1,001

Re: Aalst: Proloog

Tiens wrote:

Bij de overval in Aalst is de Bende achteruit van de parking gereden met een open vijfde deur. Ook dat is zeer ongewoon. Achteruit kun je nooit dezelfde snelheid halen als vooruit. Een gewone bandiet zal dat nooit doen. Waarom reden ze dan achteruit? Omdat je op die manier een zo groot mogelijk schietveld hebt, en dus een maximale dodende kracht. Je moet militair denken om dat te weten.

De daders kwamen nooit achteruit de parkeerplaats uit. De achterdeur stond dan wel open, maar de auto reed vooruit en een van de daders liep achter de auto met een riotgun.

Tiens wrote:

Ook de manier waarop de auto's in brand worden gestoken is typisch militair. Normaal doe je dat door benzine over de auto te gieten, een lucifer in de tank te gooien of door brandende vodden in de auto te leggen, maar de Bende van Nijvel schiet de auto's in brand, ze lossen kogels ter hoogte van de benzinetank en zo vliegt de boel in brand. Dat is een methode die bepaalde legereenheden gebruiken om vijandige tanks en wagens in brand te schieten. Op zichzelf is die methode voor de Bende van Nijvel totaal zinloos, maar ze gebruikt ze toch maar…

De manier waarop de daders auto's in brand proberen te steken is gewoon amateuristisch. De methode om kogels af te vuren op tankhoogte zie je in Amerikaanse politiefilms, maar in werkelijkheid gaat dat gewoon niet door en is zelf gevaarlijk. Kijk bijvoorbeeld de manier waarop ze op de benzinetank van de Saab geschoten hebben, zonder resultaat. En voor de andere auto's die ze in brand gestoken hebben, is er geen bewijs dat ze inderdaad in de benzinetank hebben geschoten.

Tiens wrote:

Net zoals een riotgun eigenlijk zinloos is bij bankovervallen. Je loopt namelijk enorme risico's met een riotgun. Het is een zeer slecht verdedigingswapen. De maximaal dodende kracht van de loodjes bedraagt ongeveer vijftig meter, wat zeer weinig is. De dodelijke reikwijdte van de UZI-mitraillette waarmee de rijkswacht is uitgerust gaat tot driehonderd meter en meer. Iemand met een riotgun moet het dus afleggen tegen de rijkswacht

Ze gebruiken de riotgun om indruk te maken op de mensen tijdens hun aanvallen. Als ze de confrontatie aangaan met de politie of rijkswacht hebben ze nog andere wapens ten dienst.

1,002

Re: Aalst: Proloog

Je hebt gelijk gloacoster. Inderdaad hebben ze wel op een de tankdop van hun eerste overvalwagen (de Saab Turbo) geschoten, dit stond blijkbaar al eerder op het forum hier...

https://lh5.googleusercontent.com/-5MNiB0S9FcU/T1gPjTwHpDI/AAAAAAAACqI/dCyRGZHy_UU/s310/Saab%2520tank%25202.jpg

  • "Je kan het schieten op de Saab ook opvatten als een vorm van frustratie, niet om hem in brand te schieten. Het voertuig had hen in de steek gelaten door de platte band. Opgepepte moordenaars kunnen zo reageren. Gewelddadig!"

  • "Dat zou een plausibele uitleg kunnen zijn LEO, frustratie omdat de auto hen in de steek liet."

  • "Nu wat dat schieten door die tank betreft, het is niet professioneel, niet uit poging tot saboteren een zeker al niet uit frustratie. Bovendien is het levensgevaarlijk, iemand die met wapens omgaat, weet dat, levensgevaarlijk is om op harde oppervlakken van kortbij te schieten. De kogel kan immers terug botsen."

Bovenstaande deed me dan weer erg aan deze denken:

"Salesse vertelde me een keer hoe ze een postwagen wilden overvallen. Ze reden met de overvalwagen naast de postauto en Johnny mikte op een van de banden. Maar de kogel raakte de velg en ketste terug in hun richting. Voor Johnny was het meteen gedaan. Razend als een kind dat niet krijgt wat het wil, blies hij de hele zaak af en ging terug naar huis."

1,003

Re: Aalst: Proloog

Ik heb een vraag: de D.J speelde "Johnny be good" in plaats van het oorspronkelijk  gevraagde nummer. Koos hij zelf "Johnny be good" of kreeg hij te horen: als je dit nummer niet hebt, speel dan "Johnny be good".

1,004

Re: Aalst: Proloog

Dat koos de dj zelf.

1,005

Re: Aalst: Proloog

pyrénéen wrote:

Ik heb een vraag: de D.J speelde "Johnny be good" in plaats van het oorspronkelijk  gevraagde nummer. Koos hij zelf "Johnny be good" of kreeg hij te horen: als je dit nummer niet hebt, speel dan "Johnny be good".

Ben wrote:
club_le-happy-few wrote:

Volgens mij is deze niet geschikt voor een overval waar zoveel publiek aanwezig is (véél te zenuwachtig).

