121

Re: Martial Lekeu

Het is enkel mijn subjectieve indruk maar telkens ik die WNP/Groep G toestanden bekijk en erover lees krijg ik een indruk van een fascistische scoutsgroep die nooit uit hun pubertijd zijn geraakt en hun dagen vullen met communistenjager/wapenfreak/geheim agent spelen en zichzelf wijsmaken dat ze de wereld gaan runnen terwijl zelfs een oliebollenkraam te hoog gegrepen is.

Elke groep waarvan de leider zich 'maréchal' laat noemen en de rest pseudo-militaire graden krijgt, ik kan het niet helpen maar dat werkt vooral op mijn lachspieren. Kijk eens naar Libert, wat voor zielig spektakel is dat?

Wat niet wil zeggen dat ze individueel niet gevaarlijk kunnen zijn wanneer een onvoorzichtige VVSE hen bevestigt in hun waandenkbeelden.

Lekeu was een pseudo-fascist die niet met zijn tengels van jonge vrouwen en kinderen kon blijven. Wat zou hij concreet gedaan hebben behalve mogelijk pion geweest in de drugaffaires van de rijkswacht? Vanaf 1984 zat hij in de US, van daaruit zal hij zeker niet veel kunnen doen hebben.

122

Re: Martial Lekeu

Dat WNP op jouw lachspieren werkt omdat ze voorgesteld werden als een fascistische scoutsgroep is niet abnormaal, integendeel zelfs, dat was de bedoeling. En dan groep G die zogezegd bestond uit twee man en een paardenkop en die bijna verdween nog voor hij bestond ...

Macht hadden de WNP ers inderdaad niet, zij waren niet meer of niet minder dan het voetvolk. Zij werden gebruikt en misbruikt. Maar wie waren hun generaals?

Zou toch maar eens het hoofdstuk "Bovenbouw WNP" herlezen als ik jou was.

Re: Martial Lekeu

tamara wrote:

Reeds in 1973 was er sprake van een poging tot staatsgreep. De journalist die er voor het eerst over schreef ken ik persoonlijk zeer goed. De man is C. H. van de Gazet van Antwerpen. De man was in zijn jonge jaren een goede amateur bokser uit Ronse. Heeft ooit nog koning Boudewijn mogen vergezellen bij een reis om verslag uit te brengen,dus niet de eerste de beste.

Hij vertelde ooit dat de bron van dit artikel een hooggeplaatste rijkswachter was. Dus waren de staatsgreep plannen verraden door de rijkswacht, wat bewijst dat niet iedereen bij de rijkswacht corrupt was. Journalist C. H. liep na dit artikel wel altijd gewapend rond, had een wapenvergunning aangevraagd wegens bedreigingen.

Volgens het boek De bende & co van Hugo Gijsels kreeg de redactie van de Gazet van Antwerpen in november 1981 ook dreigtelefoontjes toen men begon te schrijven over de drugstrafiek in bevroren vlees. De journalist die daar toen over schreef was trouwens ook C.H. (het artikel verscheen op 3 november 1981 in de krant, om precies te zijn).

124

Re: Martial Lekeu

Lekeu was er volgens Lekeu niet bij in Temse. Hij zat namelijk in Spanje, op een boot:

Lekeu zwaait met een factuur.

"Ik weet dat er wordt gezegd dat ik er in Temse bij was. Maar ik heb hier het bewijs dat ik op dat moment in Spanje zat, dat ik op een boot op de Middellandse Zee dobberde. Ik ben niet bang voor het Belgisch gerecht. Ik heb niemand vermoord."

Ik bekijk het bewijsmateriaal. Er staat een datum op: 13 september. Geen jaartal. De overval in Temse was op 10 september 1983. Bullshit.

Bron: De Bende Tapes | Danny Ilegems, Raf Sauviller, Jan Willems

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

125

Re: Martial Lekeu

Bende van Nijvel wilde een staatsgreep plegen

Een ex-rijkswachter zegt in een vraaggesprek met de Brusselse krant La Dernière Heure dat de bloedige acties van de Bende van Nijvel verband hielden met een plan tot het plegen van een staatsgreep.

De Franstalige krant liet het persbureau Belga donderdagavond weten dat haar speciale verslaggever, Gilbert Dupont, de 42-jarige Martial Lekeu opspoorde en met hem sprak.

La Dernière Heure maakt daarbij gewag van “nieuwe sporen” in het onderzoek naar de daden van de Bende van Nijvel.

Volgens de krant wordt de man, die wordt geïdentificeerd als een voormalig lid van de interventie-eenheid Diane en de BOB, gezocht door het Belgische gerecht, op basis van een van 6 januari daterend bevel van onderzoeksrechter Freddy Troch van Dendermonde.

Troch is belast met het onderzoek naar de moordpartij van Aalst (acht doden) en de diefstal van zeven kogelvrije vesten in Temse, waarbij, een week voor de moordpartij bij het warenhuis Colruyt in Nijvel, één dode en één gewonde viel.

Precies in verband met Aalst en Temse wil de magistraat Lekeu verhoren, aldus nog steeds La Dernière Heure. Tengevolge van het opsporingsbevel verliet de ex-rijkswachter onmiddellijk België en zocht soelaas in Florida, want hij “heeft schrik”, zegt de krant.

