71

Re: WNP

De getuige (als ik de juiste voorheb) zou 17 geweest zijn in 1982 volgens de website van zijn huidige werkgever (geboren in 1965).

Re: WNP

CleverTrevor wrote:

Dat wil ik ook wel weten. Volgens De Morgen zou de fameuze nieuwe getuige die Libert beschuldigt, dat hebben gezegd » Nieuws

Douglas De Coninck neemt dat over zonder te checken of het juist is. En de "expert" van VRT Nieuws doet nu hetzelfde.

Ik hecht toch meer waarde aan een dergelijke beschrijving als die van de speurders komt, want dat deze getuige zijn oude maten erbij willen lappen (al of niet terecht) staat wel vast.

Als het niet juist is, en toch door de media kritiekloos wordt geslikt, illustreert dit nog maar eens hoe de vele mythes rond de Bende van Nijvel ontstaan.

Precies! Ik las nergens dat een kleine, kromme, gebochelde persoon, die slecht ter been/invalide was, werd gezien tijdens overvallen. Wel een kleine, fijne en vinnige man die de killer zou zijn. En zo een misvormde man zou mij dunkt toch wel snel opgemerkt worden en gemakkelijk onthouden worden door getuigen.

Re: WNP

Er is wel degelijk sprake van een man met een bochel op de parking van de Delhaize in Aalst, maar niet tijdens de overval.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

74

Re: WNP

Zo had WNP de beschikking over verschillende huizen in Brussel waar af en toe militanten verbleven en waar vertrouwelijke archieven werden bewaard. In de rue du Mont Blanc had WNP een flat die ter beschikking was gesteld door CEPIC-bestuurslid Bernard Mercier ... Daarnaast was er een 'tweede woonst' van Latinus aan de Pagodenlaan en de lokalen in de rue de Rome en de rue de la Forge ...

Bron: De Bende & Co | Hugo Gijsels | 1990

75

Re: WNP

zenga wrote:

De getuige (als ik de juiste voorheb) zou 17 geweest zijn in 1982 volgens de website van zijn huidige werkgever (geboren in 1965).

Ik heb vorige week al een bericht geplaatst rond wie de getuige is. We zullen wel zien wat er verder nog van komt, maar aangezien de getuige dit anoniem doet, is hij wellicht op z'n privacy gesteld, en ik kan hem geen ongelijk geven. Uit schrik voor Libert zal't wel niet zijn. Libert weet maar al te goed wie het is.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: WNP

the end wrote:

Er is wel degelijk sprake van een man met een bochel op de parking van de Delhaize in Aalst, maar niet tijdens de overval.

Bedoelt u niet de melding van de joggers bij de atletiekbaan in Aalst, tien dagen voor de overval? Het staat echter niet vast dat de mannen in de Taunus iets met de bende te maken hadden en in de persoonsbeschrijvingen zoals we aantreffen op https://bendevannijvel.com/feiten/1985- … proloog/2/ wordt geen bochel genoemd, hoewel dat toch een opvallend lichaamskenmerk is. Nadien is hier op het forum over een kreupele gesproken, maar dat is niet hetzelfde.

Re: WNP

Django68 wrote:

In het artikel: De Bende & Westland New Post, een nieuwe aflevering in het onderzoek naar de Bende van Nijvel, staan wel een paar fouten. De kogelvrije vest die bij Eric Lammers is aangetroffen, zou afkomstig zijn van de overval in Temse, wat niet waar is. Volgens het artikel stierf Latinus in 1987 in plaats van 1984.

Inderdaad Django68, niet alles in dit artikel is even accuraat. Zo staat er ook nog het volgende in het artikel:

Onderzoeksrechter Schlicker (Nijvel) heeft in de periode 1984-1985 een aantal leden van de staatsveiligheid ondervraagd over de werking van WNP en hun rol daarin.

Het klopt inderdaad dat heel wat WNP-leden in 1984-1985 in Nijvel ondervraagd werden doch deze verhoren gebeurden allen in het kader van het onderzoek rond de (zelf)moord van Paul Latinus. Daarbij ging het in hoofdzaak over de werking van de WNP, de relaties tussen WNP-leden en Latinus en de relaties met de staatsveiligheid. In heel dat onderzoek uit die periode 1984-1985 (het dossier kan nagelezen worden op wikileaks), ontbreekt elk onderzoek naar de mogelijke betrokkenheid van WNP-leden bij de feiten van de Bende van Nijvel. Zelfs wanneer Eric Lammers opgepakt wordt in oktober 1983 en onderzoeksrechter Francine Lina hem verdenkt van zware feiten in Waals-Brabant, zelfs dan gebeurde er geen grondig onderzoek. En ook wanneer Jean-Claude Jandrain op 31 oktober 1985 door Schlicker ondervraagd wordt, worden hem geen vragen gesteld over de feiten van Eigenbrakel en Overijse, twee feiten waarvoor Jandrain echter aan Laffineur had laten weten dat hij wou praten omdat hij het niet meer kon aanzien nu er op onschuldige kinderen geschoten werd. Jandrain werd zelfs niet ondervraagd over zijn mogelijke betrokkenheid bij de diefstal van de Peugeot 504 in Watermaal-Bosvoorde. Nochtans had Schlicker zelf op zijn kantschrift geschreven dat deze persoon overeenkomsten heeft met de beschrijving van één van de daders in Watermaal-Bosvoorde.

Het had allemaal veel makkelijker kunnen geweest zijn, moesten toen de alibi's van alle tot dan toe gekende WNP'ers opgevraagd en gecontroleerd geweest zijn voor de data van de Bendefeiten. Dan was ondertussen de WNP-deur misschien definitief dicht geweest. Bij gebrek aan dat cruciale onderzoek staat de WNP-deur nog altijd - terecht of onterecht - wagenwijd open.

Re: WNP

FreCR wrote:

Ik heb het onlangs al eens gezegd: het is enorm gemakkelijk om linken te leggen en betekenissen te maken.

Als je de gegevens bekijkt welke gebruikt worden op die Powerpoint op die cd/dvd die toegestuurd werd en die vermeld worden in het artikel van DDC, dan kan ik ook wel zo van die gegevens samenstellen zoals de anonieme samensteller. Niet moeilijk.

......................

Wat gebeurde er ook ooit op 9 november, de dag van de aanslag in Aalst? Kristallnacht.

Op bijna elke jaardag is er wel iets gebeurd die gelinkt kan worden aan Wereldoorlog 2 (een gebeurtenis of een geboortedag of sterfdag van een prominente nazi of weet ik veel). Eigenbrakel+Overijse = 27 september 1985. En wat is er op 27 september gebeurd in de geschiedenis? (lang leve wikipedia): Duitsland, Italië en Japan ondertekenen het Driemogendhedenpact. (1940) Kortom, linken zoeken aan de hand van gegevens. Super gemakkelijk.

Om af te sluiten nog 2 linkjes waar de anonieme-samensteller wellicht jaloers op is dat ik hem/haar voor ben:

De mogelijke voorverkenningswagen in Aalst was een Ford:
Ford = For Observation Raid Delhaize

De slag van Waterloo is wereldwijd gekend (Napoleon). Waar staat de wereldbekende "Leeuw van Waterloo"? Niet op grondgebied van Waterloo maar op grondgebied van de gemeente Braine-l’Alleud. Waar was een van de overvallen? Delhaize van Braine-l'Alleud. Wat is het logo van Delhaize? Een leeuw.

Linken leggen, iedereen kan het. Je hoeft zelfs niet eens over fantasie of creativiteit te beschikken, Wikipedia is al voldoende. Ik ben benieuwd welke (wellicht) onzin er nog allemaal in die Powerpoint-presentatie van 1 uur en 46 minuten staat.



27 september 1985 is de dag na de veroordeling in beroep van Marcel Barbier voor het bezit van NAVO-telexen en een schietpartij in geveinsd-dronken toestand. De weerwraak-door-WNP-theorie zou hier dus wel eens steek kunnen houden. Niet ??

Re: WNP

Bakerstreet 221B wrote:

27 september 1985 is de dag na de veroordeling in beroep van Marcel Barbier voor het bezit van NAVO-telexen en een schietpartij in geveinsd-dronken toestand. De weerwraak-door-WNP-theorie zou hier dus wel eens steek kunnen houden. Niet ??

Dat was niet op 27 maar op 26 september 1985. En het gaat om de veroordeling in beroep. Initieel werd Marcel Barbier op 31 oktober 1984 veroordeeld voor de feiten die hij pleegde op 16 augustus 1983 (dus niet voor het bezit van de NAVO-telexen). Ik meen te weten dat de uitgesproken straf in beroep wel zwaarder was uitgevallen dan de initiële straf.

Die theorie van wraak op de staat door WNP-leden omwille van de veroordeling van Barbier staat eigenlijk toch maar op losse schroeven want waarom gebeurde er dan niets in het najaar 1984 na zijn veroordeling op 31 oktober 1984? En waarom gebeurde er niets na de nog zwaardere veroordeling van Marcel Barbier op 25 mei 1987 deze keer voor de Pastorale-moorden?

Re: WNP

Merovinger wrote:
Bakerstreet 221B wrote:

27 september 1985 is de dag na de veroordeling in beroep van Marcel Barbier voor het bezit van NAVO-telexen en een schietpartij in geveinsd-dronken toestand. De weerwraak-door-WNP-theorie zou hier dus wel eens steek kunnen houden. Niet ??

Dat was niet op 27 maar op 26 september 1985. En het gaat om de veroordeling in beroep. Initieel werd Marcel Barbier op 31 oktober 1984 veroordeeld voor de feiten die hij pleegde op 16 augustus 1983 (dus niet voor het bezit van de NAVO-telexen). Ik meen te weten dat de uitgesproken straf in beroep wel zwaarder was uitgevallen dan de initiële straf.

Die theorie van wraak op de staat door WNP-leden omwille van de veroordeling van Barbier staat eigenlijk toch maar op losse schroeven want waarom gebeurde er dan niets in het najaar 1984 na zijn veroordeling op 31 oktober 1984? En waarom gebeurde er niets na de nog zwaardere veroordeling van Marcel Barbier op 25 mei 1987 deze keer voor de Pastorale-moorden?

precies Merovinger,
ik scheef dan ook: 27 september 1985 is de dag na ...
Dat er daarnaast niets meer ondernomen werd aan wraakmaatregelen waag ik te betwisten... Latinus, die Barbier had laten bekennen en zowel bij Staatsveiligheid als bij overige WNPers persona non grata geworden was, had er zijn leven al bij ingestoken...  Francis Dossogne verklaart in menig interview dat Latinus kort voor zijn dood compleet geïsoleerd was.