1

Topic: Operatie Esperanza

Operatie Esperanza was een schaduwoefening waar verschillende leden van WNP aan hebben meegedaan. De operatie werd in april 1982 in Etterbeek opgezet omdat die vrouw de vriendin van een vriend van Canard was geweest. Canard [Christian Smets] wou ongetwijfeld weten of zij een nieuwe relatie had:

Het is Michel Libert geweest die in november 1981 de leerlingen van Canard [Christian Smets] een doelwit aanwees om zich te oefenen in het schaduwen. Ze moesten de levenswandel nagaan van een vrouw die Esperanza heette. In hun geschreven rapporten moesten de leerlingen melding maken van de verkeersrichting van de straten, de parkeermogelijkheden, de timing van de verkeerslichten, de plaats van de telefooncabines, enzovoort. Esperanza was een kleurlinge met lange zwarte haren, die zich meestal in het paars kleedde en haar nagels met een turkooiskleurige vernis lakte. Ze was afkomstig van de Reunion-eilanden of Pakistan. Ze woonde in de Arnhornbomenstraat te Etterbeek [Google Maps].

Een lid van de SIPO, die aan de oefeningen deelnam, was de enige die een wapen mocht dragen. Het wapen was klaar om te gebruiken. Toen de oefening was afgelopen, in april 1982, maakte Libert de felicitaties van kolonel Canard over. Het schaduwen van de vrouw had het bestaan van een handel in verdovende middelen en wapens aan het licht gebracht, zo zei hij, een misdrijf waarvan volgens Canard de gerechtelijke politie op de hoogte was gebracht.

"Aanvankelijk ging het om contra-spionage", vertelt een leerling me. "De resultaten van ons optreden zou de Staatsveiligheid ten zeerste interesseren. De mensen die wij moesten schaduwen, twee Arabieren, zouden lid zijn van de terreurbende van de beruchte Carlos. Er was een taxichauffeur die om de tien minuten voorbij het huis reed. De opdracht werd dag en nacht uitgevoerd door elkaar aflossende ploegen."

"Acht dagen later werd een tweede actie uitgevoerd, waarbij gebruik werd gemaakt van radiomateriaal en auto's. Michel Libert droeg een zonnebril en was erg gespannen. De daaropvolgende dagen concentreerde onze actie zich op het huis van de vrouw en een telefooncabine waar, naar ons werd verteld, een lid van de groep van Carlos gebruik zou van gaan maken."

Bron: Operatie Staatsveiligheid | René Haquin

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Operatie Esperanza

Maar komen we terug op de eerste les in schaduwtechnieken die plaatsvond in het appartement van Marcel Barbier,  Frère Orbanstraat 7, Vorst:

"Voor die les had Latinus me inderdaad een witte kaart gegeven met in grijze overdruk de letters WNP. Daarvoor had hij me ooit eens een wit documentje toegestopt dat hem zogezegd moest toelaten contact op te nemen met mijn eventuele opvolger bij de Staatsveiligheid als mij iets overkwam. Dit papier werd verscheurd en in de plaats kwam dus een soort gecodeerde bankkaart. Ik heb die in een lade van mijn bureau gelegd en er verder geen aandacht aan besteed."

Meer info over de lidkaarten van WNP vind je hier » Forum

"Begin november 1981 heb ik een eerste les gegeven aan de mannen van Latinus. Ik werd in extremis verwittigd door Calmette die me in zijn wagen ter plekke bracht. Daar heb ik voor het eerst de drie leiders samen gezien: Libert, Latinus en Barbier. Ik heb toen een masker opgezet, een soort blauwe bivakmuts met twee ooggaten. Ik had ze van Barbier gekregen."

"Er waren zes of zeven leerlingen; de les heeft vijfendertig minuten geduurd. Ik heb daar niets verteld dat je ook niet kan vernemen in schriftelijke detectiecursussen of in boeken over bewaking en schaduwtechnieken die je in de eerste de beste boekhandel kan kopen. Barbier zei aan zijn leerlingen dat ze moesten aanspreken met kolonel."

"De tweede les was enkele maanden later, februari of maart 1982. Ik heb toen een praktische oefening opgegeven als toepassing op het theoretische gedeelte. Ik heb toen inderdaad het adres opgegeven van de Ahornboomstraat in Etterbeek. Ik kon ze niet om het even waar sturen en het risico lopen dat ze bijvoorbeeld voor de woning van een officier van de rijkswacht zouden postvatten."

Kleine opmerking: Dit is een rare redenering, de Ahornboomstraat bevindt zich vlakbij de grote rijkswachtkazerne in Etterbeek. Als je schrik hebt om officieren van de rijkswacht tegen te komen, zou ik daar geen oefening organiseren.

De vrouw die daar woonde en die ze de naam Esperanza gegeven hebben, kende ik enkel van horen zeggen. Ik heb nooit beweerd dat ze de minnares was van terrorist Carlos. Zoiets kon alleen opkomen in de verbeelding van Paul Latinus. Ik heb tijdens de oefening een korte inspectie uitgevoerd. Dat heeft hoogstens een kwartier in beslag genomen. Naast mij in de wagen zat Calmette. In tegenstelling tot wat ze u verteld hebben, was er geen ander lid van de Staatsveiligheid betrokken."

