Re: Cel Waals Brabant

Schriftelijke vraag nr. 2311 gesteld door Sarah Smeyers (N-VA) op 7 december 2017 aan minister van Justitie Koen Geens te beantwoorden tegen 17 januari 2018

Op 9 november 2017 was het dag op dag 32 jaar geleden dat de Bende van Nijvel haar laatste en meest bloedige aanslag pleegde in de Delhaize in Aalst. Er werden die avond acht onschuldige mensen koelbloedig vermoord. Het dossier over de Bende van Nijvel is de jongste weken duidelijk weer van onder het stof gehaald. Oude feiten worden soms als nieuwe gegevens in de pers gebracht, maar er zijn ook nieuwe getuigenissen én zelfs mogelijke nieuwe aanwijzingen. Ik verwijs hierbij naar de voormalige rijkswachter uit Aalst die mogelijks de Reus van de Bende was [Christiaan Bonkoffsky].

Er is ook de vermeende getuigenis van een ex-rijkswachter dat de opdracht om de bewaking van de Delhaize door de rijkswacht een half uur voor sluitingstijd op te heffen van de hoogste echelons van de rijkswacht kwam en dat de na(a)m(en) van die hooggeplaatste rijkswachter(s) op zijn minst circuleren. Het gevolg is bekend, drie minuten later sloeg de Bende toe. Er is ook de vondst van de zogenaamde magneetvissers in Ronquières. Op enkele honderden meters van waar dertig jaar geleden al wapens zijn opgevist die aan de Bende gelinkt konden worden, werden opnieuw wapens en munitie boven gehaald. Dat zijn de feiten die de pers haalden. Wellicht zijn er nog mensen die informatie hebben en die willen delen.

  1. Wordt de toestroom van nieuwe informatie door getuigen nu beter gestructureerd, gecoördineerd en doorgestuurd?

  2. Is er een centraal contactpunt waar getuigen terecht kunnen? Bestaat de garantie dat die informatie terecht komt bij de procureur-generaal (onlangs viel de procureur-generaal uit de lucht toen hem werd gevraagd naar het adresboekje van de vermeende Reus dat een journalist wél, maar de speurders niét hadden gevonden)?

  3. Gaan de speurders zelf ook weer actief op zoek naar sporen, aanwijzingen, bewijzen, getuigen?

  4. Wat is de functie van het federaal parket dat het bestaande onderzoeksteam zal versterken?

  5. Welke bijdrage kan het Comité P leveren in dit onderzoek?

  6. Worden oude onderzoeksdaden, die destijds geen of een negatief resultaat opleverden, overgedaan? Ik denk hierbij aan DNA-onderzoek dat anno 2017 veel gesofisticeerder is dan 30, 20 of zelfs 10 jaar geleden.

52

Re: Cel Waals Brabant

Wat punt 5 betreft. Hopelijk heeft men geen zekere V.L. van het Comité P in het team geplaatst. Hoe hij informatie verwerkt heeft hij ons al bewezen. Proces-verbaal van inlichtingen opstellen hoeft voor hem niet en is overbodig. M.a.w. parket hoeft geen belangrijke info te bekomen. De moderne werkwijze van snotneuzen die men op zulke dienst plaatst.

Re: Cel Waals Brabant

De bovenstaande schriftelijke vraag nr. 2311, gesteld door Sarah Smeyers (N-VA) is ondanks de deadline van 17 januari 2018 nog steeds niet beantwoord door minister van Justitie Koen Geens.

Re: Cel Waals Brabant

Minister van Justitie Koen Geens heeft geantwoord op de vraag van Sarah Smeyers.

Antwoord op de schriftelijke vraag nr. 2311 gesteld door Sarah Smeyers (N-VA) op 7 december 2017 aan minister van Justitie Koen Geens

Op het overleg met het College van procureurs-generaal werd beslist om meer personele en materiële middelen toe te kennen aan het onderzoek. Informatie en tips komen via verschillende kanalen binnen: via de lokale en federale politie, de minister van Justitie, de onderzoeksrechter en de procureurs-generaal. Alle informatie wordt overgemaakt aan de onderzoekscel aan wie gevraagd is om ze op te lijsten in een tabel met aanduiding welke actie daarvoor ondernomen is en welke het resultaat is. Deze methode werd vroeger al gebruikt tijdens een campagne van oproep aan getuigen. Ook het federaal parket zal met betrekking tot de slachtoffers zijn deskundigheid ter beschikking stellen om op te treden als centraal aanmeldings- en aanspreekpunt.

