121

Re: Ohain: 2 Oktober

Een zeer interessant detail: Van Camp zou de volgende dag op reis vertrekken, niet met zijn Porsche, maar met de Golf van z'n dochter. Bestemming? Zat er iets verborgen in de Golf?

Liggen de daders daar op de loer tot ze hebben gezien dat de Golf geladen is? Het is eigenaardig dat ze toeslaan op een moment dat daar nog zoveel volk aanwezig is. Vreesden ze een vroegtijdig vertrek?

Ander eigenaardig detail, voor een van de jobstudenten was het de laatste dag, als ik me goed herinner. Was die jobstudent hun oog op Van Camp. Is dit te verbinden met de jonge kok die in beeld kwam door de profiling van Zucker?

122

Re: Ohain: 2 Oktober

Kleine correctie: het was niet de laatste dag van een jobstudent, wel de eerste van een jobstudente. Maar kan impliceren dat de vorige dag de laatste was van een andere.

Oktober, dat is toch een rare periode om op vakantie te gaan?

123

Re: Ohain: 2 Oktober

Laat ons nog aannemen dat Van Camp een hele brave man is... die elke nacht braafjes de jobstudenten naar huis rijdt... en daarbij toevallig de nacht van Nijvel op het uur van de feiten zeer dicht in de buurt is. En dat lenen aan of van Rossignol, niet noodzakelijk crimineel is. En dat gestolen goederen helen maar een niemendalletje is.

Feit is dat zijn restaurant heel wat klanten telt, die op de hoogte kunnen zijn van illegale trafieken of vuile dossiers. En feit is dat hij vrij dicht stond bij de zakenkliek rond Vanden Boeynants.

Zijn dochter vertelt 1 à twee dingen, primo, dat het cliënteel graag komt voor de boeiende vertellingen van haar vader, de man gaat dus vrij intiem om met de klanten. Secundo vertelt ze expliciet dat hij geen geheim kan bewaren.

De vraag dringt zich dus op: waarover is deze man te loslippig geweest? En als hij op het punt stond op reis te vertrekken, was dat dan niet eerder een vlucht?

124

Re: Ohain: 2 Oktober

Lekeu a déclaré avoir rencontré Van Camp dans un restaurant de Bruxelles, "Le vieux Berchem", ou Van Camp était en compagnie de membres du CEPIC dont le baron de Bonvoisin.

Een forumlid merkt daarbij op dat dit ook een pleisterplaats is van ... Beelen, Cams, en Vlassenroot. Dus Van Camp niet alleen te koppelen aan CEPIC maar ook oa aan Kirschen & co!

Dat wil zeggen dat het volgende verband zich opdringt: Angelou en Vanden Eynde vermoord als chauffeurs in de illegale Kirschen-trafieken. Maar door wie? Het blijft mysterieus. Interne opruim van CEPIC. Of 'goede krachten' die dat hele criminele milieu manu militari omver leggen. Het vermoorden van Cams en Vlassenroot indiceert meer de tweede optie.

Beijer dan toch inderdaad aan het werk voor de KGB? Ten voordele van Kintex wat wapenhandel betreft?

125

Re: Ohain: 2 Oktober

Attala, vertegenwoordiger van Gemayel, de leider van de christelijke falangisten zou zakelijke afspraken hebben gemaakt in zowel Les Trois Canards als Auberge Chevalier. Indien waar, een zoveelste confirmatie van de vermoedens dat alles draait rond wapenhandel. De informatie is van swan en al jaren oud:

"Dumont fréquentait Attala représentant du président Gemayel et le patron des aciers BOL repris par Attala. Négociations entre Attala et BOL à l’auberge des Chevaliers et Trois Canards. Les aciers BOL devaient servir à approvisionner les phalanges libanaises chrétiennes".

De naam Dumont komt ook altijd op allerlei manieren terug ...

In post #124 wapperden mijn pistes alle kanten op. Ondertussen ben ik toch vrij zeker van dat het interne opruim betreft van liabilities, infiltranten, verraders. Onder druk van gerechterlijke wolken die zich samenpakken. Maar graag meer discussie daarover. Het is belangrijk een groot kader te hebben voor 1982-1983.

126

Re: Ohain: 2 Oktober

Interne opruim en opruim van infiltranten en van afpersers, is exacter geformuleerd.

Re: Ohain: 2 Oktober

Trojan wrote:

Laat ons nog aannemen dat Van Camp een hele brave man is... die elke nacht braafjes de jobstudenten naar huis rijdt. Zijn dochter vertelt 1 à twee dingen, primo, dat het cliënteel graag komt voor de boeiende vertellingen van haar vader, de man gaat dus vrij intiem om met de klanten. Secundo vertelt ze expliciet dat hij geen geheim kan bewaren. De vraag dringt zich dus op: waarover is deze man te loslippig geweest? En als hij op het punt stond op reis te vertrekken, was dat dan niet eerder een vlucht?

Ik zou zeggen, lees nog eens 1 keer het nogal gedetailleerde verslag van de dochter. Bende komt binnen, eisen de Porsche, rommelen aan de (lege) kassa, pas nadat de vrouw van Van Camp zegt, dat ze sleutels aan de baas buiten moeten vragen, richten zij hun aandacht op Van Camp zelf. Ondertussen komt de jobstudente binnengestormd, en wordt gelijk beschoten door de gangster binnen. Deze dame had dus dood kunnen zijn. En wederom een bewijs dat met net als de afgelopen week in Nijvel en Temse, en een paar dagen later de bedrijfsleider in Beersel, men makkelijk schiet en moord, meestal wat in hun weg staat of op hen afkomt. Althans, de wapens zijn hetzelfde.

