Re: Leon Finné

In het boek : "De Bende, Een documentaire" Door Paul Ponsaers en Gilbert Dupont, uitgegeven door EPO dossier staan 2 volgende tegenstrijdige zaken over zijn dood. Ik vat even samen:

  1. Pas nadat de bandieten aan boord van de Golf GTI gevlucht zijn vindt men nog twee lijken op de parking. In het onderzoeksdossier wordt vermeld, dat eerst twee schoten in zijn richting werden afgevuurd en dat zijn moordenaar dan naderbij kwam om het lichaam om te draaien en het met negen kogels in de nierstreek af te maken.

  2. Nadat de bende haar moordraid (sic) in Eigenbrakel uitvoerde en zij aankwamen in Overijse was Finé (sic) de eerste die zonder enige aarzeling door de moordenaars werd weggemaaid. Een eerste schot deed hem op de grond vallen. De 'reus' boog zich over de man, bekeek hem in het gezicht (herkende hij hem?) en executeerde Finé (sic) met een tweede schot, in de nek.

Bovenstaande roept allerlei vragen op.

  • Klopt het boek totaal niet?

  • Klopt versie 1 ? Dit kan uit een autopsie tevoorschijn gekomen zijn.

  • Klopt versie 2 ? Dan moet er een getuige zijn.

Verder kwam Finné (volgens dit boek) rechtstreeks van Luxemburg (zonder thuis te stoppen) en was hij altijd gewapend. Hij zou een krant gaan kopen zijn maar ik heb ergens gelezen dat de krantenwinkel gesloten was (logisch op dat uur en dat diende hij te weten). Waar is dan zijn wapen en wat had hij mee van Luxemburg, waarschijnlijk geen sigaretten als bankier.

Re: Leon Finné

P-51 wrote:

Dan toch wel opvallend veel "collateral damage", Merovinger. Te veel mensen op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats : toch moeilijk om zomaar aan te nemen, vind ik. Maar het zou kunnen ... de getuigenis van de uitbater van de krantenwinkel : afdoen als een kwakkel?

Er zijn - u hoeft de tv maar aan te zetten - steeds wel mensen te vinden die allerlei vage voorspellingen doen en angstaanjagende veranderingen menen te verwachten. Dat is nooit anders geweest. Sommigen moeten alleen maar naar zichzelf kijken om zo iemand te vinden. En als er veel geweld is en terrorisme, zoals in 1985, neemt het aantal personen dat zulke uitspraken doet fors toe. Wanneer dan vervolgens een van die mensen zelf het leven laat door geweld, wil dat niet zeggen dat er een verband is tussen de uitspraak en de moord.

Ik heb het ergens vooraan in deze topic al eens proberen voor te stellen hoe dat gegaan moet zijn: iemand onder deze omstandigheden in de val lokken dan wel elders vermoorden en later dumpen. Het tart de logica. Contract killers werken zo niet. Finné was, tot iemand het tegendeel bewijst, een toevallig slachtoffer. Zoals 27 andere Bende-slachtoffers.

63

Re: Leon Finné

Nee, je moet een bewuste afrekening/moord goed kunnen of proberen te camoufleren. Daar zijn ze (wie dan ook) goed in geslaagd. Hoe meer slachtoffers/geweld, hoe minder aandacht op één welbepaalde persoon.

64

Re: Leon Finné

Iets compleet onlogisch kan nooit met logica worden opgelost. Zou dat de strategie niet zijn.

Finné toch bewust doden, maar het zo duidelijk doen 9 kogels in nierstreek? Over één ding kunnen we het eens zijn, hij moest zeker dood, als bewust of als onbewust slachtoffer, op voorhand of ter plaatse. Dood moest hij als we het aantal treffers tellen. Al dan niet ergens anders omgelegd, want geen extreem bloedplas op geen enkele foto. Als je met een automatisch wapen op een kleine oppervlakte in de nierstreek 9 x vuurt, krijg je een gat met bloedpap, zacht weefsel en veel ander lichaamsvocht dat wegloopt.

Wat als Finné nu net het dwaalspoor is? Bewust. Zijn voorgeschiedenis was door veel mensen gekend. Je weet als dader/opdrachtgever dat je bij een moord op Finné het onderzoek/hypotheses toch in een bepaalde richting duwt. Er zou toch altijd iemand zeggen, da's raar, Finné? Bij alle veiligheidsdiensten, media en in de politieke wereld. Misschien ondertussen met wat inhoud van Finné uit Luxemburg er van door als toemaatje of hadden de daders/opdrachtgevers er nog op één of andere manier een eitje mee te pellen, wie weet?