Sinds onder andere de piste van de Rijkswachter C.B. zijn er al talrijke nieuwe onderzoekshandelingen gebeurd. Andere zijn nog lopende. De inzet van het federaal parket en het Comité P richt zich op hun specifieke deskundigheid en ervaring. Voor het federaal parket zijn dit onder andere de onderzoeksstrategieën en de bijzondere opsporingstechnieken, naast de slachtofferbejegening. Het Comité P zal onder meer de linken met de voormalige rijkswacht verder onderzoeken.

Over het overdoen van oude onderzoeksdaden, die destijds geen of een negatief resultaat opleverden, antwoordde de procureur-generaal mij het volgende: "Alle materiële elementen vervat in het dossier werden in de jaren 2012 tot 2014 opnieuw geanalyseerd in het licht van de evolutie van nieuwe technologieën. Dit werk leverde een nieuw genetisch spoor (afdruk) (empreinte génétique) op dat werd aangetroffen op een stuk van een kogelvrije vest gevonden in Ronquières in november 1986." Evident worden alle relevante elementen onderzocht, desnoods opnieuw en intensiever.

In verband met het aangetroffen adresboekje, deelde de procureur-generaal mij het volgende mee: "Op 3 oktober 2017 hebben de speurders de caravan ontdekt. Die was volledig vernield en de deuren stonden open. Ook binnen waren er sporen van vandalisme. De meubelen en etagères waren geopend en leeg. Ten gevolge van het opduiken van een adresboekje, waarvan blijkt dat het niet toebehoort aan de rijkswachter C.B., heeft de onderzoeksrechter beslist om de plaats en het terrein nogmaals te doorzoeken. Tot het moment dat dit is uitgevoerd, staat de plaats onder toezicht van de politie." De minister van Justitie kan echter geen instructies geven in een gerechtelijk onderzoek dat geleid wordt door de onderzoeksrechter. Via het College van procureurs-generaal wordt het dossier opgevolgd en dat ervoor wordt gezorgd dat de nodige materiële en personele middelen zijn vrijgemaakt om het onderzoek nog meer intensiever en uitgebreider te voeren.

Bron: De Kamer

Re: Cel Waals Brabant

Nieuwe tips en extra speurders voor onderzoek naar Bende van Nijvel

Er zijn sinds de bekentenis van de ‘Reus’ eind vorig jaar 800 nieuwe tips over de Bende van Nijvel binnengekomen. 470 daarvan zijn interessant voor verder onderzoek, en het onderzoeksteam wordt daarom opnieuw uitgebreid. Bovendien verhuist het dossier allicht naar het federale parket. Dat zei minister van Justitie Koen Geens (CD&V) vanmorgen in de Kamercommissie Justitie.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Re: Cel Waals Brabant

Onderzoek Bende straks weg uit Charleroi?

Het onderzoek naar de Bende van Nijvel wordt hoogstwaarschijnlijk weggehaald uit Charleroi. Dat vraagt een groep magistraten en wordt deze namiddag naar alle waarschijnlijkheid beslist op een meeting met minister van Justitie Koen Geens (CD&V) en de procureurs-generaal. Daarnaast komen er ook extra middelen en komt er een nieuw onderzoeksplan.

Er komen twintig extra speurders en misdaadanalisten en ook zullen de slachtoffers van de Bende zich aan een hogere schadevergoeding mogen verwachten. Daarnaast zou het zomaar kunnen dat deze namiddag beslist wordt om het onderzoek naar de Bende weg te halen bij de parketten van Charleroi en Bergen. In plaats daarvan zou het federaal parket belast worden met het onderzoek.

