Re: Rodolphe Culot

Is Culot ooit opgedoken in de context van WNP? Niet bij mijn weten.

De gelijkaardige vindplaats van de wagens geeft m.i. aan dat we voor de 'eerste golf' met een kerngroep van dezelfde criminelen te doen hadden. Voor mij persoonlijk is het meer dan waarschijnlijk dat daar een paar van de 'borains' tussen zaten. Het geniale van de criminelen is dat ze exact dat deden wat normaal absoluut vermeden wordt: een zorgvuldig kruimelspoor opbouwen door de wapens, de wagens en een op het eerste zicht gelijkende modus operandi. Dat zaaide twijfel over betrokkenheid van degenen die vast zaten. De manier waarop al die feiten onderzocht werden en de middelen die toen voorhanden waren hielpen ook niet uiteraard.

Voor Ohain denk ik ook aan enkele Borains, Arabische types, veeleer dan een Culot. Specifieker lijkt het me onwaarschijnlijk dat Ohain losstaat van de Bende/ Nijvel. Wat die doorverkoop piste betreft; de moordpartij met een omgebrachte Rijkswachter was 'wereld'nieuws in België en geen enkele random gangster gaat zo stom zijn een feit te plegen met een wapen van een vermoorde Rijkswachter. Die feiten uit het najaar van '83 zijn op één of andere manier met elkaar verbonden. Zoals je weet zie ik de Borains eerder als hulpjes, want tot zelfstandig bedenken en uitvoeren van een geniale ingeving, zoals je het zelf noemt, acht ik hen niet in staat.

43

DDC wrote:

Rodolphe Culot is momenteel ernstig ziek en zou in ruil voor "immuniteit" bereid zijn aan de speurders te vertellen aan wie hij de Golf GTI van Cathérine Van Camp destijds heeft verkocht. Volgens wat ik er gisteren tijdens een gesprek met iemand uit het milieu van toen over vernam heeft de moord op Jacques Van Camp op zich niks te maken met de Bende van Nijvel. In die periode zijn wapens doorverkocht tegen de in het milieu geldende regels over "nooit gebruikt".

De link tussen alle aan de Bende toegeschreven feiten is grotendeels ballistiek, zowat de enige vorm van exacte wetenschap waar de speurders in die tijd mee konden werken. Ik vind al langer dat een kritische analyse van een aantal Bende-feiten rekening zou moeten houden met de mogelijkheid dat eerder bij ernstige misdrijven gebruikte wapens zijn doorverkocht in plaats van te begraven of in een kanaal te droppen. Ideale methode om zijdelingse daders, zoals mogelijk Culot, tot voorbij het sterfbed te doen zwijgen.

Avant les faits du Delhaize de Beersel, la bande a une prime de 5 millions sur la tête, après elle passe à 10 millions, et la bande roule toujours avec la VW Golf. La voiture la plus recherchée de Belgique. Est ce que quelqu'un peut imaginer que des truands vont vendre une pareille voiture, à d'autres bandits? Ca ne fait vraiment pas sérieux LOL!

On attends la suite des "supers info", DDC.

Het probleem met 'zijdelingse daders' is dat ze door de continuïteit in voertuigen en wapens nooit echt 'zijdelings' kunnen geweest zijn. De auto na Ohain doorverkopen, tot daar aan toe. Maar hoe kwamen de daders van Ohain dan zelf aan de in Nijvel gestolen rijkswachtwapens als ze slechts 'zijdelings' betrokken waren? Het is dit kluwen waar iedereen nu al decennialang zijn tanden op stuk bijt.

Door die continuïteit en herhaaldelijk terug komen van elementen sta ik ook sceptisch tegenover de steeds wisselende daders theorie. Ik denk dus wel degelijk dat er founding fathers van de Bende bestaan; een 'huurling' en een zigeuner, later wellicht aangevuld met een garagist. Die laatste was minder dolgedraaid dan zijn kompanen. Deze vormen volgens die hypothese de kern van de Bende, de hele periode 1982-1985.