65

Re: Leon Finné

Mr Vermeulen. Finné bewust als dwaalspoor valt niet te organiseren toch? Vergeet niet, ze komen uit Eigenbrakel aangestormd ... als het dezelfde groep is tenminste. Zelfs al zou hij omgekeerd een target zijn ter plaatse, dan nog is dat organisatorisch quasi onmogelijk om te timen. Tenzij er spotters zijn en beveiligde mobiele radioverbindingen - in 1985. Die radioverbindingen zijn natuurlijk niet onmogelijk, getuige de steeds omgebouwde middenconsoles en luidsprekers in Golfjes en Santana. Maar toch wordt het allemaal heel moeilijk te organiseren. Meestal lopen zo'n ingewikkelde combines toch helemaal fout door één of andere externe factor.

Dus met hoge waarschijnlijkheid ofwel toeval ofwel elders geliquideerd denk ik dan. Ik volg Merovinger wel hierin dat je niks kan en mag uitsluiten tot er meer is geweten.

Die 9 projectielen in de mans nierstreek, zijn dat aparte schoten? Ik meende altijd begrepen te hebben dat het 9 wolvehagel bolletjes waren van 1 enkel schot. Uw opmerking in verband daarmee laat me denken aan een andere mogelijkheid: Misschien wilde men door het nierschot op de reeds overleden heer Finné precies bloed laten vloeien omdat er geen was...? Een nier is ideaal om dit te bekomen, zeker als de man op zijn rug lag.

Blijkbaar zijn er getuigen over dat schot, maar geen over degene die vooraf zouden zijn gegaan?

Re: Leon Finné

Finné dus toevallig slachtoffer? Eerst en vooral gaan de eerste ploegen ter plaatse er waarschijnlijk totaal geen idee van gehad hebben wie de slachtoffers waren. Iedereen zal dus bij wijze van spreken wel 'opgeraapt en weggebracht' geweest zijn (sorry voor de grove taal). Sporenonderzoek in die tijd ? Met gips een voetafdruk nemen, foto's nemen met een flits en camera  die ongeschikt zijn en met een rolletje waar 24 foto's op konden, vingerafdrukken op de voertuigen als ze al getakeld waren ... Tijd genoeg dus om alle sporen die naar een liquidatie lijden gewoon uit zichzelf te laten verdwijnen. Er zijn 3 zaken die wijzen in de richting van een niet toevallig slachtoffer maar die mekaar wel tegenspreken. Eventjes de 3 hypotheses op een rijtje:

  • Hij was al dood en werd gedumpt

  • Hij kreeg negen kogels in de nieren na 2 afstandsschoten

  • Hij werd als eerste neergeschoten en kreeg nog een nekschot

67

Re: Leon Finné

Ik ken weinig toevallige slachtoffers die dag en nacht gewapend rondlopen, Finné sliep met een wapen onder z'n kussen bij wijze van spreken. Maar de dag van de aanslag was hij, o toevallig, ongewapend. En driewerf toevallig, hij duikt op met koffers geld in flash drugdeals, in het soort affaires waar een Bouhouche en een Beijer van meet af aan naar liggen luistervinken.

68

Re: Leon Finné

Beste ddd, bedankt voor uw reactie.

Finné kan door een andere ploeg vermoord zijn een uurtje of zelfs iets langer op voorhand en ze wachten op een andere plaatst.dicht bij de aanslag in Overijse tot de overval begint om hem te dumpen in Overijse.Er zijn verschillende meningen over of de zogenoemde liquidatieschoten in Overijse.

Nu, 9 ballen (chevrotines) uit cal 12 jachtwapen of 9 mm patronen uit een machinepistool, van zo dichtbij beiden in de nierstreek : resultaat bloedpuree, blubber van zachte weefsels en vrij weglopen van veel lichaamsvochten (niet alleen bloed).en absolute zekerheid dood tot gevolg door penetratie lever en buikaortha, als hij al niet dood was. Bij de de chevrotines is het gat waarschijnlijk groter.

Als Finné via de A4 van Luxemburg naar Overijse is gekomen (wat iedereen doet) zijn er wel wat mogelijkheden om hem te onderscheppen, al dan niet met list. Het lichaam van Finné hoeft niet persé in zijn eigen wagen te zijn vervoerd.

Ze moesten bij manier van spreken maar weten waar de man gewoonlijk ging plassen, al dan niet op een parking in de boskes, want het is een eindje rijden en mensen zijn gewoontebeesten. Ik heb ook de gewoonte om altijd op de zelfde plaatsen te stoppen.