Uit een tussenstand van het onderzoek blijkt dat er achthonderd tips zijn, waarvan 470 interessant werden bevonden

Bron: VTM | 6 februari 2018

57

Re: Cel Waals Brabant

(...) Comité P zal de linken naar de voormalige Rijkswacht onderzoeken.

Ze kunnen het toch niet laten hé! Comité P is de voormalige Rijkswacht!

Re: Cel Waals Brabant

La capacité d'enquête sur les tueurs du Brabant sera triplée

La capacité d'enquête dans l'affaire des Tueurs du Brabant passe de onze à trente unités, a annoncé mardi en commission de la Chambre le ministre de la Justice Koen Geens (CD&V).

Depuis que l'affaire a connu fin de l'année dernière une nouvelle évolution avec un témoignage renvoyant à un ancien gendarme, Christiaan Bonkoffsky, présenté comme le potentiel 'géant' de la bande des tueurs, les canaux d'information se sont multipliés. 800 informations ont été recueillies via différents canaux dont 470 ont été jugées "dignes d'attention", a indiqué le ministre.

Koen Geens proposera au gouvernement une modification de la loi du 1er août 1985 de sorte que la commission d'aide financière aux victimes puisse reconnaître un dommage lorsqu'une enquête judiciaire s'éternise. Il s'agira de reconnaître un préjudice exceptionnel qui serait le résultat du fait d'être resté longtemps dans l'incertitude en raison de l'absence d'éléments sur les motifs et l'identité des auteurs. Cette évolution permettrait de prendre en charge des "frais anormaux" pendant une telle période tels que ceux inhérents à une thérapie.

Fédéralisation de l'enquête

Enfin, le ministre de la Justice a annoncé une "fédéralisation" de l'enquête. Charleroi n'est pas pour autant dépossédée du dossier mais l'enquête se déroulera de façon "plus intégrée" sous la férule de deux magistrats du Parquet fédéral.

Quatre enquêteurs du Comité P sont eux chargés de l'enquête sur l'enquête, à savoir la vérification de pistes selon lesquelles d'anciens gendarmes ou enquêteurs ont pu sciemment porter atteinte à l'enquête. Le ministre a indiqué que, parmi les informations reçues, "un certain nombre, intéressantes à exploiter, renvoient à d'anciens gendarmes".

Bron: RTBF | 6 februari 2018

De minister aan het woord » nieuws.vtm.be

59

Re: Cel Waals Brabant

Op zich een goede zaak als het daar weggehaald wordt. Slechter kon niet, en mss krijgt Vlaanderen zo terug wat greep op het onderzoek.

Re: Cel Waals Brabant

Heb bij Geens gedreigd met het oprichten van een vzw. En voila se, onderzoek weg uit Charleroi, meer mankracht, ... Had met hem ook nog een appeltje te pellen i.v.m. het verlies van mijn fortuin bij Dexia. De miljardenverliezen, het wanbeheer, de lekkende controle, de gigantisch riskante overheidswaarborgen, de peperdure redding door de belastingbetaler.

Had ook nog een oude videacasette liggen waarop mijn gefortuneerde grootmoeder getuigde over het faillissement van de boerenbond. Nog steeds aarzelde hij te zwichten. Als laatste haalde ik een pedofielenlijst boven mij gisteren bezorgd door de onkreukbare. Toen hij boven de lijst het vetgedrukte woord PEDOFIEL zag staan begon hij te zweten en sprak de historische woorden; Coconut, je krijgt je zin, ik haal dat onderzoek weg uit Charleroi.

Bij het afscheid drukte hij stevig mijn hand en knipoogde en riep mij na, en zeg tegen je vrienden Bossi en Cobra en Leo dat ik er nog een paar speurders gratis bijgeef. Ik begreep dat staatsveiligheid hem ingelicht had over het bestaan van het forum bendevannijvel. De oprichting van onze “stay-behind”-groep, zustergroep van het Front des pensionnés en ondergebracht onder de vzw VOX POPULI had haar eerste doel bereikt.

Volgende doel, Bossi promoveren naar het nieuwe speurdersteam en een paar pippo's op justitie wegkrijgen. Peace of cake met mijn connecties.