451

Re: Stopzetting onderzoek

Ben wrote:

Gisteren waren er de debatten. De uitspraak is op 28 april 2025.

De uitspraak is er al. De onderzoeksrechter is nu verplicht om nog onderzoek te doen naar de Sliman-bende:

Zaten Franse broers achter de Bende van Nijvel? Het gerecht moet het nu onderzoeken

Er komt opnieuw extra onderzoek naar de Bende van Nijvel. Dat melden Franstalige media. De speurders moeten nagaan of de misdaden van de Bende zijn gepleegd door 2 Franse gangsterbroers. (...)

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Wel wel wel ... die piste (die ik deel) van de heer Adam!

453

Ik ben blij dat het onderzocht wordt, al was het enkel zodat deze in mijn ogen zeer onwaarschijnlijke piste definitief kan afgevoerd worden (hoewel er altijd wel believers zullen blijven).

454

Het is ook een kwestie van wegstrepen van mogelijke verdachten. En blijkbaar heeft men deze broers en hun handlangers nooit echt onderzocht. Ik wil nu niet beweren dat zij de vermoedelijke daders zijn maar cold cases (en gerechtelijke dwalingen ) ontstaan over het algemeen door tunnelvisie cq. het focussen op de "usual suspects" .

455

Volledig akkoord, Xenophon. Het enige voordeel om dit allemaal nog eens te onderzoeken, is dat we dan definitief deze non-piste kunnen afsluiten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Een zeer onwaarschijnlijke piste, dat is het ook in mijn ogen. En voor sommigen bovendien een zeer welgekomen piste, richting Frankrijk en weg van Brussel.

457

These brothers the news has mentioned do not make a lot but by keeping it an active case it keeps the file an active secret right?

Uiteraard is het een non spoor. Geluk bij al het ongeluk is dat ze het dossier niet zullen afsluiten met deze fictieve piste als oplossing. Je moet er vanuit gaan dat nog een aantal jaren directe of indirecte betrokkenen in leven zijn. Je kan nooit 100% uitsluiten dat zij op een dag toch naar de media stappen met ware toedracht. Als justitie de zaak eerder afsluit met Sliman als oplossing, maakt zij voor een tweede keer een niet normaal slechte beurt, hetgeen niet wenselijk is.

Patrick Ramaêl heeft bijkomende onderzoek gevraagd in verband met de overval op Piot in Maubeuge. Dus indien deze advocaat en ex-magistraat niet krankzinnig is geworden, neem ik aan dat hij daar goede redenen voor heeft. En aangezien volgens velen de Bende van Nijvel zou bestaan uit verscheidene groepjes van uitvoerders, zie ik niet in waarom de bende Sliman niet in aanmerking kan komen voor bepaalde raids.

Maar deze vraag zal justitie zelf moeten beantwoorden.
 En ik denk niet dat justitie zich inlaat met sentimenten, of met wat wij allemaal graag zouden willen horen. En ik neem aan dat het gerecht zich niet laat intimideren door een ex-speurder als Jean-Pierre Adam, en men zich nogmaals gaat bezig houden met het onderzoeken van een fictieve piste enkel maar om de aanvrager tevreden te stellen?

De kans dat er echter nog iets uit de bus komt lijkt mij eerder miniem. Vele verdachten zijn reeds overleden. En met bekentenissen zonder harde bewijzen kan men geen dossier opbouwen. En enkel op basis van een vingerafdruk of een DNA-staal gaat justitie geen definitieve besluiten kunnen trekken. Toch werd de vraag van Patrick Ramaêl ontvankelijk verklaard. 
Er zal over de identiteit van de daders, of mogelijke opdrachtgevers echter nooit een consensus waar iedereen zich in kan vinden worden bereikt. Daarvoor is het publiek na jaren van controverse, sfeermakerij en onbetrouwbare informatie te veel verdeeld. Dus ik vrees dat er inderdaad altijd believers zullen blijven.

Maar dit geldt eveneens voor vele andere theorieën. Niet enkel voor de piste van Jean-Pierre Adam.

460

highonprozac wrote:

Patrick Ramaêl heeft bijkomende onderzoek gevraagd in verband met de overval op Piot in Maubeuge. Dus indien deze advocaat en ex-magistraat niet krankzinnig is geworden, neem ik aan dat hij daar goede redenen voor heeft.

Bron? Want dat betekent dan dat Ramaël bijkomend onderzoek heeft gevraagd naar een overval waar hij zelf als onderzoeksrechter verantwoordelijk voor was. Daarmee zegt hij dan eigenlijk dat hij toen zijn werk niet goed heeft gedaan. wink