91

Re: Christiaan Bonkoffsky

Een vriend van Chris waar ik hem regelmatig eens mee zag toen der tijd was een bewakingsagent van gewapende geldtransporten. Was ik daarnet nog vergeten te vermelden. Was ook een raar figuur toen.Tevens stel ik mij de vraag diep van binnen of dat café in Erembodegem niet gewoon de schietclub was. Even het opzoeken waard.

Mr. Kite wrote:

Foto van Bonkoffsky in profiel afkomstig van het franstalig forum
https://i62.servimg.com/u/f62/18/47/02/66/pirate10.jpg

Dat is hem met zekerheid!

Re: Christiaan Bonkoffsky

Een openbaar Facebook bericht met een aantal leads:

Jempi Verhofstadt - May 19, 2015

Vernam vandaag met droefheid het overlijden van een oud-collega en vriend, Chris Bonkoffsky (°1954). Velen hebben hem alvast gekend in de periode dat wij allen veel vertoefden in 'den Tijl' op de Grote Markt bij Willy en Gaby en al de Van Dammekes... Het ga je goed, Chris!

Comments

Veel te jong, sterkte voor de familie en vrienden

Marc Joos - May 19, 2015 at 9:47pm

Mijn deelneming.

Chris De Naeyer - May 19, 2015 at 9:48pm

Vind ik niet fijn, mijn deelneming aan zijn familie

Jo Spanoghe - May 19, 2015 at 9:49pm

Chris was soms een beetje speciaal, maar toch hebben wij fantastische tijden beleefd met hem! Velen zullen zich de fratsen van toendertijd wel nog herinneren... Is ook nog een tijdje mijn buur geweest in de Greffelinck.

Jempi Verhofstadt - May 19, 2015 at 9:49pm

Jo, je kent Chris toch, de broer van Patrick (vroeger ook Chikkebollen)?

Jempi Verhofstadt - May 19, 2015 at 9:50pm

Ja, zeker.

Chris De Naeyer - May 19, 2015 at 9:51pm

Uit de Greffelinck?

Schelfaut Marie Louise - May 19, 2015 at 9:51pm

@Chris D N: misschien heb jij hem ook nog wel gekend. Chris was na zijn loopbaan bij de Gp Diane (rijkswacht) later actief in de Bde Aalst.

Idd, Marie-Schelfaut Marie Louise

Jempi Verhofstadt - May 19, 2015 at 9:52pm

Zeker veel te jong ... heb hem goed gekend

Christ'l Paul - May 19, 2015 at 9:56pm

Idd, den tijd van 'den Bonaparte' en later bij uw ma in 't Justitiepaleis (of noemde dat toen anders?)...

Jempi Verhofstadt - May 19, 2015 at 9:58pm

Jempi, is dat familie van Rudy Bonkoffsky?

Winnie Willems - May 19, 2015 at 10:01pm

Chris was de zoon van Frans (een adjudant bij het leger). Ze woonden in de Greffelinck, schuin tegenover de toenmalige garage Volkswagen. Frans was de broer van de bekende politieman, Luc Bonkoffsky.

Jempi Verhofstadt - May 19, 2015 at 10:03pm - Edited

Bedankt voor de info.

Winnie Willems - May 19, 2015 at 10:05pm

Winnie, is Rudy de zoon niet van Luc Bonkoffsky?

Jempi Verhofstadt - May 19, 2015 at 10:06pm

Ja, die moet ongeveer zo oud zijn als ik, van ´49

Winnie Willems - May 19, 2015 at 10:07pm

Ja, idd, moet ongeveer die leeftijd hebben.

Jempi Verhofstadt - May 19, 2015 at 10:08pm

Juist, met Rudy was ik bevriend, woonde op de Gentse steenweg rechtover mijn vriendin .Winnie , hij was ook bij de Scouts.

Nicole Macharis - May 20, 2015 at 9:40pm

Sterkte er mee !!!!

Adriana Mossou - May 19, 2015 at 10:02pm

Gecondoleerd

Willy van Bunnik - May 19, 2015 at 10:07pm

Veel te jong, mijn innige deelneming aan familie en vrienden.

Luc Van der Elst - May 19, 2015 at 10:22pm · Edited

zeker weten jempi, kan hem inderdaad, 't zijn spijtige zaken he,

Jo Spanoghe - May 19, 2015 at 10:24pm

heb hem nog weten wonen aan het Heldenplein.

Leopold Bosteels - May 19, 2015 at 10:39pm

nee jempi noemde inderdaad justitiepaleis

Christ'l Paul - May 19, 2015 at 10:59pm

Jempie aan wat is hij overleden ????

Nicole Aelbrecht - May 20, 2015 at 12:27am

Veel plezier mee gehad sterkte voor de familie

Muriel van Extergem - May 20, 2015 at 12:45am

Innige deelneming aan de familie.

Peggy Mangelschots - May 20, 2015 at 6:29am

Ken hem ook van bij "De Tijlvrenden" Hij was idd een specialeke..Veel te vroeg weer he..Sterkte aan fam en vrienden

Daisy Quisquater - May 20, 2015 at 7:05am

Dat is slecht nieuws, schrik er eigenlijk wel van. Het is minimum 15 jaar geleden dat ik hem nog gezien heb, het was aan een cinema in Aalst, maar toen zag hij er niet optimaal uit en kwam het niet tot een echt gesprek. De Chris, de karate-kid van Dendermonde, eigenlijk wel veel plezier mee gehad.

Guy Korte - May 20, 2015 at 4:17pm

Ja, idd, ik herinner mij het nog alsof het gisteren was toen we in Oudegem in de carnavalsstoet de boksmatch tussen Kohmeini (Chris) en de president van de VS (Mario) hebben uitgebeeld. Was dat een patat op de Mario zijn hoofd!!!

Jempi Verhofstadt - May 20, 2015 at 5:56pm

Haha en isabelle en ik waren verpleegster

Muriel van Extergem - May 20, 2015 at 7:39pm

Samen met mij binnengekomen in de RW.

Luc Van der Elst - May 20, 2015 at 5:49pm

Luc, in juni 1972 dan?

Jempi Verhofstadt - May 20, 2015 at 5:54pm

Ja Jempi dat klopt, Het was gisteren toch effen verschieten als ik uw bericht las.

Luc Van der Elst - May 20, 2015 at 6:03pm · Edited

Ja, had het vernomen via het blog van Leon. Heb een tweetal maanden geleden zijn broer ontmoet en die vertelde me dat het niet zo goed ging met Chris... Hij zonderde zich nogal af, vertelde hij me. Ik meen me te herinneren dat jullie in de afdeling Van Acker/Van Hollebeke zaten bij de inlijving.

Jempi Verhofstadt - May 20, 2015 at 6:13pm · Edited

Het was eigenlijk geen grote verteller, in een mens kan men niet kijken, spijtig genoeg.

Luc Van der Elst - May 20, 2015 at 6:10pm

Ik heb er alvast heel veel plezier mee beleefd! Chris kon raar, maar soms ook héél fantastisch uit de hoek komen. In zijn beginjaren leefde hij alvast voor zijn job, vooral bij de Gp Diane.

Jempi Verhofstadt - May 20, 2015 at 6:11pm

Zeker weten!

Luc Van der Elst - May 20, 2015 at 6:12pm

Heb enorm spijt dat ik niet naar de uitvaartplechtigheid kon.

Jempi Verhofstadt - May 20, 2015 at 6:12pm

Das verschieten !!!!

Stroobants Peter - May 20, 2015 at 8:44pm

Lees het hier nu pas. veel sterkte aan de familie.

Nicole Macharis - May 20, 2015 at 9:44pm

Ja, Peter, was er ook niet goed van!

