1

Topic: Diegem: 29 Juni 1985

Samenvatting

  • Wat? Gewapende overval op een warenhuis

  • Wanneer? Zaterdagavond 29 juni 1985

  • Waar? Zaventemsesteenweg 181 in Diegem » Google Maps

  • Wie? Twee gewapende gangsters, identiteit onbekend

  • Buit: 290.000 fr.

  • Wapens: Geweren met afgezaagde loop

  • Auto: BMW, groene kleur

Gewapende overval op warenhuis te Diegem

Zaterdag, even voor sluitingstijd, hebben twee onbekenden een gewapende overval gepleegd in het warenhuis Reno aan de Zaventemse Steenweg 181 te Diegem (deelgemeente Machelen). Onder bedreiging van hun geweren met afgezaagde loop, dwongen zij een bediende de inhoud van de kassa te overhandigen. Dit leverde hen 290.000 fr. op plus een aantal cheques. Zij konden ongehinderd vluchten met een groene BMW.

Bron: Gazet van Antwerpen | 1 Juli 1985

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Diegem: 29 Juni 1985

De winkel is er nog steeds. Vanaf die locatie zit je in no time op de Ring, de E19 naar Antwerpen, de A201 naar Brussel, de Haachtsesteenweg ... een droom voor criminelen.

Is het bekend of de daders (of de wagen) ooit gevonden zijn? Er zijn veel groene BMW's maar als het een 5-reeks was, zo'n voertuig duikt nog op in een verhaal rond de bende.

Re: Diegem: 29 Juni 1985

U bedoelt de auto van Willy D?

Re: Diegem: 29 Juni 1985

Nee, een andere, ik weet niet of Willy D een groene BMW had. Ik heb het over gebeurtenissen in 1983 (Nijvel).

Re: Diegem: 29 Juni 1985

Het is gevaarlijk zijn wagen te gebruiken om een diefstal te plegen. Het voertuig van een slechte jongen daarvoor te stelen kan ook gevaarlijk zijn. Men moet oplet doen met een verhaal als men stelt vast dat dit valse info bevat.

6

Re: Diegem: 29 Juni 1985

Xenophon wrote:

Ik heb het over gebeurtenissen in 1983 (Nijvel).

Je bedoelt de gebeurtenissen in Limal?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Diegem: 29 Juni 1985

Nee, Nijvel, maar het is een heel verhaal, ik ga het moeten opzoeken of herlezen want het kan zijn dat het over dezelfde sudist gaat en ik wil zeker zijn dat ik niets door elkaar haal.

Tijdens zijn verhoren verklaarde Cocu verschillende keren dat er bij de inbraak behalve de Saab nog een tweede wagen was: een groene BMW 5-reeks. Daarin zouden ook gangsters gezeten hebben en die wagen stond niet aan de Colruyt maar op de openbare weg, op uitkijk. In één van zijn versies zat hij erin samen met Debruyne en waren zij de enige twee ongewapende deelnemers (uiteraard, beter in een wagen zitten met een blondine dan verklaren dat je met een riot gun lood pompt in rijkswachters).

Ik ga trachten de verbatim verklaring terug te vinden. Wat ervan aan is, is een andere kwestie uiteraard. Vermoedelijk niet veel, hij veranderde geregeld van versie. Zal het opzoeken.

8

Re: Diegem: 29 Juni 1985

Deze gebeurtenissen in Eigenbrakel » Forum?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Diegem: 29 Juni 1985

Een BMW kan een andere verbergen.

Re: Diegem: 29 Juni 1985

Hier is letterlijk een deel van de verklaring die Cocu aflegde aan OR Guy Wezel toen hij verhoord werd in diens kabinet over de feiten te Nijvel. Enerzijds: niemand zal me vertellen dat hij mishandeld werd door de onderzoeksrechter, dat geloof ik niet. Anderzijds: Cocu zijn verklaringen veranderden nogal wat en zaten vol met verkeerde details.

Was hij slimmer dan al de rest en zijn verdediging aan het plannen, of wist hij van geen hout pijlen maken en herhaalde hij bij benadering wat onderzoekers hem hadden ingefluisterd tijdens vele voorgaande verhoren?

Je ne sais rien vous dire pour la Saab mais je peux vous dire pour la BMW que je conduisais que celle-ci était munie de plaques authentiques provenant d'un autre véhicule du même type soit une
520 et que les papiers provenaient de cette même BMW.

Ainsi en cas de contrôle, il n'était pas possible de se faire prendre sauf si on s'intéressait au numéro du châssis et moteur. Avant de partir de Drogenbos on m'a montré le sceau gouvernemental de la plaque arrière de la BMW que je devais conduire. Je n'ai pas vu les plaques de la SAAB et je n'y ai pas fait atten-tion. En c-e qui concerne les clefs de la B.M.W.,il m'a semblé qu'elles étaient assez neuves et pour moi, j'ai pensé qu'on avait changé le contacteur. Il n'y avait d'ailleurs pas de griffes sur ce contacteur. Au
garage de Drogenbos toutes les armes ont été rassemblées et pour ma part,j'en ai vu une qui n'était pas dans le lot lorsque nous sommes partis. Il s'agissait d'une arme de poing.

Ils m'ont dit également qu'ils avaient pris une mitraillette aux gendarmes et qu'ils avaient utilisé cette mitraillette.

Belangrijk: hij trekt dit alles meerdere keren in, o.a. bij de BOB van Halle waar hij zeer tegen zijn zin heen gebracht werd en verklaarde 'J'ai inventé tout ce que j'ai déclaré'.

Ik weet waar Etienne1420 op alludeert met zijn 'een BMW kan een andere verbergen' maar vind de referentie niet terug, het gaat om iemand die 2 identieke BMW's had. Etienne?