Elke milicien (soldaat in dienstplicht voor de NL-lezers) werd vroeger in zijn basistraining aangeleerd hoe je een een gewonde of dode soldaat moest dragen. Dat is inderdaad niet zo moeilijk. En al zeker niet als je met 2 bent.

Ik weet wel, veel van de gevolgde hypotheses zijn gebaseerd op een pure verdoken liquidatie van Finné en al de rest is collateral damage. Ook ik heb heb daar heel lang aan gedacht en hou de mogelijkheid open maar toch steeds minder. De daders de we allemaal in ons achterhoofd hebben, waren goed in strategieën. Bovendien zijn ze als het zo is, er nog goed in gelukt ook, de politiediensten en alle betrokkenen op een verkeerd spoor te zetten.

Maar dit is uiteraard een hypothese.

Ik las ook in een ander commentaar (biet van u) dat bende maar uit 3 man bestond. Of ze waren van Krypton = planeet van superman) en de speurders allemaal van smurfenland. I don't think so. Daarvoor zijn er veel te veel gedreven speurders geweest, op alle niveau's, bij alle diensten en de wil bij velen om dit onmenselijke onrecht op te lossen.

Kan goed zijn dat Finné zijn wapen aflegde in zijn auto, want niet alle verdoken holsters laten comfortabel zitten toe, zeker als het wapen wat groter is. Zelfs een schouderholster kan vervelend zijn als je lange afstanden moet rijden. Mensen die met een draagvergunning een wapen kochten, puur voor zelfverdediging, kochten meestal geen klein pistooltjes, maar een stevig ding.

Re: Leon Finné

Vermeulen wrote:

Finné kan door een andere ploeg vermoord zijn een uurtje of zelfs iets langer op voorhand en ze wachten op een andere plaatst.dicht bij de aanslag in Overijse tot de overval begint om hem te dumpen in Overijse.Er zijn verschillende meningen over of de zogenoemde liquidatieschoten in Overijse.

Omdat het hier gaat over de hypothese van het dumpen van het lijk van Finné op de parking, herneem ik even mijn bericht van 06.11.2012 uit de topic van de overval van Overijse. De topic over Finné werd later aangemaakt dus hoort onderstaande post (dewelke de synthese is van de info en mening van de dochter van Finné) hier zeker ook in thuis.

Merovinger wrote:

In haar boek verwijst Patricia Finné de theorie dat haar vader vóór de overval in Overijse al vermoord zou zijn en dat zijn lijk op de parking is gedumpt, regelrecht naar de prullenmand. Finné was naar zijn autotelefoon gelopen om de politie te verwittigen nadat de jongen op de fiets door de Bende was afgeknald. De Reus merkt Finné op en opent het vuur. Léon Finné stort neer op de grond. De gemaskerde man nadert het lichaam van Finné, draait het lichaam met zijn voet om precies of hij het aangezicht van zijn slachtoffer wou zien, en maakt hem af met een ultiem hagelschot.

Niemand van de familieleden van Léon Finné heeft zijn lichaam echter geïdentificeerd. Dat mocht volgens de politie niet meer gebeuren omdat de autopsie al had plaatsgevonden. Het is een vriend van Finné, werkzaam bij de gerechtelijke politie van Brussel en die de bewuste avond van wacht was, die het lichaam herkend heeft.  Hij had toevallig de dood van Finné vernomen wanneer hij de naam van het slachtoffer had gelezen die net naar het Medisch Instituut gebracht was.

Net na de overval zijn drie gemeentelijke politieagenten (dus geen rijkswachters) van Overijse naar de parking gegaan. Eén van de agenten kende Léon Finné, wist hem wonen, wist dat Finné thuis wapens en drie volwassen Duitse herdershonden en drie puppy's had. Zijn versie van de feiten:

"Na de bloedige slachtpartij gisterenavond zijn wij naar de woning van je vader gegaan samen met een slotenmaker en een veearts. We wisten dat de drie volwassen honden ons niet in het huis zouden laten binnengaan. De veearts heeft de drie volwassen honden geëuthanaseerd en de puppy's bevinden zich nu in een hondenasiel. We hebben zijn woning doorzocht en de wapens meegenomen. We vonden dat het "gevaarlijk" was om een woning met wapens onbezet te laten. Ziehier het adres van het hondenasiel."

Het is pas in juni 2005 dat Patricia Finné te weten is gekomen dat, binnen de twee uren na de overval in Overijse, een huiszoekingsbevel voor de woning van Finné afgeleverd is geweest. Tot op heden weet ze echter nog altijd niet wie dit bevel heeft opgesteld.