Paul Latinus houdt vol dat het thema van de oefening wel degelijk door commissaris Canard was aangegeven. Canard zou gezegd hebben dat de Staatsveiligheid wou weten met welke personen Esperanza contact onderhield om op die manier het net van Carlos op het spoor te komen. Volgens Latinus heeft de commissaris achteraf de WNP-militanten gefeliciteerd: met hun hulp was de Staatsveiligheid erin geslaagd een belangrijk net van drugsmokkel op te rollen. De commissaris zou Latinus ook geld gegeven hebben om de onkosten van de 'leerlingen' te betalen: verplaatsingskosten, telefoontjes, hapjes tussendoor, taxi, ... Latinus beweert dat het geld overhandigd werd in het Grand Café bij het Brusselse beursgebouw; eerst een som van tienduizend frank en daarna nog eens vijftienduizend frank. Latinus beweert verder dat hij de rapporten over de oefening in hoogsteigen persoon in de brievenbus van de commissaris in Molenbeek gestopt heeft.

"Ik heb nooit een dergelijk thema opgegeven voor de oefening", antwoordt Christian Smets. "Ik heb nooit rapporten van de oefening verbeterd  noch de leerlingen gefeliciteerd. Ik heb nooit gesproken over een net van drugsmokkel dat dank zij de oefening opgerold zou zijn. Ik heb nooit Latinus geld gegeven. Ik heb nooit de verslagen ontvangen in mijn brievenbus."

Bron: Operatie Staatsveiligheid | René Haquin

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Operatie Esperanza

Ben wrote:

Paul Latinus houdt vol dat het thema van de oefening wel degelijk door commissaris Canard was aangegeven. Canard zou gezegd hebben dat de Staatsveiligheid wou weten met welke personen Esperanza contact onderhield om op die manier het net van Carlos op het spoor te komen. Volgens Latinus heeft de commissaris achteraf de WNP-militanten gefeliciteerd: met hun hulp was de Staatsveiligheid erin geslaagd een belangrijk net van drugsmokkel op te rollen. De commissaris zou Latinus ook geld gegeven hebben om de onkosten van de 'leerlingen' te betalen: verplaatsingskosten, telefoontjes, hapjes tussendoor, taxi, ... Latinus beweert dat het geld overhandigd werd in het Grand Café bij het Brusselse beursgebouw; eerst een som van tienduizend frank en daarna nog eens vijftienduizend frank. Latinus beweert verder dat hij de rapporten over de oefening in hoogsteigen persoon in de brievenbus van de commissaris in Molenbeek gestopt heeft.

"Ik heb nooit een dergelijk thema opgegeven voor de oefening", antwoordt Christian Smets. "Ik heb nooit rapporten van de oefening verbeterd  noch de leerlingen gefeliciteerd. Ik heb nooit gesproken over een net van drugsmokkel dat dank zij de oefening opgerold zou zijn. Ik heb nooit Latinus geld gegeven. Ik heb nooit de verslagen ontvangen in mijn brievenbus."

Bron: Operatie Staatsveiligheid | René Haquin

Die schaduwoefeningen zijn toch wel heel toevallig in dezelfde periode dat er een aanslag wordt gepleegd met een RPG 7 op Superphénix, een kerncentrale in Frankrijk. De RPG 7 zouden geleverd zijn door Carlos the Jackal en de CCC:

Rocket attack

Against a background of ongoing protest and low-level sabotage, on the night of January 18, 1982 an RPG-7 rocket-propelled grenade attack was launched against the unfinished plant. Five rockets were fired across the Rhône at the incomplete containment building. Two rockets hit and caused minor damage to the reinforced concrete outer shell, missing the reactor's empty core. Initially there were no claims of responsibility.

On May 8, 2003, Chaïm Nissim, who in 1985 was elected to the Geneva cantonal government for the Swiss Green Party, eventually admitted carrying out the attack. He claimed that the weapons were obtained from Carlos the Jackal via the Belgian terrorist organisation Cellules Communistes Combattantes (Communist Combatant Cells).

Tevens is dit ook rond de periode dat er in Chooz acties waren tegen de kerncentrale en exact een maand voor de dubbele moord in Anderlecht die in relatie staat met de schaduwtechnieken.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Operatie Esperanza

French missions

In February 1982 Bréguet and Carlos' wife Magdalena Kopp (fresh from a failed 18 January 1982 mission to destroy the Superphénix nuclear power plant in France) were arrested in an underground parking garage in Paris. They were carrying in the trunk of their vehicle two bottles of gas, two kilos of explosives linked to a timer set to go off at ten-thirty, and two grenades. During the arrest, Bréguet attempted to kill the police with a gun that misfired. Bréguet and Kopp denied they were on a terrorist mission. François Genoud asked his friend, lawyer Jacques Vergès.

De link met F. Genoud en J. Vergès is in deze belangrijk. Hij is ook de beschermer van Barbie. De arrestatie van Bréguet is 16 februari, de dubbele moord in Anderlecht is er 2 dagen na. Die Breguet is nogal close met de extreem rechtse Genoud.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Operatie Esperanza

Dus als WNP observaties heeft gedaan van het Carlos-netwerk dat gesteund werd door de extreem-rechtse Genoud, is het juist in de periode rond de aanslag met de RPG 7 waarvan gemeld wordt dat de wapens door België gegaan zijn. Het feit is dat dit netwerk in die periode blijkbaar actief was in België en dat dezelfde extreem-rechtse hand, zijnde Genoud en zijn netwerk, ook actief was met de bomaanslagen op Franse doelen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.