Jempi Verhofstadt - May 20, 2015 at 9:57pm

Veel te jong, mijn innige deelneming aan familie en vrienden

Lydiane Van Bogaert - May 21, 2015 at 6:22am

Vroeger regelmatig mee aan den toog van den Choice gezeten. Hij leek wat wereldvreemd, maar eens het ijs ontdooid, kon hij idd. gevat uit de hoek komen. Ik ben hem al enkele tientallen jaren uit het oog verloren, maar het is toch even schrikken, zeker gezien zijn leeftijd... Mijn deelneming aan de familie.

Jan Naessens - May 21, 2015 at 11:20am

Re: Christiaan Bonkoffsky

Grappig is dat je met deze reeks Facebookcommentaren al een aardige stamboom kunt bouwen.

  1. ??? Bonkoffsky, vader van 2 en 3

  2. Frans Bonkoffsky, vader van 4 en 5

  3. Luc Bonkoffsky, vader van 6

  4. Christiaan Bonkoffsky

  5. Patrick Bonkoffsky

  6. Rudy Bonkoffsky

Overigens zullen alle Bonkoffsky’s in België familie van elkaar zijn. Er zijn twaalf naamdragers (2008), waarvan er zes in Dendermonde. De rest woont er niet heel ver vandaan.

Ik schat in, dat ergens in de 19e eeuw een Rus met die naam is neergestreken in Vlaanderen. Maar goed, dat heeft met de discussie over de Bende van Nijvel natuurlijk niets meer te maken.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Broer Patrick was lid van Carnavals Vereniging Chikkebollen. 'Kris' was lid van vereniging Tijlvrienden. In het archief van de Aalster Courant kun je zoeken, er is wel iets over beide te vinden » aalst.courant.nu

In de krant van 18 februari van 1983 wordt geschreven over 'ondervoorzitter' van de Carnavalsvereniging Kris Bonkoffsky en secretaris Patrick Vercauteren, Marc van Herreweghe, Muriel van Exterghem en Franky van Damme:

http://blogimages.seniorennet.be/jp_dendermonde/193629-d28c0ae05e4bdfc1d91d74465c4588c8.jpg

Re: Christiaan Bonkoffsky

Met het nieuws rond Bonkoffsky (voor zover het allemaal klopt) komen ook de verklaringen van Lekeu over onder meer het bestaan van de groep G en de feiten van 15 januari 1982 in Etterbeek opnieuw in beeld.

Merovinger wrote:
Ben wrote:

Substituut Acke had op 28 februari 1989 een gesprek met de journalist Gilbert Dupont van La Dernière Heure. Dupont had kort voordien uitvoerig gepraat met Martial Lekeu in Orlando. Lekeu zou onder andere dit hebben verteld:

De G-leden kregen bepaalde opdrachten of oefeningen. Zo moesten ze:

  • militaire documenten fotokopiëren;

  • politieke fiches kopiëren, meer bepaald de fiches van Adj. Tratsaert van de info-sectie van BOB-Brussel, die buiten zijn weten werden "ontleend". Deze stukken werden doorgespeeld naar de organisatie en naar Dossogne. Het aantal politieke fiches, dat op die manier werd ontvreemd, was zeer aanzienlijk.

Lekeu citeert nog andere "test" die daadwerkelijk ten uitvoer werden gebracht:

  • het stelen van 3 voertuigen van het SIE, er een plezierritje mee maken naar Charleroi en de wagen terugbrengen, zonder dat dit opgemerkt wordt en er sporen worden achtergelaten;

  • het ontvoeren van 3 schildwachten van het Mobiel Legioen, om deze nadien in hun blootje en na hun dienstwapen te hebben gestolen bij de Kazerne terug af te zetten.

In diezelfde context situeert hij:

Deze laatste 2 feiten zouden echter geïmproviseerde acties geweest zijn van individuele G-leden, die hiervoor door de organisatie werden op de vingers getikt.

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 4)

Heeft Lekeu het dan over wat er zich afgespeeld heeft op 15 januari 1982 in Etterbeek?

Zie ook de volgende passage uit het verslag van de Tweede Bendecommissie:

De Delta-cel heeft voor de dagen waarop de moordpartijen van de Bende van Nijvel werden gepleegd, de dienstroosters van Lekeu nagetrokken. Zo is gebleken dat hij geen dienst had op de dagen dat de overvallen in Temse en op de Colruyt te Nijvel werden gepleegd, en evenmin op de dag van de moordoverval in het restaurant L'Auberge des Trois Canards (79).

