Door die continuïteit en herhaaldelijk terug komen van elementen sta ik ook sceptisch tegenover de steeds wisselende daders theorie. Ik denk dus wel degelijk dat er founding fathers van de Bende bestaan; een 'huurling' en een zigeuner, later wellicht aangevuld met een garagist. Die laatste was minder dolgedraaid dan zijn kompanen. Deze vormen volgens die hypothese de kern van de Bende, de hele periode 1982-1985.
In dat verhaal is er wel plaats voor 'zijdelingse daders', met de nuance dat zij nooit op zelfstandige basis werken. Nijvel/Ohain kan hier als voorbeeld fungeren. De founding fathers kenden heel wat mensen in het 'milieu' en we weten dat de Bende iedereen angst inboezemde, zo ook de 'gewone' gangster. Ik acht het wel mogelijk - dit is al eerder geopperd - dat de Bende in Nijvel gevraagd heeft aan wat kleine criminelen zoals de Borains om daar wat voorbereidend werk te doen, of in te breken, of wie weet daar gewoon aanwezig te zijn. Vervolgens gebeurt hetgeen we allemaal weten en zijn in dit geval de aanwezige Borains medeplichtig aan een bloedbad.
Ze kunnen niet meer terug en zijn chanteerbaar met het oog op het uitvoeren van vuile taakjes (Ohain). Tezelfdertijd kunnen de hoofddaders zich indekken met alibi's en laten ze nog eens een oververhit wapen, van een omgebrachte RW, vervuilen door andere daders. Deze laatsten hebben geen andere keuze dan uitvoeren wat de Bende vraagt.
Zonder alles terug op te lijnen; er zijn best wat verklaringen doorheen de jaren die in de richting van bovenstaande wijzen