Een ander, voor mij totaal nieuw element: Finné kwam niet rechtstreeks vanuit Luxemburg naar Overijse maar wel vanuit de luchthaven van Zaventem waar hij een afspraak had! Léon Finné had rond 16u30 met zijn autotelefoon naar zijn vrouw gebeld en zijn vrouw gezegd dat hij vertrok vanuit Luxemburg en dat hij naar de luchthaven van Zaventem moest gaan vooraleer naar huis te gaan in Overijse.

Wedden dat sommigen nu zelfs gaan beweren dat Leon Finné nog leeft?

Alles is zo vreemd in het bendedossier dat je er alle kanten mee op kunt. Waarom die snelle identificatie van het lijk van Finné? Waarom die huiszoeking? Kloppen die verhalen? Voor ons, leken die het dossier niet bezitten noch kunnen inkijken, is het bijzonder moeilijk om de ware toedracht van de feiten en verhalen te achterhalen. We worden immers gevoed door wat we lezen in boeken, artikels en wat we zien in reportages, interviews, tv-journaals. Maar wat is er daar van waar en wat niet? Onmogelijk om dit zonder dossier (waar dan ook nog eens zeer veel gaten en leemten moeten inzitten) exact te weten te komen. Dat maakt dat er zoveel hypothesen en theorieën over de Bende bestaan die allemaal op hun beurt misschien wel plausibel zijn of lijken maar daarom niet per se stroken met wat er echt is gebeurd. Finné is zo'n geval.

70

Re: Leon Finné

Leo wrote:

Ik weet uit ondervinding dat winkelkarretjes op alle mogelijke plaatsen worden achtergelaten door gehaaste of nonchalante kopers, zelfs een straat verder! Zo erg zelfs dat filiaalhouders een jobstudent inhuren om ze allen te verzamelen en op de aangeduide plaats te parkeren. Vermoedelijk past het karretje voor Finné's wagen in dat stramien.

Merovinger wrote:

In die tijd moest je ook nog geen muntstuk in de winkelkarren steken. Vandaar dat de karretjes dan ook eender waar werden achtergelaten door de mensen.

Dat klopt.

Maar dan blijft voor mij de vraag waarom Finné z'n wagen net op die plaats gezet heeft. Ik probeer dit in m'n hoofd af te spelen, jij rijdt daar op die parking en je ziet links van je (denk ik) 3 plaatsen vrij naast elkaar, maar op de middelste staat dat karretje waardoor je je wagen ongeveer 1.5m van de stoep moet parkeren. Toch kies je voor die plaats, waarom? Ik kan mij niet inbeelden dat ik dat ooit zou doen, maar ieder heeft z’n eigen hersenkronkels natuurlijk.

Je hebt van die mensen die hun auto niet naast andere auto’s willen zetten uit schrik voor beschadiging bij het openen van de deuren, maar zulke mensen gaan dan toch ook niet hun wagen zo parkeren dat die langs achteren zo ver uit de parkeerplaats steekt?

Hoe dan ook, het is een raar gegeven, dat is het enigste wat ik daarover kan zeggen, al de rest is speculatie.

Merovinger wrote:

Alles is zo vreemd in het bendedossier dat je er alle kanten mee op kunt. Waarom die snelle identificatie van het lijk van Finné? Waarom die huiszoeking? Kloppen die verhalen? Voor ons, leken die het dossier niet bezitten noch kunnen inkijken, is het bijzonder moeilijk om de ware toedracht van de feiten en verhalen te achterhalen. We worden immers gevoed door wat we lezen in boeken, artikels en wat we zien in reportages, interviews, tv-journaals. Maar wat is er daar van waar en wat niet? Onmogelijk om dit zonder dossier (waar dan ook nog eens zeer veel gaten en leemten moeten inzitten) exact te weten te komen. Dat maakt dat er zoveel hypothesen en theorieën over de Bende bestaan die allemaal op hun beurt misschien wel plausibel zijn of lijken maar daarom niet per se stroken met wat er echt is gebeurd. Finné is zo'n geval.

Wat niet vreemd is, is het dat we het niet weten.

Stel, Finné was geen toevallig slachtoffer en Fourez-Dewit en de anderen waren dat ook niet, die ‘willekeurige’ parking slachtingen etc. waren inderdaad camouflage voor gerichte uitschakeling van bepaalde personen. Stel, de speurders vermoeden dit ook, misschien zijn ze er zelfs van overtuigd. Dan is het toch absoluut niet in het belang van het onderzoek dit vrij te geven, in tegendeel, als speurder wil je de daders laten geloven dat ze in hun opzet geslaagd zijn en jou effectief op het verkeerde spoor hebben gezet.