Re: Aalst: 9 November

Meer dan veertig schoten

In het warenhuis en op de parking vonden speurders, geleid door de Dendermondse onderzoeksrechter Leo Tas, meer dan veertig patroonhulzen. (*) Er werd niet alleen van kortbij geschoten naar de slachtoffers, maar op alles wat bewoog of zelfs niet eens dat. Nog maar eens werd de verwoestende kracht van een riotgun bewezen. In een metalen achterdeur van het Brico-Center, op de Delhaize-parking, waren acht diepe putten geslagen van de inslag van één schot. Een ander schot maakte een vuistgroot gat in een raam van het warenhuis. Er waren ook op straat inslagen te zien, zoals in de verlichte aanwijzer voor de parking en in het rolluik van een woning.

Voor het parket van Dendermonde kwam mevrouw Rober, substituut met dienst ter plaatse. Het was haar tweede dienstweek na haar aanstelling. Onderzoeksrechter Tas werd vergezeld door wapendeskundige Pletinckx en wetsgeneesheer Lauwaert. De scène van de gruwelijke moordpartij werd hermetisch afgeschermd tot politie, rijkswacht, BOB, gerechtelijke politie en enkele vertegenwoordigers van de Brusselse Anti-Terreur-coördinatiegroep alle vaststelling verrichtten tot laat in de nacht.

Bron: Het Laatste Nieuws | 12 november 1985

(*) Ondanks de zoektocht van de speurders werden enkele dagen later door getuigen nog bijkomende hulzen rond de Delhaize gevonden. Zie » Forum.

Re: Aalst: 9 November

Politieploeg net te laat

Twee agenten van de stedelijke politie van Aalst kwamen in de Geraardbergsestraat aangereden, net op het ogenblik dat de gangsters schietend het warenhuis buiten kwamen. Mensen holden over de straat. Georges Pellarien, die zich met zijn schoonzoon Patrick op straat bevond, was al gewaarschuwd door een man die van de oprit van de Delhaize kwam gelopen. “Weg, weg. Er wordt geschoten.”, kreeg hij te horen. Georges Pellarien zag de politiecombi aankomen en liep die armenzwaaiend tegemoet. “Er wordt een overval gepleegd bij Delhaize. Er wordt geschoten op de parking”, riep hij tot de ene agent die vroeg wat er aan de hand was.

De agenten lieten hun combi midden op straat achter. De ene politieman liep naar het rond punt met de Parklaan, de andere naar de Lokerenveldstraat, vlak tegenover de oprit van de parking. Zij maanden de mensen binnen te gaan en de lichten te doven. Heel wat omwonenden waren immers nieuwsgierig naar buiten gekomen op het geluid van de oorverdovende knallen.

“Ik zag een man met een bivakmuts over het hoofd in mijn richting kijken. Ik denk dat hij niet gewapend was. Hij moet me wel gezien hebben, maar verdween achter de hoek van het nabije Brico-Center”, vertelt de schoonzoon Patrick, die zich om de hoek had teruggetrokken.

Schoonvader Pellarien, een werknemer bij de Delhaize-vestiging te Jette, die zes maanden geleden nog enkele jeugdige inbrekers betrapte en op de vlucht joeg, verstopte zich nu achter de glascontainer tegenover de parking. Hij stelt dat er zeker vier gangsters waren: “Ik heb er drie uit het warenhuis zien komen: de eerste met de bivakmuts. De tweede zag ik iets zwaars dragen, terwijl de derde de struise bandiet was die met zijn geweer in alle richtingen schoot. Achter de hoek werd echter ook geschoten, daar moet dus nog zeker een vierde geweest zijn.”

Samen met nog andere getuigen en de twee politieagenten zagen zij de Golf GTI de oprit achterwaarts verlaten. “De achterklep was open en terwijl de auto wegreed, schoot de struise boef meedogenloos verder. Eén van de salvo’s ging doorheen de voorkant van de politiecombi. De auto keerde op straat en verdween in volle vaart richting Ninove”, aldus getuigen.

Bron: Het Laatste Nieuws | 12 november 1985

Re: Aalst: 9 November

De film van het bloedbad

Brutaal, meedogenloos, moorddadig, afgrijselijk, zijn woorden die nog te kort schieten om het bloedbad te omschrijven dat – wellicht – vier gangsters zaterdagavond te Aalst hebben aangericht. Uit verschillende elementen leidt men af dat het zo goed als zeker de zogenaamde ‘Bende van Nijvel’ was, die opnieuw toesloeg. Er vielen nu acht doden, twee zwaar- en zes lichtgewonden.

Net als bij vorige aanslagen leek het de daders ook nu meer te doen om het sadistisch, zinloos moorden, dan om de geldbuit, dit keer zowat 250.000 BEF. Slachtoffers werden van kortbij neergeknald, buiten werd geschoten op alles wat bewoog.

Alle slachtoffers aan de Aalsterse Delhaize-vestiging waren klanten. Onder hen een gezin met vader, moeder, dochter en zoon – die kon gered worden – en een vader die met zijn dochtertje op de parking wachtte, terwijl zijn echtgenote in het warenhuis winkelde.

