Topic: Sint-Lambrechts-Woluwe: Taverne Kwak

In de jaren '80 beleefde ik mijn tienerjaren. Ik maakte deel uit van een bende. Geen bende in de zin van "Bende van ...". Absoluut niet. We waren een stel vrienden en schoolkameraden die hoogstens de straten onveilig maakten met onze brommerkes en onze slachtoffers waren tienermeisjes die het nafluiten enkel vervelend vonden wanneer ze het ons konden zeggen. Anders leken ze er geen bezwaar tegen te hebben en trauma's hielden ze er allerminst op na. Tot daar, allemaal heel onschuldig. Maar we kwamen wel op niet zo onschuldige plekken.

En één van die establishmenten was Taverne de Kwak. Taverne Kwak kan je terugvinden in de buurt van het Woluwe shopping center aan het Woluwedal, bij het kruispunt van de Woluwelaan en de Emile Vanderveldelaan te Sint-lambrechts-Woluwe [Google Maps].

Van pakweg 1982 tot 1988 gingen we zeer geregeld een terrasje doen daar in die taverne. En daar kwamen ook nog andere klanten over de vloer. Onder andere een zekere Eric, een nerveuze tip, meestal in een snelle wagen of met een zipper (superbike motorfiets). Blijkt jaren later, na een foto gezien te hebben van die gast, een zekere Eric Haemers geweest te zijn. En uiteraard kwam die daar niet alleen. De kerels waar die man mee optrok waren van een, hoe zal ik zeggen, een bedenkelijke soort. Achterdocht, machoisme, stoere klap, snelle wagens, blitse motoren, auto stereo installaties (hot hot hot), ...

Zo waren ze allemaal bevriend met één van de obers daar. Die heette ook Erik! Of Eric. Het waren alleszins Brusseleirs in die zin dat ze Franstalig waren, maar het vloms best verstonden en zelfs machtig waren. Brussels vloms, welteverstaan. Die ober daar (krullenbol met zuiderse trekken en een scherp aangezicht) had als bijnaam "le loup". Een wolf dus. En het gerucht deed de ronde dat het litteken in zijn nek te wijten was aan een kogelschot.

Dus mijn vra(a)g(en) aan dit forum luid(t)(en) als volgt: Wie kende de Kwak beter dan wij in die beruchte jaren? Wie kende de mensen die in de voetsporen van de gebroeders Haemers de tent bezochten beter? Wie heeft enig idee wie die Eric "le loup" was/is? Wisten de gerechtelijke instanties van dit "rovershol"?

Re: Sint-Lambrechts-Woluwe: Taverne Kwak

Ook topcrimineel Marcel Habran kwam/komt daar.

Re: Sint-Lambrechts-Woluwe: Taverne Kwak

Daniel can you describe the scar in his neck? Position, size, ...? Does he look like one of the robot photo?

Re: Sint-Lambrechts-Woluwe: Taverne Kwak

Lang geleden alleszins: links, ter hoogte van de slikker, weinig opvallend. Verschil in tint t.o.v. van de huid daar rond. Naar wat ik gehoord heb zou de kogel dwars door de hals gegaan zijn, maar de exit-wonde heb ik nooit gezien. Uiteindelijk is dat niet iets waar je vrijpostig naar vraagt.

Wat de robotfoto's betreft zie ik nergens gelijkenis. Maar vandaag nog zou ik hem onmiddellijk herkennen: een typisch smoelwerk.

Misschien nog dit: de man was redelijk klein van gestalte. Ik schat 1m70. En misschien toch 2 robotfoto's die eventueel in aanmerking kunnen komen  zijn nr. 4 en nr. 10. Vooral "de blik", de man noemden ze dan ook "le loup" en had "scherpe" gezichtstrekken.

5

Re: Sint-Lambrechts-Woluwe: Taverne Kwak

Daniel Holmes wrote:

Misschien nog dit: de man was redelijk klein van gestalte. Ik schat 1m70. En misschien toch 2 robotfoto's die eventueel in aanmerking kunnen komen  zijn nr. 4 en nr. 10. Vooral "de blik", de man noemden ze dan ook "le loup" en had "scherpe" gezichtstrekken.

Als hij redelijk klein van gestalte is (+- 1m70) dan voldoet hij niet aan de verklaringen welke de getuigen hebben gegeven over N°4 en N°10.

De beschrijving van de dader door een ooggetuige is 100x belangrijker dan de robotfoto die opgesteld is op basis van verklaringen van een ooggetuige. Als iemand in de eerste plaats totaal niet voldoet aan de "basisgegevens", dan kan je die praktisch automatisch uitsluiten voor de robotfoto ook. Ik geef het meest-gemakkelijke maar duidelijke voorbeeldje:  iemand die extreem goed op robotfoto 19 (de befaamde Reus-robotfoto) lijkt, maar deze persoon zou 1m70 zijn, dan valt die simpelweg af.

Léon De Staerke zal ik dus nooit verdenken de reus te zijn. smile

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Sint-Lambrechts-Woluwe: Taverne Kwak

FreCR, ik begrijp je reactie, maar ik ben dan ook duidelijk geweest in mijn eerste antwoord: de ober die men "le loup" noemde kom niet in aanmerking voor één van de robotfoto's, absoluut niet, ik wou enkel en alleen een vergelijkend beeld om de man zijn blik te verduidelijken. Wat mij wel intrigeert is het feit dat hij een kogelwonde in zijn hals zou gehad hebben. Misschien is er hier iemand die die ober kende en kan die meer klaarheid scheppen omtrent die kogelwonde.