1,011

pyrénéen wrote:

Ik heb een vraag: de D.J speelde "Johnny be good" in plaats van het oorspronkelijk  gevraagde nummer. Koos hij zelf "Johnny be good" of kreeg hij te horen: als je dit nummer niet hebt, speel dan "Johnny be good".

Ben wrote:
club_le-happy-few wrote:

Volgens mij is deze niet geschikt voor een overval waar zoveel publiek aanwezig is (véél te zenuwachtig).

Tegenover het weekblad Humo verklaart Marie-Jeanne Callebaut het volgende:

'Mijn getuige (die ze in 1999 had gevonden, red.) was de vader van iemand die in de Delhaize was toen de Bende toesloeg. Toen ik hem vertelde dat mijn man tijdens die raid was doodgeschoten, reageerde hij geschokt. "Maar madame", zei hij, en toen stokte het. Hij moest naar adem happen en begon te huilen. Toen hij wat bedaard was, vertelde hij dat zijn zoon die avond één van de daders had herkend. "De politie weet het, maar ze traden niet op. Het was de Gitan, madame."

Nadien gaat een journalist van Humo op zoek naar deze getuigen. Ze vinden hem en de man bevestigt dat hij de schutter op  het parkeerterrein van de Delhaize herkend heeft. Het was De Staerke zegt hij. 'Hij leek op jacht, hij liep daar rond alsof hij een doelwit zocht.'

Humo vraagt: De gangster droeg een bivakmuts. Hoe kunt u dan zo zeker zijn?
"Ik herkende zijn postuur en zijn manier van lopen? Hij had een heel speciale stap, een stap die zei: "Hier ben ik, allemaal uit de weg." Ik kende Johnny van lang geleden uit het uitgaansleven. Hij was toen al nergens bang van. Als het moest pakte hij in zijn eentje tien Turken aan."

Biggus Dickus wrote:

Een doorgewinterd gangster als PDS, die er prat op ging alleen de trekker over te halen als het echt zou nodig zijn, zou wel beter weten, niet?

Misschien was De Staerke er van overtuigd dat niemand hem in Aalst zou herkennen, noch voor de overval, noch na de overval. En voelde hij zich veilig genoeg om met vrouw en kind de Delhaize te gaan verkennen, goed wetende dat er veel doden gingen vallen.

Willi wrote:

En elkaar verraden? Vergeet het maar. En het schrikwekkende is dat die groepen nog bestaan en dat er morgen opnieuw een "bende van Nijvel" kan opstaan.

Het bleek dat Philippe De Staerke familiecontacten had met een zigeunerkamp in Hofstade.

ctrix wrote:

Dat koos de dj zelf.

Bedankt voor de duiding, dit zijn imo wel belangrijke verklaringen. De keuze voor dat nummer is gezien de feiten en verdachten verontrustend. En alweer kan het toeval zijn, maar het wordt allemaal wat veel dat toeval. Ik vraag me oprecht af hoeveel mensen er die avond van, in en rond het Aalsterse spandiensten hebben verleend.

Het zou interessant zijn de Proloog te herschrijven met de verklaringen van Geens mbt Willy De Schepper en Stefaan Van Malderen en de verschillende vluchtroutes.

1,013

Inderdaad Spectator of Life. "Aalst Proloog" beslaat op dit forum vele pagina's, maar de namen Willy De Schepper en Stefaan Van Malderen komen er niet in voor. Raar maar waar. Hilde Geens weet meer dan de forumleden op deze site. "Aalst Proloog" moet herschreven worden en de verschillende vluchtroutes (de echte en de valse) moeten eveneens herschreven worden.

Zou die verkeerde plaat hun planning niet overhoop gehaald hebben?

Stel, dat het Franstaligen of buitenlanders waren, en ze op exact dat nummer zaten te wachten? Waarschijnlijk hadden ze nummer op voorhand te horen gekregen om als 'startsein' te herkennen... maar er werd iets totaal anders gedraaid. Weinig franstaligen die dit soort muziek kennen... De Franstalige radio's draaiden toen geen nederlandstalige muziek en ook weinig recente Engelstalige muziek.

Deze Marlets waren toen superpopulair in verzoekplatenprogramma's volgens experts van 'vrije radio', het is dan ook verwonderlijk dat ze hem niet in de studio hadden.

Ik heb mijn twijfels bij het bestaan van dit telefoontje. De enige bron hier is collega forumgebruiker ctrix maar deze heeft het telefoongesprek zelf nooit gehoord maar wel de oproep van de betreffende deejay. Heel dat telefoonverhaal sluit volgens mij ook uit dat het buitenlanders waren, zoals je zelf zegt zouden ze dat nummer nooit herkennen en als dat telefoontje toch heeft plaats gevonden was het door iemand die perfect Nederlandstalig was, althans de deejay. Het gebruik van een lokale radio en dito nummers wijst op betrokkenheid van mensen rond het Aalsterse.

Eén van de meest absurde verhalen in de bende mythe, wat een prestatie is in een overkoepelend verhaal dat recht uit Absurdistan afkomstig lijkt.

Aalst.... zoveel verdachten en medeplichtigen dat het een wonder is dat de betrokkenen elkaar zelf niet hebben neergeschoten op het moment van de feiten (vergeef me het cynisme).

Bende van Hofstade zullen de locals geweest zijn? Willy De Schepper, Stefaan Van Malderen, Podevijn & co?

Zij moesten klaar staan met o.a. de 'nep-Golfjes'?

1,017

Ik heb me vandaag ook deze bedenking gemaakt... Heeft dj het verhaal over dat telefoontje verzonnen? Is het raar dat een Nederlands duo (ik denk ook koppel, maar dat weet ik niet zeker) in zo een dorp als Hofstade een boeren-vrije-radio komen opstarten? Misschien zien we spoken, maar ...

Te voet naar Scherpenheuvel -> te voet de heuvel vanaf Osbroek/Blanckaertdreef naar achterkant parking Delhaize.
Johnny be good -> Johnny De Staerke. Johnny De Stark was bekend met de zigeuners in Hofstade.

In die tijd krioelde het van de vrije radio's, en iedereen kopieerde de Nederlandse piraatzenders. DJ namen klonken vaak ook Hollands. Deze Mi Amigo had geloof ik toch niets met Sylvain Tack te maken? Net als Delhaize ... ook van succesvol zakenman naar belastingfraude en drugshandel.

1,019

Klopt, de DJ-namen hadden een Hollandse toon. De Vries, Van Bever zijn er 2 die ik nog weet. Maar de oprichters (waaronder Van Praag) waren echte Nederlanders. Van Praag was ook zijn echte achternaam. Van zijn voornaam heb ik eens gehoord dat die Gerry zou zijn. Mja Harry in het Hollands klinkt als Gerry natuurlijk.

1,020

ctrix wrote:

Dat koos de dj zelf.

Ik stelde de vraag omdat het aanvankelijk  gevraagde nummer twee keer naar Philippe De Staerke verwees:

1. Hij had familie in Hofstade

2. Yvette werkte in Scherpenheuvel.

Het vorige nummer verwijst voor de derde keer naar hem ("Johnny"). Hoe groot was de kans dat dat gebeurde?