1

Topic: Zoekactie Buizingen

Op donderdag 20 maart 1986 zochten duikers van het leger in de Zenne te Buizingen naar wapens. Dit gebeurde na een verklaring van Philippe De Staerke, die had bekend daar de wapens die werden gebruikt bij de hold-ups te Baasrode en te Ranst te hebben weggeworpen. De speurders hadden gehoopt ten minste één riot gun boven water te halen, een wapen dat ook vaak door de Bende van Nijvel was gebruikt.

Het werd echter een ontgoocheling. De duikers ontdekten wel een tweeloop met afgezaagde loop en kolf, een éénloop-jachtgeweer, patronen kaliber 12 en twee hoofdkappen. Maar geen riot gun.

Bron: Gazet van Antwerpen | 22 Maart 1986

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Buizingen

Ben wrote:

De duikers ontdekten wel een tweeloop met afgezaagde loop en kolf

Dat doet mij denken aan het wapen waarmee de kleine David Van de Steen bijna is doodgeschoten.

Re: Zoekactie Buizingen

Maar dat wapen had geen kolf.

Re: Zoekactie Buizingen

MiguelJW wrote:

Maar dat wapen had geen kolf.

Uit welke bron komt dat?

5

Re: Zoekactie Buizingen

Ben wrote:

Het werd echter een ontgoocheling. De duikers ontdekten wel een tweeloop met afgezaagde loop en kolf, een éénloop-jachtgeweer, patronen kaliber 12 en twee hoofdkappen. Maar geen riot gun.

Een Winchester Defender?

Re: Zoekactie Buizingen

Maigret wrote:

Uit welke bron komt dat?

Zou u graag de linken willen sturen... weet het even niet te vinden. Maar o.a. gaat men er van uit dat de Franchi Spas gebruikt is. Maar volgens mij zijn er alleen Winchesters Riot gun gevonden zonder kolf. Een geoefend schutter kan daar mee met één hand schieten. Getuigen hebben dat gezien. En hebben het veelal over dat, voor die tijd, uniek wapen Franchi Spas. Winchester zonder kolf heeft daar wat gelijkenissen mee.

7

Re: Zoekactie Buizingen

Maigret wrote:

Uit welke bron komt dat?

HIPA wrote:

Waarom is dit wapen nooit vernoemd in de Bende van Nijvel-feiten, men spreekt steeds over Riotguns. Overval in Aalst is meerendeel hier mee uitgevoerd. In de dossiers is er weinig of niks hierover bekend. Toen men mij de wapens liet zien als getuige heb ik ten treure uitgelegd dat ze geen kolf hadden, ik sprak blijkbaar Chinees. Nu weet ik dat meestal de feiten die ze niet wilden herkennen of horen de belangrijkste zijn. Ik herkende en beschreef de Faul tot in detail voor hij gekend was bij de Bende-feiten. Ik garandeer dat Aalst met SPAS uitgevoerd is ofwel hadden ze de kolven van de riot gun ook afgezaagd waardoor ze min of meer dezelfde look kregen. Bij mijn weten zijn deze wapens nooit ergens opgedoken? Weet er iemand meer?

Re: Zoekactie Buizingen

Tis dees! Dank u Tiens! Maar ook andere getuigen verklaarden dit waaronder die Patrick uit de Lokerenveldstraat en nog vele anderen.

Re: Zoekactie Buizingen

Dank voor het speurwerk Tiens en MiguelJW.

10

Re: Zoekactie Buizingen

Parket zoekt wapens te Buizingen

In opdracht van het parket van Dendermonde werden woensdag op het grondgebied van Buizingen in de Zenne dreggingswerken uitgevoerd. Door het parket werd daaromtrent niets vrijgegeven. Toch blijkt dat er ter hoogte van de Alsembergsesteenweg, diverse overvalwapens in de ondiepe Zenne werden gegooid. Het onderzoek gaat in de richting van een aantal hold-ups dat in de streek van Dendermonde werd gepleegd.

Bron: Gazet van Antwerpen | 20 Maart 1986

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube