1,091

Re: Aalst: Proloog

Xenophon wrote:

Ik ben sceptisch over heel dat plaatjesverhaal. Volgens de DJ was het in perfect Nederlands. Geen van de gekende verdachten sprak Nederlands op zo'n niveau, geen enkele. Het 'verzoekje' werd ook niet door veel personen gehoord.

Maar van geen van de gekende verdachten vinden ze DNA sporen. (Dus zitten we helemaal fout ... zou kunnen hé.)

Vraag is, ben je niet iets te sceptisch? (Gelukkig is hier Ctrix die de boodschap hoorde.)

Het is niet dat ik dat niet begrijp, want ik heb me ook al dikwijles afgevraagd wat eigenlijk nog de zekerheden zijn met journalisten die mogelijks schreven wat hun gevraagd werd, zogezegde getuigen van overvallen die door niemand gezien zijn, PV's die vervalst werden, magistraten die stukken lieten verdwijnen, veiligheidsdiensten die beweerden dat liegen hun job was etc. ... etc. ... Om nog te zwijgen over leugens uit politieke hoek of van geviseerde gangsters.

Wat de bewijsstukken uit Ronquières betreft vind ik je iets te sceptisch. Iedereen schijnt hier te vergeten dat die bewijsstukken ABSOLUUT moesten gevonden worden. Het zou mij zelfs niet verbazen te lezen dat die met een fijne visdraad aan de kant vastgemaakt werden. En wat dat al dan niet extraheerbaar DNA betreft, zelfs indien bruikbaar DNA gevonden werd, weten we niet zeker dat het van een mogelijke verdachte was.

Re: Aalst: Proloog

Zonder de getuigenis van ctrix had ik ook sceptisch gestaan tegenover de Mi Amigo saga. Nu weten we dat er een radio boodschap was, of er daadwerkelijk ooit een telefoontje is gepleegd weten we niet. Daarvan is er geen enkel spoor of getuige.

Volgens het verhaal kwam dat telefoontje pas om 19u binnen. Dat is erg laat. De lijn zal maar eens bezet zijn. Het nummer moest precies om 19.15 worden gedraaid. Ook dat is moeilijk te timen vermits liedjes 3-4 minuten duren enz.

Ik zie twee mogelijkheden; ofwel is er pas rond 19 uur bekend gemaakt aan de opdrachtgevers dat de bewaking werd opgeheven rond 19.15; ofwel is er rond 19u vernomen dat een target (slachtoffer) zich naar de Delhaize zou begeven.

Ik denk niet dat die radio boodschap cryptische elementen bevatte, vermits ze zichzelf openlijk de Bende van Nijvel noemden op de radio. Aalst lijkt gekenmerkt door sinistere humor.

fenix : klopt, feiten: radio boodschap Mi Amigo, Nederlandse premiejager die enkele weken ervoor aanslag aankondigt, Ronquières waar iemand veel moeite doet om aanslagen aan elkaar te linken.

1,093

Re: Aalst: Proloog

Xenophon wrote:

Volgens de DJ was het in perfect Nederlands. Geen van de gekende verdachten sprak Nederlands op zo'n niveau, geen enkele.

Willy De Schepper?

1,094

Re: Aalst: Proloog

Tja, ik ben een ongelovige Thomas.

Waar ik inmiddels wél van overtuigd ben is Ronquières: de zak met daarin de vest met DNA lag ofwel geen jaar onder water, ofwel werd er na het opvissen een spoor aangebracht. Wetenschappelijk is er geen speld tussen te krijgen dat indien de inhoud een jaar lang onder water had gelegen, er geen DNA meer exploiteerbaar zou geweest zijn. Dat is wat mij betreft een hard feit, geen deductie of interpretatie.

Het kan zijn dat er de nacht na de overval iets in het water werd gegooid, ik zeg niet dat dat niet waar is. Maar als het om dezelfde zakken gaat dan werden die boven gehaald, gedroogd en daarna teruggegooid niet lang voor de vondst in 1986.

Manipulatie dus. Wie en de reden, dat is iets anders. Het kan niet louter zijn het linken van feiten van de eerste met de tweede golf, die waren al (met uitzondering van de Centaure FAUL) ballistisch gelinkt. Was het manipulatie vanuit de criminelen, hadden speurders op één of andere manier bewijsmateriaal verworven op illegale manier en moest dat worden 'witgewassen', moest een informant ten koste van alles uit de wind worden gezet? Ik vermoed zeer sterk dat er speurders zijn die weten wie de daders zijn. Maar ze kunnen het niet rondkrijgen wat betreft de bewijslast.

Mincky wrote:

Willy De Schepper?

Die staat niet in de lijst die ik voor ogen had toen ik mijn bericht schreef. Heb hem nooit horen praten dus geen idee of hij dialect gebruikt of algemeen NL.

1,095

Re: Aalst: Proloog

Alles is relatief he, want wat is perfect Nederlands voor een Aalstenaar? (smiley) Ga eens een wilde gok doen ... Willy De Schepper sprak geen perfect Nederlands. En hoe je 't ook keert of draait, iemand die in de jaren 80 mooi Nederlands sprak viel op of werd zelfs uitgelachen. En voor ik half Aalst op mijn dak krijg, OLSTJT is natuurlijk een weireldjtstad en Olsjters een weireldtaal » www.google.com

1,096

Re: Aalst: Proloog

fenix wrote:

En hoe je 't ook keert of draait, iemand die in de jaren 80 mooi Nederlands sprak viel op of werd zelfs uitgelachen.

Da's een feit, ik kan erover meespreken. Mijn achtergrond is gemengd NL/FR-talig. In Brussel geen probleem maar zodra ik mijn mond opendeed bij familie in 't Pajottenland ... Ik begreep het dialect maar kon het niet over mijn lippen krijgen.

