Patrick Ramaêl heeft bijkomende onderzoek gevraagd in verband met de overval op Piot in Maubeuge. Dus indien deze advocaat en ex-magistraat niet krankzinnig is geworden, neem ik aan dat hij daar goede redenen voor heeft. En aangezien volgens velen de Bende van Nijvel zou bestaan uit verscheidene groepjes van uitvoerders, zie ik niet in waarom de bende Sliman niet in aanmerking kan komen voor bepaalde raids.
Maar deze vraag zal justitie zelf moeten beantwoorden.
En ik denk niet dat justitie zich inlaat met sentimenten, of met wat wij allemaal graag zouden willen horen. En ik neem aan dat het gerecht zich niet laat intimideren door een ex-speurder als Jean-Pierre Adam, en men zich nogmaals gaat bezig houden met het onderzoeken van een fictieve piste enkel maar om de aanvrager tevreden te stellen?
De kans dat er echter nog iets uit de bus komt lijkt mij eerder miniem. Vele verdachten zijn reeds overleden. En met bekentenissen zonder harde bewijzen kan men geen dossier opbouwen. En enkel op basis van een vingerafdruk of een DNA-staal gaat justitie geen definitieve besluiten kunnen trekken. Toch werd de vraag van Patrick Ramaêl ontvankelijk verklaard.
Er zal over de identiteit van de daders, of mogelijke opdrachtgevers echter nooit een consensus waar iedereen zich in kan vinden worden bereikt. Daarvoor is het publiek na jaren van controverse, sfeermakerij en onbetrouwbare informatie te veel verdeeld. Dus ik vrees dat er inderdaad altijd believers zullen blijven.
Maar dit geldt eveneens voor vele andere theorieën. Niet enkel voor de piste van Jean-Pierre Adam.