Re: Hoeilaart: 30 September 1982

Er zijn veel zaken onduidelijk. Algemeen aanvaard: 3 daders. Maar sommige getuigen hadden het over 4 personen. Eerste BCS dat doorgegeven werd (zie post CP) daar is ook sprake van een chauffeur maar zonder nadere beschrijving.

Een aantal elementen van de zaak hebben de 'stempel' van Bouhouche en co. Maar wat ik moeilijk kan geloven is dat die zou meegedaan hebben: Dekaise kende hem persoonlijk. Dat zou een enorm risico geweest zijn en ik zie dat niet. Als je een lijst zou maken met alle verdachten die ooit serieus bekeken werden voor die zaak dan vul je met gemak een bus.

Maar zet Anthemus, Bouhouche en Sliman naast elkaar en niemand zou zeggen dat ze op elkaar leken. Wat zegt zo'n robotfoto dan als zij er in herkend worden, buiten dat iedereen die een snor, bril en donker haar combineerde er nog al snel op leek? En als de snor en bril vals waren - en ze hebben bij de rommel die ze in Waterloo hebben teruggevonden een brilmontuur gevonden als ik me niet vergis - dan zitten we dus met vermommingen. En Bouhouche zal zich niet vermomd hebben om op iemand te lijken zoals hij er in het dagelijks leven uitzag. Bovendien kende Dekaise hem, en die heeft hem niet herkend.

33

Uittreksel uit hetzelfde BCS (Bulletin Central de Signalement) gedateerd 01/10/82 en hierboven reeds vermeld:

Simultanément les deux membres de la BSR sortent de leur véhicule et les trois portière de la voiture poursuivie s’ouvrent…

(Vertaling: Op hetzelfde moment stappen de twee leden van de BOB uit hun voertuig en gaan de drie deuren van de achtervolgde auto open...)

Drie deuren = drie personnen = drie wapens:

• Jachtgeweer: Vermoedelijk is het afgezaagde geweer gebruikt om Dekaise te raken

• 9mm N°1: gebruikte in Wavre en zes hulzen in de Santana

• 9mm N°2: twee kogels teruggevonden bij Campinne en twee hulzen in de Santana

highonprozac wrote:

terwijl Roland Campine tot aan zijn dood bleef volhouden dat de persoon op de achterbank van de VW Santana

Voor zoveel ik weet, heeft Campinne dit nooit bevestig. Deze woorden werden door Sartillot gerapporteerd. Waarom? Dat weet ik niet.

34

C.P. wrote:

Simultanément les deux membres de la BSR sortent de leur véhicule et les trois portière de la voiture poursuivie s’ouvrent…

Het BCS is volledig fout, wat niet abnormaal is gezien het net na de feiten opgesteld is. Er is - zoals gezegd - maar één dader uitgestapt en alleen die dader heeft geschoten. Hij heeft eerst geschoten met een pistool of revolver van het kaliber 9mm. Op een bepaald moment heeft hij zijn wapen gewisseld en één schot gelost met een jachtgeweer. Zie de reconstructie van de feiten » Forum

C.P. wrote:

4. Bestuurder van het voertuig waarvan geen beschrijving

Gezien er geen vierde dader was, is het logisch dat er geen beschrijving is. wink

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Sorry, maar er waren destijds maar 2 personen die rechtstreeks enig zicht hadden op de wagen met de verdachten, voor/en even later achter de rijkswachters. Het waren de rijkswachters Bernard Sartillot, en Roland Campine. Niemand anders kan hier (in dezelfde wagen), een vierde persoon aan toevoegen. Roland Campine heeft tot aan zijn dood volgehouden dat hij Bouhouche herkende door diens, destijds lange haar? Wat inderdaad eerder een zwak argument was. Bernard Sartillot, was helemaal niet zo zeker dat het Bouhouche was in de wagen met de verdachten.

Anthemus, Bouhouche en Sliman lijken alle drie verdacht veel, op de tekening G1, die in de krant verscheen. Ik zeg wel degelijk ‘op de tekening’, niet als men de mannen naast elkaar zou zetten. Want ik ken niemand van dit gezelschap persoonlijk!

Ben » Forum

Ik veronderstel dan ook dat Campine niet samenwoonde met Sartillot, en zijn (ex-)collega niet tot aan diens dood vergezelde, en dat Campine eveneens een mond had om te spreken?

36

Dankzij mijn reconstructie weten we dat er maar één gangster in Hoeilaart geschoten heeft. Van die man is een robotfoto gemaakt: robotfoto nr. 15. Ik heb geen idee wanneer die tekening gemaakt werd. Werd die onmiddellijk na de schietpartij gemaakt? Zo ja, waarom werd die dan niet verspreid? Of werd die pas jaren later gemaakt, onder hypnose?

Bernard Sartillot, één van de rijkswachters die betrokken was bij de schietpartij in Hoeilaart, verklaart dat hij Mendez herkend heeft in de schutter.

highonprozac wrote:

Roland Campine heeft tot aan zijn dood volgehouden dat hij Bouhouche herkende door diens, destijds lange haar?

