261

Re: Ohain: 2 Oktober

Je kan er eindeloos over discussiëren maar waarom de Porsche? Ten eerste omdat ze ernaar vroegen, het was hun eerste eis. Om hem te verkopen. Heel of voor stukken. Je hebt hebt het over de Saab maar al wat daar op of in zat dat iet of wat waardevol is, was eruit gehaald. Idem voor sommige andere voertuigen, tot op het ridicule af.

Je vraagt waarom de Porsche? Waarom wat waardeloze brol bij de auberge? Omdat ze denken dat het geld zal opbrengen.

Waarom geen geweld bij het stelen van andere voertuigen? Omdat er geen weerstand was. Zeker in hun beginperiode gold dat zolang er geen weerstand was of niemand hun plan doorkruiste, ze niet schoten. Maar bij het minste geringste - gepercipieerde - tegensputteren ging het geweld naar 11. Ze geloofden niet in waarschuwingsschoten

Waarom de wapens van Morue? Omdat dat was wat ze hadden. En omdat het toch geen verschil meer maakte voor de strafmaat als ze geklist werden, ze hadden 2 politiemensen gedood en een aantal burgers. Dat is binnen en nooit meer buiten als je gepakt wordt. Vraag maar aan Horion.

Re: Ohain: 2 Oktober

We kunnen inderdaad eindeloos discussiëren - lang leve het forum - maar we kunnen in deze niet meer dan ons trachten te verplaatsen in het hoofd van de daders en daarbij gokken wat de meest logische optie is. Dat is slechts een beperkte optie op succes.

We zien de dingen anders, voor mij is de Bende een 'tool' geweest bij een (onvoorstelbaar) groot zwartgeld/crimineel circuit dat 'toevallig' volkomen parallel liep met de tijdlijn van de Bende. Ik ga voor '82 - '83 dan ook voor de executie piste. Ik benadruk voor '82 en '83 want de piste die stelt dat de warenhuisovervallen in '85 parkingmoorden met gekozen slachtoffers zijn, staat daarvan volledig los. In alle eerlijkheid durf ik daarover geen uitspraken doen, behalve dat ik vermoed dat de uitvoerders (gedeeltelijk) dezelfde waren als deze in de eerste golf.

Merk op dat ze bij Van Camp geen dure wijn stelen, zelfs de inhoud van de kassa laten ze ongemoeid. Per Malheur schijnt wel iemand la caisse te hebben geroepen maar dat was enkele schoten later alweer vergeten. Show must go on.

Om de Auberge nu te verbinden aan goedkope brol vind ik ook niet geheel intellectueel eerlijk. Volgens Jurion hebben ze daar de beste wijn en champagne meegegrist (die ze eerder zelf zijn komen leveren?) en volgens de dochter waren de overvalles misschien meer geïnteresseerd in iets wat met de huisbaas had te maken. Beide opties zijn mogelijk en het ene sluit zeker het andere niet uit.

Ik duid nog even het feit - vermits je wel eens de gewoonte hebt wat niet zwart op wit staat naar het Rijk der fabelen te verwijzen - dat het zwart geld circuit is bewezen door de speurders en daar mensen zijn veroordeeld.