791

Re: Aalst: Proloog

Acht doden: dat kan toch wel tellen. Over de gewonden, nabestaanden, getraumatiseerde getuigen hebben we het dan even niet. sad Als de dj effectief vermeld heeft dat hij niet over het plaatje beschikte, dan was het nummer an sich maar bijzaak. De boodschap (als die dat al was) wel.

Re: Aalst: Proloog

P-51, Reneke. Zou het kunnen zijn Léon De Staerke en Philippe De Staerke in Overijse/Eigenbrakel en dan Patrick Haemers en Achille Haemers in Aalst? Waarop Patrick Haemers belt naar de radio bij wijze van grap en de groeten doet van bende x naar de bende y met te voet naar Scherpenheuvel dat indirect verwijst naar Philippe De Staerke?

793

Re: Aalst: Proloog

Correctie: ik bedoel de oude van Overijse. Van Braine weet ik niks. Ben overigens niet zeker dat dat dezelfde ploeg was. Maar er zit wel iets in mijn redenering, al zeg ik het zelf. De zigeuners van Hofstade die Overijse deden. Philippe De Staerke zie ik niet als uitvoerder, maar missen is menselijk.

794

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:

Artikel over de getuigenis van Arsène Pint voor de Tweede Bendecommissie:

”t Zijn toch de onze niet’, was de eerste reactie van rijkswachtkolonel Arsène Pint toen hij op vrijdagavond 9 november ’85 werd geconfronteerd met het bloedbad in de Delhaize in Aalst. (...) ‘Ik had het onbehaaglijke gevoel dat de Bende-moordenaars zich hadden geïnspireerd op de gevechtstechnieken van de antiterreureenheid Dyane’, zo getuigde de gewezen gebiedscommandant van de beide Vlaanderen maandag voor de tweede parlementaire onderzoekscommissie-Bende van Nijvel.

(...)

‘Wat me vooral trof, zo verklaarde de getuige maandag, was de opvallende gelijkenis tussen de tactiek en gevechtsmethodes die bij Dyane werden aangeleerd en het optreden van de Bende-moordenaars’. ‘Het gebruik van riotguns die enkel op korte afstand vernieling zaaien, de snelheid van optreden, de precisie, dat zijn geen klassieke gevechtstechnieken, maar methodes uit de terreurbestrijding.’ En zo’n opleiding kreeg men eind de jaren 70 enkel bij Dyane.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Dit vertelt veel over de grote dader op de "parking" met de RG2 die aanwijzingen gaf aan de dader met de RG1. Via de RG2-dader komt de Faul in Aalst terecht. In Overijse is er een getuige die een opmerkelijke opmerking maakt i.v.m. een grote dader. Daarmee dat de beller daderkennis heeft over Overijse en weet wat er gaat gebeuren in Aalst. Hij zal ook de vluchtroute gepland hebben.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

795

Re: Aalst: Proloog

Lack of a better name wrote:

Zou het kunnen zijn Léon De Staerke en Philippe De Staerke in Overijse/Eigenbrakel en dan Patrick Haemers en Achille Haemers in Aalst?

De pa van Patrick Haemers? Zou wel straf zijn ... heb je daar aanwijzingen voor?

796

Re: Aalst: Proloog

Het liedje kan er wel toe doen. Dat duurt enkele minuten en geeft dus een 'time frame'. Welk liedje het is is niet belangrijk (iedere betrokkene moet het wel herkennen), de tijd gedurende dewelke je het kan horen wel. De boodschap is 10 seconden, het liedje 4 minuten. Je moet niet geconcentreerd naar de radio luisteren om die 10 seconden te horen maar eens je "we gaan te voet ..." hoort heb je de boodschap. Of dit nu in het begin, het midden of het einde van het liedje is. Een openbare boodschap gedurende een paar minuten.

Re: Aalst: Proloog

P-51 wrote:

De pa van Patrick Haemers? Zou wel straf zijn ... heb je daar aanwijzingen voor?