1,097

Re: Aalst: Proloog

iets totaal anders. Ze hadden er moeten zitten. Ik bedoel de scherpschutters op de daken rond de Delhaize. Zaten ze er of zaten ze er niet? Belangrijke, zelfs zeer belangrijke vraag. Want volgens het plan Huppeldepup (naam vergeten) hadden ze er moeten zitten. Voor zover ik begrepen heb is er nooit een antwoord op deze vraag gekomen. (Verbeter mij aub indien ik fout zit.) Want zoiets moet natuurlijk geheim blijven.

Bij opzoekingswerk kwam ik terecht in een rapport van het comité P over de toestand in 2012 en 2007. De evolutie van het budget van de speciale eenheden die terro moest voorkomen of verstoren werd door het comité P als dramatisch bestempeld. Want in 2012 bedroeg dit budget nog 35 procent van het budget 2007.

Misschien moeten we ons eens de vraag stellen hoe dramatisch het budget was in 1985? (Immers de dag of de maandag na Aalst werd dit bedrag fors opgetrokken.) Waren de slachtoffers van Aalst slachtoffer van een slecht beheer van de staatsgelden door onze ministers? Zowiezo kunnen we spreken van een slecht beheer. Hebben jullie het aantal politici al eens vergeleken met het aantal politici in andere landen? Na vergelijking kan je maar 1 ding concluderen. Politici zorgen vooral voor zichzelf. (Feiten zijn feiten.)

Was het gezien de omstandigheden qua budget dan ondenkbaar dat de top van het leger (rijkswacht behoorde tot het leger) dan ondenkbaar dat zij achter de stelling van Gol stonden? (Wat betekenen enkele slachtoffers t.o. v. een hoger doel?) En was het dan ondenkbaar dat "bevriende bondgenoten" het eens waren met die stelling en hulp boden?

Voor het bestrijden van terreur werd enkele jaren geleden ook de AGG opgericht, de Anti-terroristische Gemengde Groep. Met die groep is men in kringen van de recherche niet zo gelukkig. Die slorpt jaarlijks niet alleen enkele tientallen miljoenen op, doch is - volgens politiebronnen - niet meer dan een doodgeboren kind.

Hoe langer hoe meer komt ook tot uiting dat tussen politie en rijkswacht eigenlijk geen coördinatie mogelijk is. De rijkswacht, zo verklaarde men ons gisteren, is op militaire basis geschoeid, de gerechtelijke politie daarentegen op burgerlijke basis. Noodzakelijk is echter een preventie en een repressieve politie, allebei onder één staf en centraal en sterk geleid.

Bron: Gazet van Antwerpen | 13 November 1985

Met andere woorden, heeft men dit doodgeboren kind nieuw leven willen inblazen door het doden van o.a. een aantal kinderen (waaronder 1 zeer zwaar gewond kind). De gedachte is gruwelijk. (Iemand heeft mij ooit eens de vraag gesteld wat ik zou doen indien ik twee kinderen had die  beiden voor mijn ogen aan het verdrinken waren. Wie zou ik redden?)

En om af te sluiten:

"Op 17 december 1984 wordt de rijkswachtbegroting voor 1985 in de Kamer behandeld. Op dat ogenblik beklemtoont de liberale minister van Defensie Freddy Vreven dat – in het licht van de terroristische aanslagen (van de Bende) – het personeelstekort van de rijkswacht langzamerhand ondraaglijk wordt."

(NVDR: let op het woordgebruik, nl. terroristische aanslagen)

Ondraaglijk, dramatisch. Het is vooral ondraaglijk dramatisch voor de slachtoffers dat zij niet weten of het een terroristische aanslag was of niet. En wie verantwoordelijk is (voor mij is de staat verantwoordelijk!)

1,098

Re: Aalst: Proloog

Had hij een accent?

Sommige onderzoekers denken te weten wie de moordenaars zijn. Maar ze slagen er niet in de magistraten te overtuigen. Als de geteste DNA's niet overeenkomen, komt dat omdat de verdachten niet de daders zijn.

1,099

Re: Aalst: Proloog

Etienne1420 wrote:

Had hij een accent?

Het enige wat ik daarover kan zeggen is dat ik ooit een tv-interview heb gezien met de DJ en wat me daarbij opviel - net omdat het zo zeldzaam was - is dat die persoon wél standaard Nederlands praatte.

Bij die gelegenheid verklaarde hij dat de beller een zeer zachte, rustige stem had en in perfect en accentloos Nederlands zijn verzoek deed. Die uitspraak kwam in elk geval uit de mond van iemand die wist wat standaard Nederlands was, dat is al iets.

Ik kan uit ervaring zeggen: het waren witte raven die daarin slaagden toen (nu nog, overigens). De meeste mensen praatten een vorm van dialect, wanneer ze om één of andere reden moesten schakelen naar standaardtaal dan klonk dat vaak kunstmatig.

1,100

Re: Aalst: Proloog

Ah, "huppeldepup" = plan bewaking Aalst teruggevonden.

"Ook de Delhaize in Aalst viel onder de permanente bescherming van de 'Task Force Tilmant' ('Titi') alhoewel hij buiten de provincie Brabant gelegen was. Dit werd toen niet officieel meegedeeld maar er waren verschillende Delhaize-doelen (en ook andere warenhuizen en privé-woningen van directieleden) die buiten de provincie Brabant lagen en die onder de permanente bescherming vielen van de groep 'Titi'. Maar dit werd toen geheim gehouden."

Verantwoordelijke Titi: Christian Amory. Het toeval wil dat Amory deze week op het forum Tueries verscheen en onder zijn eigen naam.