Re: Aalst: 9 November

De scarface-bende (2011) hield rekening met de helicopter. Sloegen toe bij slecht weer. Wisten dat de helicopter dan niet kon opstijgen.

152

Re: Aalst: 9 November

Het zijn en blijven lome mensen die niet geschikt zijn voor hun werk, op hier en daar een uitzondering na. Of het nu in 1985 is of 2012: de politiediensten dat is gewoon de administratie oplossen en voor de rest zijn die mensen meestal gewoon overbodig. Iemand tegenhouden zonder functionerend fietslicht of helm, dat kunnen ze meestal nog met 2 aan. En als iemand een inbraak rapporteert (zoals mijn buurvrouw dat deed) komen ze maar lieft 45 minuten later aan en staan ze al op straat met hun proppenschietertjes te zwaaien voor dieven die al lang de benen hebben genomen.

We kunnen dan als Hestur er de humor van inzien (wat ik meestal ook doe) en ervan uitgaan dat ze niks ondernemen als het nodig is om de veiligheid van de burgers en die van de collega's te vrijwaren. Of nog erger: geloven dat als ze niks doen, ze ook nooit wat misdoen. Maar dan kan je evengoed zeggen: wij gooien het uniform en de wapens af en gaan gewoon noteren wat gebeurd is (meestal met evenveel taalfouten als geschreven regels) want de gangsters zijn baas en wij kunnen toch nooit deze gangsters aan. Een goeie twee jaar geleden kon zelfs het station van Aalst met moeite gevrijwaard worden van de bende(s) die er aan de tunnen rondhingen. Dus wat moet een burger eigenlijk verwachten van politiediensten: een bon voor verkeerd parkeren of te snel rijden en een sleutelhangertje met nieuwjaar als de blaasinstrumentjes functioneren!

Wat betreft het Bende van Nijvel-dossier: voor de feiten van 9 november 1985 kunnen we de politiefouten vlotjes samenvatten (gebaseerd op info van deze website, YouTube en het boek van David Van de Steen):

  1. Er wordt een 'achtervolging' ingezet op een recht stuk baan en de achtervolging wordt na 570 meter (nagekeken met Google Earth; en dus wat verder dan de 200 meter waarover ik eerst sprak) opgegeven. Het woord achtervolging klopt hier niet echt, het bleek eerder gewoon in de richting rijden waar de Golf naartoe reed. Morgen rijd ik naar Aalst. De bus zal daar een kwartier eerder ook al gepasseerd zijn. Is dat dan ook een achtervolging? smile

  2. De grootvader van David Van de Steen merkte dat er een patrouille was die tot half acht aan Delhaize had postgevat. Toen de overval gebeurde waren deze dapperen al een tijdje aan de Villalaan waar ze - naar mijn mening - waarschijnlijk moesten opletten dat er geen veranda of zwembad voetjes kreeg. Maar ze kwamen - volgens hun eigen rapport - wel terug toen ze het tumult hoorden. Zoiets geeft te denken over de professionaliteit van de pakkemannen of zelf over hun integriteit, maar bij dat laatste wil ik hun nog het voordeel van de twijfel gunnen.

  3. Slechts één agent opende het vuur. Dus de collega van Nevens en de 'toegesnelde' rijkswachters hebben er gewoon staan op kijken. Dat betekent dus dat minstens 3 dienstkloppers niet gedaan hebben waarvoor ze opgeleid zijn. En dat waren geen hulpagenten, hé! Als ik het goed begrepen heb: 2 agenten van de stadspolitie en minstens 2 rijkswachters. Nooit, maar ook nooit, hadden de gangsters nog langs die parking mogen wegrijden.

  4. In de dagen volgend op het incident in Aalst was er overal verhoogde alertheid. Dat vertaalde zich in meer patrouilles, scherpschutters op daken van Delhaize. Allemaal heel mooi hoe betrokken de politiediensten dan wel zijn, maar met de twee vorige en recente overvallen op Delhaizes had die situatie zo al moeten zijn toen 'm werd overvallen ipv. gewoon twee rijkswachtertjes in een autootje langs Delhaize te posteren. Het excuus dat deze Delhaize niet het geliefkoosde doelwit van de Bende was is zwak. Je kan vanaf die Delhaize gewoon in 4 richtingen weg en hij is helemaal niet in het centrum van de stad gelegen.

Over de onderzoeken gaan we zelfs nog niet beginnen want dat zijn niet de taken van de gewone politieagenten, maar wat me eigenlijk nog het meeste stoort is dat zelfs met alle politiehervormingen hetzelfde morgen gewoon nog eens kan gebeuren, en dat we dan zullen zeggen: verdoeme, die in '85, die 'flikken' waren precies toch nog beter dan de huidige lichtingen.