Het zou misschien straf kunnen zijn. Maar het is nu niet dat Achille Haemers zelf een engeltje was. Hier wordt er ook vermeld van hoe hij Patrick Haemers leert om een overval te plegen (staat in het artikel, ik vermoed dat ze gewoon samen een overval gingen plegen en niet het leren gedeelte) » Nieuws

Daar staat Achille Haemers weliswaar aan het stuur van de tweede vluchtwagen. Ergens deed dit bij mij meteen een belletje rinkelen. Harde bewijzen heb ik (nog) niet.

Re: Aalst: Proloog

Vader Haemers zou me niet verwonderen. Vader gokschulden en zoon kon vaak zijn drugs niet betalen (remember incident De Staerke). Als je niet kunt betalen in die wereld, kan je enkel je vel redden met heel vuile werkjes te doen.

Re: Aalst: Proloog

Inderdaad! Mij eigenlijk ook niet. Wat ik over de familie Haemers las doorheen de jaren, wat ik zag in de serie over Patrick etc., laat mij vermoeden (maar dat kan dus verkeerd zijn) dat vader en zoon wel eens meer dan een keertje de handen in elkaar sloegen. De vader wordt voorgesteld als een eerder klein garnaaltje maar je kan het zowat aan de kleine teen voelen dat er echt wel meer aan de hand is. Ik ben dus niet echt verwonderd door wat hier geopperd wordt!

En ja, zoals Happy few hier stelt, er was geld nodig. Patrick had maandelijks heel erg veel geld nodig om zijn levensstijl aan te houden. Hulp van de vader (ook een crimineel) is dus niet uitgesloten om aan dat geld zien te komen. Dus waarom geen overvallen samen? Zoals ze overigens hebben gedaan! Misschien is wat geweten is slechts het tipje van de sluier?

Alleszins ik sluit me aan bij Happy few en Lack.

De eerlijkheid gebied mij: ik ben niet echt overtuigd dat Patrick een Bende van Nijvel-lid is maar tot als er niets is bewezen en een en ander bevestigd kan dit niet uitgesloten worden ook! Dus ik ben bereid om dan mijn kijk bij te stellen. Wat ik bedoel met de reactie "dat verwondert mij niet": dat vader en zoon wel eens overvallen konden plegen (meer dan geweten is) of die dan verband houden met de Bende van Nijvel dat weet ik niet en denk ik niet meteen. Maar beiden op overvalspad? Ja, dat zou me niet verwonderen. Het ene hoeft niet persé verband te houden met het andere!

800

Re: Aalst: Proloog

the end wrote:

Dit vertelt veel over de grote dader op de "parking" met de RG2 die aanwijzingen gaf aan de dader met de RG1. Via de RG2 dader komt de Faul in Aalst terecht. In Overijse is er een getuige die een opmerkelijke opmerking maakt ivm een grote dader. Daarmee dat de beller daders kennis heeft over Overijse en weet wat er gaat gebeuren in Aalst. Hij zal ook de vluchtroute gepland hebben.

the end, ik denk dat je één bepaald wapen niet mag linken aan één bepaalde dader. Volgens mij werden de wapens na elke raid terug in bewaring gegeven bv. in den Atelier in Hoeilaart, waarna ze aan een andere groep daders werden doorgegeven.

Veranderen van groep, denk ik, werd meermaals toegepast. Bv. in Hoeilaart, tijdens het verwisselen van de nummerplaten, stapte ook een andere groep in de auto. Kijk maar eens naar de robotfoto's, dat zijn heel andere kerels. Ook Braine en Overijse, denk ik, waren niet dezelfde. Ergens onderweg werd de groep anders samengesteld. Kijk opnieuw eens naar de robotfoto's. Bovendien, the end, en dat heb jij zelf gezegd, want alleen jij hebt blijkbaar een getuige die dat gezien heeft, bovendien verwisselden ze tijdens de actie zelfs van wapens.