(79) K 73, BOB Dendermonde, PV 100897/89 van 8 augustus 1989, stuk 203.

Net hetzelfde als Bonkoffsky dan?

Gevlucht voor de Bende – Ex-rijkswachter Lekeu over de plannen tot destabilisering van de Staat

Ex-rijkswachter Martial Lekeu, die in 1984 naar de Verenigde Staten vluchtte, was vorige week in ons land. Hij bevestigde zijn verklaringen dat de Bende-overvallen volgens hem deel uitmaakten van een plan om de Staat te destabiliseren.

Martial Lekeu behoorde in 1977 tot de Groep G, een groep rijkswachtofficieren die deel uitmaakten van het extreemrechtse Front de la Jeunesse. "Wij hadden toen driedelige plannen om de Staat te destabiliseren. Ten eerste moordpartijen in grootwarenhuizen, ten tweede het oprichten van linkse terreurorganisaties en tenslotte het leveren van wapens aan gangsters".

In 1983 toen de eerste bloedige Bende-overvallen plaatsvonden herkende Lekeu die plannen en ging dat aan de rijkswacht van Waver melden. "Twee weken later kreeg ik de eerste telefonische bedreigingen. Die werden zo beangstigend precies tegenover mijn familieleden dat ik verplicht werd de rijkswacht en ook België te verlaten."

Lekeu werkt in Amerika als undercover-agent. Te Brussel haalde hij documenten op om voor zijn huidige opdrachtgevers te bewijzen dat hij geen gerechtelijk verleden heeft.

Bron: Het Laatste Nieuws | 23 november 1992

96

Re: Christiaan Bonkoffsky

Het wordt tijd dat ze bij De Morgen eens journalisten aan het werk stellen, die wel in staat zijn om te lezen » Nieuws

Hoe dan ook, lees ik dan weer op VRTnews, dat Patrick Bonkoffsky (de broer van Christiaan) op basis van 'wilde verhalen' meer informatie vrij gaf over de reden waarom Christiaan destijds aan de deur werd gezet bij Diane. Het lijkt me daar niet al te ver gezocht dat Bouhouche daar (indirect) de hand heeft in gehad. Het zou op die manier net iets makkelijker worden om Christiaan Bonkoffsky ervan te overtuigen mede deel uit te maken van de bende.

Na het schietincident is C. B. uit de Groep Diane gezet. De broer van C. B. komt nu met het verhaal naar buiten omdat er op sociale media heel wat wilde verhalen de ronde deden. "Maar dit is de enige waarheid", zegt Lenssens.

97

Re: Christiaan Bonkoffsky

Dat Bonkoffsky er ingeluisd zou zijn, zou ook kunnen verklaren waarom hij zich nadien kapot gedronken heeft

98

Re: Christiaan Bonkoffsky

Patrick Bonkoffsky is trouwens ook geen kleine jongen. Bovendien worden de namen van Bouhouche en Beijer al jaren genoemd in verband met het dossier. Het is bevreemdend dat deze jongens (die toch voorzichtig moesten zijn) zomaar bij Christiaan thuis gingen, wetende dat Patrick daar ook was. Of het zou moeten zijn, dat Patrick wel degelijk wist wat daar werd besproken natuurlijk en dat de wet op spijtoptanten snel de basis zal zijn om dat te staven ...

Re: Christiaan Bonkoffsky

Volgens verscheidene bronnen was Bonkoffsky slechts een 'pion', maar wie zit dan aan de top van heel het idee om 'de staat te destabiliseren'? Of beter: welke politieke leiders?

Re: Christiaan Bonkoffsky

Wim wrote:

Patrick Bonkoffsky is trouwens ook geen kleine jongen.

Mag ik weten wat u hiermee bedoelt? Heeft hij een crimineel verleden of weet u iets anders over hem?