Deadletterbox, de meesten onder ons doen dingen waar ze gewoon geld voor krijgen zonder ooit één gemeende dankjewel te horen. Maar dat geld is net waarvoor die mensen de job doen. De dankjewel zit daarin bevat. Is het te weinig kunnen ze nog altijd hun kans wagen in de privé-sector. Dat zal dan véél veiliger zijn en niemand moet de schijn ophouden dat ze hun job met liefde en toewijding invullen, terwijl dat niet zo is.

153 (edited by noorderling 12-03-2012 08:39)

Re: Aalst: 9 November

Je hebt helemaal gelijk maar wat koop je ervoor? Als je met automatische geweren, jachtgeweren, stenguns of riotguns een overval gaat plegen en daarna tegenover politie komt te staan met hun pistool maken deze geen schijn van kans. Dit gebeurde dus ook in 2011 met de Scarface-bende. De politie liet de ze gewoon vertrekken toen bleek dat de bende te zwaar bewapend was. Ik geef ze nog gelijk ook. In Noorwegen gaan ze nog een stapje verder. Daar heeft een standaard politieman niet eens een pistool. Een knuppel een busje pepperspray, dat is het geloof ik.

Re: Aalst: 9 November

noorderling wrote:

Daar heeft een standaard politieman niet eens een pistool.

Ook in Groot-Britannië.

Re: Aalst: 9 November

In Groot-Britannië heb je ook gewapende patrouilles, die voeren ook interventies uit en blijven in een bepaalde sector zodat ze altijd opgeroepen kunnen worden. Vergeet ook niet dat de wapenwet in bijvoorbeeld Groot-Britannië veel strenger is. Wat de commentaar op de Politie betreft, er zullen altijd mensen zijn die hun job minder goed doen, net als in elke firma.

Eénieder die denkt dat de Politie uit "lome dienstkloppers" bestaat, nodig ik uit voor een dagje Brussel Zuid of West. Het is heel eenvoudig om kritiek te leveren over iets waar je amper iets van kent. Iemand krijgt een boete voor hardrijden, en direct is men boos. Waarom pak je de "echte criminelen" niet?!

Haha, wel diezelfde inspecteur komt om de zoveel weken wel op een zwaar ongeval waar hij al eens een kindje van een jaar of 10 in stukken en brokken heeft afgedekt. En vervolgens heeft hij de ouders op de hoogte gebracht, dat een hardrijder hun dochtertje kapot gereden heeft. En dan vloekt men als men een "lome dienstklopper" in zijn auto ziet wachten op schijnbaar niets. Maar men weet niet dat hij over enkele minuten het huis van een gewapende dealer moet binnenvallen.

Vergeet die verhaaltjes van "de politie rijd nog wel een blokje om voor ze ter plaatse komen als het gevaarlijk is". De burger verstaat niet altijd de gebruikte tactieken van de Politie en trekt dan maar zijn eigen conclusies. Zo wordt er indien mogelijk eerst een cordon gelegd voor men de inval doet.

Ik hou ervan om zulke "armstoelgeneraals" te horen palaveren over wat beter kan en wat niet goed is. Als je kritiek wil leveren, zorg dan eerst dat je je verdiept in de materie, kom het eens aan den lijve ondervinden en kijk eens rond wat er gedaan wordt. Een inspecteur neemt wekelijks risico's ondanks vrouw en kind thuis, vaak risico's die zelfs van hem/haar niet worden verwacht. Veralgeming is meestal een teken van onkunde en onwetendheid en kritiek leveren op iets waar men niets van kent kan iedereen.

Servo per Amikeco

156

Re: Aalst: 9 November

Ik denk dat de opmerking van DeadLetterBox meer dan juist is. Overal lopen er zowel helden als opportunisten  rond. Het Bende-dossier is een ideale case study om dit te illusteren. Jammer genoeg werden zelfs een aantal puike rijkswachters/politieagenten ronduit aan de kant gezet. Men heeft het te weinig over het goede werk die ze hebben geleverd en maar al te snel over veralgemeende onkunde. het is niet hun fout dat bepaalde (!) superieuren uit de staf, justitie of de cabinetten van slechte wil waren.

157

Re: Aalst: 9 November

Cabooter wrote:

Het zijn en blijven lome mensen die niet geschikt zijn voor hun werk, op hier en daar een uitzondering na.

Dag Cabooter, er zullen daar inderdaad lome mensen (niet geschikt voor hun werk) tussenzitten. Maar je kan ze niet allemaal over dezelfde kam scheren. Ken heel veel agenten die meer en meer trainen om op zulke situaties te reageren.

Cabooter wrote:

Iemand tegenhouden zonder functionerend fietslicht of helm, dat kunnen ze meestal nog met 2 aan.

Behoort tot hun job en heeft waarschijnlijk al meerdere levens gered.

Cabooter wrote:

Als iemand een inbraak rapporteert (zoals mijn buurvrouw dat deed) komen ze maar lieft 45 minuten later aan en staan ze al op straat met hun proppenschietertjes te zwaaien voor dieven die al lang de benen hebben genomen.

