641

Re: Aalst: 9 November

En kenza, wat is moment waar je over schrijft? Is dit bij het begin van de overval? En verdwenen in de massa, welke richting bedoel je?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

642

Re: Aalst: 9 November

Voor alle duidelijkheid, het is een verhaal van iemand dat op de parking was. En als je er dieper over nadenkt is het inderdaad heel merkwaardig dat de 2 mannen zijn belaagd. Volgens mij was er iemand in burger van de Bende van Nijvel die de ingang vrijhield om niet geblokkeerd te zitten op de parking en waren deze 2 personen ter hulp geschoten en geen getuigen en ook het toevallige slachtoffer Palstermans dat misschien zag wie op de andere 2 schoot.

643

Re: Aalst: 9 November

Nu kan ik het al iets beter plaatsen, je hebt het dan over het begin van de overval? Heb je die getuige zelfs gesproken?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

644

Re: Aalst: 9 November

Ja, ik heb de getuige zelf gesproken maar het verhaal is vaag. Ik maak er enkel een hypothese van. Waarom schieten ze op deze 2 personen en Palstermans? Waarschijnlijk omdat ze een gezicht gezien hebben.

645

Re: Aalst: 9 November

club_le-happy-few wrote:

Misschien was die Mercedes met 'clochards' een afleidingsmanoeuvre? Het kan ook een verkleedpartijtje geweest zijn. Onbewust ben je gefixeerd op zulke types ... en ondertussen doen anderen onopvallend het voorbereidende werk. Maar herinner wel... De bezoekers van het café van Kuros, beschreef hij ook als 'mensen die door hun uiterlijk' niet aan de bak konden komen in de 'maatschappij'.

Ik weet niet of je 'Better Call Saul' volgt, een spin-off serie van Breaking Bad (en van het beste wat er tegenwoordig aan series, dit geheel terzijde). Eén van de verhaallijnen gaat over een personage (Mike Ehrmantraut) die zwart geld witwast via een vet betaalde job als security consultant voor een multinational. Het idee is dat hij niks moet doen, en aan het eind van de maand gewoon zijn cheque krijgt.

Mike - die zeer voorzichtig is in alles wat hij doet - besluit zelf het heft in handen te nemen en gaat nogal dramatisch bij 1 van de vestigingen op bezoek met een gestolen badge. Met zijn officiële titel van security consultant geeft hij iedereen orders en wijst hij op alles wat fout loopt, inclusief een speech voor 1 van de managers die iedereen kan horen. De dame die de hele witwas operatie overziet roept hem tot de orde waarop Mike repliceert iets in zin van:

"nu weten ze tenminste dat ik hier ben geweest, iedereen heeft mij gezien/gehoord. Als er ooit een vraag komt van de IRS dan zal iedereen zeggen dat ze mij hier hebben gezien als security consultant. En ik ga net hetzelfde doen in alle andere vestigingen."

Een kleine anekdote die mij aan die gele nummerplaat deed denken. Als je wilt opvallen dan doe je dat bewust, en geloof me niks zo makkelijk als met een Nederlandse nummerplaat rond te rijden om op te vallen (ik spreek uit ervaring, iedereen heeft je altijd gezien en weet waar je was). Als er tussen die wagen en de Bende van Nijvel een link is ten minste, dat kan ik mij haast niets anders voorstellen of die was daar opzettelijk om gezien te worden/op te vallen.

646

Re: Aalst: 9 November

Gelieve mijn woorden niet te verdraaien (voor de zoveelste keer). Ik schrijf dat die gegevens allemaal gekend zijn. Ik schrijf niet dat jij u geen vragen mag stellen.

the end wrote:
FreCR wrote:

Die gegevens zijn allemaal al gekend.

Oei, we mogen ons geen vragen stellen over de rijkswacht.

the end wrote:

Ik zal je iets verklappen dit is ook een onderdeel van de bewuste (pv) document.

Ik zal je ook eens iets verklappen: van de "oei, we mogen ons geen vragen stellen over de rijkswacht"-vragen zijn er waarbij de antwoorden terug vinden zijn door iedereen (= publiek toegankelijke of publiek verspreide informatie of documenten of gegevens). Na meerdere keren te hebben ondervonden hoe jij omgaat met de (overigens correcte) informatie die ik u verschaf i.v.m. een vraag en de vele negatieve opmerkingen die je mijn richting uitstuurt nadien, kan je moeilijk gaan verwachten van mij dat ik op uw vragen nog ga antwoorden en dat ik de moeite doe om zaken op te zoeken welke je even goed zelf kan opzoeken. Zo werkt dat niet.

zenga wrote:

Ik weet niet of je 'Better Call Saul' volgt, een spin-off serie van Breaking Bad (en van het beste wat er tegenwoordig aan series, dit geheel terzijde).