Koudweg geëxecuteerd

De hele tragedie speelde zich alweer vliegensvlug af, zaterdagavond omstreeks 19u40 aan het warenhuis Delhaize te Aalst. Deze vestiging heeft een in- en uitgang langs de Parklaan maar ook een toegang langs de achterzijde, aan de parking met uitrit naar de Geraadsbergsestraat.

Op de vooravond van het kinderfeest van Sint-Maarten was het er nog redelijk druk. Terwijl één gangster aan het stuur van de – gebruikelijke – Golf GTI bleef (*), trokken de drie anderen schietend naar de ingang van het warenhuis. Aan de ingang vielen de eerste dodelijke slachtoffers: Georges Smet en Marie-Jeanne Van Mulder. Even later werd het gezin Van den Steen geëxecuteerd. Dochter Rebecca las bij de boekenstand een stripverhaal. Zij had zich daarvoor in een rolstoel gezet, die het warenhuis voor gehandicapte klanten beschikbaar houdt. Rebecca gilde toen zij de moordenaars zag binnenstormen. Vader Van den Steen werd afgemaakt met een schot in het hoofd, moeder werd dodelijk geraakt en broer David levensgevaarlijk gewond.

Klanten en personeel vluchtten in paniek naar de andere uitgang van het warenhuis. “Ik liet alles uit handen vallen en rende voor mijn leven”, getuigde later een man. Hij greep nog een kind mee dat aan de kassadoorgang bijna onder de voet gelopen werd.

Geweer op de keel

Terwijl één van de gangsters de express-kassa leegde, had een andere adjunct-filiaalleider Beckaert de geweerloop op de keel gelegd. Hij werd gedwongen naar de kluis te gaan, waar zich nog een deel van het ‘lopend geld’ bevond, dat nog niet in de babykluis was geborgen. Dat geld werd meegenomen.

Bij het buitenlopen schoten de overvallers opnieuw op alles wat bewoog. Uit de richting van hun vluchtweg vandaan, in de uiterste hoek van de parking, loste één van de daders een moordend salvo doorheen de achterruit van de BMW van Dirk Nijs. Hij werd net als zijn dochtertje, dat bij hem in de auto wachtte, op slag gedood. “Ik zat ook in mijn auto, toen ik die gangsters schietend zag binnengaan”, vertelde een man ons. “Mijn zoontje van twee zat bij mij. Ik heb me samen met hem neergelegd in de auto en niet meer bewogen”. Deze man stond nog dichterbij het warenhuis, dan de nadien vermoordde Dirk Nijs. De man verroerde zich pas toen de politie naast zijn auto verscheen.

Wilde schietpartij

Vóór hun vertrek van de parking, schoot de struise boef met de riot gun, nog wild in het rond. Daarbij vielen de andere gewonden. In het totaal werden daarbij vier auto’s geraakt en de inzittenden ernstig gewond, waaronder Jan Palsterman die zondagmiddag bezweek.

Donald Roelandt zag van in zijn auto de gangster toeslaan. Zijn zoontje Filip zat op de achterbank. Rode Kruis-vrijwilliger Roelandt zegde tegen zijn zoontje zich neer te leggen. Hij vertrok zachtjes, zonder veel gast te geven. Toen hij dacht ver genoeg te zijn, gaf hij plankgas. De buitenstormende gangsters bemerkten dat, zonder te aarzelen schoot de man met de riot gun in de richting van de wegrijdende auto, om te doden. De lading hagel boordde zich in de bovenrand van de opklappende achterdeur. Donald Roelandt kreeg nog een bij de inslag fel afgeremde hagelbol tegen het hoofd. Hij reed verder en rende een herberg binnen om de hulpdiensten op te roepen. Pas toen hij zijn hoofd streek, de hagelscherf uit de huid haalde en bloed voelde, besefte hij dat hij gewond was.

Inmiddels vertrokken de gangsters met de Golf, achteruitrijdend tot op straat, met de ‘vijfde deur’ opgeklapt. De doder met de riot gun lag achterin en schoot nog zonder ophouden op alles wat bewoog. Bij het op straat keren werd nog geschoten in de richting van een politieman. Ook een uithangbord en in de midden op straat staande politiecombi moesten er aan geloven. De Golf vertrok dan razendsnel richting Ninove. De rijkswachtploeg die met de combi aankwam en de achtervolging inzette, stond uiteraard machteloos tegen de vliegensvlugge Golf.

Bron: Het Laatste Nieuws | 12 november 1985

(*) Het is niet zeker of deze stelling juist is en of de chauffeur effectief bij de Golf is achtergebleven. Mogelijks zijn alle daders de winkel binnengegaan net zoals bij de overvallen in Overijse en Eigenbrakel.

534

Re: Aalst: 9 November

Ben wrote:

"In Aalst is er mogelijk een kuisvrouw van een riant bordeel ergens in de Walen gedood. In al die zaken hebben één of meer getuigen ergens een binding met één of ander milieu, met één of andere groepering. Dat was een rapport dat binnen de cel Jumet bestond en waarover werd gesproken."