45 minuten is inderdaad laat, maar er worden wel meerdere inbraken gerapporteerd. Waarschijnlijk was die inbraak bij u, en dan word het inderdaad een ander verhaal. Als je thuiskomt en je hele inboedel is door zulke paljassen overhoop gegooid en gestolen dan komt er meestal een colère naar boven. Meestal gaan mensen na zo'n inbraak hun huis beter beveiligen, camera's, sterkere ramen,waardevolle spullen in koffer, ... Dit bedoelde ik met die eerste minu euh 45 minuten. Wat die proppenschietertjes betreft, 'k zou zeggen ga er nooit voorstaan.

Cabooter wrote:

Want de gangsters zijn baas en wij kunnen toch nooit deze gangsters aan.

Ik zal mij nog niet zo rap gewonnen geven. Zal altijd mijn vel duur verkopen (in eer en geweten). Enne d'r lopen d'r nog van die zotten rond zoals ik (ook in oilsjt). big_smile

158 (edited by Boemerang 12-03-2012 15:41)

Re: Aalst: 9 November

Beste Cabooter, je oordeelt hard maar tegelijkertijd lees ik uit je woorden dat je duidelijk geen enkel idee hebt van hoeveel gemeentelijke politieagenten er waren, waar zij waren, in welk gevaar zij zich al dan niet bevonden en hoe vaak zij vuurden op (of richting) de daders. Idem met de achtervolging (die niet werd gestopt aan de houten hand). Ik hoop dat je het met me eens bent dat, om wél een fatsoenlijk oordeel te kunnen vellen, het verstandig is om te trachten alle feiten te verzamelen en naast elkaar te leggen.

159

Re: Aalst: 9 November

geronimo wrote:

Ik zal mij nog niet zo rap gewonnen geven. Zal altijd mijn vel duur verkopen (in eer en geweten). Enne d'r lopen d'r nog van die zotten rond zoals ik (ook in oilsjt). big_smile

Ja, Geronimo, ik weet dat er in Aalst nog enkele goedzakken met karakter rondlopen. big_smile Maar je hebt die quote verkeerd geïnterpreteerd. Mijn punt was dat politiediensten beter gewoon administratieve diensten worden want keer op keer moeten zij (niet ik of andere burgers) toegeven dat ze geen partij zijn voor de gansters. Blij te lezen dat er nog mensen zijn die hun vel duur willen verkopen. Nog niet aan een carriëre bij de flikken gedacht? cool

Voor de flikken op dit forum wens ik toch het volgende te zeggen: als het niet goed is moet dat zelfs gemeld worden. En Aalst was niet goed! Jammer dat er dan direct wordt verwezen naar al het ongeziene maar dat is sowieso niet van tel. Andere mensen moeten deadlines halen, nog andere tot op de millimeter juist werken, en die moeten ook niet bij hun chef of de klant aandraven met het excuus dat ze anders hun werk wel goed doen en veel meer doen dan ze eigenlijk mogen.

Ik ken jullie niet persoonlijk dus kan ik niet zeggen of je als agent goed of slecht werk levert. Maar ik mag wel aanhalen wat ik en mijn kennissenkring aan 'toeren met de pakkenmannen' hebben beleefd, en daaruit de veronderstelling maken dat het dikwijls 'van den hond z'n kloten' is. Vergeef me voor de uitdrukking. smile

160

Re: Aalst: 9 November

Boemerang wrote:

Beste Cabooter, je oordeelt hard maar tegelijkertijd lees ik uit je woorden dat je duidelijk geen enkel idee hebt van hoeveel gemeentelijke politieagenten er waren, waar zij waren, in welk gevaar zij zich al dan niet bevonden en hoe vaak zij vuurden op (of richting) de daders. Idem met de achtervolging (die niet werd gestopt aan de houten hand). Ik hoop dat je het met me eens bent dat, om wél een fatsoenlijk oordeel te kunnen vellen, het verstandig is om te trachten alle feiten te verzamelen en naast elkaar te leggen.

Beste Boemerang, ik was er niet te plaatse. Ik veronderstel jij ook niet. De info waarop ik me baseer komt van wat ik op deze site bij de onderdelen feiten, verklaringen en foto's terugvond en las in het boek Niet schieten, dat is mijn papa!. Verder heb ik me ook gebaseerd op het beetje info uit de Telefacts-reportage over de aanslag in Aalst die terug te vinden is op YouTube. Als daarin gelogen staat, dan lieg ik ook.

Maar dat alles wil niet zeggen dat jij het beter weet. smile Ik ga het straks nog eens opzoeken waar ik las dat de "achtervolging" gestaakt werd ter hoogte van de splitsing Houten Hand. En zoals je al eerder kon lezen in mijn reacties: een achtervolging is niet hetzelfde als hetzelfde traject afleggen op een later tijdstip. Daarom zet ik het woord tussen aanhalingstekens. Maar als jij betere info hebt dan wat op deze website te vinden is vraag ik je met aandrang die te delen zodat ik mijn overtuigingen kan aanpassen.