Tegenover het weekblad Humo verklaart Marie-Jeanne Callebaut het volgende:

'Mijn getuige (die ze in 1999 had gevonden, red.) was de vader van iemand die in de Delhaize was toen de Bende toesloeg. Toen ik hem vertelde dat mijn man tijdens die raid was doodgeschoten, reageerde hij geschokt. "Maar madame", zei hij, en toen stokte het. Hij moest naar adem happen en begon te huilen. Toen hij wat bedaard was, vertelde hij dat zijn zoon die avond één van de daders had herkend. "De politie weet het, maar ze traden niet op. Het was de Gitan, madame."

Nadien gaat een journalist van Humo op zoek naar deze getuigen. Ze vinden hem en de man bevestigt dat hij de schutter op  het parkeerterrein van de Delhaize herkend heeft. Het was De Staerke zegt hij. 'Hij leek op jacht, hij liep daar rond alsof hij een doelwit zocht.'

Humo vraagt: De gangster droeg een bivakmuts. Hoe kunt u dan zo zeker zijn?
"Ik herkende zijn postuur en zijn manier van lopen? Hij had een heel speciale stap, een stap die zei: "Hier ben ik, allemaal uit de weg." Ik kende Johnny van lang geleden uit het uitgaansleven. Hij was toen al nergens bang van. Als het moest pakte hij in zijn eentje tien Turken aan."

Biggus Dickus wrote:

Een doorgewinterd gangster als PDS, die er prat op ging alleen de trekker over te halen als het echt zou nodig zijn, zou wel beter weten, niet?

Misschien was De Staerke er van overtuigd dat niemand hem in Aalst zou herkennen, noch voor de overval, noch na de overval. En voelde hij zich veilig genoeg om met vrouw en kind de Delhaize te gaan verkennen, goed wetende dat er veel doden gingen vallen.

Willi wrote:

En elkaar verraden? Vergeet het maar. En het schrikwekkende is dat die groepen nog bestaan en dat er morgen opnieuw een "bende van Nijvel" kan opstaan.

Het bleek dat Philippe De Staerke familiecontacten had met een zigeunerkamp in Hofstade.

Re: Aalst: Proloog

ctrix wrote:

Dat koos de dj zelf.

Bedankt voor de duiding, dit zijn imo wel belangrijke verklaringen. De keuze voor dat nummer is gezien de feiten en verdachten verontrustend. En alweer kan het toeval zijn, maar het wordt allemaal wat veel dat toeval. Ik vraag me oprecht af hoeveel mensen er die avond van, in en rond het Aalsterse spandiensten hebben verleend.

Het zou interessant zijn de Proloog te herschrijven met de verklaringen van Geens mbt Willy De Schepper en Stefaan Van Malderen en de verschillende vluchtroutes.

1,007

Re: Aalst: Proloog

Inderdaad Spectator of Life. "Aalst Proloog" beslaat op dit forum vele pagina's, maar de namen Willy De Schepper en Stefaan Van Malderen komen er niet in voor. Raar maar waar. Hilde Geens weet meer dan de forumleden op deze site. "Aalst Proloog" moet herschreven worden en de verschillende vluchtroutes (de echte en de valse) moeten eveneens herschreven worden.

Re: Aalst: Proloog

Zou die verkeerde plaat hun planning niet overhoop gehaald hebben?

Stel, dat het Franstaligen of buitenlanders waren, en ze op exact dat nummer zaten te wachten? Waarschijnlijk hadden ze nummer op voorhand te horen gekregen om als 'startsein' te herkennen... maar er werd iets totaal anders gedraaid. Weinig franstaligen die dit soort muziek kennen... De Franstalige radio's draaiden toen geen nederlandstalige muziek en ook weinig recente Engelstalige muziek.

Deze Marlets waren toen superpopulair in verzoekplatenprogramma's volgens experts van 'vrije radio', het is dan ook verwonderlijk dat ze hem niet in de studio hadden.

Re: Aalst: Proloog

Ik heb mijn twijfels bij het bestaan van dit telefoontje. De enige bron hier is collega forumgebruiker ctrix maar deze heeft het telefoongesprek zelf nooit gehoord maar wel de oproep van de betreffende deejay. Heel dat telefoonverhaal sluit volgens mij ook uit dat het buitenlanders waren, zoals je zelf zegt zouden ze dat nummer nooit herkennen en als dat telefoontje toch heeft plaats gevonden was het door iemand die perfect Nederlandstalig was, althans de deejay. Het gebruik van een lokale radio en dito nummers wijst op betrokkenheid van mensen rond het Aalsterse.

Eén van de meest absurde verhalen in de bende mythe, wat een prestatie is in een overkoepelend verhaal dat recht uit Absurdistan afkomstig lijkt.

Aalst.... zoveel verdachten en medeplichtigen dat het een wonder is dat de betrokkenen elkaar zelf niet hebben neergeschoten op het moment van de feiten (vergeef me het cynisme).

Re: Aalst: Proloog

Bende van Hofstade zullen de locals geweest zijn? Willy De Schepper, Stefaan Van Malderen, Podevijn & co?

Zij moesten klaar staan met o.a. de 'nep-Golfjes'?