Onderling hadden ze in het restaurant, een soort woordenwisseling, men schreeuwt naar elkaar. de boel was goed opgefokt. Men wilde de Porsche, maar moest genoegen nemen met de Golf. Na het schot op de jobstudente en de spanning die er heerste, wat ze afgelopen weken al gedaan hebben, is het niet een hele grote stap meer naar een zeer wrede moord. "Sleutels van de Porsche nu!" Van Camp weet dat zijn dochter ze heeft, maar wil haar beschermen, hij zegt dat ie het niet weet waar ze zijn, en biedt hen de sleutels van de Golf aan. De gefrustreerde gangsters kiezen eieren voor hun geld, maar leven zich uit op Van Camp. Alles wijst weer op toeval, je moet erg goede acteurs inhuren op deze manier een opdrachtmoord uit te voeren. Ik zeg: onmogelijk.

Van Camp ging dus de volgende dag op vakantie (op de vlucht is totale onzin). Met de Golf was de bedoeling. De dochter had de sleutels van de Porsche al gekregen van haar pa, wist waar ze lagen, maar was verstijfd van angst. En bijzonder eerlijk van haar dit relaas, en wrs heeft zij zich vaak afgevraagd of dit het leven van haar pa had kunnen redden. Ook nog bijzonder detail is de jobstudente die beschoten werd, aan een levenslange depressie lijdt door het trauma van die nacht. Wat ook nog opvalt is dat ze moeite nemen om de banden van alle auto's lek schieten, alsof iemand nog er achteraan zou gaan. Ik vind dit interview met de dochter dus heel bijzonder. Er is ook sprake van verdachten en wat zij beweert: daderkennis.

"Eén ding weet ik wel, de dader die op ons geschoten heeft in de keuken, zit nu in de gevangenis."

Wat bedoelt u nu? Dat de politie de dader kent?

"Absoluut. Volgens de speurders heeft die verdachte tegen een celgenoot zijn mond voorbijgepraat. Hij zou gezegd hebben dat het er die nacht ‘heel grappig’ toegegaan was in Les Trois Canards, want 'één van de meisjes had in haar broek geplast'. In feite had de dader, toen hij op die jobstudente vuurde, door de koelkastdeur geschoten, daar stond een fles witte wijn in, en die was uitgelopen."

Had hij het verhaal niet ergens in een krant gelezen of zo?

"Wie zoiets vertelt, was er zelf bij. Maar de verdachte heeft later tegengesproken dat hij zoiets ooit gezegd zou hebben."

Er is dus in Ohain met twee wapens geschoten, en deze 2 waren ook aanwezig een week ervoor in Nijvel. En volgens de dochter spraken ze Frans richting de slachtoffers maar onderling geen Europese taal, mogelijk Arabisch. Helaas kon tegen de verdachte in kwestie Mohammed El Bourajradji geen harde bewijzen gevonden worden. Toch is deze getuigenis erg belangrijk. Dit buitenlandse element. Het zou ook nog zigeunertaal geweest kunnen zijn, maar die kans lijkt me klein.

Als het geen afrekening was, wat was het dan wel? Ingehuurde criminelen die de maatschappij moesten ontwrichten? Of was het dan toch die directeur van een wapenfabriek die wist dat als de Belgische politie zou gaan moderniseren hij in 1 klap multimiljonair zou worden en de zaak in versnelling wil brengen? Of was het Vanden Boeynants die nog een paar appeltjes te schillen had en via via een geweldsnetwerk had opgezet? Of een combinatie van alles tegelijk? Gelukkig ben ik geen complottist, ik zou er gek van worden.

Re: Ohain: 2 Oktober

noorderling wrote:

Er is dus in Ohain met twee wapens geschoten, en deze 2 waren ook aanwezig een week ervoor in Nijvel.

Correctie: Volgens deskundigen was de kogel van 7.65 mm, die in de nek van het slachtoffer was geschoten, afkomstig van een van de twee gestolen dienstpistolen van de rijkswachters die op 17 september op de parking van de Colruyt in Nijvel werden aangevallen. Dit ballistisch detail gaf nog meer vaart aan de affaire van de Bende van Nijvel en leidde in de pers tot vragen omtrent de onmacht van de politie in Waals Brabant, maar nog meer tot de vraag wie de volgende slachtoffers zouden zijn.

De grote Manitou ziet alles

129

Re: Ohain: 2 Oktober

noorderling wrote:

Ik zou zeggen, lees nog eens 1 keer het nogal gedetailleerde verslag van de dochter. Bende komt binnen, eisen de Porsche, rommelen aan de (lege) kassa, pas nadat de vrouw van Van Camp zegt, dat ze sleutels aan de baas buiten moeten vragen, richten zij hun aandacht op Van Camp zelf.

Klopt niet, één gangster is buiten bij Van Camp gebleven. Van Camp moest toen zijn jasje afgeven en één van de personeelsleden zag de lippen van Van Camp bewegen, wat kan wijzen op een gesprek.

noorderling wrote:

Men wilde de Porsche, maar moest genoegen nemen met de Golf.

Men moest genoegen nemen de Golf of de Alfa Romeo, de daders hebben ook de sleutels van die wagen meegenomen. Ze hebben gekozen voor de Golf, dat kan verschillende redenen hebben maar misschien zegt dit wel iets over de daders.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ohain: 2 Oktober

Eerlijk Ben, ik zou ook geen Alfa kiezen als ik een Golf kan stelen.