171

Re: Overijse: 27 September

Charly, kan je meer achtergrondgegevens geven omtrent wat je kameraad precies gezien heeft en wat er precies niet klopte? We zijn op dit forum altijd wanhopig op zoek naar méér gegevens. Het dominosteentje, weet je wel.

Ik ben persoonlijk van mening dat een van de grootste troeven van dit forum het bijeenbrengen van getuigenissen is. Zelfs speurders zouden er nog iets van kunnen opsteken. Ik ben ervan overtuigd dat er soms naar deze site gesurft wordt.

172

Re: Overijse: 27 September

Ook mijn mening Hestur. Als ik hem nog eens zie, vraag ik hem die "administratieve kant" eens netjes uit te klaren. Hij wou 't me uitleggen, maar 't was zo complex dat ik na anderhalve zin de draad al kwijt was. hmm Hou daar rekening mee in plaats van me meteen vast te pinnen, hé! wink

Vroeger dacht ik ook dat Torrez tijdens die overval niets bijzonders was opgevallen, maar blijkbaar is het anders. We moeten inderdaad niet alleen naar de PMS-techniek kijken, maar ook naar de rest van het manoeuvre. Kunnen "gewone" criminelen als Haemers en De Staerke zoiets wel? Moesten ze hiervoor eventueel een opleiding krijgen? Ik stel maar wat open vragen.

173

Re: Overijse: 27 September

Om zijn levensstijl te onderhouden had Haemers geld nodig, véél geld, want er moest ook nog gedeeld worden met zijn kompanen en liefjes! Dit strookt niet met de buit van de warenhuisovervallen, wel met het overvallen van geldtransporten. Dus neen, ik geloof niet in de Haemers-piste. Wel in het gebruik van de De Staerkes als hulpjes en bliksemafleider, niet als daders en planners!

174

Re: Overijse: 27 September

Ik heb ondertussen dit nog even overlezen » Tien jaar na Patrick Haemers

175 (edited by the end 10-07-2012 01:01)

Re: Overijse: 27 September

Ja LEO, dat denk ik ook al een tijd. Haemers was een junk en een showman. Een vriendin van mij die ik vroeger goed heb gekend is een tijd het buurmeisje geweest van Patrick Haemers en met wat ze er over vertelde is hij volgens mij niet de persoon die bij de kern van de Bende van Nijvel was.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Overijse: 27 September

LEO wrote:

Wat me wel blijft verbazen is de aanwezigheid van Rijkswachtkolonel Torrez in Overijse. Hij was één van de vaders van het SIE.

Woonde hij toen in Poperinge of niet?

177 (edited by Kristof DC 19-10-2012 13:56)

Re: Overijse: 27 September

Ben wrote:

In elk geval hebben getuigen, rond 20u10 de aanwezigheid vastgesteld van een Opel Commodore, oud model, met aan het stuur een dikke man van zo'n vijftig jaar. De man had bakkebaarden die aan zijn slapen grijsden.

Misschien stond Leon De Staerke, net zoals bij de mislukte overval in Vorst (12/10/2012), op de uitkijk. Hij is vandaag 73 dus in 1985 was hij er 46.

http://img.humo.be/q90/w318/h318/img_757/75772.jpg

Re: Overijse: 27 September

In haar boek verwijst Patricia Finné de theorie dat haar vader vóór de overval in Overijse al vermoord zou zijn en dat zijn lijk op de parking is gedumpt, regelrecht naar de prullenmand. Finné was naar zijn autotelefoon gelopen om de politie te verwittigen nadat de jongen op de fiets door de Bende was afgeknald. De Reus merkt Finné op en opent het vuur. Léon Finné stort neer op de grond. De gemaskerde man nadert het lichaam van Finné, draait het lichaam met zijn voet om precies of hij het aangezicht van zijn slachtoffer wou zien, en maakt hem af met een ultiem hagelschot.

Niemand van de familieleden van Léon Finné heeft zijn lichaam echter geïdentificeerd. Dat mocht volgens de politie niet meer gebeuren omdat de autopsie al had plaatsgevonden. Het is een vriend van Finné, werkzaam bij de gerechtelijke politie van Brussel en die de bewuste avond van wacht was, die het lichaam herkend heeft.  Hij had toevallig de dood van Finné vernomen wanneer hij de naam van het slachtoffer had gelezen die net naar het Medisch Instituut gebracht was.

Net na de overval zijn drie gemeentelijke politieagenten van Overijse naar de parking gegaan. Eén van de agenten kende Léon Finné, wist hem wonen, wist dat Finné thuis wapens en drie volwassen Duitse herdershonden en drie puppy's had. Zijn versie van de feiten:

"Na de bloedige slachtpartij gisterenavond zijn wij naar de woning van je vader gegaan samen met een slotenmaker en een veearts. We wisten dat de drie volwassen honden ons niet in het huis zouden laten binnengaan. De veearts heeft de drie volwassen honden geëuthanaseerd en de puppy's bevinden zich nu in een hondenasiel. We hebben zijn woning doorzocht en de wapens meegenomen. We vonden dat het "gevaarlijk" was om een woning met wapens onbezet te laten. Ziehier het adres van het hondenasiel."

Het is pas in juni 2005 dat Patricia Finné te weten is gekomen dat, binnen de twee uren na de overval in Overijse, een huiszoekingsbevel voor de woning van Finné afgeleverd is geweest. Tot op heden weet ze echter nog altijd niet wie dit bevel heeft opgesteld.

Een ander, voor mij totaal nieuw element: Finné kwam niet rechtstreeks vanuit Luxemburg naar Overijse maar wel vanuit de luchthaven van Zaventem waar hij een afspraak had! Léon Finné had rond 16u30 met zijn autotelefoon naar zijn vrouw gebeld en zijn vrouw gezegd dat hij vertrok vanuit Luxemburg en dat hij naar de luchthaven van Zaventem moest gaan vooraleer naar huis te gaan in Overijse.

179

Re: Overijse: 27 September

Merovinger wrote:

Niemand van de familieleden van Léon Finné heeft zijn lichaam echter geïdentificeerd. Dat mocht volgens de politie niet meer gebeuren omdat de autopsie al had plaatsgevonden.

Raar, op de website van het UZ in Leuven lees ik bv. dit:

Er kan nagenoeg altijd afscheid worden genomen van de overledene. In vele gevallen kan dit zowel voor als na de autopsie. Soms is een bezoek voor het onderzoek niet mogelijk zoals bij zware verwondingen of bij doding waarbij b.v. naar sporen dient te worden gezocht. Na een autopsie kunnen de verwondingen worden verzorgd. Slechts bij verminking en langere overlijdensduur wordt begroeten zeer moeilijk en zal dit worden ontraden. Dit zal steeds met de familie worden besproken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

180

Re: Overijse: 27 September

Blijven ook nog twee andere vragen over: waarom vallen er drie doden op zo'n kleine plaats en waarom kreeg Finné nog een genadeschot (nadat één van de daders het lichaam had omgedraaid)?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube