1

Topic: Schaarbeek: 16 Januari 1986

Samenvatting

  • Wat? Een overval op een postkantoor

  • Wanneer? Donderdag 16 Januari 1986, even voor 12u 's middags

  • Waar? Rogierlaan 162 in Schaarbeek » Google Maps

  • Wie? Vijf daders, twee ervan konden worden gearresteerd. Eén van die twee was neergeschoten door de politie.

De neergeschoten Italiaanse gangsters was Antonio Cecconello. Die is eveneens een verdachte voor de moord op Daniël Gillard op de parking voor dancing Phoenix. Daniël Gillard was ex-werknemer Wackenhut.

Foto van de arrestatie van één van de daders:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/postov10.jpg

Politie verhindert overval op Schaarbeeks postkantoor

Een gangster, die samen met vier mededaders, donderdagmiddag even voor 12u verscheidene miljoenen had buitgemaakt in het postkantoor aan de Rogierlaan 162 te Schaarbeek, werd door een politieagent neergeschoten. Een tweede gangster, die aan de achterkant van het gebouw poogde weg te vluchten, kon eveneens worden ingerekend. Het gaat om een Italiaan en een Joegoslaaf.

Op het ogenblik dat vijf gangsters gewapend met pistolen van zwaar kaliber het postkantoor binnenstormden, waren er behalve het personeel nog twee klanten aanwezig. Iedereen moest op de grond gaan liggen. Twee gangsters klauterden vervolgens over het traliewerk boven de loketten en geraakten aldus bij de achteraan gelegen kassa’s. Eén van de daders nam toen al het geld uit de kassa’s: meerdere miljoenen die hij deponeerde in een plastieken zak.

Terwijl de overval volop aan de gang was verscheen aan de buitendeur een man die als klant het postkantoor wilde binnengaan. Toen hij zich rekenschap gaf van wat er gaande was, maakte hij rechtsomkeer en zag toen wat verder een politieagent op een motor komen aanrijden.

De getuige riep de agent toe dat er in het postkantoor een hold-up plaatsvond. De politieman sloeg via zijn radio alarm, en verschool zich achter een geparkeerde auto, op zowat 10 meter van de postingang. Net op dat ogenblik verschenen vier van de vijf gangsters aan de deur. Eén van hen hield de plastieken zak met het geld in de ene hand, en een revolver in de andere. De agent voelde zich bedreigd en vuurde. De gangster met de zak werd ernstig gewond en zakte in elkaar. Ondertussen vluchtten de drie andere bandieten te voet weg in de richting van het Weldoenersplein en verdwenen. De zak met het geld bleef naast de gevelde bandiet op straat liggen. Op dat ogenblik waren reeds een paar collega’s van de agent aan de achterkant van het postkantoor verschenen. Daar konden ze de vijfde gangster, die langs de achterkant van het gebouw wilde ontsnappen, eveneens grijpen.

Het was al lang geleden dat de ordediensten tijdens een hold-up aan het langste eind trokken. En te Schaarbeek was het de gemeentepolitie - een korps dat de afgelopen maanden over heel België zware kritiek kreeg te slikken - die met succes met de overvallers afrekende.

Bron: Gazet van Antwerpen | 17 Januari 1986

“Fier op onze politie”

“Het was kwart voor twaalf vanmiddag en ik was in mijn winkel net bezig met een klant, toen buiten vlak na mekaar enkele revolverschoten weerklonken”, vertelt Frans Van Geit, 46, die schuin tegenover het hoofdpostkantoor aan de Schaarbeekse Rogierlaan een behangerswinkel uitbaat.

“Onmiddellijk keek ik door het uitstalraam en zag aan de overkant van de straat een politiezwaantje, weggestoken achter een geparkeerde Renault, zijn pistool richtend op de ingang van het postkantoor, zowat 10 meter verder. In een flits zag ik enkele kerels wegrennen in de richting van het park. Enkele seconden later arriveerde een tweede motard, en vlak daarop kwamen van overal politie- en rijkswachtauto’s toegeschoten. Vlak daarop werd iemand met een zeer Europees gezicht door twee politiemannen uit het postkantoor naar buiten gebracht, de handen op de rug geklonken. Dan besloot ik zelf de straat op te stappen en van dichtbij te gaan kijken wat er gebeurd was.”

“Twee meter van de postingang lag een kerel van 20, 25 jaar half op de stoep en half op de straat. Op het eerste gezicht leek het een vreemdeling. Hij had een gapende wonde beneden aan de keel en bloedde hevig. Naast hem lag een pruik op de grond, en ook een plastieken zak. Daarin bleek de buit te steken van de overval. Vier miljoen frank, zo hoorde ik zeggen. Ik vernam ook nog dat de politie onmiddellijk een klopjacht had bevolen op een auto met Nederlandse nummerplaat. Je kan ervan denken wat je wil, maar de meeste Schaarbekenaars zijn er fier op dat hun politie zo bij de pinken is!”

Bron: Gazet van Antwerpen | 17 Januari 1986

Bij mislukte overval te Schaarbeek werd 3.367.400 fr. geroofd

De vijf gangsters, die donderdagmiddag een overval pleegden in het postkantoor aan de Rogierlaan 162 te Schaarbeek, wisten alles bij mekaar 3.367.400 fr. buit te maken. Dankzij de tussenkomst van hoofdbrigadier Roger Van Schingen kon de gangster, die het geld in een plastiek zak bij zich had, worden neergeschoten zodat het geld ter plaatse achterbleef.

De kerel die werd neergeschoten zou een zekere Carbones zijn, wat mogelijk een valse naam is. Hij werd door een kogel getroffen aan de schouder en zijn leven is niet langer in gevaar. Zijn medeplichtige die aan de achterkant van het postkantoor werd gegrepen, is de Joegoslaaf Djurica Djorjevic uit Dilbeek. Drie andere gangsters zijn nog voortvluchtig.

Bron: Gazet van Antwerpen | 18 Januari 1986

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube