141

Re: Jef Vermassen

zeno wrote:

zenga, elke advocaat geeft zijn scoop aan een journalist waar hij een vertrouwensband mee heeft. Zou jij dat dan niet doen?

Elke advocaat die graag in de media komt. Er zijn er ook die een tweet sturen of het op facebook zetten, een persbericht versturen of gewoon Belga/AP contacteren. En als Reyers Laat of Terzake hun dan vragen, dan gaan ze ook. Maar het was niet een doel op zich om op TV te komen. Voor die laatste categorie heb ik iets meer respect.

zeno wrote:

Elk interview met camera wordt in scene gebracht, zo werkt tv nu eenmaal.

Ik ken toch een aantal mensen die tegen de reportagemaker zeiden dat ze vierkantig hun kloten konden kussen toen die vroegen om van die fake shots te doen om tussen het interview door te monteren. En het interview vond buiten plaats, in 1 take.

Maar goed zoals je zei zijn het randverschijnselen. Maar het zegt wel iets over de mediageilheid van Vermassen.

Re: Jef Vermassen

zeno wrote:

zenga, elke advocaat geeft zijn scoop aan een journalist waar hij een vertrouwensband mee heeft. Zou jij dat dan niet doen? Elk interview met camera wordt in scene gebracht, zo werkt tv nu eenmaal. Op zich ben ik daar ook niet allemaal voorstander van maar soit, dat zijn persoonlijke voorkeuren. Maar buiten deze randverschijnselen ben ik blij dat er door Meester Vermassen 'iets beweegt'. Voor hij met het verhaal Bonkoffsky binnenwandelde was het feitelijke onderzoek pieredood.

En dat is het nu mogelijk nog altijd. Buiten dat wij hier op het forum en enkele journalisten nu ook de naam Bonkoffsky kennen, weet ik niet of er in het onderzoek zoveel veranderd is door alle onthullingen en tips van de laatste maanden. Ja, er zijn wat extra speurders ingeschakeld en de regeling voor spijtoptanten is goedgekeurd. De naam van C.B. zat al in het dossier, de info van Rijkswachters die niet mochten ingrijpen die nadien opdook, was ook al bekend. En nu komt daar dus weer een getuigenis bij die ook al bekend was. Net zoals die piste van Michel Piro die recent opdook ook al was doorgegeven aan de speurders.

Aangezien al die sporen - en vele anderen - in het verleden niet tot arrestaties of doorbraken geleid hebben, zie ik niet in waarom die nu plots wel tot een doorbraak zouden leiden. Jef mag nog 100 keer op Tv Oost een gouden tip lanceren, dat gaat het onderzoek echt niet levendig maken. Het onderzoek, en Jef zelf natuurlijk, krijgen dan wel meer media-aandacht, maar wat koop je daarmee? Niks. Het is sleutelen aan de perceptie, net zoals Martine Michel en De Valkeneer dat met een cameraploeg van de RBTF en VRT ook geprobeerd hebben te doen. Het is één groot theater.

143

Re: Jef Vermassen

Vermassen komt soms heel eenvoudig over maar hij is zo sluw als een vos.

144

Re: Jef Vermassen

patrick111 wrote:

Aangezien al die sporen - en vele anderen - in het verleden niet tot arrestaties of doorbraken geleid hebben, zie ik niet in waarom die nu plots wel tot een doorbraak zouden leiden. .

Wij hebben het laatste nog niet gezien, gehoord en gelezen. Elke tip of informatie, hoe klein ook, kan steeds de weg openen tot een doorbraak. Van wie die informatie ook komt heeft geen belang. Het is wel een absoluut vereiste dat die informatie het nodige gevolg bekomt.

Kan men er zich nog over verbazen dat er meer en meer ruchtbaarheid komt vanuit de advocatuur? Welke macht kan men nog als laatste middel gebruiken indien al het overige faalt in dit uitzonderlijk omvangrijk en mysterieus dossier?

Re: Jef Vermassen

Ik ben, voor de verandering, eens niet negatief over deze nieuwe tip. Er wordt door sommigen wel gezegd dat deze tip al bekend is bij de onderzoekers en dat ze daarom geen waarde heeft, maar dat gold ook voor Bonkoffsky. Die was al in 1999 (of daaromtrent) bij de speurders als mogelijke Reus aangemeld. En dat spoor is toen zelfs (voor een stukje) onderzocht.

Er is nu echter een belangrijk verschil. Vermassen heeft de woorden van de man opgenomen. Hoewel deze nu dood is, gaat het dus om informatie uit de eerste hand die ook rechtstreeks bij de speurders terecht kan komen, en dat was niet het geval bij Bonkoffsky, wiens "bekentenis" door niemand anders dan door de broer gehoord is, waardoor het even goed kan berusten op een misverstand of zelfs een verzinsel van de broer kan zijn. Alleen dat al maakt deze nieuwe tip potentieel waardevoller dan de piste-Bonkoffsky. Het is geen tweedehands informatie en mogelijk zitten er controleerbare elementen in.

Er wordt in het tv-journaal gezegd dat de man de tip al eerder doorgaf, maar dat deze niet goed zou zijn onderzocht. Dat werd ook over Bonkoffsky gezegd en bleek achteraf maar half juist te zijn. Hierbij is een slag om de arm wel gepast, maar misschien is ze inderdaad niet goed onderzocht. Dat hebben we al vaker gezien. Juist dan helpt eerstehands informatie meer dan tweedehands.

Dat Vermassen na de mediastorm van de laatste tijd opnieuw naar buiten komt met zo'n tip, geeft aan dat het geen volledig onzinverhaal is dat meteen valt te doorprikken. Althans, we mogen van Vermassen verwachten dat hij, ondanks zijn kennelijke behoefte om telkens weer door de krantenkolommen te willen paraderen, het onderscheid kan maken. En het is goed dat hij toch niet alleen de kaart trekt van de Bonkoffsky-piste want die lijkt hiervan los te staan.

Ik ben zelf geïntrigeerd door de opmerking dat het verhaal zou kunnen leiden tot bepaalde personen die behoren tot de bende, "al dan niet overleden". Dat laatste is zo'n typische advocatenuitspraak waar je van alles in kunt lezen. Ook dat het gaat om "een stukje" van de puzzel is interessant. Gaat het om info die samenhangt met één specifiek Bende-feit?

Het is natuurlijk allemaal minder spectaculair: deze man was geen rijkswachter. Misschien dat de reacties daarom zo lauw zijn?

146

Re: Jef Vermassen

Tru Dat wrote:

Vermassen komt soms heel eenvoudig over maar hij is zo sluw als een vos.

;o)

Wel, ik wil er het volgende over kwijt. Tijdens de herdenking op het kerkhof van Aalst dit jaar, spraken wij met Dhr Vermassen. Hij vertelde het lumineuze idee te hebben eindelijk eens profilers op de zaak te gaan zetten, niet wetende dat er al 3 geweest zijn (Zucker, ...). Het was snel duidelijk dat zijn Bende-kennis nogal beperkt is, en dan druk ik me nog zwak uit.

Re: Jef Vermassen

De wereld op zijn kop. Klacht tegen wat dan?

Vermassen overweegt klacht tegen familie Palsterman en Knack

Jef Vermassen overweegt intussen klacht in te dienen tegen de familie Palsterman, één van de nabestaanden van de Bende van Nijvel. En ook tegen het weekblad Knack. De familie Palsterman begrijpt niet waarom de advocaat niets heeft gedaan met een lange anonieme brief die hij kreeg. Die bevatte gedetailleerde informatie over het onderzoek.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

CleverTrevor wrote:

Dat Vermassen na de mediastorm van de laatste tijd opnieuw naar buiten komt met zo'n tip, geeft aan dat het geen volledig onzinverhaal is dat meteen valt te doorprikken. Althans, we mogen van Vermassen verwachten dat hij, ondanks zijn kennelijke behoefte om telkens weer door de krantenkolommen te willen paraderen, het onderscheid kan maken.

Ik denk dat we dit 'nieuws' toch weer wat anders moeten bekijken. De getuigenis/opname gebeurde vorige week. Toen werd dit niet aan de pers bekend gemaakt. Dinsdag verscheen het interview in Knack van de familie Palsterman. En nu komt Vermassen plots af met dat nieuws van vorige week en zegt hij dat alles maar mooi doorspeelt naar Charleroi. Beetje vreemd toch?

Het zou gaan om een oude man uit Hoeilaart.

https://i62.servimg.com/u/f62/15/00/61/71/ver110.jpg
https://i62.servimg.com/u/f62/15/00/61/71/ver210.jpg

Bron: La Nouvelle Gazette (Sud Presse) | 22 december 2017

148

Re: Jef Vermassen

Merovinger wrote:

De wereld op zijn kop. Klacht tegen wat dan?

Vermassen overweegt klacht tegen familie Palsterman en Knack

Jef Vermassen overweegt intussen klacht in te dienen tegen de familie Palsterman, één van de nabestaanden van de Bende van Nijvel. En ook tegen het weekblad Knack. De familie Palsterman begrijpt niet waarom de advocaat niets heeft gedaan met een lange anonieme brief die hij kreeg. Die bevatte gedetailleerde informatie over het onderzoek.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Als de advocaat wil, heeft Palsterman een klacht aan zijn broek betreffende het ongevraagd fotograferen (diefstal) van stukken. En Knack voor de publicatie ervan. Maar ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen.

Re: Jef Vermassen

Merovinger wrote:

Ik denk dat we dit 'nieuws' toch weer wat anders moeten bekijken. De getuigenis/opname gebeurde vorige week. Toen werd dit niet aan de pers bekend gemaakt. Dinsdag verscheen het interview in Knack van de familie Palsterman. En nu komt Vermassen plots af met dat nieuws van vorige week en zegt hij dat alles maar mooi doorspeelt naar Charleroi. Beetje vreemd toch?

Ik snap ook wel dat hij hiermee zijn imago wat probeert op te poetsen en dat de timing geen toeval is, maar dat verandert niets aan de tip zelf, voor zover we zicht hebben op de inhoud.

150

Re: Jef Vermassen

CleverTrevor wrote:

Ik snap ook wel dat hij hiermee zijn imago wat probeert op te poetsen en dat de timing geen toeval is, maar dat verandert niets aan de tip zelf, voor zover we zicht hebben op de inhoud.

Vind ik ook. Beter een Jef Vermassen alle dagen in de krant met info uit eerste hand dan alles rechtstreeks te transfereren naar de grote doofpot in Charleroi.