501

Re: Aalst: 9 November

Misschien vandaar het DNA-spoor dat op een van de kogelwerende vesten werd gevonden.

502

Re: Aalst: 9 November

zenga wrote:

David Van de Steen heeft vanavond tijdens een voordracht aangegeven dat een voormalige chef/kapitein van de Rijkswacht/Politie hem de ware toedracht heeft verteld waarom de 2 agenten die de Delhaize moesten bewaken niet aanwezig waren tijdens de overval (bekentenis uit schaamte/schuldgevoel): er zou een bevel van hogerhand uit Brussel gekomen zijn dat die avond er absoluut geen agenten in de buurt van de Delhaize mogen zijn, inclusief een route die ze moesten volgen om te zien of er geen verdachte zaken te zien waren in de buurt. Om 19u30 zouden ze met hun wagen die route gaan verkennen zijn, terwijl de aflossing pas voorzien was om 20u00.

Volgens hem zouden naast deze 2 rijkswachters die op patrouille waren er ook 2 in een geparkeerde wagen gesignaleerd zijn in de parklaan.

Meer over dit » www3.dekamer.be Ik zit nog maar aan blz. 4 van het document en heb al een paar keer stoom moeten afblazen. Zeer aandachtig lezen!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Aalst: 9 November

Bedankt voor het delen van dit bijzonder interessant document the end. Knappe vondst!

Re: Aalst: 9 November

Naast het verslag en de informatie die the end hierboven gevonden heeft, is nog de volgende bijkomende informatie voorhanden over de bewuste bewaking van de Delhaize van Aalst op 9 november 1985.

Op 1 maart 1999 interpelleerde Marc Verwilghen de toenmalige minister van Justitie Tony Van Parys over het verloop van het Bende-dossier. Tijdens deze interpellatie stelde Marc Verwilghen de volgende vraag:

Er werd vastgesteld dat de rijkswacht op de parking van de Delhaize in Aalst haar bewakingsopdracht een twintigtal minuten vóór de overval heeft stopgezet. Waarom is dit zo verlopen? Of is hier sprake van louter toeval? Bestaat ervoor misschien nog een andere reden?

Tony Van Parys, minister van Justitie, antwoordde hierop als volgt:

Onderzoeksrechter Troch en kolonel Sack hebben hierover in de onderzoekscommissie reeds gesproken. Het Delhaize-warenhuis in Aalst werd net als een aantal andere grootwarenhuizen zoals Colruyt, niet permanent bewaakt. Wel werd er geregeld gepatrouilleerd in de omgeving en de aanpalende straten en op de parkeerterreinen van deze grootwarenhuizen. Ik beklemtoon dat onderzoeksrechter Troch en kolonel Sack me bevestigd hebben dat in geen permanentie was voorzien maar dat een aantal patrouilles een circuit aflegden tussen de verschillende warenhuizen. Dit systeem heeft ten dele gewerkt. Bij de reconstructie van de overval te Aalst hebben we kunnen vaststellen dat de gangsters bij het verlaten van de parking geconfronteerd werden met één van de patrouilles. Eén van onze vaststellingen was dat de rijkswachters onvoldoende gewapend waren (*) om de gangsters staande te kunnen houden.

(*) Eigen bemerking bij het citaat van Tony Van Parys: In het verslag van de commissie voor Binnenlandse Zaken van 8 januari 1986 geeft de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken Charles-Ferdinand Nothomb nochtans op pag. 4 aan dat “de rijkswachtploegen ieder uitgerust waren met twee machinepistolen UZI, twee kogelvrije vesten (enkel te Aalst), een vaste radio aan boord van het voertuig en een draagbare radio.”

505

Re: Aalst: 9 November

Zelf de gemeentepolitie had als 1 van de weinige korpsen in het land riot guns ter beschikking. Blijkbaar als ik goed versta was er voor 15 oktober wel permanente bewaking. Waarom is dat veranderd? En zeker voor een zaterdag? Wel word er niets vermeld van het rijkswachtfeest/voetbalmatch die er die dag was. Ook het logboek/dienstboek is dat ooit boven water gekomen?

Dat het de enige supermarkt was die nog open was dat wist ik niet.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

506

Re: Aalst: 9 November

the end wrote:

Meer over dit » www3.dekamer.be Ik zit nog maar aan blz. 4 van het document en heb al een paar keer stoom moeten afblazen. Zeer aandachtig lezen!

Mooie vondst, bedankt voor het delen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

507

Re: Aalst: 9 November

Ik heb altijd gedacht dat de rijkswachters in de R4 op de Haring met UZI's uitgerust waren, maar zelf aangaven "tijd om een UZI te pakken was er niet".

Dat van die reconstructie Aalst, ik wist ook niet dat er ooit een reconstructie de naam waardig heeft plaatsgevonden, en indien wel het geval, zijn er geen getuigen aanwezig geweest, wat meteen het hele nut ervan, op zijn mist in vraag stelt.

508

Re: Aalst: 9 November

Twintig minuten na dit telefoontje wilde een klant het parkeerterrein van de Delhaize van Aalst oprijden. Voor de ingang stonden vier mannen elk op ongeveer twee meter van elkaar. Drie droegen een vuurwapen en schoten in de richting van de ingang. Ze waren vermomd. De vierde man leek aanwijzingen te geven. Hij was niet gemaskerd, was vrij klein, was rond de vijfentwintig jaar en had een kleine snor.