Campine herkende Bouhouche op het moment dat Sartillot er in slaagde om vlak achter de Santana te rijden en de passagier op de achterbank zich omdraaide:

(...) Le jour des faits, ils sont donc deux dans une R4 à la poursuite de la VW Santana des tueurs, qu’ils rattrapent. Sartillot , qui conduit, parvient à coller la VW dont l’homme assis à l’arrière se retourne. A son côté, le gendarme Campine s’étrangle. "Mais je le connais, dit-il, c’est un collègue. C’est un gendarme de Bruxelles. C’est Bouhouche."

Bron: La Dernière Heure | Gilbert Dupont | 17 Juli 2018

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

37

In mei 2009 stuurde Bernard Sartillot een tekst naar Michel van het tueries-forum. Ik neem er volgend stuk uit:

(...) "Nous n’avons jamais affirmé avoir reconnu Bouhouche et crts. C’est en poursuivant la Santana que Campine a dit 'je crois que c’est Bouhouche à l’arrière'. Nous collions la Santana dans la descente de Overijse, et sur la bande de gauche. C’est dire que le trio avait bien remarqué notre présence, et que la poursuite a continué de plus belles dans les dédales d’Overijse jusqu’au feu rouge d’Hoeillart. Faut-il ajouter que Bouhouche est un collègue dont le look ne pouvait échapper."

"Quant à Mendez, sa physionomie et son profil ont été frappant lorsque sa mort avec photo a été diffusée à l’écran TV. Dois je aussi ajouter que nous nous sommes retrouvés les yeux dans les yeux à qqs mètres lors des échanges de tirs."

Sartillot heeft Mendez dus pas in januari 1986 herkend. Dat is meer dan drie jaar na de feiten in Hoeilaart.

In hoeverre hechtte justitie geloof aan de getuigenis van Sartillot en Campine? Hebben de rijkswachters klacht ingediend tegen Bouhouche die toen nog in dienst was, en wat deden zij na de dood van Mendez? Kende Sartillot Bouhouche voldoende om hem te herkennen?

Sartillot wil niet bevestigen dat het Bouhouche was, maar men herkend wel Mendez? De rijkswachters stonden oog in oog met deze gangsters? Toch is er vreemd genoeg uit deze getuigenis nooit echt iets concreet voortgekomen. Na de dood van Mendez, had men toch één en ander officieel kunnen bevestigen of ontkennen? En vermits Bouhouche en Mendez vrienden waren en Campine Bouhouche wel herkende, zijn beide vrienden door de twee rijkswachters toch gelinkt aan dit incident? Slechts één gangster is uit het voertuig gestapt. Indien Mendez de man was die uitstapte (N15 lijkt niet echt op Mendez)) en hen onder vuur nam, en Bouhouche in de wagen bleef zitten, moet men toch voor de volle 100% kunnen bepalen of in Hoeilaart, Mendez de schutter was of niet? Zij beweren Mendez na diens dood op TV te hebben herkend aan de hand van de foto?

De robot tekening (G3), lijkt wel afgetekend van de foto uit de krant. Dus tel ik minstens drie getuigen die Mendez officieel hadden kunnen identificeren.

Indien zou vaststaan dat in Hoeilaart, Mendez de schutter was, heeft het geen zin om nog verder te zoeken. Want Mendez wordt in één adem genoemd met Bouhouche... M.a.w. Mendez betrekt Bouhouche bij de feiten en visa versa.

Want indien Mendez in Hoeilaart de schutter was, was hij hoogstwaarschijnlijk ook de man zonder masker bij Dekaise in Waver? Wat de zaak er niet makkelijker op maakt! Want robottekening G1, en alle daarvan afgeleide tekeningen worden meestal in verband gebracht met de gelaatstrekken van Bouhouche?

Wel, het is niet helemaal zo gegaan:

• Campine zei toen alles zich afspeelde -volgens Sartillot- dat de passagier achteraan LEEK op Bouhouche maar heeft hem niet categoriek herkend (en toen denk ik ook niet verklaard dat het Bouhouche was);

• Sartillot 'herkende' Mendez toen hij op het journaal diens foto zag nadat hij vermoord werd. Maar da's jaren na de feiten en hij heeft ook altijd een slag om de arm gehouden;

Ik vind het moeilijk aanneembaar dat Bouhouche zelfs vermomd zou binnengegaan zijn bij Dekaise en dat Dekaise het overleefde. Komt nog bij dat zowel Bouhouche als Mendez een bloeiende illegale handel hadden in wapens die in stukken bij FN werden ontvreemd en daarna geassembleerd. Je kan dan zeggen dat ze absoluut geen identificeerbare links wilden en dat daarvoor de overval de beste manier was maar het punt blijft: Dekaise kende Bouhouche.

Waarom zouden mensen als Bouhouche en Mendez, die zo makkelijk aan wapens kunnen komen, het in hun hoofd halen om een wapenwinkel aan te vallen waarvan de eigenaar hen kent? En dan nog eens, meer brol, dan serieuse wapens te stelen. En alleen maar details over die 2, maar geen enkele beschrijving over die derde dader.