151

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Amory stelde zich aan mij voor als zijnde lid van de "BSR Wavre" in de Delhaize van Overijse en hij is zeker geen reus. Hij was een kop kleiner dan ik en mijn lengte was 1m85 (toen).

152

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Wel Leo, da's één van de zaken die ik me ook afvroeg maar ik weet niet hoe groot Amory is. Herinner je je of hij hinkte op dat moment?

153

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Neen Xeno, hij hinkte niet. In het kort: Ik stond aan de kassa's en het viel me op dat een manspersoon gekleed in een 3/4de grijze regenjas me al een paar maal bekeken had. Als tegenprestatie volgde ik hem met de ogen. Tot hij zich melde bij mij, vluchtig een ID kaart toonde en zich kenbaar maakte als lid van de "BSR Wavre" (Franstalig) op gespreksafstand ttz 1 tot 1,5 meter afstand. Zijn naam kende ik enkele weken later van een krantenfoto.

That's it.

154

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Xenophon wrote:

Ja, akkoord. Maar het probleem is dat de auteur zeer verregaande deducties maakt op basis van sommige elementen. Zo stelt hij dat in Nijvel specifiek olie werd gestolen omdat de metalen bidons zouden gebruikt worden in een latere bommencampagne binnen het kader van het 'plan warenhuizen'.

Dat lijkt me om meerdere redenen toch twijfelachtig:

  • heel die inbraak te Nijvel en al wat eruit volgde om wat olie vast te krijgen die ze evengoed zo hadden kunnen kopen voor weinig geld en risicoloos?

  • ze waren niet voorzien op het transport van die bidons, het feit dat de Mercedes in hun handen viel als tweede vervoermiddel is louter toeval;

  • het merk in kwestie werd in dat formaat (Horeca) enkel verkocht in Colruyt. M.a.w. als je daar een bom van maakt kan je die verpakking enkel in een Colruyt terugplaatsen, Delhaize had die nooit in assortiment in dat formaat;

M.i. heeft de auteur een theorie en vervalt hij in de gebruikelijke zonde: alles wat past in de theorie wordt benadrukt, al de rest doodgezwegen. Wat niet wegneemt dat het interessante lectuur is en een paar nieuwe inzichten biedt (op basis van gegevens die hoop ik correct zijn). Degene die hij ziet als de 'reus' van de bende lijkt me toch een twijfelachtige kandidaat voor die rol. Er wordt geen naam genoemd maar iedereen die de zaak een beetje kent zal er Amory in herkennen.

De schrijver laat zich inderdaad meelepen door verregaande deducties die zijn theorie moeten bekrachten. Jammer want de grote lijne van zijn theorie zijn wel geloofwaardig. Eigenlijk leunt zijn piste dicht aan bij die van Hilde Geens; Het is ook opvallend dat verschillende auteurs de twee golf kaderen in de piste van de afpersing van warenhuizen. Dezelfde theorie die HIPA ook al heeft laten vallen en die Christian Smets ook liet optekenen. Ook Eddy Vos vindt die theorie geloofwaardig. Het zijn ook telkens dezelfde namen die keer op keer genoemd worden. Persoonlijk denk ik ook dat een stuk van de bendefeiten hierdoor te verklaren zijn.