Een andere Delhaize-klant zat op de parking aan het stuur te wachten terwijl de familie boodschappen deed. Hij had een duidelijk zicht op de ingang toen de drie mannen aankwamen. Ze droegen een kort machinegeweer en bivakmutsen. De getuige heeft zijn verhaal al uitentreuren moeten vertellen: "Ze leken drie galante gasten in die zin dat ze zich atletisch voortbewogen. Ze gingen onmiddellijk uiteen. De eerste liep naar het pad van het Osbroekpark opzij van het warenhuis, de tweede naar de opslagplaats van lege flessen, waar hij uitzicht had op het parkeerterrein, de uitrit en het Osbroekwegeltje. De derde greep een klant vast die net buitenkwam. Ik hoorde een schot en zag die persoon als een zak in elkaar stuiken. Daarbij hoorde ik ijselijk gillen van vrouwenstemmen."

De getuige reed onmiddellijk weg met zijn zoontje achterin en bleef doorrijden toen de achterruit van de wagen stukgeschoten werd. Hij voelde pijn aan zijn hoofd en bloed, zette het kind af in een café vlakbij en keerde terug om zijn vrouw te zoeken.

Ondertussen waren de overvallers op de winkel afgestapt. Een van hen schoot op alles wat bewoog. Er stond een felle wind en hij mikte op de reclamepanelen. Binnen gooide klanten hun kar vol voor het lange weekend van Sint-Maarten, een feest dat in Aalst meer gevierd wordt dan Sinterklaas. Een winkelde man hoorde knallen die aan vuurwerk deden denken. Hij zag een jongen van een jaar of twaalf met een boek in zijn hand en een ballonnetje. Het kind huilde en tierde en de man wilde naar hem toe, maar toen hoorde hij glas rinkelen en plotseling stond hij oog in oog met een gangster die 'met een lenige maar geweldige gang' binnenstapte. De adjunct-directeur werd gegijzeld.

Een ander kind hoorde knallen. zijn broertje was bang en huilde. Het kind stond op en ging boven op zijn broertje liggen. Klanten stormden de winkel in en renden tussen de rekken door naar de uitgang aan de voorkant. Ze schreeuwden door elkaar dat er een overval was. Iedereen holde achter hen aan. Een kind huilde: "Mij niets doen, mij niet pakken."

Een gezin had net afgerekend. Hun kassabon werd uitgedraaid om twintig voor acht. Ze gingen naar buiten, de vrouw, de man, hun dochtertje. Vlak voor de uitgang vroeg het meisje om een lolly. Haar vader zocht in de boodschappentassen. De vrouw hoorde knallen die elkaar snel opvolgden. De man gooide zich boven op zijn kind, riep: "Vallen!" en trok zijn vrouw naar beneden. De vrouw kreeg schoppen. Ze deed of ze dood was. Iemand gaf haar bars bevelen in een taal die ze niet begreep. Ze werd aan haar linkerschouder omhooggetrokken en stond oog in oog met een man bij een wapen op de borst bungelde. Hij pakte haar met beide handen bij de keel. Ze zei: "Toe, laat me los", en zag in een flits de adjunct-directeur van het warenhuis. Hij smeekte: "Toe, laat haar los." "Opzij dan", zij de gangster in fatsoenlijk Nederlands.

Ze vluchtte in paniek, eerst naar het kantoor van de winkel, en zag daar een man iets uit de brandkast nemen. Ze draaide zich om en holde naar de stapelplaats. Daar zag ze een andere man kassa 13 leegmaken. De man die haar gegrepen had, was weg. Hij was heel groot, zeker 1,90 meter.

Een kind filmde alles met zijn ogen: "Mijn meter lag voor de uitgangsdeur. Ze heeft geprobeerd om daar op haar buik van weg te komen. Het was toen dat man één zijn wapen door het gat van de deur stak en vuurde naar mijn meter. Mijn meter werd geraakt in de keel en overleed ter plaatse. Door het schot moet ze achteruitgeslagen zijn, waardoor de uitgang vrijkwam. De drie gangsters zijn toen naar buiten gegaan. Man één droeg een spannend lichtbruin pak met onder zijn vest een gevlekte jas zoals de para's. Aan zijn riem hingen drie zakjes en een mes van 20 centimeter. Aan een leren snoer om zijn hals hing nog een mes in een leren houder. Hij was 1,90 meter en van het type bodybuilder. Hij droeg een riot gun en sprak Nederlands en Frans."

De tweede man had een pistool in de hand en een machinegeweer op de rug. Ze raakten de klanten met twee verschillende riot guns, en een Ingram-machinepistool. Iemand die gewerkt had bij de militaire politie herkende ook de Thompson die hij daar zelf had. Verschillende ooggetuigen zagen een tweeloop, met de lopen naast elkaar, zoals de door de Bende gestolen Centaure. David van de Steen, de jongen die zijn ouders en zusje kwijtraakte bij de raid, is er zeker van dat hij ermee beschoten werd. Hij beschreef de slordig ingekorte tweeloop, die de dader in de hand had. Zijn machinepistool zat onder zijn jas, en het pistool in zijn vest.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

509

Re: Aalst: 9 November

Een getuige die Philippe De Staerke als de wilde schutter op de parking identificeerde, wees ook de schoonbroer van Julien De Staerke, bijgenaamd 'Het manneke', als leverancier van de wapens. 'Het manneke' verplaatste zich in een Mercedes met Nederlandse nummerplaten. Op de avond van 9 november werd in Aalst een verdachte Mercedes met Nederlandse nummerplaten gesignaleerd.

Bron: De elite van de macht de macht van de elite | Walter Baeyens

Iemand enig idee welk personage er achter die bijnaam schuilgaat?

510

Re: Aalst: 9 November

Django68 wrote:

Iemand enig idee welk personage er achter die bijnaam schuilgaat?

Welke bijnaam?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube