11

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

Scaramouche wrote:

Zenga, dat staat inderdaad in dit nieuwe boek. Raar nietwaar?

Bedankt om dat te checken.

12

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

Dit begint m.i. ernstige vormen aan te nemen, en ik wik en weeg mijn woorden.

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

Aubanel, kan je soms geen meer letters vrijgeven bij die initialen P.V.? Ik ben die naam volledig vergeten. Dank bij voorbaat.

14

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

Scaramouche, lees het topic over de getuigenis van Djuroski jr nog eens, dan kom je er wel.

15

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

zenga wrote:

Heeft iemand het nieuwe boek van Henri Van Nieuwenborgh gelezen (Littekens - Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende)? Daarin zou volgens een FB post van Michel Leurquin staan dat juwelier Szymusik (Anderlues 83) vermoord werd met een wapen afkomstig uit die privé collectie (een Armenius) die ik eerder in deze thread beschreef. Kan iemand bevestigen/ontkrachten dat dit in het boek staat?

Dit komt ook al hier aan bod » Forum

Geen idee of deze info correct is. Ik heb het nog nooit ergens anders gelezen en hij vermeldt in zijn boek geen bron.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

Zit er poison in die vijver? Als ik de juiste gevonden heb, ziet die er vereenzaamd uit. Rond baardje en snor? Wanneer en voor welke reden werd hij "ontslagen"?

17

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

Bedankt Ben, dat heb ik gemist. Toch wel een heel merkwaardig verhaal. Temeer daar ik gisterenavond toevallig te weten ben gekomen dat een collega van de rijkswachter wiens privé wapens uit de RW-kazerne in Erpe-Mere zijn gepikt directe banden heeft met het kader rond Farcy, waar club_lehappyfew al talloze uitgebreide posts heeft over geschreven (heb die links kunnen checken adhv krantenartikels die onderzoeken en veroordelingen beschrijven, foto's van lokale evenementen, een adres dat club_lehappyfew noemt, ...).

Als je dan weet dat de rijkswachter met de privé collectie zowel Bouhouche, Weykamp en Mendez goed kende (foto's en ledenlijst) én zowel hijzelf als de collega die ik eerder noemde bevriend waren met de rijkswachter die Djurorski jr. heeft herkend in Aalst, ... dan doet die info van Henri Van Nieuwenborgh toch plots heel wat nieuwe deuren open cq vragen rijzen.

Het is nl. 100% zeker dat Henri Van Niewenborgh zijn bron niet dezelfde als de mijne is aangaande die privé collectie.

Als je denkt dat mijn posts hierover te vaag zijn dan mag je die gerust verwijderen, no way dat ik die namen publiek maak. Face to face wil ik er wel duidelijkheid over verschaffen als dat nodig is/kan helpen.

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

zenga wrote:

Heeft iemand het nieuwe boek van Henri Van Nieuwenborgh gelezen (Littekens - Het spoor Nijvel-Aalst van de Bende)? Daarin zou volgens een FB post van Michel Leurquin staan dat juwelier Szymusik (Anderlues 83) vermoord werd met een wapen afkomstig uit die privé collectie (een Armenius) die ik eerder in deze thread beschreef. Kan iemand bevestigen/ontkrachten dat dit in het boek staat?

Zoals gezegd staat dat inderdaad in het boek maar heb ik mijn twijfels bij het waarheidsgehalte van die bewering van de auteur. Volgens mij heeft de auteur dat ergens uit een toenmalig krantenartikel gehaald (dat artikel heb ik zelf nog niet gevonden) dewelke dus op zich vermoedelijk ook foutieve informatie bevatte.

De Arminius van Szymusik had een serienummer nl. 581479 (bron opsporingsdocument CBO van 21 maart 1986). Aangezien het serienummer door de politiediensten gekend is, veronderstel ik dat Jean Szymusik voor dat wapen dus over een wapenvergunning beschikte of het wapen officieel gekocht heeft in een wapenwinkel. Hoe zouden de speurders anders het serienummer ontdekt hebben? Die info moeten ze toch ergens in een wapenregister gevonden hebben?

Want, indien diezelfde Arminius afkomstig zou geweest zijn van een diefstal uit de kazerne van Erpe-Mere, dan zou dat wapen nooit in het officiële circuit terecht zijn gekomen en dan zou Szymusik het wapen op de zwarte markt gekocht hebben zonder registratie. In dat geval zouden speurders nooit te weten zijn gekomen dat Szymusik een Arminius cal. 38 zou gehad hebben (wel dat hij een wapen had want zijn dochters zullen dit verklaard hebben maar niet het merk, model en kaliber), laat staan er het serienummer van kennen? Vergeet ook niet dat Szymusik niet geschoten heeft met dat wapen naar de daders en toch weten de speurders welk wapen hij in handen had. Of hebben de speurders thuis bij Szymusik een foto gevonden van dat wapen waarop het serienummer te zien is?

Kort samengevat: ik acht de kans dat de Arminius van Szymusik afkomstig is van de diefstal in Erpe-Mere zeer klein in (om niet te zeggen bijna nihil).

19

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

Bedankt voor de uitleg.

Re: Erpe-Mere: 7 Mei 1981

’Beroepsdieven’ stelen wapens bij rijkswacht – Brigadelokalen Erpe-Mere overhoop gehaald

Donderdagnacht zijn onbekenden ingebroken in de nieuwe lokalen van de rijkswachtbrigade te Erpe-Mere. De inbrekers hadden het gemunt op wapens. Zij gingen aan de haal met een tiental wapens waaronder machinegeweren, dienstpistolen en munitie. Men heeft geen enkel spoor van de daders.

Vrijdagmorgen ontdekten rijkswachters bij het betreden van hun brigade de inbraak. Zij werden onmiddellijk gekonfronteerd met een totale verwoesting van het interieur. Het parket van Dendermonde werd ingelicht alsmede een rijkswachtoverheid. Uit een eerste onderzoek bleek dat de dieven die hier aan het werk waren professionelen zijn.

De brigade Erpe-Mere werd uitgekozen om haar ligging. De brigade ligt vlakbij de autoweg E5 Brussel-Oostende en is langs achteren bereikbaar. Zij is één van de brigades die ’s nachts niet altijd permanent bevolkt zijn. De krakers moeten op voorhand op de hoogte geweest zijn dat de laatste ploegen omstreeks 23 uur de brigade hadden verlaten.

De inbrekers namen nadien hun voorzorgen. Achteraan het gebouw werden de rolluiken omhooggeduwd. Hierna plakten zij plaklint op de ruit om te voorkomen dat de glasscherven bij het breken van de ruit zouden naar beneden vallen. Binnen werden alle kasten en schuiven op professionele manier gekraakt. Dit was ook het geval met de kasten waarin de wapens van de rijkswachters zich bevinden.

Het hele gebouw werd doorzocht. Hetgeen erop wijst dat de inbrekers zich veilig voelden en al de tijd namen. Alvorens het gebouw te verlaten bespoten de dieven de lokalen met schuim en poeder, de inhoud namelijk van de aanwezige brandblussers.

Vrijdagvoormiddag kwam het parket van Dendermonde met onderzoeksrechter Leo Tas en eerste substituut Mortier ter plaatse.

Bron: Het Nieuwsblad | 9 mei 1981