Topic: Zaventem: 20 Augustus 1982

Onderstaand bizar feit speelde zich enkele dagen af ná de wapendiefstal in Gent en na de feiten in Maubeuge en enkele maanden vóór de overval en verdwijning van Francis Zwarts in Zaventem. Jammer genoeg heb ik niet het volledige artikel.

Postauto onder kogelregen te Zaventem – Mislukte overval of werk van wapengek?

Gaat het om een mislukte overval? Of om een schutter, die zich tijdens zijn vakantie verveelde? Een postkonvooi werd vrijdagavond om 5u, toen het op weg was naar Zaventem, beschoten van op een viaduct. Eerst dacht men even aan steenslag en een verbrijzelde voorruit, omdat het zo absurd leek. Maar de deskundige heeft vastgesteld dat de bestelauto van de Posterijen inderdaad beschoten werd met een Long Rifle (*).

Een chauffeur, de heer Hauldte, uit Ottignies en zijn bijzitter waren om 4u45 vertrokken uit het postsorteercentrum Brussel X. De bijzitter, Freddy Molitor (27 jaar) uit Bouillon vertelt: “Wij waren op weg naar het postkantoor van Zaventem-dorp, aan de Watertorenlaan. (**) Wij reden langs het Omroepcentrum en zo richting luchthaven. Aan boord verscheidene postzakken en twee metalen koffers, die in postkringen, CVP’s worden genoemd. Meestal zitten daar geld of waardepapieren in.”

Op de autoweg hoorde de bijzitter op zeker ogenblik een knal. De voorruit van de bestelauto begon te barsten. “Dan klonk er een salvo, als uit een machinegeweer” vertelt Molitor. “In de ruit verschenen gaatjes. Ik dacht eerst aan steenslag. Toen besefte ik dat het misschien om kogels ging: Pas op, men overvalt ons, zei ik tot de chauffeur. (…)

Bron: Het Laatste Nieuws | 21 augustus 1982

(*) Zou het om het jachtgeweer Krico .22 kunnen gaan?
(**) In deze straat woonde toen het WNP-lid Michel Bouche. Een toeval?