Tegenover de verslaggever van La Dernière Heure had Lekeu het over “het bestaan van een plan tot staatsgreep, waarmee de aanslagen van de Bende van Nijvel verband hielden”.

De man voegde eraan toe dat een “mysterieuze organisatie” achter dit plan zat. Die organisatie, “geschoeid op de leest van de Nazi-politie gedurende de Tweede Wereldoorlog, werd binnen de Belgische rijkswacht opgericht”, aldus Lekeu in het aan Belga aangekondigde interview dat vandaag op de voorpagina van La Dernière Heure staat. (*)

Bron: Gazet van Antwerpen | 3 Maart 1989

(*) Die organisatie was Groep G.

Zware jongen

Het verhaal van Martial Lekeu komt in een heel ander daglicht te staan, als men weet dat de Dendermondse onderzoeksrechter Troch hem van medeplichtigheid verdenkt bij de overval op de firma Wittock-Van Landeghem te Temse, en de daarmee gepaard gaande moord op de conciërge van het bedrijf. Op 6 januari 1989 stuurde de onderzoeksrechter dan ook een verzoek tot aanhouding van Lekeu uit. Op de koop toe wordt hij in een verslag van de Waverse BOB in één adem genoemd met andere extreem-rechtse kornuiten bij de rijkswacht. Zijn naam wordt rechtstreeks aan Bouhouche gekoppeld.

De BOB’ers die met de 42-jarige Martial Lekeu hebben samen gewerkt, bestempelen hem als een zware jongen, die van geen kleintje vervaard is. Op 16-jarige leeftijd werd zijn verzoek om bij het leger te gaan ingewilligd. Bij de paracommando’s ontpopte hij zich als een Jan zonder Vrees. Wegens wangedrag zou hij het elitekorps van de paracommando’s hebben moeten verlaten. Maar de Brusselse BOB kon hem wel gebruikten. Twee jaar heeft hij er gewerkt in de drugsectie.

Van Martial Lekeu is geweten dat hij heel goed bevriend is met iemand van de Staatsveiligheid, een zekere L. Met die man hing Lekeu ook vaak in de kroegen waar de toenmalige leden van het Nationaal Drugbureau en de Amerikaanse Drug Enforcement Administration, DEA, over de vloer kwamen.

Bron: Gazet van Antwerpen | 4 Maart 1989

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

126

Re: Martial Lekeu

Tampert wrote:

Is er ergens link tussen Buslik en Lekeu, buiten het feit dat ze naar Florida zijn gevlucht?

(…) En hoe zit het met de Belgische Amerikaan Jean-François Buslik , wiens naam voortdurend in het Bende-dossiers opduikt? Die woont nu ook hier in Orlando.

"Ik [Martial Lekeu] ken Buslik. Hij heeft niets met de Bende te maken. Hij was een goeie informant van de DEA (Drugs Enforcement Administration, de officiële Amerikaanse drugsbestrijders)." (…)

Bron: De Bende Tapes

Re: Martial Lekeu

Op 20 december 1988 werd Martial Lekeu in hoedanigheid van verdachte door voormalig onderzoeksrechter Freddy Troch geseind voor verhoor. Deze seining werd op 24 juli 1990 nog eens herhaald.

Bron: Bendecommissie II

In november 1992 keerde Martial Lekeu voor korte tijd terug naar België om bepaalde documenten op te halen en zoekt bij deze gelegenheid opnieuw de Belgische media op.

Bron: Terrorisme in België | Paul Ponsaers

  1. Stond Martial Lekeu in november 1992 nog altijd geseind en zo ja, werd Martial Lekeu dan al dan niet opgepakt voor verhoor?

  2. Werd Martial Lekeu vóór zijn aankomst in België in november 1992 ontseind, en zo ja, door wie en waarom?

Re: Martial Lekeu

De Ronne wrote:

Ik [Martial Lekeu] ken Buslik. Hij heeft niets met de Bende te maken. Hij was een goeie informant van de DEA (Drugs Enforcement Administration, de officiële Amerikaanse drugsbestrijders)." (…)

Bron: De Bende Tapes

Wat ik mij dan afvraag is of de persoon op de robotfoto G9 de persoon op de robotfoto G8 kende.

129

Re: Martial Lekeu

Vraag is wat die (en andere) robotfoto's waard zijn:

  • Sterke aanwijzingen dat daders zich vermomden;

  • Foto's op basis van ooggetuigenissen (geen camerabeelden) van personen die meestal onder extreme stress stonden of anders gewoon 'casual' observator waren (= er gebeurde niets toen ze de persoon zagen);

  • Sommige foto's gemaakt op basis van getuigen die onder hypnose waren;

Tijdens de politie-opleiding is (of was) er een oefening waarbij rekruten 'blootgesteld' worden aan een gewapende overval. De 'getuigen' weten in grote lijnen wat gaat komen en weten uiteraard ook dat ze niet werkelijk in gevaar zijn. Dan nog is het zelden goed gelijkend en gaan beschrijvingen van gebruikte wapens etc alle kanten op.

Re: Martial Lekeu

Om tot op heden onbekende redenen laat Xenophon maar al te graag uitschijnen dat robotfoto G9 van nul en generlei waarde is. Op basis van de robotfoto's van Lois Gibson werden echter al meer dan 1000 criminele feiten opgelost » Lois Gibson. Ik begin dat negativisme van Xenophon dan ook behoorlijk verdacht te vinden.