn trouwens heel wat meer 'toevallige' slachtoffers of potentieel toevallige slachtoffers van de Bende van Nijvel (of de organisatoren erachter) dan enkel Fourez-Dewit, Finné, Van Camp, ... Misschien LatinusMendezVan DeurenSmarsLouvaertHaemersAngelouVanden EyndeErtrijckx.

Wat de meeste van bovenstaande namen gemeen hebben, is dat ze ofwel informant van diensten waren (Latinus, Finné, Ertrijckx, Mendez was voor zijn dood ook ondervraagt, en van Vanden Eynde en Angelou zou het misschien ook wel kunnen dat ze info doorspeelden), of gepraat hebben (Van Deuren en Louvaert). Smars en Haemers wisten blijkbaar teveel.


Uiteraard kan je ook selectief citeren, dat zal ik dan ook eens doen:

the end wrote:

Ook Lekeu praat over van alles en nog wat, maar geen woord over drugshandel maar dan ook geen enkele, en juist daar is hij wel heel goed van op de hoogte! Men moet zich eens afvragen waarom hij zo bang was en met geen woord rept over drugs en toch heel goed bevriend was met François en Eton en extreem-rechts.

Dus nogmaals -als je dan toch graag The End citeert- zijn letterlijke woorden:
Men moet zich eens afvragen waarom hij (Martial Lekeu) zo bang was en met geen woord rept over drugs...


Je hoort natuurlijk altijd wat mensen wel graag willen vertellen.
Onzin, afleiding en leugens en uiteraard zwijgen over hetgeen vooral geen aandacht mag krijgen.

Bouhouche is NIET gesanctioneerd omwille van het 'afluisterincident' maar omwille van nog andere zaken, Finné kon nooit een krant gaan kopen zijn want de krantenwinkel was om 19 uur al dicht -iets wat hij als vaste klant uiteraard wist- en er zijn verschillende getuigen die hem nog zien lopen hebben naar zijn auto toen hij zag dat de arme Stefan Noté lafhartig en wreedaardig neergeschoten werd. Etc etc. 

Het is maar wat je van sterke verhalen wil geloven, of hetgeen je er zelf van maakt.
Waarvan iedereen kan meelezen.
Zelfde inhoud al bv:

"Er is nooit een aanslag op Herman Vernaillen geweest.  Men heeft alleen goederen willen treffen, geen personen."

Paul Calluy, gepensioneerd commandant van de BOB Brussel en gewezen chef van Bouhouche en Beijer,
uit 'de akte van het proces Bouhouche-Beijer'.

Re: Leon Finné

Uit het Djuroski topic :

Het motief van Eigenbrakel heeft niks met de achtergrond van de slachtoffers te maken. Jammer dat ze dit moesten ondergaan en meemaken (the end).

277

Re: Leon Finné

Dat zei The End inderdaad specifiek over de beide Djuroski’s.
Het motief van Eigenbrakel heeft niks met de achtergrond van DEZE slachtoffers te maken. Jammer (dus) dat ze dit moesten ondergaan en meemaken.

Hier nog een selectief citaat van hem:
https://www.bendevannijvel.com/forum/vi … 650#p13650

the end wrote:

Doch soms doen ze de moeite om hun slachtoffers in het hoofd te schieten om zeker te zijn dat ze dood zijn dit is niet zomaar!

Het is maar 1 zin van 1 post van hem, die duidelijk -door hem stelt- dat sommige slachtoffers waaronder dus ook -dit topic gaat over hem- Léon Finné afgemaakt werden.

Ook verschillende getuigen bevestigen dat Léon Finné afgemaakt werd, nadat hij neergeschoten werd toen hij naar zijn auto terug liep.

Mogen we dus weten waarom je the End zijn citaten bewust selectief gebruikt en bewust daartoe verkeerd interpreteert?

278

Re: Leon Finné

Heren,  ik wil geen ruzie stoken....

Ik zal eens beginnen nalezen wat deze 'the end' zijn stelling is, maar hij heeft wel wat gepost dus het zal niet voor vannacht zijn.

Mijn eerste indruk na het lezen van een post of 50 is dat hij wat klinkt als het orakel van Delphi:  er komt van alles uit, maar het interpreteren is een andere kwestie.  Ik heb niet zoveel geduld met mensen die vragen beantwoorden met raadseltjes.  Ofwel weet je iets en wil je het zeggen en dan zet je het helder uiteen, ofwel zwijg je.  Hij lijkt wel een aantal zaken te weten die dossierkennis veronderstellen.  Lijkt, ben benieuwd hoe ik erover zal denken wanneer ik al zijn posts gelezen heb.

279

Re: Leon Finné

Ik weet niet hoeveel je reeds gelezen hebt maar je analyse is er nu al boenk op.

Re: Leon Finné

Tiens wrote:

Dat zei The End inderdaad specifiek over de beide Djuroski’s.
Het motief van Eigenbrakel heeft niks met de achtergrond van DEZE slachtoffers te maken. Jammer (dus) dat ze dit moesten ondergaan en meemaken.

Hier nog een selectief citaat van hem:
https://www.bendevannijvel.com/forum/vi … 650#p13650

the end wrote:

Doch soms doen ze de moeite om hun slachtoffers in het hoofd te schieten om zeker te zijn dat ze dood zijn dit is niet zomaar!

Het is maar 1 zin van 1 post van hem, die duidelijk -door hem stelt- dat sommige slachtoffers waaronder dus ook -dit topic gaat over hem- Léon Finné afgemaakt werden.

Ook verschillende getuigen bevestigen dat Léon Finné afgemaakt werd, nadat hij neergeschoten werd toen hij naar zijn auto terug liep.

Mogen we dus weten waarom je the End zijn citaten bewust selectief gebruikt en bewust daartoe verkeerd interpreteert?


Dat laatste doe je toch wel helemaal zelf, tot in het absurde toe hierboven. Dat het door the end onderschreven motief jou niet zint is vanzelfsprekend geen verrassing.