181

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

In mijn eerste post van dit topic schrijf ik dat Eddy Vos ooit verklaard heeft dat de VW Golf in Aalst vijf deuren had. Waarom hij dit toen verklaarde, weet ik niet maar de informatie is fout. De VW Golf in Aalst had drie deuren, net zoals in Eigenbrakel en Overijse.

De auto die bij deze drie feiten werd gebruikt, is hoogstwaarschijnlijk de in Erps-Kwerps gestolen VW Golf die uitgebrand werd teruggevonden in het Bois de la Houssière.

Er is dus geen VW Golf die door de Bende werd gebruikt en nooit gevonden is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

182

Even ter aanvulling; de Volkswagen Golf GTI Mk1, die gebouwd werd van 1976 tot 1983 was uitsluitend verkrijgbaar in een 3-deurs uitvoering. De GTI Mk2 die gebouwd werd vanaf 1984 kon wel in een 5-deurs variant worden geleverd.

183

Als dit nu 100% vaststaat is er tenminste al één discussiepunt minder. Ik vraag me af waarom Vos dat zo gezegd heeft, toeval kan het niet zijn. Er is toch ook nog actief gezocht naar 'de' Golf dacht ik, nadat die in het bos al was gevonden. Dus moet er toch twijfel geweest zijn.

Op de website van de politie wordt ook sec gezegd 'vondst van een Golf (driedeurs)'.

184

Xenophon wrote:

Als dit nu 100% vaststaat is er tenminste al één discussiepunt minder.

Wat ik niet begrijp Xeno, en het is hier al eerder gepost, waarom de diefstal inErps-Kwerps niet als feit op de website killersbrabant.be staat. De site is regelmatig bijgewerkt en dan hadden ze het er wel op gezet toch, als ze wisten dat het verband bestaat?

Dit kan dan niet:

Ben wrote:

De auto die bij deze drie feiten werd gebruikt, is hoogstwaarschijnlijk de in Erps-Kwerps gestolen VW Golf die uitgebrand werd teruggevonden in het Bois de la Houssière.

Er is dus geen VW Golf die door de Bende werd gebruikt en nooit gevonden is.

Hoogstwaarschijnlijk betekent dat er hoogstwaarschijnlijk geen Golf is die werd gebruikt en nooit is gevonden.

185

Een goed punt en waarop ik het antwoord ook niet weet. Waarom staat het er niet als een zekerheid? Het is m.i. onmogelijk dat forensisch onderzoek niet conclusief kon bepalen of het ja dan neen de Golf van Erps-Kwerps was die daar in het bos werd in brand gestoken. Het serienummer stond op diverse plaatsen en zelfs zonder serienummer kan het niet onoverkomelijk geweest zijn, men kende het kleinste detail van de gestolen wagen.

Of: het staat vast dat dat de Golf van Erps-Kwerps was maar het staat niet absoluut vast dat hij bij de feiten gebruikt werd. Bv. omwille van de vele afwijkende getuigenissen. Natuurlijk, er werden zaken gevonden in het wrak die de link met 'de bende' leggen. Ik zie niet goed welk nut dergelijk 'dwaalspoor' zou kunnen hebben.

Nu, ik weet ook niet of we geen overdreven belang hechten aan elk woord op die site. Er zijn nog een paar zaken waar bv. de NL-talige versie niet 100% spoort met de FR-talige.

186

Volgens mij was Vos zijn uitleg dat bij een vijfdeurs de schutter in de koffer anders zit dan in een driedeurs. En dat het technisch voor die reus niet kon een drie deurs zijn. Met zetel demonteren en dergelijke. Het kan er ook op wijzen dat ze met twee auto's waren en nadien al dan niet een het dwaalspoor legden en de reus dan ergens niet akkoord was met dat spoor. Vroeger werden er ook auto's aaneen gelast dus kan een lasnaad ook wel links bevatten naar een model en een autokeuring.

187

Breda72: ik zie dat ik maar een deel van je vraag beantwoord (enfin, mijn mening gegeven) heb. Dat de diefstal te Erps-Kwerps zelf er niet opstaat betekent m.i. dat 'men' er niet van overtuigd is dat ze gepleegd werd door 'de Bende'.

Ik kan die diefstal ook niet rijmen met 'de Bende' die actief was tussen 1982 en 1984. Er is iets gebeurd, veranderd. Er doken ook wapens op die nog nooit gebruikt waren (de Ingram) en anderen verdwenen. Maar tja, de riotguns bleven. En in Roncquières werd netjes materiaal uit beide 'golven' opgedoken. Dus.

188

Ik deel dat. Als ze er niet van overtuigd zijn dat de bende de diefstal in Erps-Kwerps heeft gepleegd én forensisch onderzoek kon conclusief bepalen of de gevonden auto de gestolen auto is, dan is de gevonden auto niet de de gestolen auto, want anders zouden ze beide feiten wel hebben toegewezen aan de bende.

189

Dat is wel heel erg kort door de bocht. Het betekent niet wanneer het niet op de site van de onderzoekscel staat dat het niet gebeurd is.

190

Kort door de bocht? Misschien edd, maar het is toch zo dat het absurd zou zijn als de speurders deze diefstal niet als feit publiceren waarover men informatie wil terwijl alle andere diefstallen wel gepubliceerd zijn? En terwijl, zoals Xeno aangeeft, de auto zeker geïdentificeerd had moeten kunnen worden als de gestolen auto in Erps-Kwerps.

Ik haal in ieder geval deze diefstal van het lijstje bij het profileren.