Dat is een opmerking van een onderzoeker van de GP, Peelos. Wordt hiermee Marie-Jeanne Van Mulder bedoelt? Op het Franstalig forum staat er dit:

Eén van de vermoorde vrouwen in Aalst was werkzaam als kuisvrouw in een bordeel in Waals-Brabant. Trouwens een rijkswachter die in opspraak, jaren daarna is gekomen in verband met bescherming van het bordeel, was aanwezig tijdens de overval. Zogezegd als klant.

Als de plannetjes in deze draad kloppen werd Marie-Jeanne Van Mulder omgebracht op het hellend vlak. Weten we of zij binnen ging of buiten kwam?

Re: Aalst: 9 November

Weet iemand over welk bordeel het gaat? Was het bordeel-travestieclub? Zie » Forum

536

Re: Aalst: 9 November

Ergens op het forum staat een verklaring van een vrouwelijk huispersoneel in verband met feestjes in een Waalse villa. Soms landden er Rijkswacht Puma's (helikopters) met een oranje RW neus. Colonnes van 3/4 auto's kwamen dan op bezoek. Het huispersoneel kreeg dan vrijaf! Ik kan het om de liefde God's niet meer terugvinden! Iemand?

537

Re: Aalst: 9 November

Travestie, dan denk ik meteen aan Toumaniantz, die zich wilde laten ombouwen tot vrouw. En travestie kan ik ook koppelen aan de figuur uit Aalst die erg raar reageerde toen ik hem begon te ondervragen over zijn (drug)verleden.

Re: Aalst: 9 November

LEO wrote:

Ergens op het forum staat een verklaring van een vrouwelijk huispersoneel in verband met feestjes in een Waalse villa. Soms landden er Rijkswacht Puma's (helikopters) met een oranje RW neus. Colonnes van 3/4 auto's kwamen dan op bezoek. Het huispersoneel kreeg dan vrijaf! Ik kan het om de liefde God's niet meer terugvinden! Iemand?

Je haalt 2 personen door elkaar:

  • Villa Farcy in Rebecq (eigenlijk eigendom Otten - pensionaatsvriend Beijer, ARI, en vermoedelijk ook tijd in Florida verbleven, nog steeds actief, zie het topic)

  • Paul Matthys (kasteeltje Everbeek als ik me goed herinner)

Maar waarschijnlijk wel aan elkaar gelinkt! Verschillende helikopter- en vliegtuigpiloten in die omgeving van Matthys (vliegveld Overboelare). Gemene deler: drugs for weapons! Drugs werd in opdracht van Farcy naar Lille gevlogen!

539

Re: Aalst: 9 November

Ik denk niet dat dat 'riant bordeel in Waals-Brabant' in de beschrijving het huis in Rebecq kan zijn. Peelos heeft het over een club met bescherming, dat veronderstelt denk ik meer activiteit dan die dat er rond dat huis volgens buurtbewoners is waargenomen.

Re: Aalst: 9 November

Het gaat niet over de villa in Rebecq, maar over een nabijgelegen bordeel/travestieclub "Marceline Monsieur". Volgens mij is er op dat adres nog steeds een bordeel. En voor "Marceline Monsieur" was het vermoedelijk ook al een 'gewoon bordeel' of bar. Het is alleen even tijdelijk "Marceline Monsieur" geweest, maar sloeg niet aan. Het was dus oorspronkelijk niet echt een bordeel maar travestieclub waar veel Brusselse en Parijse jetset op afkwam, maar die hadden natuurlijk geen zin om naar een louche huis in een boerengat te rijden. Ik vermoed dat ze door de tegenvallende resultaten terug langzaam aan overgeschakeld zijn naar een gewoon bordeel. "Marceline Monsieur" zou ondertussen opnieuw in Brussel zitten? Misschien iets voor de 'voil janetten' op het forum. smile Er zijn vermoedens dat Farcy en De Staerke daar vaak zaten, hadden ze er belangen?

De "Brusselse versie" was allesinds geen ondergronds gebeuren, daar liepen heel wat Belgische/Franse chansoniers rond, leden van Vaya Con Dios, de Brussels en Parijse chichi, kunstenaars, ... Het waren dus meer show-revue avonden met acts, sketches en verkleedpartijen en niet zozeer 'de daad'. smile Misschien wel een ontmoetingsplaats voor de extravagante bovenwereld met de onderwereld.

Maar mijn vermoeden is dat het in Rebecq niet marcheerde en dat pas dan Farcy en De Staerke in beeld zijn gekomen voor illegale zaken (witwassen), chantage, ... Het zijn natuurlijk maar vermoedens.

Via Google kan je nog wat beelden van Marceline Monsieur vinden (de blog is toevallig sinds een tweetal maand offline). Er is nog steeds bar in Rebecq maar weet niet of dit op dezelfde locatie is (route de bruxelles).