In dat verhaal is er wel plaats voor 'zijdelingse daders', met de nuance dat zij nooit op zelfstandige basis werken. Nijvel/Ohain kan hier als voorbeeld fungeren. De founding fathers kenden heel wat mensen in het 'milieu' en we weten dat de Bende iedereen angst inboezemde, zo ook de 'gewone' gangster. Ik acht het wel mogelijk - dit is al eerder geopperd - dat de Bende in Nijvel gevraagd heeft aan wat kleine criminelen zoals de Borains om daar wat voorbereidend werk te doen, of in te breken, of wie weet daar gewoon aanwezig te zijn. Vervolgens gebeurt hetgeen we allemaal weten en zijn in dit geval de aanwezige Borains medeplichtig aan een bloedbad.

Ze kunnen niet meer terug en zijn chanteerbaar met het oog op het uitvoeren van vuile taakjes (Ohain). Tezelfdertijd kunnen de hoofddaders zich indekken met alibi's en laten ze nog eens een oververhit wapen, van een omgebrachte RW, vervuilen door andere daders. Deze laatsten hebben geen andere keuze dan uitvoeren wat de Bende vraagt.

Zonder alles terug op te lijnen; er zijn best wat verklaringen doorheen de jaren die in de richting van bovenstaande wijzen

Tu peux demander à quelqu'un de voler une voiture, repeindre... à l'époque c'est courant le vol et le maquillage. Tu aprends quelques fois bien longtemps après le vrai délis. Je crois que ces gens ne prennent pas le risque de demander. Il le font eux mêmes. Si tu as un carrossier dans l'équipe il peint dans un box en une nuit.

patrick111 wrote:

Het probleem met 'zijdelingse daders' is dat ze door de continuïteit in voertuigen en wapens nooit echt 'zijdelings' kunnen geweest zijn. De auto na Ohain doorverkopen, tot daar aan toe. Maar hoe kwamen de daders van Ohain dan zelf aan de in Nijvel gestolen rijkswachtwapens als ze slechts 'zijdelings' betrokken waren? Het is dit kluwen waar iedereen nu al decennialang zijn tanden op stuk bijt.

Ik denk dat - maar zoals in het FR gezegd wordt: cela n'engage que moi-même - er voor de 'eerste golf' een 'core groep' van daders was met inderdaad een link naar een paar borains en personen uit het milieu van de autohandel/brocante. Die hun beweegreden was simpelweg financieel gewin en behalve het extreme geweld dat erin sloop waren het maar krasselaars.

M.i. was er een 'professionele' link tussen hen en een aantal criminele rijkswachters maar hield dat niet noodzakelijk verband met de alombekende bendefeiten van de eerste golf, behalve dan mogelijks Dekaise en Temse.

Toen een aantal personen uit die 'marginale' groep vastzaten of onder verdenking stonden is de grote wapen-wisseltruuk gebeurd, ging het geweld naar 11 en vermoed ik dat er afpersing in het spel was. Veel van de 'Dekaise' wapens zijn nooit opgedoken. Pas in de 'tweede golf' duikt bv. de Ingram op. Daar waren er van gestolen bij Dekaise maar niets zegt dat het met zekerheid om dezelfde wapens gaat. De enige 'golden oldies' die steeds terugkomen zijn de riotguns.

Als het mogelijk zou zijn om 'Dekaise' te doorgronden dan denk ik dat de puzzelstukjes op hun plaats zouden kunnen vallen. En ik vermoed dat er een zeer goede reden is waarom een paar protagonisten nooit iets gezegd hebben over waar het lichaam van Zwarts ligt, waarom Bouhouche eerst op sommige vragen niet wilde antwoorden 'parce-que inévitablement on tomberait dans le Brabant Wallon' en toen hij onder druk stond een deal wilde sluiten 'die de speurders naar de daders van bendefeiten zou leiden'. Er zijn nog andere elementen ook maar het zal niet bewijsbaar geweest zijn.

48

We zitten in het midden van de autowereld. Autodieven.

• Culot: amateurpiloot, dus monteur, krachtige wagen – VW Golf GTI

• Kapllan Murat: (vreemde taal) diefstal van de Porsche 924 van Van Camp

• Bende Montalto: Namen, Rue de Fer, Anderlues, Thuin, Lobbes.

Want er zijn links over met name Montalto Jambes... Hij heeft een opleiding als carrossier gevolgd. hij kende Neisen en... voor Murat had hij vrienden in Jambes, het bolwerk van de Joegoslaven. In oktober 1983 huurde Neisen en Duczyk ook een appartement in de rue de fer...

Bonjour, quelqu'un aurait il une date de naissance pour Culot? merci