Ik deel uw mening over de beide series. smile

Verder zitten er in beide series (geheel toevallig) hier en daar toevallige raakpuntjes met de "loden jaren" als je alles een beetje in andere contexten duwt (en dus wel ver te zoeken is natuurlijk). Gus Fring, de drugs-distributeur/drugsbaron die als dekmantel kippen gebruikt (fastfoodresto Los Pollos Hermanos). Advocaten-cultuur waarbij sommigen eerder in een grijze-zone hangen. Mike zijn verhaal (ooit flik geweest maar aan de andere kant van de lijn terecht gekomen), enz...

zenga wrote:

Als je wilt opvallen dan doe je dat bewust, en geloof me niks zo makkelijk als met een Nederlandse nummerplaat rond te rijden om op te vallen (ik spreek uit ervaring, iedereen heeft je altijd gezien en weet waar je was). Als er tussen die wagen en de Bende van Nijvel een link is ten minste, dat kan ik mij haast niets anders voorstellen of die was daar opzettelijk om gezien te worden/op te vallen.

Zo had ik het nog niet bekeken (ook nog niet over nagedacht), maar je hebt volledig gelijk. Dat valt echt op. Zeker in de omgeving van vb. Aalst. In grensgebieden valt het minder op, en zelfs daar toch ook nog.

Non semper ea sunt quae videntur

647

Re: Aalst: 9 November

FreCR wrote:

Zo had ik het nog niet bekeken (ook nog niet over nagedacht), maar je hebt volledig gelijk. Dat valt echt op. Zeker in de omgeving van vb. Aalst. In grensgebieden valt het minder op, en zelfs daar toch ook nog.

't Is haast niet voor te stellen hoeveel bekijks je hebt met een Nederlandse nummerplaat op het Vlaamse platteland. Van 2002 tot 2003 had ik een doordeweekse Nederlandse leasingwagen (met uiteraard Nederlandse kentekens). Ik had toen ook een Audi TT cabrio, met Belgische kentekens, in die tijd zeker een auto die opviel (ik weet het, als jonge twintiger doe je rare dingen). Het verschil in bekijks was echter immens, die Hollandse auto had 10x meer bekijks dan die Belgische cabrio. Zeker in een dropskern/stadskern zie je mensen zich omdraaien, maar ook op de autostrade/brede steenweg: mensen die plots iets harder gingen rijden om mij voorbij te steken, ff naar binnengluren en dan weer hun normale snelheid vervolgen.

Daarom kan ik mij heel moeilijk voorstellen - opnieuw als die wagen iets te maken had met de Bende van Nijvel - dat het niet met de opzet was om gezien te worden.

648

Re: Aalst: 9 November

the end wrote:

Het dichtste slachtoffer is een paar wagens naast waar hij stond D. en E. Nijs.

Van waar komt je die informatie?

649

Re: Aalst: 9 November

Over de daders in Aalst wordt verteld dat hun huidskleur met fond de teint was donkerder gemaakt. Wat werd verraden doordat hun oren witter waren. Maar beeld je nu een keer in dat het andersom was, dat hun gelaatskleur de echte was en dat hun oren wit waren geschminkt. Is de hypothese dat het drie mulatten waren in Aalst verdedigbaar? Ik ken er in elk geval drie in het dossier die voldoen aan het kenmerk: Jandrain, Bruylants en Mouzelard.

Dus voor mij zijn alle combinaties zijn denkbaar, 1 echt donker en 2 niet, 2 echt donker en 1 niet, allemaal mulatten, geen mulatten. De waarschijnlijkste combinatie lijkt me 1 echte mulat en 2 op kleur gebracht. Ik kan me namelijk voorstellen dat je als mulat niet echt happig bent om mee te doen wegens te herkenbaar. En zie weinig reden anders om fond de teint te gebruiken. Wat nergens anders is gebruikt. Dus, Jandrain, Bruylants of Mouzelard? Jandrain kort na Aalst gezien met De Staerke in een frituur, Mouzelard niet al te lang aangeduid door een stervende man. Zelf neig ik naar Jandrain. Omdat ik denk dat de schuur in Overijse enkel in de periode 82-83 is gebruikt. Kunnen David of Vermassen dat bevestigen?

PS: Maar na wat rondlezen ben ik geneigd Jandrain te zien als spijtoptant van de eerste golf. Wat me dan weer doet twijfelen aan de betrouwbaarheid van de getuigenis van dely. Ik krijg zelfs de indruk dat er kort na Aalst al pogingen zijn gedaan om het dossier te doen exploderen. Wie kon daar belang bij hebben?

650

Re: Aalst: 9 November

Volgens sommigen, waren er 4 overvallers in Aalst. Wat gebeurde er met die vierde en zijn auto aan de overkant van Delhaize? Ik stel deze vraag aan de personen die ook over 4 spreken zodat ik niet het antwoord krijg dat er maar 3 waren.