121

Re: Racketeering

Hierboven is sprake van een telex... Ik heb ook ergens gelezen over een "bericht" afkomstig van DARRA, voor zover ik het me nog herinner vanuit mijn tijd bij de firma, het districtsniveau. (Net boven de brigades) "Ze" hadden in elk geval een gestolen JET zender om dat bericht allicht te simuleren.

122

Re: Racketeering

Zucht. Even weer opnieuw dan maar? Geen nieuwe informatie hierboven. Deze informatie was reeds eerder verschenen in de pers:

David Van de Steen:

“Volgens wat de commandant ons toen vertelde, was er wel degelijk een bevel om de bewaking om halfzeven te stoppen, maar herinnerde hij zich niet of dat per telefoon was gekomen of per telex. Toen hij daar eind 2017 over werd verhoord, zei hij dat hij zich niet herinnerde of er een bevel was geweest.”

De ex-commandant:

“Mijn woorden zijn uit hun context getrokken. Ik heb tegen mijnheer Vermassen gezegd dat we moesten kijken naar het dienstbulletin van die avond. Was dat een statische of een mobiele bewaking? Ik weet dat onze mannen enkele minuten voor de komst van de bende zijn weggereden, maar is daar een bevel toe gegeven? Stel dat ik echt zo’n bevel had gekregen, dan zou ik de avond zelf toch zijn gaan rondvragen van wie? Normaal wordt zoiets door de dispatching omgeroepen op de boordradio en dan horen alle operationele leden van de brigade dat.”

Opnames zijn er niet. Het was 1985.

Bron » www.demorgen.be

123

Re: Racketeering

Alex wrote:

Hierboven is sprake van een telex... Ik heb ook ergens gelezen over een "bericht" afkomstig van DARRA, voor zover ik het me nog herinner vanuit mijn tijd bij de firma, het districtsniveau. (Net boven de brigades) "Ze" hadden in elk geval een gestolen JET zender om dat bericht allicht te simuleren.

Je hebt dat allicht gelezen in het boek “Bouhouche, Beijer, Beuckels en de anderen: De Bende van Nijvel, de CIA en de Staatsveiligheid” van Guy Bouten.

19u00:De ‘Darra'-officier (‘officier van telefonische permanentie') van de Rijkswacht van Aalst ontving van zijn superieuren in Brussel de opdracht om de patrouille op de parking van Delhaize te verplaatsen.

Een pv van de BOB van Waver (nummer 10324/88) stelde vast dat Robert Beijer over zes kwartsfrequenties beschikte, waaronder het nummer 169.460 'Darra' van de Rijkswacht van het district Brussel.

De Renault 4 reed naar de rotonde die lokaal bekend is als de ‘Houten Hand' en kreeg de opdracht om naar de Kareelstraat en vervolgens naar de Villalaan te rijden, die leidde naar de rotonde de Haring', twee kilometer van de Delhaize, en om dan terug te keren via de Ninoofsesteenweg. Deze route lag helemaal uit de buurt waar getuigen die avond meerdere verdachte personen en bewegingen waarnamen.

124

Re: Racketeering

Eerst steenweg dan Villalaan en dan Kasteelstraat waar verlaten wagen werd teruggevonden met bussen benzine en een agenda met naam Toumaniantz. De ontvanger wist perfect uit te leggen wie wat om om welk uur ze deze route moesten volgen, nogal straf voor uit te vinden niet! Ook toen men de oproep kreeg van de overval was het busje van de Rijkswacht op de Villalaan waar het terug rechtsomkeert naar Delhaize maakte. Later beschreven door Nevens als de combi die hun kruiste van tegengestelde richting tijdens hun achtervolging.

125

Re: Racketeering

Tiens, je bent een wandelend archief. smile

HIPA wrote:

Eerst steenweg dan Villalaan en dan Kasteelstraat waar verlaten wagen werd teruggevonden met bussen benzine en een agenda met naam Toumaniantz. De ontvanger wist perfect uit te leggen wie wat om om welk uur ze deze route moesten volgen, nogal straf voor uit te vinden niet! Ook toen men de oproep kreeg van de overval was het busje van de Rijkswacht op de Villalaan waar het terug rechtsomkeert naar Delhaize maakte. Later beschreven door Nevens als de combi die hun kruiste van tegengestelde richting tijdens hun achtervolging.

Straf, HIPA.

Re: Racketeering

En wat stond er dan in die agenda van Toumaniantz? Ik vermoed dat ze toch wel zullen gecontroleerd hebben of het zijn handschrift was, en niet datgene van Bouhouche, Beijer of Chistian Amory?

Is het alibi van Beijer voor Aalst achteraf nog onderzocht? Alsook de persoon die het alibi verschaft heeft (+ zijn villa)? Is daar een link met Willy De Schepper? (Garagisten)

Re: Racketeering

Als ik het goed heb begrepen, was de gendarmerie niet de enige die deze Delhaize in de gaten hield. Dat deed de GPP ook. Ik heb echter artikelen gelezen over voormalige leden van deze dienst die verklaarden dat hen was gevraagd de woensdag voor de aanval te stoppen met monitoren. Heeft iemand hier meer informatie over?

128

Re: Racketeering

De rijkswacht was verantwoordelijk voor de parking, de politie voor de straten. Ook de Colruyt werd bewaakt alsook bankgebouwen in de stad. De weken ervoor was het anders om. Kan bevestigen ik zag het met eigen ogen aangezien we daar ieder zaterdag kwamen.

129

Re: Racketeering

Maffia

Er zijn echter ook nog enkele speurders die de hypothese van de Amerikaanse maffia niet uitsluiten. De bandieten zouden met de veelvuldige moorden de warenhuisketen Delhaize, die ook in de Verenigde Staten filialen bezit, willen chanteren. Delhaize zou volgens deze hypothese de maffia niet willen betalen in ruil voor zogenaamde bescherming in binnen- en buitenland.

Delhaize ontkent ten stelligste het slachtoffer te zijn van afpersing. Bovendien zou de veronderstelling betekenen dat de gangsters vanuit Amerika overkomen om hier zoveel mogelijk klanten van Delhaize te vermoorden.

Het zou ook betekenen dat de vroegere overvallen en moordpartijen in Waals-Brabant, die aan de Bende van Nijvel worden toegeschreven niet gepleegd werden door de moordenaars van Eigenbrakel, Overijse en Aalst.

Bron: Gazet van Antwerpen | 8 Januari 1986

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

130

Re: Racketeering

ivm post 123 hierboven. Ik vind die "169.460 'Darra' van de Rijkswacht van het district Brussel." niet terug. Wel dit:

Brussel
1° Freq.: 168,850
2° Freq.: 169,280
Roepnaam: Darra

Brussel Controle-kanaal
1° Freq.: 169,880   
Roepnaam: Darra

» www.on4sh.be

Voor de goede orde, ik ken hier niets van maar wou toch eens controleren of die frequentie vernoemd door Bouten klopte. En "ze" hadden in ieder geval een gestolen jet waarmee ze dit bericht konden simuleren (post Alex) Kan je deze gegevens wat meer uitleggen Alex zodat ze ook voor een volkomen leek bevattelijk zijn?

Het lijkt mij toch een heel cruciaal gegeven van wie het bevel kwam om de parking te verlaten. Die "wenende rijkswachter" waar David het over had die twee tegenstrijdige verklaringen aflegde beseft die dan verdorie niet hoe cruciaal zijn getuigenis was? Was het niet de taak van een comité P, G of weet ik veel om dit tot op het bot uit te spitten? En wat doen advocaten met dit soort gegevens? Het is niet de bedoeling om die man één of ander infarct te doen krijgen door nog eens extra op zijn "verkeerde getuigenis" te gaan kloppen maar verdorie zeg, kan diezelfde man, rijkswachter, er ook eens goed over nadenken welke mogelijke infarcten dat aan de slachtoffers kan bezorgen. Ik ken er die voor veel veel minder voor de rechtbank gesleurd zijn wegens meineed.